Jaarboekje en cijfers GG

Een
Berichten: 90
Lid geworden op: 23 jun 2006, 08:42

Jaarboekje en cijfers GG

Bericht door Een »

Hier het artikel uit het RD.

Het jaarboekje schijnt weer uit te zijn.

Ledental groeit licht

Er onttrokken zich 2082, waarvan helaas zelfs 342 zich niet meer bij een kerk aansloten.
Als ik de cijfers nareken waar ze allemaal heen zijn mis ik er 286 stuks.
Wie weet waar deze heen zijn?

Er zijn dus positieve en negatieve dingen te melden, het kerkverband groeide iets maar er zijn er ook onkerkelijk geworden.
Laatst gewijzigd door Een op 01 jun 2007, 10:31, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33444
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Cijfers GG

Bericht door Tiberius »

Een schreef:Als ik de cijfers nareken waar ze allemaal heen zijn mis ik er 286 stuks.
Wie weet waar deze heen zijn?
Ik denk dat de kop niet helemaal klopt.
Die getallen zullen wel inclusief geboorten en overlijdens zijn.
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33444
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Bericht door Tiberius »

Hier het volledige bericht, van refdag.nl gekopieerd:

Ledental Geref. Gem. groeit licht

WOERDEN - Het ledental van de Gereformeerde Gemeenten is in het afgelopen jaar met 315 gegroeid naar 103.587 (doop)leden. Er kwamen 848 leden over tot het kerkverband, 2082 onttrokken zich. Dat blijkt uit het nieuwe jaarboek, dat vrijdag voor de zestigste keer verschijnt.

Het kerkverband telt momenteel 157 gemeenten en 54 predikanten. De Netherlands Reformed Congregations in Noord-Amerika en Canada (NRC) groeiden met 139 (doop)leden naar 9991. Het kerkverband telde per 31 december 2006 28 gemeenten met 12 predikanten.

De toetredingen in Nederland komen vooral uit de Oud Gereformeerde Gemeenten (271), de Gereformeerde Gemeenten in Nederland (188), de Hersteld Hervormde Kerk (157) en Protestantse Kerk in Nederland (126).

Degenen die zich onttrokken, gingen met name naar de Protestantse Kerk (715), de Hersteld Hervormde Kerk (529) en de Christelijke Gereformeerde Kerken (210). Er waren 342 leden die het kerkverband verlieten zonder zich bij een andere kerk aan te sluiten.

In de kerk gaat het niet om cijfers en statistieken, maar om geestelijke zaken schrijft ds. P. Mulder in het jaaroverzicht. Vooral de kerkelijke overgangen trekken volgens hem altijd de aandacht. „Bij heel wat van de overgangen moet gezegd worden: helaas. Het ergste is dat er zijn die zich geheel onttrekken. De Heere mocht nog zonen en dochteren die weggingen, stilzetten en terug doen keren tot de paden van het Woord.”

Hij staat onder meer stil bij de vervolgde kerk, een wereld in beroering en een ontkerstend Nederland. Vorig jaar werd het honderdjarig bestaan van de Gereformeerde Bond herdacht. „Enerzijds is de omvang van de Bond in de loop der jaren toegenomen; anderzijds is het verval in de kerk voortgegaan. Verdediging en verbreiding van de waarheid in de kerk, zoals de eigen opdracht van de Bond in de officiële naamgeving vermeld staat, was noodzakelijk, is noodzakelijk en zal noodzakelijk blijven.”

De Hersteld Hervormde Kerk heeft zich in snel tempo tot een „volwaardig kerkgenootschap” ontwikkeld, dat ook een plaats heeft gekregen in het kerkelijke gesprek met de Gereformeerde Gemeenten. „De optimistische gedachte die er hier en daar waren dat er door de gebeurtenissen van Samen op Weg in 2004 ook wel iets in de richting van de kleine oecumene zou gebeuren, zijn goeddeels vervlogen. Wel voegen zich op enkele plaatsen op zichzelf staande gemeenten bij de HHK.”

