Vaccinatie met het oog op COVID-19

Stel, er komt een vaccin tegen COVID-19. Inenten of niet?

Ja, nog nooit gewetensbezwaren tegen gehad.
75
48%
Ja, sinds CIVID-19 ben ik er anders over gaan denken.
7
4%
Twijfel.
12
8%
Nee. Mijn geweten komt hiermee in conflict.
42
27%
Anders nl.
20
13%

Totaal aantal stemmen: 156

Marco

Re: Vaccinatie met het oog op COVID-19

Bericht door Marco »

Ad Anker schreef:
Zeeuw schreef:
Ad Anker schreef: Nee, beveiligen van je onderdanen is voluit Bijbels.
Anders krijg je een sfeer van: politiemannen zijn niet nodig, want blauw op straat is preventief. Zo werkt het natuurlijk niet.
Beveiligen is inderdaad preventief. Is vaccineren daarmee dan ook niet preventief beveiligen van je eigen lichaam?
Ik zeg daarmee overigens niet dat het mijn standpunt is, maar ik vind het wel een te onderzoeken gedachtelijn.
Ik snap wat je bedoelt.

Ik maak uit de Bijbel op dat gezondheid en ziekte iets is wat ons door God wordt toegeschikt, onze belijdenis is daar duidelijk over.
Ik maak uit de Bijbel op dat de overheid de macht krijgt om haar onderdanen te beschermen en te beveiligen.

Ik kan niet direct de lijn leggen tussen het beschermen en beveiligen tegen ziekte, dat de overheid daar ook een rol in heeft.
Ik moet een heel eind terug om iets te vinden wat er op lijkt. Er zijn twee lijnen in de discussie: het artikel van dhr Van der Tang, waarin hij stelt dat de argumenten nog net zo zijn als vroeger (maar die argumenten niet opnieuw verstrekt) én het argument dat vaccinatie door de seculiere samenleving als een afgod op het schild geheven wordt. Er wordt op het tweede ingegaan: de verafgodisering. Mij lijkt dat geen voldoende argument; de discussie bloedt ook al snel dood.

De andere kant is dat gezondheid en ziekte ons door God wordt toegeschikt, zoals Ad Anker aangeeft. Verder dan die notie komt het niet, lijkt het. Waarin gezondheid en ziekte anders (lijken te) worden gezien dan andere zaken die ons toekomen blijft onduidelijk, en ook waarom medicijnen wel binnen de voorzienigheid vallen maar vaccinaties niet komt niet helder uit de verf. Daarin zou ik graag een niveautje dieper willen steken. Het gaat veel te snel weer over de risico's van vaccinatie, de bijwerkingen en de noodzaak (of niet) ervan.

PS: Aan de andere kant heb ik er wel begrip voor als niet iedereen op deze discussie zit te wachten. Maar dan kan wat mij betreft dit draadje wel dicht: iedereen praat nu langs elkaar heen en alle argumenten zijn al wel een keer gepasseerd.
eilander
Moderator

Bericht door eilander »

Ambtenaar schreef:
eilander schreef:Ik heb dit al nooit begrepen, bij andere vaccinaties ook niet. Je kunt alle uitnodigingen probleemloos in de prullenbak kieperen. Er vindt niet of nauwelijks een inhoudelijk gesprek plaats over het waarom van de weigering. En daarin zou ook nu nog wel geïnvesteerd kunnen worden. Niet in individuele gesprekken, dat lijkt me wat teveel, maar wel in specifieke voorlichting. Ik merk zelf dat deze drang/dwang mij eerder de andere kant opstuurt.
Zou het voor jou wat uitmaken er een gesprek met je wordt gevoerd over je beweegredenen om niet te vaccineren? Het verandert, vermoed ik, niet je standpunt. Men kan dus beter in gesprek met bijvoorbeeld de NPV of de RMU of andere belangenorganisaties, dat is veel efficiënter.
Dat klopt denk ik wel. We zijn zowel lid van NPV als RMU, dus dan zou je daar toch iets van moeten horen. Nu vindt er inderdaad wel voorlichting plaats door die organisaties.
Zoals ik al eerder heb aangegeven: ik vind het geen gemakkelijk onderwerp. Dus denk niet dat ik alle informatie hierover oversla omdat mijn standpunt vast staat. Zo zal het voor andere mensen ook wel gelden, hoewel ongetwijfeld niet voor allemaal.
Marco

