Gereformeerde Gemeenten

TSD

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door TSD »

Erskinees schreef:Ik weet overigens dat mijn kerkenraad leden aanspreekt wanneer leden maar 1x komen i.p.v. de 2x. Dat doen ze op een positieve wijze gelukkig. De argumentatie die dan vaak gebruikt wordt is, hoewel de Bijbel geen twee diensten voorschrijft, je lid bent van een gemeente waar twee diensten worden gehouden en je dus ook beide diensten hoort te komen. Iedere eredienst is immers bedoeld voor de gehele gemeente. Ik vraag me af hoe dat werkt in gemeenten met drie diensten, waarbij de tweededienst bijna niemand komt opdagen. Worden leden daar op aangesproken? Is twee keer gaan daar genoeg? Zo ja, wat is dan nog de functie van de extra dienst?
Voor mensen die graag 3 keer willen, die hebben de mogelijkheid. Ook veel ouderen (is mijn ervaring) die graag die 3e keer bij de kerktelefoon meeluisteren.

Voor ouders met jonge kinderen, die gaan dan wel niet 3 keer maar kunnen nu 2x naar kerk ipv 1x.

Het alternatief van 2x crèche is lang niet bij alle jonge gezinnen een haalbare kaart. In de ochtend gaat meestal wel, maar de middag / avonddienst is met het ritme van de jonge kinderen slecht te combineren met crèche.

En dan heb je nog ik de GG het voordeel dat je als vacante gemeente sneller 1 van de diensten een predikant hebt, zonder dat iedere zondag de aanvangstijden van de diensten gewijzigd moeten worden.
TSD

Bericht door TSD »

.
Laatst gewijzigd door TSD op 12 jul 2021, 15:31, 1 keer totaal gewijzigd.
Zeeuw

Bericht door Zeeuw »

.
Laatst gewijzigd door Zeeuw op 12 jul 2021, 16:12, 1 keer totaal gewijzigd.
Orchidee

Re: RE: Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Orchidee »

Orchidee schreef:O ja dat is vals natuurlijk, sorry!
Soms moet ik beter wat langer nadenken voor ik me uit idd!
Dus ja de excuses zijn gemeendAfbeelding
Stil mijn ziel wees stil, en wees niet bang voor de onzekerheid van morgen. God omgeeft je steeds, Hij is erbij, in je beproevingen en zorgen!
Charles

Bericht door Charles »

GGotK schreef:https://www.rd.nl/artikel/935320-evange ... in-ecuador

Evangelist Peter Fris beëindigt per 1 oktober zijn werkzaamheden voor Zending Gereformeerde Gemeenten (ZGG) in Ecuador. Hij nam een beroep aan naar een andere gemeente.
Die andere gemeente is een gemeente buiten de ZGG?
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

Dat weet ik niet, ik heb nog geen tweetal gezien.
Volgens mij is een evangelist niet beroepbaar, maar in loondienst (in dit geval van de ZGG).
M.i. kan de informatie niet kloppen, al was het alleen maar vanwege het woordje ‘andere’ in de spoiler.
Charles

Bericht door Charles »

Het bericht is nogal cryptisch. Nu komt het op mij over dat een andere christelijke gemeente daar hem heeft beroepen als evangelist of predikant. Hij heeft dat aangenomen waarmee zijn samenwerking met de ZGG ten einde is.
TSD

Bericht door TSD »

Tiberius schreef:Dat weet ik niet, ik heb nog geen tweetal gezien.
Volgens mij is een evangelist niet beroepbaar, maar in loondienst (in dit geval van de ZGG).
M.i. kan de informatie niet kloppen, al was het alleen maar vanwege het woordje ‘andere’ in de spoiler.
Het is wat krom opgeschreven misschien, maar de strekking is toch duidelijk? Er is een roep van een christelijke gemeente in die stad die naar hem is toegekomen, niet zijnde de gemeente (in wording) waar dhr. Fris nu werkzaam is en ook niet vallend onder de ZGG en dhr. Fris meent deze roep te moeten volgen en gaat dan inderdaad bij de ZGG uitdienst.

@Charles, dat is volgens mij ook juist, behalve dat over het 'andere' kan twisten (impliceert dat er al sprake is van een gemeente op de evangelisatieplek waar dhr Fris nu werkt), maar dat lijkt mij een woordenstrijd.

De ZGG zelf spreekt over de zendingsgemeente (waar hij nu werkt), dus vanuit dat perspectief bezien is 'andere' niet onlogisch. Het is verder in dezelfde stad, dus sowieso niet vallend onder de ZGG.