De Gereformeerde Gemeenten gedenken dit jaar het honderdjarig jubileum „Laat de soberheid en de ootmoed de toonzetting mogen zijn”, aldus ds. Mulder. „De Heere gaf dat het kerkelijk leven voortgang mocht hebben. Wat de vrucht ervan is? Dat zal de eeuwigheid openbaren. Zeker is dat de Heere Zelf alleen de vrucht kan geven en dat Hij er ook voor in staat. Want het gaat over Zijn Woord en Zijn zaak.”
Gebruikersavatar
Unionist
Berichten: 5738
Lid geworden op: 22 mei 2004, 16:13

Bericht door Unionist »

Oh, bij de kop dacht ik: we moeten cijfers geven aan de GG.

Dat valt dus weer mee. :mrgreen:
Een
Berichten: 90
Lid geworden op: 23 jun 2006, 08:42

Re: Cijfers GG

Bericht door Een »

Tiberius schreef:
Een schreef:Als ik de cijfers nareken waar ze allemaal heen zijn mis ik er 286 stuks.
Wie weet waar deze heen zijn?
Ik denk dat de kop niet helemaal klopt.
Die getallen zullen wel inclusief geboorten en overlijdens zijn.
Er staat specifiek ...2082 ontrokken zich...
Lijkt mij dat die dan levend overgaan naar een ander kerkverband. Ze (de verschillende kerken) zijn ook niet allemaal genoemd.

Maar goed, we zullen het boekje binnenkort maar even inkijken, dan weten we het zeker.
Een
Berichten: 90
Lid geworden op: 23 jun 2006, 08:42

Bericht door Een »

Unionist schreef:Oh, bij de kop dacht ik: we moeten cijfers geven aan de GG.

Dat valt dus weer mee. :mrgreen:
Het is aangepast Unionist :D
Vincent
Berichten: 966
Lid geworden op: 19 apr 2006, 15:06

Bericht door Vincent »

Tiberius schreef: In de kerk gaat het niet om cijfers en statistieken, maar om geestelijke zaken schrijft ds. P. Mulder in het jaaroverzicht. Vooral de kerkelijke overgangen trekken volgens hem altijd de aandacht. „Bij heel wat van de overgangen moet gezegd worden: helaas. Het ergste is dat er zijn die zich geheel onttrekken. De Heere mocht nog zonen en dochteren die weggingen, stilzetten en terug doen keren tot de paden van het Woord.”

Hij staat onder meer stil bij de vervolgde kerk, een wereld in beroering en een ontkerstend Nederland. Vorig jaar werd het honderdjarig bestaan van de Gereformeerde Bond herdacht. „Enerzijds is de omvang van de Bond in de loop der jaren toegenomen; anderzijds is het verval in de kerk voortgegaan. Verdediging en verbreiding van de waarheid in de kerk, zoals de eigen opdracht van de Bond in de officiële naamgeving vermeld staat, was noodzakelijk, is noodzakelijk en zal noodzakelijk blijven.”

De Hersteld Hervormde Kerk heeft zich in snel tempo tot een „volwaardig kerkgenootschap” ontwikkeld, dat ook een plaats heeft gekregen in het kerkelijke gesprek met de Gereformeerde Gemeenten. „De optimistische gedachte die er hier en daar waren dat er door de gebeurtenissen van Samen op Weg in 2004 ook wel iets in de richting van de kleine oecumene zou gebeuren, zijn goeddeels vervlogen. Wel voegen zich op enkele plaatsen op zichzelf staande gemeenten bij de HHK.”

„Laat de ootmoed de toonzetting mogen

Klinkt allemaal zo droog als sinterklaas zijn achterste.

In plaats van dat hij nu eens positief iets doet aan die oecumene.

En in plaats van dat hij bij zichzelf ten rade gaat wáárom mensen zich zouden kunnen ontrekken aan een kerk.

Op deze manier is het wat men noemt een "zichzelf vervullende profetie".