Bericht door Marco »

Forummer schreef:(...)
Ik kan overigens de keuze van mensen die vanuit hun geweten en vanuit hun vertrouwen op God niet vaccineren wel heel goed begrijpen. En ik heb daar ook alle respect voor. Zeker als ze ook het vertrouwen hebben dat God hen ook zal helpen bij eventuele nadelige gevolgen. En niet klagen over oneerlijk dat we niet kunnen vliegen enz.

Waar ik wel van schrik is de felheid waarmee sommige leraren op het reformatorisch voortgezet onderwijs en sommige predikanten hun eigen zienswijze luid en duidelijk propageren als de enige juiste. Daar spreekt weinig liefde en bewogenheid uit. Dat geldt trouwens ook voor degenen die smalend doen over het standpunt van degenen die werkelijk principieel tegen dit vaccin zijn.
Inderdaad. Dat dus. Met het probleem dat er - ook als er wél tussen de voor- en tegenstanders wordt gesproken, er heel langs elkaar heen wordt gepraat.
parsifal

Bericht door parsifal »

Dodo schreef:Ik dacht dat er bij de laatste mazelengolf ook wel geïnvesteerd is in gesprekken en voorlichting.
Bij mazelen en bof is groepsimmuniteit binnen bereik. Daar is het echt een ander verhaal. Kort gezegd als je om de een of andere reden niet tegen mazelen gevaccineerd kan worden, heb je er heel veel baat bij als meer dan 95% van de mensen in je omgeving en in het hele land gevaccineerd zijn. De kans dat je in je leven dan ooit met mazelen besmet wordt is ver onder de 1%. Als minder dan 90% gevaccineerd is dan is de kans dat je in je leven ooit besmet wordt waarschijnlijk een stuk boven de 80%.

Bij Covid gaat dit waarschijnlijk niet op. Daar wordt het een verhaal als proberen verkoudheid te ontlopen. Dat gaat moeilijk worden. Vaccinatie zal helpen om zorg te ontlasten: Mensen die voor het eerst met het virus in aanraking komen en niet gevaccineerd zijn hebben een grotere kans op ziekenhuisopname, maar daarna verandert er echt niet veel meer. Zelf geloof ik dat vaccinatie een belangrijk middel is om jezelf niet in gevaar te brengen (zie me daarom als prinicipieel voor vaccinatie: Degenen die niet vaccineren hebben geen monopolie op principes), maar daarover mag gediscussieerd worden.

Verder denk ik dat inderdaad druk zetten door niet-vaxxers gedeeltelijk uit te sluiten, minder effectief is dan bijvoorbeeld een loterij zoals in Ohio.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
eilander
Moderator

Bericht door eilander »

Marco schreef:Ik moet een heel eind terug om iets te vinden wat er op lijkt. Er zijn twee lijnen in de discussie: het artikel van dhr Van der Tang, waarin hij stelt dat de argumenten nog net zo zijn als vroeger (maar die argumenten niet opnieuw verstrekt) én het argument dat vaccinatie door de seculiere samenleving als een afgod op het schild geheven wordt. Er wordt op het tweede ingegaan: de verafgodisering. Mij lijkt dat geen voldoende argument; de discussie bloedt ook al snel dood.

De andere kant is dat gezondheid en ziekte ons door God wordt toegeschikt, zoals Ad Anker aangeeft. Verder dan die notie komt het niet, lijkt het. Waarin gezondheid en ziekte anders (lijken te) worden gezien dan andere zaken die ons toekomen blijft onduidelijk, en ook waarom medicijnen wel binnen de voorzienigheid vallen maar vaccinaties niet komt niet helder uit de verf. Daarin zou ik graag een niveautje dieper willen steken. Het gaat veel te snel weer over de risico's van vaccinatie, de bijwerkingen en de noodzaak (of niet) ervan.