Per 1 oktober 2021 beëindigt evangelist Peter Fris, uitgezonden naar Ecuador, zijn werkzaamheden als evangelist in de zendingsgemeente El Camino in Quevedo. Dit houdt verband met zijn besluit om een beroep te aanvaarden dat door een andere gemeente in dezelfde stad op hem is uitgebracht. In goed overleg worden werkzaamheden en verantwoordelijkheden overgenomen door het zendingsteam en lokale werkers.
(Bron:https://zgg.nl/nieuws/verandering-zendi ... uador.html)
DDD

Bericht door DDD »

Wat jammer dat hij niet gewoon beide gemeenten kan dienen. Maar goed.
Mannetje

Bericht door Mannetje »

Het is een bijzonder verhaal zo, maar zonder verdere informatie valt er weinig meer over te zeggen.
- Niet meer zo actief -
Bezorgd

Bericht door Bezorgd »

Het blijven vrijbuiters die zendelingen.
Ditbenik
Inactief

Bericht door Ditbenik »

Bezorgd schreef:Het blijven vrijbuiters die zendelingen.
Paulus, Petrus, Barnabas, allemaal vrijbuiters in jouw ogen? Volgens Van Dale zijn er twee betekenissen: vrij·bui·ter (de; m,v; meervoud: vrijbuiters)
1. zeerover
2. onconventioneel iem. die zijn eigen gang gaat

Het komt op mij respectloos over om zendelingen zo te noemen. Ga zelf in je eigen omgeving het evangelie eens uitdragen en denk dan dat zij dat moeten doen in een vreemd land, in een vreemde omgeving, in een vreemde cultuur, zonder andere christenen of met enkele christen uit een totaal andere cultuur. Je zult maar door de Heere geroepen worden om Zijn Woord te verkondigen en daarvoor je familie en je kerkelijke omgeving achter moeten laten en met je gezin daar opeens alleen te staan. Dat zijn geen vrijbuiters maar geroepen getuigen van Jezus waar ik groot respect voor heb. Ik denk dat ik me een klein beetje kan voorstellen hoe het is om in zo'n positie te moeten leven en ik zou het niet kunnen.
Bezorgd

Bericht door Bezorgd »

Ditbenik schreef:
Paulus, Petrus, Barnabas, allemaal vrijbuiters in jouw ogen? Volgens Van Dale zijn er twee betekenissen: vrij·bui·ter (de; m,v; meervoud: vrijbuiters)
1. zeerover

Het komt op mij respectloos over om zendelingen zo te noemen. Ga zelf in je eigen omgeving het evangelie eens uitdragen en denk dan dat zij dat moeten doen in een vreemd land, in een vreemde omgeving, in een vreemde cultuur, zonder andere christenen of met enkele christen uit een totaal andere cultuur. Je zult maar door de Heere geroepen worden om Zijn Woord te verkondigen en daarvoor je familie en je kerkelijke omgeving achter moeten laten en met je gezin daar opeens alleen te staan. Dat zijn geen vrijbuiters maar geroepen getuigen van Jezus waar ik groot respect voor heb. Ik denk dat ik me een klein beetje kan voorstellen hoe het is om in zo'n positie te moeten leven en ik zou het niet kunnen.
Nu ga je er vanuit dat ik 'vrijbuiter' negatief duidt.
Een zendeling - evangelist heeft idd bepaalde competenties die de gemiddelde mens mist.
Een bepaalde avontuurlijke aanleg en vrijbuitersgedrag. Ds Kuijt had dat ook. En maar goed ook, anders was de zending heel klein gebleven.
Mistig

Bericht door Mistig »

Bezorgd schreef:
Ditbenik schreef:
1. zeerover

Een zendeling - evangelist heeft idd bepaalde competenties die de gemiddelde mens mist.
Een bepaalde avontuurlijke aanleg en vrijbuitersgedrag. Ds Kuijt had dat ook. En maar goed ook, anders was de zending heel klein gebleven.
Eens. Zoiets dacht ik ook toen ik het las.
Gelukkig lijkt er geen sprake van ruzie te zijn. Dat gebeurt ook nog wel eens in zendingsteams.
En doordat Paulus en Barnabas ruzie krijgen ging de verspreiding van het Woord wel twee kanten op.
'Zie, God is groot, en wij begrijpen Hem niet' - Job 36:26 (HSV)
pierre27

Bericht door pierre27 »

Mistig schreef:
Bezorgd schreef:
Ditbenik schreef:
1. zeerover

Eens. Zoiets dacht ik ook toen ik het las.
Gelukkig lijkt er geen sprake van ruzie te zijn. Dat gebeurt ook nog wel eens in zendingsteams.
En doordat Paulus en Barnabas ruzie krijgen ging de verspreiding van het Woord wel twee kanten op.

Zo heb ik dat nog nooit gezien maar dat is wel een mooie bijkomstigheid geweest van de ruzie tussen Paulus en Barnabas.
Zalig is de mens, welken de Heere de zonden niet toerekent.
Plaats reactie