Herman schreef:Posthoorn schreef:Oké, dat is wel interessant. Ik ben zelf ook niet van de complottheorieën, maar zou dan ook graag een serieuze weerlegging willen zien. Alleen maar roepen 'onzin, onzin' overtuigt mij ook niet echt.
Complottheorien zijn helaas niet te weerleggen, omdat er een vooronderstelling is of je bepaalde interpretaties wel of niet gelooft. (...)
Toch vind ook ik dat bepaalde zaken serieus moeten worden weerlegd of toegelicht. Voor diverse zaken is dat ook gewoon mogelijk (bv. het verhaal dat via het vaccin een chip wordt ingebracht). Ook kunnen we helaas niet ontkennen dat bepaalde kritische geluiden of zelfs alleen maar vragen niet serieus worden genomen, hetgeen het complotdenken juist in de hand werkt.
Neem bv. één van de de slogans van 'The Great Reset' van het World Economic Forum (WEF): 'Ik bezit niets, heb geen privacy en het leven is nog nooit zo goed geweest.' Vragen van wat hiermee nu precies bedoeld is, worden niet beantwoord. Geen wonder dat dit een voedingsbodem is voor complottheorieeën. Trouwens: ik maak mij ook zelf zorgen over dit soort schimmige uitspraken door prominente personen en instellingen. Dit soort uitspraken tenderen toch naar het streven naar een nieuwe wereldorde. Laten we daarvoor zeer op onze hoede zijn. Maar daarmee ben ik nog geen complotdenker.
Ook onze regering geeft zelf helaas voeding aan het complotdenken door iedere 'afwijkende' visie op deze crisis van de hand te wijzen en vaccinatie per se als enige oplossing te zien. Ook de stelling van de minister VWS dat alle jongeren zich zouden moeten laten inenten, roept terecht veel vragen op.
Dat geldt ook voor het streven van de overheid om alles op naam (digid) te registreren tot aan de vaccinaties toe. Terwijl bv. testgegevens verwijderd (of ganonimiseerd) zouden kunnen worden wanneer het bron- en contactonderzoek gereed is; dat gebeurt nu echter niet. Idem het streven naar het op naam registreren van vaccinaties en de invoering van een vaccinatiepaspoort waarover niet alleen in NL, maar ook internationaal gesproken wordt. De neiging vanuit de overheid om op alles 'grip' te hebben en alles op naam te registreren, wekt terecht wantrouwen. Naar zo'n samenleving moeten we beslist niet toe. Omdat het debat hierover niet open gevoerd, wordt, is dat een voedingsbodem voor complotdenken. En daar geeft de overheid dus helaas zelf aanleiding toe.
Kortom: Terecht dat gewaarschuwd wordt tegen complotdenken, maar er is ook een keerzijde, namelijk:
1. Serieuze vragen dienen ook serieus beantwoord en niet simplistisch terzijde geschoven te worden.
2. Het extreme streven van overheden om testen en vaccinaties van burgers vast te willen leggen in centrale systemen, moet terecht gewantrouwd worden. Vastlegging in systemen is nergens voor nodig en het kan alleen maar leiden tot misbruik van deze registraties.
3. Het streven naar een nieuwe wereldorde is helaas wél zichtbaar in bepaalde uitspraken van prominente personen of instituties. Het is terecht wanneer hiertegen gewaarschuwd wordt.