PS: Aan de andere kant heb ik er wel begrip voor als niet iedereen op deze discussie zit te wachten. Maar dan kan wat mij betreft dit draadje wel dicht: iedereen praat nu langs elkaar heen en alle argumenten zijn al wel een keer gepasseerd.
Ik kan me niet goed voorstellen dat niet aan de orde komt dat medicijnen tegen een daadwerkelijke ziekte gebruikt worden, en vaccinatie voor een bepaalde mogelijk nog te krijgen ziekte. Van dat laatste wordt dan gezegd: dat laten we aan God over.
Vervolgens maak je een vergelijking met het aanleggen van dijken. Waarom doe je dat dan wel? Je komt dan op het - voor mij niet helder afgebakende - gebied van: wat is een 'gewone' voorzorgsmaatregel en wat is overmatig? Als je zo'n gewone voorzorgsmaatregel (je deur op slot doen, je tanden poetsen) niet neemt, ben je God aan het verzoeken.
TSD

Bericht door TSD »

eilander schreef:
Marco schreef:Ik moet een heel eind terug om iets te vinden wat er op lijkt. Er zijn twee lijnen in de discussie: het artikel van dhr Van der Tang, waarin hij stelt dat de argumenten nog net zo zijn als vroeger (maar die argumenten niet opnieuw verstrekt) én het argument dat vaccinatie door de seculiere samenleving als een afgod op het schild geheven wordt. Er wordt op het tweede ingegaan: de verafgodisering. Mij lijkt dat geen voldoende argument; de discussie bloedt ook al snel dood.

Ik kan me niet goed voorstellen dat niet aan de orde komt dat medicijnen tegen een daadwerkelijke ziekte gebruikt worden, en vaccinatie voor een bepaalde mogelijk nog te krijgen ziekte. Van dat laatste wordt dan gezegd: dat laten we aan God over.
Vervolgens maak je een vergelijking met het aanleggen van dijken. Waarom doe je dat dan wel? Je komt dan op het - voor mij niet helder afgebakende - gebied van: wat is een 'gewone' voorzorgsmaatregel en wat is overmatig? Als je zo'n gewone voorzorgsmaatregel (je deur op slot doen, je tanden poetsen) niet neemt, ben je God aan het verzoeken.
En wat altijd een belangrijk verschil is geweest: Je spuit daadwerkelijk iets in, in je lichaam, puur als voorzorgsmaatregel voor een ziekte waarvan je niet weet of je die ooit gaat krijgen, maar ook deze 'spuit' kent bijwerkingen en brengt dus bepaalde risico's met zich mee.

Die risico's waren heel vroeg natuurlijk fors groter en tegenwoordig zijn die veel kleiner, maar bijwerkingen van de COVID vaccins zijn toch wel weer een factor 10 groter dan bijv. de griepprik en vooral voor heel oude mensen met broze gezondheid zijn ook vaccinaties zelf meer risicovol. Daarnaast het feit dat we nog niet alles weten over lange termijn-effecten.

Ik vind dat voor mezelf ethisch allemaal echt een vrij fundamenteel verschil met het bouwen van dijken of het zetten van een hek rond je balkon (om maar even wat te noemen).

Daarmee zeg ik niet dat ik op voorhand altijd tegen vaccineren ben overigens, maar deels lopen (in mijn ogen) de onzekerheden die mensen hebben over het vaccin ook deels over / zijn overlappend aan het ethische vraagstuk of je het een geoorloofd middel vindt.

Als je jong en gezond bent is de mortaliteit van dit virus extreem laag, de risico's van het vaccin zijn natuurlijk ook extreem laag, met dit (in mijn ogen) fundamenteel verschil dat je niet weet of je ziek wordt, je daar ook andere voorzorgsmaatregelen voor kunt nemen en het inspuiten van een vaccin een bewuste keuze is.

