Ambtenaar schreef:Ad Anker schreef:
Klopt ja. Het is veel sterker om alleen de geestelijke nood als argument te gebruiken, ik refereerde daar vanmorgen ook al aan.
Hij legt ook een link met de fieldlabs. Hij vergeet daarbij dat bij de fieldlabs in principe iedereen voor- en achteraf getest wordt.
Ik vraag me af wat die geestelijke nood precies inhoudt. Het komt om mij over of er zonder kerkdienst met de voltallige gemeente, of althans een substantieel deel, er geen sprake zou kunnen zijn van geestelijk leven. Dat komt op mij nogal armoedig over. Hoe die zit je geloof dan? Blijkbaar gedijt geestelijk leven enkel in de fysieke nabijheid van een groot aantal andere mensen in een kerkgebouw.
Thuislezers zouden dan in permanente staat van geestelijke nood moeten verkeren.
Ik kan me niet aan de indruk onttrekken dat de Urker volksaard, die licht anarchistisch van aard is en wantrouwend jegens de overheid, mede heeft geleidt tot deze kerk opening.
Oh maar ik denk en jij weet dat ook heel goed. Jongeren die komen vaak in periode van twijfel, soms zelfs schoppen tegen de kerk....
Kunnen ze met elkaar, nemen ze elkaar mee. En hoevelen zijn zo niet binnen de kerk gebleven en tot geloof gekomen? Nu... ze zien elkaar niet. Spreken elkaar niet. En glippen stilletjes weg.
Juist het fysiek samen zijn. Bevordert ook de aandacht voor elkaar. Dat gebaar... die blik. Die woorden.
In tijden van moeite. In tijden van blijdschap. Je ervaart meeleven. Verbondenheid. Dit zijn ook zaken die een gezond geestelijk leven nodig heeft. En nee, die groep hoeft niet groot te zijn.
De kerk is de werkplaats van de Heilige Geest. Er zijn velen tot waar geloof gekomen in de kerk of elke andere ruimte waar de gemeente bijeen is. Juist daar.
God werkt en spreekt door Woord en Geest. Een predikant ziet een gemeente. Een gemeente due grotendeels online is, is verborgen voor dominees en kr-leden.
Pastoraat ligt voor groot deel stil. Gezond?
Jeugdwerk groot deel online als het er is... gezond?
Hoe spreek je je jeugd dan echt? Hoe zie je ze dan echt?
Het ouderen werk idem...
Bijbelstudies, verenigingen. Je moet elkaar kunnen zien om echt van hart tot hart te kunnen spreken. Je hebt elkaar nodig!
Catechese online in grote groepen. Vraag alleen een docent al hoe ingewikkeld het online lesgeven was.
Voor de verbreiding van het Evangelie en het leven daaruit waren er vanaf het begin samenkomsten. Fysiek. De discipelen kregen niet de opdracht brieven te schrijven en op afstand te blijven...
Zodat ieder christen veilig in zijn haar huis kon blijven.
Wbt thuislezers. Dat is ook nood als het goed is...