Cacao-slaafjes

Miscanthus

Bericht door Miscanthus »

Oorspronkelijk gepost door Adorote
Oorspronkelijk gepost door Mariken
Oorspronkelijk gepost door Andre
Dus bij ieder paaseitje die je eet ,moet je denken aan de cacao slaafjes, mits ze dus van chocloade zijn.:ha
Gewoon geen chocola eten zou ook een optie zijn misschien?

Morgen om 12.00uur is de Grote Vasten afgelopen , en begint het Opstandings Pasen.
Dan is een heerlijke chocolade reep van Verkade niet te versmaden , zoook allerlei gevulde paaseitjes.:o:o:o
Heeee, dat vasten was toch bedoeld om ergens anders naar uit te zien? ;)
limosa

Bericht door limosa »

ff on-topic

De oplossing is niet om dingen niet meer te kopen. De oplossing is volgens mij in die landen te zorgen voor opleidingen, het bevorderen van mondigheid in de lagere sociale klassen, het bevorderen van een democratisch staatsbestel, aanleggen van infrastructuur en ze zo te laten groeien tot volwaardige handelspartners.
tukkertje
Contacteer:

Bericht door tukkertje »

Gisteravond nog een chocopaashaas - - - knip - - -.:D:D:D:D

groeten,
OSW-Moderator

[Aangepast op 26/3/05 door limosa]
tukkertje
Contacteer:

Bericht door tukkertje »

Oorspronkelijk gepost door tukkertje
Gisteravond nog een chocopaashaas - - - knip - - -.:D:D:D:D

groeten,
OSW-Moderator

[Aangepast op 26/3/05 door limosa]

Ik vond hem wel grappig. Laat ik het anders zeggen.

Er staat nu een chocopaashaas zonder oren op de kast.
Marjan

Bericht door Marjan »

Oorspronkelijk gepost door limosa
ff on-topic

De oplossing is niet om dingen niet meer te kopen. De oplossing is volgens mij in die landen te zorgen voor opleidingen, het bevorderen van mondigheid in de lagere sociale klassen, het bevorderen van een democratisch staatsbestel, aanleggen van infrastructuur en ze zo te laten groeien tot volwaardige handelspartners.
Tuurlijk. Je moet gewoon niet te ingewikkeld willen. Democratie, infrastructuur, dat regelen we even voor ze.
Geen chocola meer kopen is wel even wat simpeler hoor. En doeltreffend, als er minder chocola verkocht wordt hoeven er minder cacaobonen verwerkt te worden op de plantages dus minder kinderen te werk gesteld.

Merkwaardig zoveel tegenzin als er is om minder chocola te gaan eten.
limosa

Bericht door limosa »

Oorspronkelijk gepost door Marjan
ff on-topic

Tuurlijk. Je moet gewoon niet te ingewikkeld willen. Democratie, infrastructuur, dat regelen we even voor ze.
Geen chocola meer kopen is wel even wat simpeler hoor. En doeltreffend, als er minder chocola verkocht wordt hoeven er minder cacaobonen verwerkt te worden op de plantages dus minder kinderen te werk gesteld.

Merkwaardig zoveel tegenzin als er is om minder chocola te gaan eten.
Het gaat niet over tegenzin om minder chocola te eten natuurlijk, dezelfde discussie hebben we al gehad over kleding en kun je over nog 1000 artikelen voeren. Prodecten niet meer kopen is een schijnoplossing. We eten geen chocola meer, het geweten is schoongepoetst, zie hoe goed we bezig zijn, en vervolgens laten we die mensen daar in armoede en ellende zitten. Het wordt tijd dat de westerse samenleving het lef krijgt om écht wat te doen. Ik zeg niet dat dat eenvoudig is, dat zeker niet. Maar geen chocola kopen en dan denken dat dat iets oplost is zó naief.
Marjan

Bericht door Marjan »

Naief, IK? (kent iemand het citaat? :D )

Maar alle gekheid op een stokje, ik zie een rechtstreeks lijntje lopen van mijn chocola naar de kinderen in Kongo en dergelijke.
En ondanks alle jarenlange inspanningen van het westen is er bijna nergens in Afrika of waar dan ook een democratie tot stand gebracht, of enorme andere verbeteringen. Dat willen bereiken is gewoon boven je macht tillen.
Neem nu Zimbabwe, de blanke boeren hadden daar aardige bedrijven, Mugabe heeft de boel overgenomen en hij brengt het land aan de afgrond of er in. Je kunt als westen die dingen niet veranderen.
limosa

Bericht door limosa »

. . .
Je kunt als westen die dingen niet veranderen.
niet eenvoudig nee, maar de oplossing die je aandraagt is dat je ze laat creperen, vind ik niet kunnen
Marjan

Bericht door Marjan »

. . .
niet eenvoudig nee, maar de oplossing die je aandraagt is dat je ze laat creperen, vind ik niet kunnen
Hoho, je legt me dingen in de mond die ik niet heb gezegd. Ik zit me hier juist druk te maken omdat ik mensen níet wil laten creperen. Kinderen, om precies te zijn.
Hoe ter wereld kun je ooit in een land in Afrika democratie gaan importeren??? Op de manier zoals Amerika nu in Irak bezig is? Gewoon hup met de soldaten er naar toe, dictator in de cel en dan ??
Infrastructuur verbeteren dan? Maar er worden toch al miljarden aan ontwikkelinggeld naar Afrika gebracht? Wat wil je dan nog meer?
Als westerling denken dat je daar de boel wel eens even op orde kunt brengen, dát is pas naïef.
limosa

