COVID-19

Valcke

Re: COVID-19

Bericht door Valcke »

Charles schreef:Israël meldt verband tussen 2e Pfizer vaccinatie en hartproblemen bij mannen onder de 30:

https://www.joods.nl/2021/06/israel-mel ... der-de-30/
M.i. weer een argument om massavaccinatie onder gezonde jongeren af te wijzen.
Er is nog veel te veel onbekend op dit moment.
Karlstad1970
Verbannen

Bericht door Karlstad1970 »

Orchidee schreef:
Karlstad1970 schreef:
Ditbenik schreef:
Karlstad1970 schreef:@parsifal dat ben ik niet met je eens, het is bewezen op een enkele uitzondering na dat degene die er echt heel erg ziek van worden of overlijden, of onderliggend lijden hadden of overgewicht.
Kom eens met zo'n bewijs dan.
https://www.diavaria.nl/images/2021/Act ... vid-19.pdf
Achach dat je je daarmee inlaatAfbeelding
Verklaar je nader
merel

Bericht door merel »

parsifal schreef:
Charles schreef:Israël meldt verband tussen 2e Pfizer vaccinatie en hartproblemen bij mannen onder de 30:

Goed dat dit direct gemeld wordt en onderzocht. Wat zijn normale aantallen voor deze aandoening in die leeftijdsgroep?

Endocarditis is zeer zeldzaam, vooral in deze leeftijdscategorie. De bacteriële variant komt nog het meeste voor na een tandheelkundige ingreep.
Valcke schreef:

M.i. weer een argument om massavaccinatie onder gezonde jongeren af te wijzen.
Er is nog veel te veel onbekend op dit moment.
Zo staan wij er ook in. Wij laten ons zelf wel vaccineren, maar wij hopen dat de kinderen een natuurlijke afweer opbouwen tegen dit virus.

Ik heb zelf de indruk, nergens op gebaseerd, dat de overheid door het laten vaccineren van kinderen de vaccinatiegraad omhoog wil krijgen, omdat nog best wel veel mensen zich niet laten vaccineren.
Laatst gewijzigd door merel op 03 jun 2021, 10:51, 1 keer totaal gewijzigd.
Valcke

Bericht door Valcke »

merel schreef:Ik heb zelf de indruk, nergens op gebaseerd, dat de overheid door het laten vaccineren van kinderen de vaccinatiegraad omhoog wil krijgen, omdat nog best wel veel mensen zich niet laten vaccineren.
Nou, dat wordt rechtstreeks gezegd, hoor. Zowel door de minister als door (leden van) het OMT.

Bv.: ""Het is heel belangrijk dat kinderen en jongeren uiteindelijk wel gevaccineerd worden.", zei kinderarts en OMT-lid Károly Illy eerder tegen EditieNL. "Nederland telt 3,4 miljoen burgers onder de 18. Dat is zo’n 20 procent van het totaal aantal inwoners. Als zij niet worden gevaccineerd en anderen mensen om welke reden dan ook zich niet laten vaccineren, dan heeft dat invloed op de vaccinatiegraad." (bron: RTL Nieuws)

Ik vind dat heel kwalijk. Het gezondheidsbelang van deze kinderen en jongeren zou voorop moeten staan, maar dat is niet het geval.
merel

Bericht door merel »

Valcke schreef:
merel schreef:Ik heb zelf de indruk, nergens op gebaseerd, dat de overheid door het laten vaccineren van kinderen de vaccinatiegraad omhoog wil krijgen, omdat nog best wel veel mensen zich niet laten vaccineren.
Nou, dat wordt rechtstreeks gezegd, hoor. Zowel door de minister als door (leden van) het OMT.

Bv.: ""Het is heel belangrijk dat kinderen en jongeren uiteindelijk wel gevaccineerd worden.", zei kinderarts en OMT-lid Károly Illy eerder tegen EditieNL. "Nederland telt 3,4 miljoen burgers onder de 18. Dat is zo’n 20 procent van het totaal aantal inwoners. Als zij niet worden gevaccineerd en anderen mensen om welke reden dan ook zich niet laten vaccineren, dan heeft dat invloed op de vaccinatiegraad." (bron: RTL Nieuws)

Ik vind dat heel kwalijk. Het gezondheidsbelang van deze kinderen en jongeren zou voorop moeten staan, maar dat is niet het geval.
Dat had ik nog niet eerder gelezen. Voor ons in ieder geval geen reden om hen wel te laten vaccineren.
parsifal

Bericht door parsifal »

Valcke schreef:

