Maatregelen kerk ivm coronavirus

Tiberius
Administrator

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door Tiberius »

pierre27 schreef:Dat is natuurlijk gestoord voor woorden, alsof Hessel niet die benodigde denkkracht heeft, haha wat een kolder zeg.
Ik ken Hessel niet, dus daar kan ik niets over zeggen.
Het is wel zo, dat niet elke denkkracht - hoe groot ook - voldoende denkkracht is om iets goed te verwoorden. Je hebt denkkracht en denkkracht, zeg maar. ;)
Ad Anker
Moderator

Bericht door Ad Anker »

GGotK schreef:
mcgk schreef:Ik heb de afgelopen dagen alle interviews met de woordvoerder van de kerk wel wat gevolgd. De geestelijke nood kan door hem niet worden uitgelegd. Dat vind ik opvallend.
Ad Anker schreef:Anderzijds, ik hoor niet anders en lees dat ook in de kerkbladen dat het oordeel Gods ons in de schuld moet brengen, dat het een persoonlijke schuld moet worden, dat het nog eens nood mag worden.

Nu is er een kerkgemeenschap die aangeeft vanwege de geestelijke nood hun kerk open te stellen voor de hele gemeente. En is het weer niet goed.
Wanneer we corona als een oordeel zien is de juiste weg: inkeren tot onszelf in het persoonlijke gebed totdat het oordeel wordt afgenomen. Dat zie ik ook terug in de Bijbel. Op Urk wordt er zelf actie ondernomen terwijl het oordeel nog aanwezig is onder ons.
Precies, maar als je dit als uitgangspunt neemt bewandel je een eenzame weg hier op refoforum.
Dat is het bespreken waard. Een slachtofferrol is nooit helpend, overigens.

We zijn in het begin van de crisis heel volgend geweest. Het is het evalueren waard of dit goed is geweest. We hadden als kerken een uitzonderingspositie maar hebben over het algemeen ons geheel geschikt naar de maatregelen die in de maatschappij golden en voor de kerken geadviseerd werden. Is dat goed geweest? Ik meen van niet. En dan is nu terugkeren heel lastig, dat blijkt wel in deze casus.

Net als met de mondkapjes: lang hoefde het niet, vervolgens baat het niet dan schaadt het niet, toen verplicht overal in binnenruimtes en nu ben je een misdadiger als je een mondkapje weigert. Ik vind dat best zorgelijk.
pierre27

Bericht door pierre27 »

Tiberius schreef:
pierre27 schreef:Dat is natuurlijk gestoord voor woorden, alsof Hessel niet die benodigde denkkracht heeft, haha wat een kolder zeg.
Ik ken Hessel niet, dus daar kan ik niets over zeggen.
Het is wel zo, dat niet elke denkkracht - hoe groot ook - voldoende denkkracht is om iets goed te verwoorden. Je hebt denkkracht en denkkracht, zeg maar. ;)
Daar heb je een punt, enfin het is niet een met de grondtalen geschoolde wetenschapper maar een eerlijke ex-vissersman die recht voor zijn raap is.
Zalig is de mens, welken de Heere de zonden niet toerekent.
helma

Bericht door helma »

https://mailchi.mp/christianconcern/jxw ... yhYNMAIy3A

Victory for Scottish church leaders as judge rules government acted unconstitutionally when criminalising gathered worship
Ambtenaar

Bericht door Ambtenaar »

Ad Anker schreef: Klopt ja. Het is veel sterker om alleen de geestelijke nood als argument te gebruiken, ik refereerde daar vanmorgen ook al aan.
Hij legt ook een link met de fieldlabs. Hij vergeet daarbij dat bij de fieldlabs in principe iedereen voor- en achteraf getest wordt.

Ik vraag me af wat die geestelijke nood precies inhoudt. Het komt om mij over of er zonder kerkdienst met de voltallige gemeente, of althans een substantieel deel, er geen sprake zou kunnen zijn van geestelijk leven. Dat komt op mij nogal armoedig over. Hoe die zit je geloof dan? Blijkbaar gedijt geestelijk leven enkel in de fysieke nabijheid van een groot aantal andere mensen in een kerkgebouw.

Thuislezers zouden dan in permanente staat van geestelijke nood moeten verkeren.