Voor mij is het hier dus ook best een verschil of je tot de kwetsbare groep behoort of dat je jong en gezond bent en je dus een zeer gering risico aan het "afdekken" bent.

Om even een vergelijking te maken: Ik denk persoonlijk dat bepaalde vormen van verzekeringen hun nut hebben en geoorloofd zijn, terwijl het alles verzekeren van wat los en vast zit voor mijzelf strijd met een Christelijke levenshouding. Ik heb er dus geen problemen mee dat ik een brandverzekering voor mijn woning moet afsluiten bij hypotheek, maar heb niet ook een inboedelverzekering.
Orchidee

Bericht door Orchidee »

TSD schreef: Je spuit daadwerkelijk iets in, in je lichaam, puur als voorzorgsmaatregel voor een ziekte waarvan je niet weet of je die ooit gaat krijgen, maar ook deze 'spuit' kent bijwerkingen en brengt dus bepaalde risico's met zich mee.
Ik ga er vanuit dat je het allemaal wel een keer zal krijgen.
Wél of niet ingeënt.
Stil mijn ziel wees stil, en wees niet bang voor de onzekerheid van morgen. God omgeeft je steeds, Hij is erbij, in je beproevingen en zorgen!
KDD

Bericht door KDD »

Vax of niet Vax: Wijsheid van John Newton

Eerwaarde John Newton werd door een collega-predikant gevraagd om een ​​dame in zijn gemeente te helpen die wilde weten of het haar christelijke plicht was om het vaccin te krijgen. Newtons reactie is een voorbeeld van zijn goddelijke wijsheid, aangezien hij de vraag wegwijst van het vaccin als zodanig, en in de richting van de echte kwestie van vertrouwen in God. Als u de korte versie van het antwoord wilt, zegt hij dat of u het vaccin krijgt of niet, een kwestie van individueel geweten is, maar dat het grotere probleem is of u uw gezondheid aan God en Zijn voorzienigheid toevertrouwt. Zijn hele reactie is echter de moeite van het lezen waard en is absoluut relevant voor onze tijd:

---------------

Geachte heer,

Het lijkt erop dat ik iets over de pokken moet schrijven, maar ik weet niet goed wat: omdat ik het zelf [niet] heb gehad, kan ik niet beoordelen hoe ik me zou voelen als ik er daadwerkelijk aan zou worden blootgesteld. Ik ben geen beleden pleitbezorger voor inenting; maar als iemand die de Heer vreest, mij zou zeggen: "Ik denk dat ik het in geloof kan doen en zie het als een heilzaam hulpmiddel, dat hij in zijn voorzienigheid heeft ontdekt, en dat daarom mijn plicht lijkt te zijn om mijn toevlucht te nemen, zodat mijn geest aarzelt niet met betrekking tot de wettigheid, noch ben ik bezorgd over de gebeurtenis; omdat ik ervan overtuigd ben dat, of ik nu leef of sterf, ik op dat pad ben waarop ik blijmoedig zijn zegen kan verwachten," weet ik niet dat ik zou kunnen aanbieden een woord ter ontmoediging.

