Oorspronkelijk gepost door Adje
Je maakt een categoriefout, Limosa, en schuift je verantwoordelijkheid van je af. Ik weet niet wat voor baan je hebt, maar waarschijnlijk kun jij heel die dingen niet veranderen die je opnoemt. En op het gebied waar je wel je verantwoordelijkheid kunt nemen, doe je dat niet.
Bovendien is je oplossing te westers wat mij betreft, maar dat is een andere discussie.
Ik schuif niks af, ik zeg alleen dat we geen dingen moeten gaan promoten die geen zin hebben. Denken dat je er ben door geen chocola te kopen, dán schuif je dingen af. Want je geweten is gesust maar de mensen daar help je er geen drol verder mee.
En of mijn oplossing te westers is? Democratie, mobiliteit, vijheid van handel en goed onderwijs hebben universele waarden, niet alleen in de westerse samenleving. Bedenk anders eens een betere oplossing. Ik denk dat die er niet is maar dat zegt niks natuurlijk. Zolang we blijkbaar in het westen nog denken dat de samenleving aan de andere kant van de wereld bijgestuurd kan worden met chocolade-repen ben ik nieuwsgierig naar verdere ideeen hierover.
Praktisch gesproken bijvoorbeeld: weet iemand waarom we wel zending bedrijven en gemeenschappen opzetten in den vreemde maar waarom we niet in staat zijn ze een of ander product te laten exporteren?