Ik heb wat verder gekeken Israel onderzoekt 62 gevallen van myocarditis en 2 doden die mogelijk te maken hebben met vaccinatie. Ik weet niet hoeveel 30-ers zijn gevaccineerd, maar het lijkt me dat dit risico kleiner is dan de gevaren van besmetting: De originele variant had in Nederland waarschijnlijk een infectie:sterfte ratio van 50000:1 voor vrouwen en 20000:1 voor mannen tussen 20 en 30. Nieuwe varianten lijken gevaarlijker voor jongeren. Zeker voor mannen onder de 30 lijkt vaccinatie nog een goede afweging. Merk trouwens op dat Nederland qua vitamine-D gebrek (je favoriete onderwerp lijkt het) er niet heel slecht voor staat. In andere landen lijkt de infectie:sterfte ratio hoger dan in Nederland (misschien Zweden uitgezonderd).

Bij tieners is het de vraag of vaccinatie zonder aanpassingen aan de vaccins de risico afweging overleeft. Verder is vaccinatie wel een van de gevallen in zogenaamde "spel-theorie" waar collectief belang niet noodzakelijk gediend wordt door iedereen "egoistisch" laten handelen. Het blijft een moeilijk probleem. Maar zelfs met de voorlopige cijfers uit Israel (en als alle gevallen aan het vaccin kunnen worden toegeschreven) lijkt het me dat vaccinatie nog te verkiezen is boven besmetting en op het moment zelfs nog boven mogelijke besmetting zeker voor alle mannen boven de 20 en vrouwen boven de 30.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
parsifal

Bericht door parsifal »

Valcke schreef:

Ik denk dat natuurlijke immuniteit hier wel meegenomen mag worden trouwens. Ik denk dat na de zomer zeker dertig procent van de tieners wel antilichamen zal hebben.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
Valcke

Bericht door Valcke »

Parsifal, jouw statistische benadering bevalt mij niet. Het gaat niet alleen om kansen, maar ook om principes. Mi is het principieel fout om als eerste argument voor vaccinatie van jongeren de groepsimmuniteit van de hele populatie te hanteren. Verder zou zwaar moeten wegen dat de kennis van bijwerkingen op korte en lange termijn nog steeds beperkt is. Dat geldt trouwens ook voor de kennis van de werkingsduur van een vaccin. Dit maakt dat massa-vaccinatie onder gezonde mensen die niet in risicogroepen vallen, veel weg heeft van een experiment waarbij überhaupt twijfelachtig is of deze groep zelf baat heeft bij vaccinatie. Dat vind ik principieel verwerpelijk.
Laatst gewijzigd door Valcke op 03 jun 2021, 11:26, 1 keer totaal gewijzigd.
Quercus

Bericht door Quercus »

Er zijn genoeg praktische redenen te bedenken om je als gezond/jong mens niet te vaccineren:
1. Mogelijke bijwerkingen op korte termijn.
2. Mogelijk onbekende bijwerkingen op de lange termijn.
3. Betwistbare effectiviteit op de lange termijn.
4. Antistoffen krijg je ook als je covid hebt gehad, daar is geen prik voor nodig. In die zin is het ook een onzinargument om te stellen dat door vaccinatie voorkomen kan worden dat het virus verder muteert.

In het pre-covid-19 tijdperk zei men weleens dat het goed was om af en toe eens een griepje te hebben. Zou dit voor covid-19 niet net zo gelden, even het afweersysteem aan het werk zetten? (ik kan dit niet onderbouwen, maar misschien kan iemand met verstand van zaken daar wat van zeggen)

Het voelt alsof de overheid het vaccin zo pusht omdat ze een soort van gelijk wil behalen ergens in, of het is de eer te na om het van het reeds ingeslagen pad af te wijken. Het is eerder een strategisch beleid dan een verstandig beleid. Het gezonde verstand lijkt te ontbreken. Er zijn duizend-en-één wegen voor een mens om in levensgevaar te verkeren, of het nou een autorit is, of een ongezonde levenswijze, maar o, wee als je covid krijgt...