Ik kan me niet aan de indruk onttrekken dat de Urker volksaard, die licht anarchistisch van aard is en wantrouwend jegens de overheid, mede heeft geleidt tot deze kerk opening.
Thuisvrouw

Bericht door Thuisvrouw »

Wim Anker schreef:
Thuisvrouw schreef: ....Jij verbindt intelligentie met het dragen van een mondkapje...
Beter om te stoppen inderdaad. Met dit soort onzinnige interpretaties van mijn bijdragen......
Er is niet zoveel verschil tussen de Urker die een GGD sloopt en de kerkmens die zonder mondkapje in de kerk loopt.

Hoogstens geld voor de mensen in de eerste regel de verzachtende omstandigheid dat het IQ een handicap is.

Excuses.. ik had moeten schrijven: jij verbindt intelligentie met het dragen van geen mondkapje in de kerk. Yeah. ::bye
Lilian197

Bericht door Lilian197 »

Ambtenaar schreef:
Ad Anker schreef: Klopt ja. Het is veel sterker om alleen de geestelijke nood als argument te gebruiken, ik refereerde daar vanmorgen ook al aan.
Hij legt ook een link met de fieldlabs. Hij vergeet daarbij dat bij de fieldlabs in principe iedereen voor- en achteraf getest wordt.

Ik vraag me af wat die geestelijke nood precies inhoudt. Het komt om mij over of er zonder kerkdienst met de voltallige gemeente, of althans een substantieel deel, er geen sprake zou kunnen zijn van geestelijk leven. Dat komt op mij nogal armoedig over. Hoe die zit je geloof dan? Blijkbaar gedijt geestelijk leven enkel in de fysieke nabijheid van een groot aantal andere mensen in een kerkgebouw.

Thuislezers zouden dan in permanente staat van geestelijke nood moeten verkeren.

Ik kan me niet aan de indruk onttrekken dat de Urker volksaard, die licht anarchistisch van aard is en wantrouwend jegens de overheid, mede heeft geleidt tot deze kerk opening.
Oh maar ik denk en jij weet dat ook heel goed. Jongeren die komen vaak in periode van twijfel, soms zelfs schoppen tegen de kerk....
Kunnen ze met elkaar, nemen ze elkaar mee. En hoevelen zijn zo niet binnen de kerk gebleven en tot geloof gekomen? Nu... ze zien elkaar niet. Spreken elkaar niet. En glippen stilletjes weg.

Juist het fysiek samen zijn. Bevordert ook de aandacht voor elkaar. Dat gebaar... die blik. Die woorden.
In tijden van moeite. In tijden van blijdschap. Je ervaart meeleven. Verbondenheid. Dit zijn ook zaken die een gezond geestelijk leven nodig heeft. En nee, die groep hoeft niet groot te zijn.

De kerk is de werkplaats van de Heilige Geest. Er zijn velen tot waar geloof gekomen in de kerk of elke andere ruimte waar de gemeente bijeen is. Juist daar.
God werkt en spreekt door Woord en Geest. Een predikant ziet een gemeente. Een gemeente due grotendeels online is, is verborgen voor dominees en kr-leden.

Pastoraat ligt voor groot deel stil. Gezond?
Jeugdwerk groot deel online als het er is... gezond?
Hoe spreek je je jeugd dan echt? Hoe zie je ze dan echt?
Het ouderen werk idem...
Bijbelstudies, verenigingen. Je moet elkaar kunnen zien om echt van hart tot hart te kunnen spreken. Je hebt elkaar nodig!

Catechese online in grote groepen. Vraag alleen een docent al hoe ingewikkeld het online lesgeven was.

Voor de verbreiding van het Evangelie en het leven daaruit waren er vanaf het begin samenkomsten. Fysiek. De discipelen kregen niet de opdracht brieven te schrijven en op afstand te blijven...
Zodat ieder christen veilig in zijn haar huis kon blijven.

Wbt thuislezers. Dat is ook nood als het goed is...
Amstelodamense

Bericht door Amstelodamense »

Het is inmiddels wel duidelijk dat beide "kampen" elkaar niet gaan vinden en de tegenstellingen enorm worden uitvergroot (ik ben daar zelf ook debet aan....).

Blijkbaar is dit een onderwerp dat ons erg raakt, hoewel we (althans, de meesten niet :D ) niet eens op Urk wonen. Dit geeft wel aan dat, ongeacht in welk "kamp" je zit, we allemaal uitzien naar het oude "normaal". Het raakt ons en dat is mooi. We zijn het er allemaal wel over eens dat thuis meeluisteren/meekijken echt een second best is (ook ongeacht in welk "kamp" je zit).