Ik mis er 'leven' in, 'spirit', 'positieve energie', 'enthousiasme'.
Laatst gewijzigd door Vincent op 01 jun 2007, 10:35, 2 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
memento
Berichten: 11339
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:42

Bericht door memento »

Statistisch gezien niets te klagen voor de GG, zou ik zeggen:

Leden: 103.587
Naar PKN: 715
Naar HHK: 529
Naar CGK: 210
Los van de kerk: 342

Zeg dat we even heel pessimistisch rekenen, en de helft van alle leden die naar CGK en PKN vertrokken beschouwen als mensen die van de waarheid af zijn (we weten immers niet of ze in een Bewaar-het-Pand of Gereformeerde Bond gemeente terecht zijn gekomen), dan gaat het nog om een afval van de waarheid van nog geen 0,08%.

Heel nuchter gezien verwacht ik, als ik zo kijk naar de aantallen bij en af, dat het aantal wat er bij komt ter rechterzijde iets groter zal zijn dan wat er die richting uit vertrekt. En omgedraait verwacht ik dat de toestroom vanuit 'linker' zijde wat kleiner zal zijn dan de toestroom. Ik verwacht dat ruim de helft van de toestroom en afstroom verklaard kunnen worden door stelletjes uit verschillende kerkgenootschappen, die uiteindelijk 1 van beide kerken kiest.
Gebruikersavatar
Unionist
Berichten: 5738
Lid geworden op: 22 mei 2004, 16:13

Bericht door Unionist »

De optimistische gedachte die er hier en daar waren dat er door de gebeurtenissen van Samen op Weg in 2004 ook wel iets in de richting van de kleine oecumene zou gebeuren, zijn goeddeels vervlogen. Wel voegen zich op enkele plaatsen op zichzelf staande gemeenten bij de HHK.”
ik heb überhaupt nooit iets van enige pogingen daartoe gemerkt. Al in de eerste de beste Saambinder na 1 mei werd die hoop al de grond ingeboofd.
Zeg dat we even heel pessimistisch rekenen, en de helft van alle leden die naar CGK en PKN vertrokken beschouwen als mensen die van de waarheid af zijn (we weten immers niet of ze in een Bewaar-het-Pand of Gereformeerde Bond gemeente terecht zijn gekomen),
Dus alle PKN en CGK buiten de Bond en BWP is "niet de waarheid"? Tjonge!
Gebruikersavatar
memento
Berichten: 11339
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:42

Bericht door memento »

Unionist schreef:
Zeg dat we even heel pessimistisch rekenen, en de helft van alle leden die naar CGK en PKN vertrokken beschouwen als mensen die van de waarheid af zijn (we weten immers niet of ze in een Bewaar-het-Pand of Gereformeerde Bond gemeente terecht zijn gekomen),
Dus alle PKN en CGK buiten de Bond en BWP is "niet de waarheid"? Tjonge!
Niet mijn intentie om te stellen dat buiten de GB en BWP geen waarheid is, maar om in cijfers te kunnen uitdrukken hoe weinig de afval is.

En vanuit GG-oogpunt is binnen de PKN en in mindere mate in de CGK, weinig waarheid te vinden. De discussie of dat een terecht (voor)oordeel is wil ik niet aangaan.
Gefopt
Berichten: 143
Lid geworden op: 07 jan 2006, 10:25

Bericht door Gefopt »

memento schreef:Statistisch gezien niets te klagen voor de GG, zou ik zeggen:

Leden: 103.587
Naar PKN: 715
Naar HHK: 529
Naar CGK: 210
Los van de kerk: 342

Zeg dat we even heel pessimistisch rekenen, en de helft van alle leden die naar CGK en PKN vertrokken beschouwen als mensen die van de waarheid af zijn (we weten immers niet of ze in een Bewaar-het-Pand of Gereformeerde Bond gemeente terecht zijn gekomen), dan gaat het nog om een afval van de waarheid van nog geen 0,08%.

