Vax of niet Vax: Wijsheid van John Newton
Eerwaarde John Newton werd door een collega-predikant gevraagd om een dame in zijn gemeente te helpen die wilde weten of het haar christelijke plicht was om het vaccin te krijgen. Newtons reactie is een voorbeeld van zijn goddelijke wijsheid, aangezien hij de vraag wegwijst van het vaccin als zodanig, en in de richting van de echte kwestie van vertrouwen in God. Als u de korte versie van het antwoord wilt, zegt hij dat of u het vaccin krijgt of niet, een kwestie van individueel geweten is, maar dat het grotere probleem is of u uw gezondheid aan God en Zijn voorzienigheid toevertrouwt. Zijn hele reactie is echter de moeite van het lezen waard en is absoluut relevant voor onze tijd:
---------------
Geachte heer,
Het lijkt erop dat ik iets over de pokken moet schrijven, maar ik weet niet goed wat: omdat ik het zelf [niet] heb gehad, kan ik niet beoordelen hoe ik me zou voelen als ik er daadwerkelijk aan zou worden blootgesteld. Ik ben geen beleden pleitbezorger voor inenting; maar als iemand die de Heer vreest, mij zou zeggen: "Ik denk dat ik het in geloof kan doen en zie het als een heilzaam hulpmiddel, dat hij in zijn voorzienigheid heeft ontdekt, en dat daarom mijn plicht lijkt te zijn om mijn toevlucht te nemen, zodat mijn geest aarzelt niet met betrekking tot de wettigheid, noch ben ik bezorgd over de gebeurtenis; omdat ik ervan overtuigd ben dat, of ik nu leef of sterf, ik op dat pad ben waarop ik blijmoedig zijn zegen kan verwachten," weet ik niet dat ik zou kunnen aanbieden een woord ter ontmoediging.
Als iemand anders zou zeggen: "Mijn tijd is in de handen van de Heer: ik ben nu in gezondheid en ben niet bereid mezelf een aandoening te bezorgen waarvan ik de gevolgen onmogelijk kan overzien. Als ik de pokken krijg, moet ik geloof dat hij de beste beoordelaar is van het seizoen en de manier waarop ik bezocht zal worden, zo veel mogelijk voor zijn glorie en mijn eigen bestwil; en daarom kies ik ervoor zijn benoeming af te wachten en zelfs niet de mogelijkheid van gevaar te overhaasten Als de haren van mijn hoofd geteld zijn, heb ik geen reden om te vrezen dat, als ik de pokken op een natuurlijke manier ontvang, ik een enkel puistje meer zal hebben dan hij nuttig acht, en waarom zou ik willen Nee, toegevend, wat echter niet altijd het geval is, dat inenting mij zou kunnen verlossen van enige pijn en ongemak, en het klaarblijkelijke gevaar zou verminderen, zou het dan niet op dezelfde manier kunnen verhinderen dat ik enkele van die zoete troost waarvan ik nederig hoop dat mijn genadige Heer mij zal schenken , als het zijn genoegen was om mij voor een scherp proces te roepen? Misschien is het voornaamste doel van dit moeilijke uur, als het komt, om mij meer van zijn wijsheid, kracht en liefde te laten zien dan ik ooit heb ervaren. Als ik een middel zou kunnen bedenken om de problemen te vermijden, weet ik niet hoe groot een verliezer ik zou kunnen zijn op het gebied van genade en troost. Ik ben ook niet bang voor mijn gezicht; het is nu zoals de Heer het heeft gemaakt, en het zal zo zijn na de pokken. Als het hem bevalt, hoop ik dat het mij zal bevallen. Kortom, hoewel ik anderen niet afkeur, toch, wat mijzelf betreft, is inenting wat ik niet durf te wagen. Als ik het waagde, en de zaak zou niet gunstig zijn, zou ik mezelf de schuld geven dat ik heb geprobeerd het beheer uit de handen van de Heer in mijn handen te nemen, wat ik nog nooit heb gedaan in andere zaken, zonder te ontdekken dat ik niet meer in staat ben dan Ik ben het waard om voor mezelf te kiezen. Bovendien zou inenting me op zijn best alleen beschermen tegen een van de ontelbare natuurlijke kwalen waarvan het vlees de erfgenaam is; Ik zou nog net zo vatbaar zijn als nu voor rottende koorts, galbulten, een ontsteking in de darmen of in de hersenen en duizend formidabele ziekten die om me heen zweven, en alleen wachten op zijn toestemming om me te snijden over een paar dagen of uren weg: en daarom ben ik vastbesloten, door zijn genade, mij aan zijn beschikking over te geven. Laat mij in de handen van de Heer vallen (voor zijn barmhartigheid), en niet in de handen van mensen."
Als iemand in deze soort tegen me zou praten, zou ik zeker niet kunnen zeggen: "Niettegenstaande dit alles is je veiligste manier om te worden ingeënt."
We prediken en horen, en ik hoop dat we iets van geloof weten, dat ons in staat stelt om de Heer met onze zielen toe te vertrouwen: ik wou dat we allemaal meer geloof hadden om Hem ook ons lichaam, onze gezondheid, onze voorzieningen en onze tijdelijke gemakken toe te vertrouwen . De eerste zou het sterkste geloof van de twee moeten lijken te vereisen."
bron:
http://oldeship.blogspot.com/2020/12/to ... -john.html
(vertaald door google translate)
de laastse stukje was verwijderd - nu compleet