Als het echt geestelijke nood is, dan vind ik het nog steeds niet verstandig dat "Urk" deze keuze maakt, maar ben ik milder en heb ik ook wel respect. Als het echter gevoed wordt door een stuk ontkenning van de aanwezigheid van het Coronavirus en de overheid per definitie wordt gewantrouwd vanwege haar keuzes (mondkapjes, 1,5m, triage etc.), dan heb ik er weinig respect voor. De intentie om te komen tot zo'n keuze vind ik erg belangrijk in m'n oordeelsvorming.
DDD

Bericht door DDD »

Lilian1975 schreef:
Ambtenaar schreef:

Oh maar ik denk en jij weet dat ook heel goed. Jongeren die komen vaak in periode van twijfel, soms zelfs schoppen tegen de kerk....
Kunnen ze met elkaar, nemen ze elkaar mee. En hoevelen zijn zo niet binnen de kerk gebleven en tot geloof gekomen? Nu... ze zien elkaar niet. Spreken elkaar niet. En glippen stilletjes weg.

Juist het fysiek samen zijn. Bevordert ook de aandacht voor elkaar. Dat gebaar... die blik. Die woorden.
In tijden van moeite. In tijden van blijdschap. Je ervaart meeleven. Verbondenheid. Dit zijn ook zaken die een gezond geestelijk leven nodig heeft. En nee, die groep hoeft niet groot te zijn.

De kerk is de werkplaats van de Heilige Geest. Er zijn velen tot waar geloof gekomen in de kerk of elke andere ruimte waar de gemeente bijeen is. Juist daar.
God werkt en spreekt door Woord en Geest. Een predikant ziet een gemeente. Een gemeente due grotendeels online is, is verborgen voor dominees en kr-leden.

Pastoraat ligt voor groot deel stil. Gezond?
Jeugdwerk groot deel online als het er is... gezond?
Hoe spreek je je jeugd dan echt? Hoe zie je ze dan echt?
Het ouderen werk idem...
Bijbelstudies, verenigingen. Je moet elkaar kunnen zien om echt van hart tot hart te kunnen spreken. Je hebt elkaar nodig!

Catechese online in grote groepen. Vraag alleen een docent al hoe ingewikkeld het online lesgeven was.

Voor de verbreiding van het Evangelie en het leven daaruit waren er vanaf het begin samenkomsten. Fysiek. De discipelen kregen niet de opdracht brieven te schrijven en op afstand te blijven...
Zodat ieder christen veilig in zijn haar huis kon blijven.

Wbt thuislezers. Dat is ook nood als het goed is...
Zou je niet ook naast een aantal schijnbaar willekeurige opmerkingen, willen toelichten wat je nu wilt beargumenteren en waarom?

Ik lees dit nu twee keer, en ik denk: wat nu? Het komt op mij over als een betoog over iemand die op de IC ligt en dat hij nu niet uit eten kan gaan, niet gezellig op de bank kan zitten, geen fietstochtjes kan ondernemen. Allemaal waar. Maar dat gaat nu eenmaal even niet en zegt niets over de vraag of hij nu wel of niet op de IC verpleegd moet worden.
Mara

Bericht door Mara »

Misschien is het goed om eens vast te stellen wat geestelijke nood nu is.
M.i. kun je daar ook in verkeren als de kerken gewoon open en vrij toegankelijk zijn.

Als dochter van (tijdelijke) thuislezende/luisterende ouders, heb ik wel gezien dat mijn ouders leden onder het gegeven dat ze niet naar de kerk konden. De bandrecorder en prekenboeken waren een noodzakelijke vervanging.
Als puber miste ik wel het contact met mijn medecatechisanten. En de JV op zondagavond.
Maar wij waren alleen daarin, ik bedoel, niet de gehele gemeente zat thuis, zoals nu wel het geval is.
Dan is het toch gedeelde smart?