Bericht door limosa »

. . .
Hoho, je legt me dingen in de mond die ik niet heb gezegd. Ik zit me hier juist druk te maken omdat ik mensen níet wil laten creperen. Kinderen, om precies te zijn.
Hoe ter wereld kun je ooit in een land in Afrika democratie gaan importeren??? Op de manier zoals Amerika nu in Irak bezig is? Gewoon hup met de soldaten er naar toe, dictator in de cel en dan ??
Infrastructuur verbeteren dan? Maar er worden toch al miljarden aan ontwikkelinggeld naar Afrika gebracht? Wat wil je dan nog meer?
Als westerling denken dat je daar de boel wel eens even op orde kunt brengen, dát is pas naïef.
Voor veel van die mensen is cacao de enige inkomstenbron, als je die dan ook nog afpakt. Kijk kinderarbeid is niet goed, maar tot (relatief) kort geleden kwam het ook in Nederland volop voor. Je moet niet de normen van de huidige Westerse samenleving op die van een ontwikkelingsland leggen.

En helpen doe je naar mijn idee inderdaad door infrastructuur (wegen, kanalen, telefooncentrales, etc) aan te leggen. Asfalt helpt beter tegen honger dan rijst. Er is geen één land op de wereld waar een goede infrastructuur is en waar honger geleden wordt. Vervolgens moeten we die landen gaan zien als volwaardige handelspartners in plaats van als óf zielige mensen die we moeten helpen door er veel geld naar toe te sturen (dat geld bereikt de gewone mensen daar echt niet) óf als landen waar we het niet mee eens zijn en die we dan gaan boycotten. Zie ze als volwassen, drijf handel met ze, leg infrastructuur aan als je echt wil helpen (of doe iets aan onderwijs bijvoorbeeld) en laat ze zich ontwikkelen zoals wij dat hier in het westen ook hebben moeten doen. Als er meer onderwijs komt, meer mondigheid in de lagere sociale klassen, dan ontstaat als de gezonde handelsrelatie daar geld in het laatje brengt "vanzelf" een meer democratisch staatsbestel en verdwijnt de kinderarbeid (die nu een vorm van onmisbaar inkomen en sociale zekerheid is).
Marjan

Bericht door Marjan »

Ik denk dat je een denkfout maakt. Het gaat hier namelijk niet om "gewone" kinderarbeid, waarmee een kind het gezinsinkomen aanvult. Het gaat hier om kinderen die ontvoerd of gekocht worden en zonder inkomsten op plantages moeten werken. Alles wat hun werk oplevert gaat naar de bazen van die plantages. De kinderen houden er niks aan over.

Wat je zegt over infrastructuur lijkt me op zich juist, maar als het zo simpel is waarom gebeurt dat dan niet?
limosa

Bericht door limosa »

Ik denk dat je een denkfout maakt. Het gaat hier namelijk niet om "gewone" kinderarbeid, waarmee een kind het gezinsinkomen aanvult. Het gaat hier om kinderen die ontvoerd of gekocht worden en zonder inkomsten op plantages moeten werken. Alles wat hun werk oplevert gaat naar de bazen van die plantages. De kinderen houden er niks aan over.

Wat je zegt over infrastructuur lijkt me op zich juist, maar als het zo simpel is waarom gebeurt dat dan niet?
het heeft alles te maken met de toestand in een land, ouders laten hun kinderen soms gaan omdat ze schulden hebben die ze zo aflossen, 't is allemaal diepe ellende natuurlijk, maar alleen een verbeteren van de economische situatie en vormen van een rechtstaat helpen, moeilijk maar alle andere oplossing zijn schijn- of zeer tijdelijke oplossingen
Adje

Bericht door Adje »

Je maakt een categoriefout, Limosa, en schuift je verantwoordelijkheid van je af. Ik weet niet wat voor baan je hebt, maar waarschijnlijk kun jij heel die dingen niet veranderen die je opnoemt. En op het gebied waar je wel je verantwoordelijkheid kunt nemen, doe je dat niet.

Bovendien is je oplossing te westers wat mij betreft, maar dat is een andere discussie.
limosa

Bericht door limosa »

Oorspronkelijk gepost door Adje
Je maakt een categoriefout, Limosa, en schuift je verantwoordelijkheid van je af. Ik weet niet wat voor baan je hebt, maar waarschijnlijk kun jij heel die dingen niet veranderen die je opnoemt. En op het gebied waar je wel je verantwoordelijkheid kunt nemen, doe je dat niet.

Bovendien is je oplossing te westers wat mij betreft, maar dat is een andere discussie.
Ik schuif niks af, ik zeg alleen dat we geen dingen moeten gaan promoten die geen zin hebben. Denken dat je er ben door geen chocola te kopen, dán schuif je dingen af. Want je geweten is gesust maar de mensen daar help je er geen drol verder mee.

En of mijn oplossing te westers is? Democratie, mobiliteit, vijheid van handel en goed onderwijs hebben universele waarden, niet alleen in de westerse samenleving. Bedenk anders eens een betere oplossing. Ik denk dat die er niet is maar dat zegt niks natuurlijk. Zolang we blijkbaar in het westen nog denken dat de samenleving aan de andere kant van de wereld bijgestuurd kan worden met chocolade-repen ben ik nieuwsgierig naar verdere ideeen hierover.

Praktisch gesproken bijvoorbeeld: weet iemand waarom we wel zending bedrijven en gemeenschappen opzetten in den vreemde maar waarom we niet in staat zijn ze een of ander product te laten exporteren?
Plaats reactie