Wat bij mij persoonlijk ook weerstand oproept tegen het vaccinatie-beleid, is dat "het vaccin" wordt gepresenteerd als de oplossing voor alle problemen. "samen krijgen we corona onder controle" dankzij de vaccin god. Principieel ben ik niet direct tegen vaccinatie, maar wel hoe het op het ogenblik wordt gebracht.
parsifal

Bericht door parsifal »

Valcke schreef:Parsifal, jouw statistische benadering bevalt mij niet. Het gaat niet alleen om kansen, maar ook om principes. Mi is het principieel fout om als eerste argument voor vaccinatie van jongeren de groepsimmuniteit van de hele populatie te hanteren. Verder zou zwaar moeten wegen dat de kennis van bijwerkingen op korte en lange termijn nog steeds beperkt is. Dat geldt trouwens ook voor de werkingsduur van een vaccin. Dit maakt dat massa-vaccinatie onder gezonde mensen die niet in risicogroepen vallen, veel weg heeft van een experiment waarbij überhaupt twijfelachtig is of deze groep zelf baat heeft bij vaccinatie. Dat vind ik principieel verwerpelijk.
Je moet altijd afwegingen maken. De bijwerkingen van infectie op lange termijn zijn ook niet bekend, maar de aanwijzingen zijn wel dat er een groter risico op lange-termijngevolgen (we weten nog weinig over long-Covid). Dan moet je gewoon risicos gaan afwegen, of je dat intuitief doet of met wat cijfers maakt voor het principe niet uit.

Hoe ga je om met andere medische risicoafwegingen? Bij de tandarts (nu Merel het noemde misschien een goed punt?) Verdovingen bij operaties? etc.
Valcke

Bericht door Valcke »

Bij een risico van covid van bijna nul voor gezonde jongeren, ga je met de gezondheid van deze groep niet experimenteren als overheid. Ook een ernstige bijwerking van 1:100.000 gevallen voor deze groep is significant. Met kinderen en jongeren ga je zo niet om. Het leven is geen schaakspel.

NB in het pre-Corona tijdperk was het overigens ondenkbaar om zonder jarenlange beproeving en definitieve goedkeuring tot massavaccinatie over te gaan.
parsifal

Bericht door parsifal »

Valcke schreef:Bij een risico van covid van bijna nul voor gezonde jongeren, ga je met de gezondheid van deze groep niet experimenteren als overheid. Ook een ernstige bijwerking van 1:100.000 gevallen voor deze groep is significant. Met kinderen en jongeren ga je zo niet om. Het leven is geen schaakspel.

NB in het pre-Corona tijdperk was het overigens ondenkbaar om zonder jarenlange beproeving en definitieve goedkeuring tot massavaccinatie over te gaan.
Ik weet niet precies waar je je op baseert maar ik meen dat er aanwijzingen zijn dat je "bijna nul" een stuk hoger ligt dan "1 op 100.000" Israel meldt 2 doden op 5 miljoen vaccinaties en minder dan 70 van deze hart-bijwerkingen (waarvan ze niet allemaal ernstig zijn). 1 van de doden was tussen de 20 en 30 en 1 tussen de 30 en 40.

Nederland heeft in de leeftijdsgroep tussen 20 en 30 negen Covid sterfgevallen en waarschijnlijk veel meer IC opnames en gevallen van long-Covid (zeker long-Covid heeft in het algemeen niet zo'n sterke correlatie met eerder onderliggend lijden).

En ja een pandemie is een extreme situatie. Pre-Covid waren lockdowns of afstandsregels ook niet heel gewoon. Je wilt echter toch wat doen om te voorkomen dat je te maken krijgt met een situatie als New York of Bergamo vorig voorjaar.
Valcke

Bericht door Valcke »

parsifal schreef:
Valcke schreef:Bij een risico van covid van bijna nul voor gezonde jongeren, ga je met de gezondheid van deze groep niet experimenteren als overheid. Ook een ernstige bijwerking van 1:100.000 gevallen voor deze groep is significant. Met kinderen en jongeren ga je zo niet om. Het leven is geen schaakspel.

Ik weet niet precies waar je je op baseert maar ik meen dat er aanwijzingen zijn dat je "bijna nul" een stuk hoger ligt dan "1 op 100.000" Israel meldt 2 doden op 5 miljoen vaccinaties en minder dan 70 van deze hart-bijwerkingen (waarvan ze niet allemaal ernstig zijn). 1 van de doden was tussen de 20 en 30 en 1 tussen de 30 en 40.

Nederland heeft in de leeftijdsgroep tussen 20 en 30 negen Covid sterfgevallen en waarschijnlijk veel meer IC opnames en gevallen van long-Covid (zeker long-Covid heeft in het algemeen niet zo'n sterke correlatie met eerder onderliggend lijden).

En ja een pandemie is een extreme situatie. Pre-Covid waren lockdowns of afstandsregels ook niet heel gewoon. Je wilt echter toch wat doen om te voorkomen dat je te maken krijgt met een situatie als New York of Bergamo vorig voorjaar.
Om met de laatste zin te beginnen: De vaccinatie van jongeren kan absoluut niet beargumenteerd worden vanuit een dergelijk perspectief. Vaccinatie van 50-plussers brengt reeds een >90% reductie van het aantal ziekenhuisopnames.