Als iemand anders zou zeggen: "Mijn tijd is in de handen van de Heer: ik ben nu in gezondheid en ben niet bereid mezelf een aandoening te bezorgen waarvan ik de gevolgen onmogelijk kan overzien. Als ik de pokken krijg, moet ik geloof dat hij de beste beoordelaar is van het seizoen en de manier waarop ik bezocht zal worden, zo veel mogelijk voor zijn glorie en mijn eigen bestwil; en daarom kies ik ervoor zijn benoeming af te wachten en zelfs niet de mogelijkheid van gevaar te overhaasten Als de haren van mijn hoofd geteld zijn, heb ik geen reden om te vrezen dat, als ik de pokken op een natuurlijke manier ontvang, ik een enkel puistje meer zal hebben dan hij nuttig acht, en waarom zou ik willen Nee, toegevend, wat echter niet altijd het geval is, dat inenting mij zou kunnen verlossen van enige pijn en ongemak, en het klaarblijkelijke gevaar zou verminderen, zou het dan niet op dezelfde manier kunnen verhinderen dat ik enkele van die zoete troost waarvan ik nederig hoop dat mijn genadige Heer mij zal schenken , als het zijn genoegen was om mij voor een scherp proces te roepen? Misschien is het voornaamste doel van dit moeilijke uur, als het komt, om mij meer van zijn wijsheid, kracht en liefde te laten zien dan ik ooit heb ervaren. Als ik een middel zou kunnen bedenken om de problemen te vermijden, weet ik niet hoe groot een verliezer ik zou kunnen zijn op het gebied van genade en troost. Ik ben ook niet bang voor mijn gezicht; het is nu zoals de Heer het heeft gemaakt, en het zal zo zijn na de pokken. Als het hem bevalt, hoop ik dat het mij zal bevallen. Kortom, hoewel ik anderen niet afkeur, toch, wat mijzelf betreft, is inenting wat ik niet durf te wagen. Als ik het waagde, en de zaak zou niet gunstig zijn, zou ik mezelf de schuld geven dat ik heb geprobeerd het beheer uit de handen van de Heer in mijn handen te nemen, wat ik nog nooit heb gedaan in andere zaken, zonder te ontdekken dat ik niet meer in staat ben dan Ik ben het waard om voor mezelf te kiezen. Bovendien zou inenting me op zijn best alleen beschermen tegen een van de ontelbare natuurlijke kwalen waarvan het vlees de erfgenaam is; Ik zou nog net zo vatbaar zijn als nu voor rottende koorts, galbulten, een ontsteking in de darmen of in de hersenen en duizend formidabele ziekten die om me heen zweven, en alleen wachten op zijn toestemming om me te snijden over een paar dagen of uren weg: en daarom ben ik vastbesloten, door zijn genade, mij aan zijn beschikking over te geven. Laat mij in de handen van de Heer vallen (voor zijn barmhartigheid), en niet in de handen van mensen."

Als iemand in deze soort tegen me zou praten, zou ik zeker niet kunnen zeggen: "Niettegenstaande dit alles is je veiligste manier om te worden ingeënt."

We prediken en horen, en ik hoop dat we iets van geloof weten, dat ons in staat stelt om de Heer met onze zielen toe te vertrouwen: ik wou dat we allemaal meer geloof hadden om Hem ook ons lichaam, onze gezondheid, onze voorzieningen en onze tijdelijke gemakken toe te vertrouwen . De eerste zou het sterkste geloof van de twee moeten lijken te vereisen."

bron:
http://oldeship.blogspot.com/2020/12/to ... -john.html
(vertaald door google translate)
de laastse stukje was verwijderd - nu compleet
Laatst gewijzigd door KDD op 07 sep 2021, 17:02, 2 keer totaal gewijzigd.
TSD

Bericht door TSD »

Orchidee schreef:
TSD schreef: Je spuit daadwerkelijk iets in, in je lichaam, puur als voorzorgsmaatregel voor een ziekte waarvan je niet weet of je die ooit gaat krijgen, maar ook deze 'spuit' kent bijwerkingen en brengt dus bepaalde risico's met zich mee.
Ik ga er vanuit dat je het allemaal wel een keer zal krijgen.
Wél of niet ingeënt.
Daar mag je vanuit gaan van mij hoor, als je het anderen maar niet oplegt om daar ook vanuit te gaan ;) . Daarbij is er nogal een verschil tussen 'het allemaal wel een keer krijgen' en er ook serieus, laat staan ernstig ziek van worden.

Er zijn zoveel virussen die we allemaal wel een keer onder de leden krijgen, dat is volgens mij de zaak niet, het gaat om de ernst van de ziekte die dat virus dan veroorzaakt. En nee, ik vergelijk Corona echt niet met een griep (impact is veel groter), maar er is echt wel een zeer fors verschil tussen de impact van Corona op de groep kwetsbaren op basis van leeftijd en/of onderliggende aandoeningen en de niet-kwetsbaren.