Heel nuchter gezien verwacht ik, als ik zo kijk naar de aantallen bij en af, dat het aantal wat er bij komt ter rechterzijde iets groter zal zijn dan wat er die richting uit vertrekt. En omgedraait verwacht ik dat de toestroom vanuit 'linker' zijde wat kleiner zal zijn dan de toestroom. Ik verwacht dat ruim de helft van de toestroom en afstroom verklaard kunnen worden door stelletjes uit verschillende kerkgenootschappen, die uiteindelijk 1 van beide kerken kiest.
Het zou toch te denken moeten geven dat er links meer uitgaan dan er in komen en er rechts meer in komen dan dat er uitgaan. Ook bij de kerkelijke leiders! Net als de publicaties van afgelopen jaren en wie weet ook in toekomende tijd, die verschuivingen probeerden aan te tonen en de leer tegen het licht hielden, zou ook dit verschijnsel eens naarstig onderzocht moeten worden!
Wat beweegt mensen om weg te gaan? Is het vanwege weerstand tegen gedragscodes? Of vanwege de prediking?
Duuk
Berichten: 523
Lid geworden op: 05 jul 2006, 19:33

Bericht door Duuk »

memento schreef:Zeg dat we even heel pessimistisch rekenen, en de helft van alle leden die naar CGK en PKN vertrokken beschouwen als mensen die van de waarheid af zijn (we weten immers niet of ze in een Bewaar-het-Pand of Gereformeerde Bond gemeente terecht zijn gekomen), dan gaat het nog om een afval van de waarheid van nog geen 0,08%.
Wat een walchelijk hoogmoedige stelling. Je zult er nog vreemd van staan te kijken hoevelen er buiten jouw 'waarheid' nog zullen ingaan in het Koninkrijk der Hemelen. Misschien wel meer dan er zich in jouw kringetje bevinden .......

Let wel dat er twee behoorlijke gemeenten naar de PKN en HHK zijn gegaan. Er zijn er meer weggegaan dan bijgekomen. De GG mag zich weleens achter de oren krabben.
Vincent
Berichten: 966
Lid geworden op: 19 apr 2006, 15:06

Bericht door Vincent »

Duuk schreef:
memento schreef:Zeg dat we even heel pessimistisch rekenen, en de helft van alle leden die naar CGK en PKN vertrokken beschouwen als mensen die van de waarheid af zijn (we weten immers niet of ze in een Bewaar-het-Pand of Gereformeerde Bond gemeente terecht zijn gekomen), dan gaat het nog om een afval van de waarheid van nog geen 0,08%.
Wat een walchelijk hoogmoedige stelling. Je zult er nog vreemd van staan te kijken hoevelen er buiten jouw 'waarheid' nog zullen ingaan in het Koninkrijk der Hemelen. Misschien wel meer dan er zich in jouw kringetje bevinden .......

Let wel dat er twee behoorlijke gemeenten naar de PKN en HHK zijn gegaan. Er zijn er meer weggegaan dan bijgekomen. De GG mag zich weleens achter de oren krabben.


Volgens mij bedoelt Memento te zeggen: "Stel dat: .....". Dus dat wil niet zeggen dat het zo ís.
Gebruikersavatar
memento
Berichten: 11339
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:42

Bericht door memento »

Vincent schreef:
Duuk schreef:
memento schreef:Zeg dat we even heel pessimistisch rekenen, en de helft van alle leden die naar CGK en PKN vertrokken beschouwen als mensen die van de waarheid af zijn (we weten immers niet of ze in een Bewaar-het-Pand of Gereformeerde Bond gemeente terecht zijn gekomen), dan gaat het nog om een afval van de waarheid van nog geen 0,08%.
Wat een walchelijk hoogmoedige stelling. Je zult er nog vreemd van staan te kijken hoevelen er buiten jouw 'waarheid' nog zullen ingaan in het Koninkrijk der Hemelen. Misschien wel meer dan er zich in jouw kringetje bevinden .......

Let wel dat er twee behoorlijke gemeenten naar de PKN en HHK zijn gegaan. Er zijn er meer weggegaan dan bijgekomen. De GG mag zich weleens achter de oren krabben.


Volgens mij bedoelt Memento te zeggen: "Stel dat: .....". Dus dat wil niet zeggen dat het zo ís.
Het was idd bedoelt als een 'stel dat', zoals in mijn 2e posting al aangegeven. Wat ik wilde aangeven is dat zelfs als je de strenge definitie van de waarheid hanteerd (zoals binnen de GG toch vaak gebeurt), dat zelfs dan de 'afval' nog steeds heel erg klein is.