Verder pak jij de sterftegevallen in de hele leeftijdsgroep, dus ook de risicogevallen. Terwijl ik sprak over 'gezonde kinderen en jongeren'.

De essentie is echter: laten we niet experimenteren met de gezondheid van jongeren en kinderen. Vaccins moeten eerst jarenlang beproefd zijn voordat je deze (eventueel!) inzet onder niet-risicogroepen.
parsifal

Bericht door parsifal »

Valcke schreef:
parsifal schreef:

Om met de laatste zin te beginnen: De vaccinatie van jongeren kan absoluut niet beargumenteerd worden vanuit een dergelijk perspectief. Vaccinatie van 50-plussers brengt reeds een >90% reductie van het aantal ziekenhuisopnames.

Verder pak jij de sterftegevallen in de hele leeftijdsgroep, dus ook de risicogevallen. Terwijl ik sprak over 'gezonde kinderen en jongeren'.

De essentie is echter: laten we niet experimenteren met de gezondheid van jongeren en kinderen. Vaccins moeten eerst jarenlang beproefd zijn voordat je deze (eventueel!) inzet onder niet-risicogroepen.
Ja, ik heb de data niet van de onderliggende condities van de sterfgevallen. De vaccinatie-doden en bijwerkingen geldt hetzelfde voor trouwens. Maar dan nog. De 90% reductie van ziekenhuisopnames gaat echt wel uit van behoud van andere maatregelen. Als het virus ongecontroleerd rondgaat in de 50- populatie is het een ander verhaal. Er is nog lang niet genoeg natuurlijke immuniteit om daar iets aan te veranderen. In Zweden is voor het aantal IC opnames trouwens rond de 85% reductie als je de vijftigplussers niet meetelt. Bij mannen al een stuk minder.

Verder vraag ik me af welke stappen in de vaccinontwikkeling ontbreken voor de ontwikkeling van Covid tov andere vaccins en medicijnen? Sommige delen van het traject die normaal tijdrovend zijn waren nu versneld vanwege de urgentie. Dit zijn niet perse ontwikkelingsstappen die voor de veiligheid worden genomen (eerder voor de kosten). Daarbij was er al werk aan vaccins voor SARS1 waar op voorgebouwd kon worden. De langere tijd die normaal gesproken wordt genomen voor vaccin ontwikkeling zit hem voor zover ik weet niet in wachten of na een jaar bijwerkingen verschijnen bij de testgroep. Maar ik laat me hier graag verbeteren. Ook weet ik niet of bij normale medicijn en vaccin testen zaken met bijwerkingen van 1 op 100000 een goede kans hebben om opgemerkt te worden. Zelfs als in je test 100000 mensen het vaccin krijgen heb je nog zo'n 40% kans dat je niets zult zien.

Daarbij blijft de vraag wat je als experimenteren ziet. Is ziekte rond laten gaan ook niet een vorm van experimenteren?
Karlstad1970
Verbannen

Bericht door Karlstad1970 »

Ditbenik schreef:
Karlstad1970 schreef:Ik geloof niet in het rivm, die alleen maar leugens vertellen, vraag maar eens aan de boeren onder ons.
Hoe kun je jezelf voor doen als oprecht christen en vervolgens publiek dit soort laster verkondigen. Diep triest en dit hoort absoluut niet op refoforum thuis. Je komt met de meest grove beschuldiging zonder ook maar een greintje bewijs. Iets met 'des naastens goed gerucht bevorderen'.
Dit is geen laster maar feitelijk, dus ik weet niet waarom je mij veroordeelt als zijnde een slecht Christen, lees de site van het mesdagfonds eens die onze boeren helpen, waarvan vele refoboeren, als je een bepaalde organisatie word beschouwd als onschendbaar en het altijd goed te hebben is dat wel een Christelijke gedachte, zoals de Bereeérs deden geld niet alleen voor de schrift maar ook voor alles wat voor u als burger bedacht word en daar mag men heel kritisch op zijn, er word in mijn stuk ook niet gezegd om helemaal niet te vaccineren, wat nu zo fijn zou zijn is dat men zelf eens gaat nadenken en onderzoeken en dan conclusies trekt en Hey als jij of u dan denkt ik moet wel of niet vaccineren prima, ik veroordeel je niet en dat veroordelen gebeurt nu wel over weigeraars, gek genoeg doen mensen dit die zelf niet onderzoek doen en zomaar de regering en het rivm geloven.
Plaats reactie