Aan dat verschil is tot nu toe volledig voorbij gegaan in de veronderstelling dat het vaccin ook daadwerkelijk de verspreiding van het virus voldoende zou remmen (opbouw en bereiken van groepsimmuniteit), nu blijkt dat dit nauwelijks en waarschijnlijk helemaal niet haalbaar is, wordt is dit verschil niet alleen in de persoonlijke afwegingen relevant maar ook beleidsmatig. Dat laatste is dan weer een zijpad van de discussie nu omdat die gaat over persoonlijke afwegingen / gewetensbezwaren.
Laatst gewijzigd door TSD op 07 sep 2021, 14:58, 1 keer totaal gewijzigd.
TSD

Bericht door TSD »

KDD schreef:Vax of niet Vax: Wijsheid van John Newton

Eerwaarde John Newton werd door een collega-predikant gevraagd om een ​​dame in zijn gemeente te helpen die wilde weten of het haar christelijke plicht was om het vaccin te krijgen. Newtons reactie is een voorbeeld van zijn goddelijke wijsheid, aangezien hij de vraag wegwijst van het vaccin als zodanig, en in de richting van de echte kwestie van vertrouwen in God. Als u de korte versie van het antwoord wilt, zegt hij dat of u het vaccin krijgt of niet, een kwestie van individueel geweten is, maar dat het grotere probleem is of u uw gezondheid aan God en Zijn voorzienigheid toevertrouwt. Zijn hele reactie is echter de moeite van het lezen waard en is absoluut relevant voor onze tijd:

---------------

Geachte heer,

Het lijkt erop dat ik iets over de pokken moet schrijven, maar ik weet niet goed wat: omdat ik het zelf [niet] heb gehad, kan ik niet beoordelen hoe ik me zou voelen als ik er daadwerkelijk aan zou worden blootgesteld. Ik ben geen beleden pleitbezorger voor inenting; maar als iemand die de Heer vreest, mij zou zeggen: "Ik denk dat ik het in geloof kan doen en zie het als een heilzaam hulpmiddel, dat hij in zijn voorzienigheid heeft ontdekt, en dat daarom mijn plicht lijkt te zijn om mijn toevlucht te nemen, zodat mijn geest aarzelt niet met betrekking tot de wettigheid, noch ben ik bezorgd over de gebeurtenis; omdat ik ervan overtuigd ben dat, of ik nu leef of sterf, ik op dat pad ben waarop ik blijmoedig zijn zegen kan verwachten," weet ik niet dat ik zou kunnen aanbieden een woord ter ontmoediging.

Als iemand anders zou zeggen: "Mijn tijd is in de handen van de Heer: ik ben nu in gezondheid en ben niet bereid mezelf een aandoening te bezorgen waarvan ik de gevolgen onmogelijk kan overzien. Als ik de pokken krijg, moet ik geloof dat hij de beste beoordelaar is van het seizoen en de manier waarop ik bezocht zal worden, zo veel mogelijk voor zijn glorie en mijn eigen bestwil; en daarom kies ik ervoor zijn benoeming af te wachten en zelfs niet de mogelijkheid van gevaar te overhaasten Als de haren van mijn hoofd geteld zijn, heb ik geen reden om te vrezen dat, als ik de pokken op een natuurlijke manier ontvang, ik een enkel puistje meer zal hebben dan hij nuttig acht, en waarom zou ik willen Nee, toegevend, wat echter niet altijd het geval is, dat inenting mij zou kunnen verlossen van enige pijn en ongemak, en het klaarblijkelijke gevaar zou verminderen, zou het dan niet op dezelfde manier kunnen verhinderen dat ik enkele van die zoete troost waarvan ik nederig hoop dat mijn genadige Heer mij zal schenken , als het zijn genoegen was om mij voor een scherp proces te roepen? Misschien is het voornaamste doel van dit moeilijke uur, als het komt, om mij meer van zijn wijsheid, kracht en liefde te laten zien dan ik ooit heb ervaren. Als ik een middel zou kunnen bedenken om de problemen te vermijden, weet ik niet hoe groot een verliezer ik zou kunnen zijn op het gebied van genade en troost. Ik ben ook niet bang voor mijn gezicht; het is nu zoals de Heer het heeft gemaakt, en het zal zo zijn na de pokken. Als het hem bevalt, hoop ik dat het mij zal bevallen. Kortom, hoewel ik anderen niet afkeur, toch, wat mijzelf betreft, is inenting wat ik niet durf te wagen. Als ik het waagde, en de zaak zou niet gunstig zijn, zou ik mezelf de schuld geven dat ik heb geprobeerd het beheer uit de handen van de Heer in mijn handen te nemen, wat ik nog nooit heb gedaan in andere zaken, zonder te ontdekken dat ik niet meer in staat ben dan Ik ben het waard om voor mezelf te kiezen. Bovendien zou inenting me op zijn best alleen beschermen tegen een van de ontelbare natuurlijke kwalen waarvan het vlees de erfgenaam is; Ik zou nog net zo vatbaar zijn als nu voor rottende koorts, galbulten, een ontsteking in de darmen of in de hersenen en duizend formidabele ziekten die om me heen zweven, en alleen wachten op zijn toestemming om me te snijden over een paar dagen of uren weg: en daarom ben ik vastbesloten, door zijn genade, mij aan zijn beschikking over te geven. Laat mij in de handen van de Heer vallen (voor zijn barmhartigheid)