Maar nogmaals, wie kan de geestelijke nood definiëren?
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Ambtenaar

Bericht door Ambtenaar »

Mara schreef:
Geen idee, maar het zou aardig zijn als het wat meer geduid wordt.
Zita
Moderator

Bericht door Zita »

Die geestelijke nood: dat wil ik best geloven. Maar ik begrijp niet waarom je dan niet de minimale supermarktregels handhaaft. Een Urker moet ook in de AH een mondkapje op. Een Urker scholier moet ook op school 1,5m afstand houden. Dus het is echt niet zo dat dat niet te doen zou zijn. Het is de norm die we op dit moment in de maatschappij hebben. Bovendien baalt iedereen van die coronamaatregelen, dus valt het niet echt lekker als een groep zich dan opeens onder vreemde argumenten vrijheden gaat toe-eigenen.
En zorg ervoor dat je iemand hebt die in staat is om (tegendraadse) standpunten op een redelijke manier onder woorden te brengen voor de buitenwacht. 'Ze breken de tent af als ze een mondkapje op moeten', dat komt niet echt sterk over. En al helemaal niet alsof Urkers heel beschaafde redelijke mensen zijn. Urk kan klagen dat ze van alle kanten worden aangevallen, maar daar maken ze het op deze manier echt zelf naar.
Ad Anker
Moderator

Bericht door Ad Anker »

Ambtenaar schreef:
Mara schreef:
Dat is echt een GerGemvraag: alles maar uitpluizen en willen duiden. Ander geleuven we het niet. Tjonge.
Mara

Bericht door Mara »

Ad Anker schreef:
Ambtenaar schreef:
Mara schreef:
Dat is echt een GerGemvraag: alles maar uitpluizen en willen duiden. Ander geleuven we het niet. Tjonge.
Zowel Ambtenaar als ik zijn geen GGer!
Weet jij dan wel wat die geestelijke nood inhoudt?
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Forummer

Bericht door Forummer »

pierre27 schreef:
Forummer schreef:
pierre27 schreef:
Forummer schreef:
Wij mogen al die tijd beperkt samenkomen. De meesten hier leggen dan de nadruk op het woordje beperkt. Ik zou liever de nadruk leggen op het woordje mogen.

Horeca, concerten, voetbalwedstrijden mochten helemaal niet samenkomen. De kerken hadden dus wel degelijk voorrang.
Nu vind ik dat persoonlijk ook goed, maar zie het als een zegen die God nog geeft ondanks onze verkeerdheid. Blijf je niet concentreren op wat niet mag, maar probeer je zegeningen te tellen.

Ja, dat vind ik ook moeilijk. Maar deze houding mis ik bij velen hier. Het spijt me te moeten zeggen, maar ik zie hier teveel gedrag van rechthebbende kleuters die hun zin niet krijgen.
Je mag natuurlijk je eigen woorden kiezen, maar wanneer je woorden in de mond neemt als rechthebbende kleuters die hun zin niet krijgen dan moet ik best even lachen. Je neemt mensen met andere gedachten niet serieus door ze als kinderen weg te zetten. Best kinderachtig eigenlijk.
Ik begrijp je reactie. Toch geef je hiermee wel duidelijk aan dat je me niet serieus neemt. Geeft niet, misschien zit ik de laatste tijd een beetje in je allergie zone.

Ook al vind je mijn woorden ongelukkig gekozen, of zou je het zelf anders verwoorden. De strekking is duidelijk. En we hoeven onze ogen daar niet voor te sluiten.
Nee hoor, ik wil je best serieus nemen maar vraag dat niet van me als je op een goedkope en anonieme manier kritiek levert. In deze casus zet je mensen als Ad, Valcke, Erasmiaan enzzz weg als rechthebbende kleuters die hun zin niet krijgen. Dan is het moeilijk een dergelijke persoon serieus te nemen. En ik ben het nog van oneens met je ook.
Laat ik voorop stellen dat ik niet heb bedoeld dat iedereen die het niet met me eens is, zich als een kleuter gedraagt die zijn zin niet krijgt. Nu ik dit teruglees begrijp ik dat het zo overgekomen is, dat is mijn fout. Pierre, wat dat betreft bedankt voor je opmerking.

Ik begrijp voor een groot deel de argumenten wel hoor. Ik ben alleen van mening dat een deel oneigenlijk gebruikt wordt. En een deel ben ik het niet mee eens.

Maar goed, dat ik hier teveel gedrag zie van rechthebbende kleuters die hun zin niet krijgen, betekent niet dat ik vind dat het merendeel dat hier laat zien.

Wel zouden degenen die oproepen voor meer begrip naar de andere kant, dat begrip zelf ook kunnen laten zien.
De wereld staat in brand, maar wij gooien olie op het vuur door ons toekijken aan de kant
Plaats reactie