De GG heeft haar zaakjes, iig vanuit statistisch oogpunt bezien, erg goed voor elkaar.
Let wel dat er twee behoorlijke gemeenten naar de PKN en HHK zijn gegaan. Er zijn er meer weggegaan dan bijgekomen. De GG mag zich weleens achter de oren krabben.
Ik denk dat de meeste kerkwisselingen te verklaren vallen vanuit verkeringen tussen mensen uit verschillende kerken, die dan voor 1 kerk moeten kiezen. Statistisch gezien valt binnen de ger. gez. dan te stellen dat men over het algemeen vaker de lichtste van de 2 kiest. Zolang het om deze procentueel verwaarloosbare aantallen gaat is het m.i. niets om je druk over te maken.

Owja, de kerken ter rechterzijde zijn kleiner dan ter linkerzijde, dus dat de aantallen die binnenkomen kleiner zijn dan de aantallen die weggaan, is m.i. dan ook niet opzienbarend.
Een
Berichten: 90
Lid geworden op: 23 jun 2006, 08:42

Bericht door Een »

memento schreef:
Vincent schreef:
Duuk schreef:
memento schreef:Zeg dat we even heel pessimistisch rekenen, en de helft van alle leden die naar CGK en PKN vertrokken beschouwen als mensen die van de waarheid af zijn (we weten immers niet of ze in een Bewaar-het-Pand of Gereformeerde Bond gemeente terecht zijn gekomen), dan gaat het nog om een afval van de waarheid van nog geen 0,08%.
Wat een walchelijk hoogmoedige stelling. Je zult er nog vreemd van staan te kijken hoevelen er buiten jouw 'waarheid' nog zullen ingaan in het Koninkrijk der Hemelen. Misschien wel meer dan er zich in jouw kringetje bevinden .......

Let wel dat er twee behoorlijke gemeenten naar de PKN en HHK zijn gegaan. Er zijn er meer weggegaan dan bijgekomen. De GG mag zich weleens achter de oren krabben.


Volgens mij bedoelt Memento te zeggen: "Stel dat: .....". Dus dat wil niet zeggen dat het zo ís.
Het was idd bedoelt als een 'stel dat', zoals in mijn 2e posting al aangegeven. Wat ik wilde aangeven is dat zelfs als je de strenge definitie van de waarheid hanteerd (zoals binnen de GG toch vaak gebeurt), dat zelfs dan de 'afval' nog steeds heel erg klein is.

De GG heeft haar zaakjes, iig vanuit statistisch oogpunt bezien, erg goed voor elkaar.
Let wel dat er twee behoorlijke gemeenten naar de PKN en HHK zijn gegaan. Er zijn er meer weggegaan dan bijgekomen. De GG mag zich weleens achter de oren krabben.
Ik denk dat de meeste kerkwisselingen te verklaren vallen vanuit verkeringen tussen mensen uit verschillende kerken, die dan voor 1 kerk moeten kiezen. Statistisch gezien valt binnen de ger. gez. dan te stellen dat men over het algemeen vaker de lichtste van de 2 kiest. Zolang het om deze procentueel verwaarloosbare aantallen gaat is het m.i. niets om je druk over te maken.

Owja, de kerken ter rechterzijde zijn kleiner dan ter linkerzijde, dus dat de aantallen die binnenkomen kleiner zijn dan de aantallen die weggaan, is m.i. dan ook niet opzienbarend.
Inderdaad is zijn deze minimale wisselingen onderling vaak te verklaren vanuit stelletjes die moeten kiezen tussen twee kerken.

Of ze vaker voor "lichter" kiezen? Dat kost even wat rekenwerk, is denk ik ook niet belangrijk. Jongeren die om reden van een huwelijk in de rechterflank wisselen kun je mi. niet tot kerkverlating rekenen.

De verhouding wat mensen betreft is ongeveer GGiN:GG 1:5, voor de OGG:GG 1:6 en voor de HHK:GG 1:1,5, dacht ik.
Plaats reactie