bron:
Prachtig! Dank voor het delen!

(Deze predikant wist in elk geval nog hoe je niet-polariserend over dit onderwerp moest schrijven/spreken...)
helma

Bericht door helma »

Mooi artikel!
KDD

Bericht door KDD »

KDD schreef:Vax of niet Vax: Wijsheid van John Newton

---------------

Geachte heer,

Als iemand anders zou zeggen: "Mijn tijd is in de handen van de Heer: ik ben nu in gezondheid en ben niet bereid mezelf een aandoening te bezorgen waarvan ik de gevolgen onmogelijk kan overzien. Als ik de pokken krijg, moet ik geloof dat hij de beste beoordelaar is van het seizoen en de manier waarop ik bezocht zal worden, zo veel mogelijk voor zijn glorie en mijn eigen bestwil; en daarom kies ik ervoor zijn benoeming af te wachten en zelfs niet de mogelijkheid van gevaar te overhaasten Als de haren van mijn hoofd geteld zijn, heb ik geen reden om te vrezen dat, als ik de pokken op een natuurlijke manier ontvang, ik een enkel puistje meer zal hebben dan hij nuttig acht, en waarom zou ik willen Nee, toegevend, wat echter niet altijd het geval is, dat inenting mij zou kunnen verlossen van enige pijn en ongemak, en het klaarblijkelijke gevaar zou verminderen, zou het dan niet op dezelfde manier kunnen verhinderen dat ik enkele van die zoete troost waarvan ik nederig hoop dat mijn genadige Heer mij zal schenken , als het zijn genoegen was om mij voor een scherp proces te roepen? Misschien is het voornaamste doel van dit moeilijke uur, als het komt, om mij meer van zijn wijsheid, kracht en liefde te laten zien dan ik ooit heb ervaren. Als ik een middel zou kunnen bedenken om de problemen te vermijden, weet ik niet hoe groot een verliezer ik zou kunnen zijn op het gebied van genade en troost. Ik ben ook niet bang voor mijn gezicht; het is nu zoals de Heer het heeft gemaakt, en het zal zo zijn na de pokken. Als het hem bevalt, hoop ik dat het mij zal bevallen. Kortom, hoewel ik anderen niet afkeur, toch, wat mijzelf betreft, is inenting wat ik niet durf te wagen. Als ik het waagde, en de zaak zou niet gunstig zijn, zou ik mezelf de schuld geven dat ik heb geprobeerd het beheer uit de handen van de Heer in mijn handen te nemen, wat ik nog nooit heb gedaan in andere zaken, zonder te ontdekken dat ik niet meer in staat ben dan Ik ben het waard om voor mezelf te kiezen. Bovendien zou inenting me op zijn best alleen beschermen tegen een van de ontelbare natuurlijke kwalen waarvan het vlees de erfgenaam is; Ik zou nog net zo vatbaar zijn als nu voor rottende koorts, galbulten, een ontsteking in de darmen of in de hersenen en duizend formidabele ziekten die om me heen zweven, en alleen wachten op zijn toestemming om me te snijden over een paar dagen of uren weg: en daarom ben ik vastbesloten, door zijn genade, mij aan zijn beschikking over te geven. Laat mij in de handen van de Heer vallen (voor zijn barmhartigheid), en niet in de handen van mensen."

Als iemand in deze soort tegen me zou praten, zou ik zeker niet kunnen zeggen: "Niettegenstaande dit alles is je veiligste manier om te worden ingeënt."

We prediken en horen, en ik hoop dat we iets van geloof weten, dat ons in staat stelt om de Heer met onze zielen toe te vertrouwen: ik wou dat we allemaal meer geloof hadden om Hem ook ons lichaam, onze gezondheid, onze voorzieningen en onze tijdelijke gemakken toe te vertrouwen . De eerste zou het sterkste geloof van de twee moeten lijken te vereisen."

bron:
de laastse stukje was verwijderd - nu compleet
GerefGemeente-lid
Verbannen

Bericht door GerefGemeente-lid »

Hoe kijken de tegenstanders van vaccinatie aan tegen het standpunt van SGP-burgemeester Van de Weerd uit Nunspeet, die de bevolking adviseerde zich te laten vaccineren, terwijl hij zelf dit niet doet, vanwege zijn geloofsovertuiging?

Ik ben wel benieuwd wat bijvoorbeeld @Ad Anker of @eilander van deze stellingname vindt. De SGP-burgemeesters van Scherpenzeel en Elburg hebben niet gezegd of zij zich wel/niet laten vaccineren, omdat ze vinden dat dit niet ter zake doet. Daar kan ik in meekomen. De SGP-burgemeester van Putten heeft zich wél gevaccineerd. Maar om je niet te laten vaccineren en anderen het wél te adviseren, vind ik nogal tegenstrijdig, eigenlijk.
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

GerefGemeente-lid schreef:Hoe kijken de tegenstanders van vaccinatie aan tegen het standpunt van SGP-burgemeester Van de Weerd uit Nunspeet, die de bevolking adviseerde zich te laten vaccineren, terwijl hij zelf dit niet doet, vanwege zijn geloofsovertuiging?

Ik ben wel benieuwd wat bijvoorbeeld @Ad Anker of @eilander van deze stellingname vindt. De SGP-burgemeesters van Scherpenzeel en Elburg hebben niet gezegd of zij zich wel/niet laten vaccineren, omdat ze vinden dat dit niet ter zake doet. Daar kan ik in meekomen. De SGP-burgemeester van Putten heeft zich wél gevaccineerd. Maar om je niet te laten vaccineren en anderen het wél te adviseren, vind ik nogal tegenstrijdig, eigenlijk.
Eens. Practice what you preach, zou ik zeggen.
Ad Anker
Moderator

Bericht door Ad Anker »

GerefGemeente-lid schreef:Hoe kijken de tegenstanders van vaccinatie aan tegen het standpunt van SGP-burgemeester Van de Weerd uit Nunspeet, die de bevolking adviseerde zich te laten vaccineren, terwijl hij zelf dit niet doet, vanwege zijn geloofsovertuiging?

Ik vind het een bijzonder vervelend en misselijk gebeuren dat de NOS kopt met het wel of niet gevaccineerd zijn van burgemeesters van christelijke gemeenten. Bizar gewoon. Maar wel passend in de vaccinatiecampagne en koren op de molen van onze minister de Jonge.

Het ambt van burgemeester betekent dat je burgemeester bent voor alle inwoners en dat je ambtshalve persoonlijke overtuigingen niet leidend laat zijn in beslissingen en adviezen.
Plaats reactie