Gereformeerde Gemeenten

KDD

Re: RE: Re: RE: Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door KDD »

ejvl schreef:Wij kennen Gods weg niet, wij kunnen derhalve ook niet concluderen dat een ongelovige of bekommerde zonder verzoend te zijn met Christus, al wedergeboren kan zijn. Simpelweg omdat zonder verzoend te zijn met Christus, iemand verloren gaat en een wedergeborene niet verloren gaat. Derhalve kunnen we alleen van diegene die met Christus verzoend zijn, zeggen dat ze wedergeboren zijn.
We kunnen wel zeggen dat een bekommerde zondaar verzoend kan zijn met Christus zonder dat hij of zij er verzekerd van is. Maar een bekommerde zondaar kan ook een tijdelijk verschijnsel wezen. Daarom is het in de prediking zo belangrijk dat er geen rust gepredikt is buiten de kennis van Christus zodat niemand rust vind in hun 'bekommernis', maar het is ook belangrijk dat tere plantjes niet vertrapt worden. Ik denk aan de pastorale woorden van de zaligsprekingen en aan Dordse Leeregels h1 p16.
ejvl

Re: RE: Re: RE: Re: RE: Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door ejvl »

KDD schreef:
ejvl schreef:Wij kennen Gods weg niet, wij kunnen derhalve ook niet concluderen dat een ongelovige of bekommerde zonder verzoend te zijn met Christus, al wedergeboren kan zijn. Simpelweg omdat zonder verzoend te zijn met Christus, iemand verloren gaat en een wedergeborene niet verloren gaat. Derhalve kunnen we alleen van diegene die met Christus verzoend zijn, zeggen dat ze wedergeboren zijn.
We kunnen wel zeggen dat een bekommerde zondaar verzoend kan zijn met Christus zonder dat hij of zij er verzekerd van is. Maar een bekommerde zondaar kan ook een tijdelijk verschijnsel wezen. Daarom is het in de prediking zo belangrijk dat er geen rust gepredikt is buiten de kennis van Christus zodat niemand rust vind in hun 'bekommernis', maar het is ook belangrijk dat tere plantjes niet vertrapt worden. Ik denk aan de pastorale woorden van de zaligsprekingen en aan Dordse Leeregels h1 p16.
Nee dat kan vooraf nooit gezegd worden. Alleen achteraf nadat hij met God verzoend is.
Daarmee bedoel ik niet dat iemand gelijk een vader in het geloof is maar ook een zuigeling weet wie z'n vader en moeder zijn alhoewel het niet altijd onder woorden gebracht kan worden.
Geloof kan volop worden aangevallen en bestreden maar er moet wel iets van de zekerheid van een verzoend God zijn (geweest) wil men kunnen spreken over wedergeboorte bij die persoon.
Natuurlijk groeit de kennis maar het begin is er dan al wel.
Geytenbeekje

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Geytenbeekje »

Ukkie schreef:
Thea schreef:Ik heb nog geen antwoord gekregen op mijn vraag of er in de heilsorde een volgordelijkheid zit. Mijns inziens is dat wel zo.
Ook dat moeten we niet als een raster over de preek leggen.
Waarom zou dat een raster moeten zijn ?
Geytenbeekje

Ouderling schreef:
Geytenbeekje schreef:
Ouderling schreef:
Geytenbeekje schreef:De antwoorden die je geeft Ouderling doet de suggestie wekken dat een kind van God eerst alleen ellende ziet en pas na vele jaren komt tot Hem danken. Je gaf aan dat dit kon.
Toen heb ik in mijn gebrekkigheid gezegd dat ik dan vind dat dan de 3 stukken uit-één-gereten wordt.
Omdat de Bijbel nergens schrijft dat een Christen een poos in het diepe kan lopen zonder zien van Hem enzovoort enzovoort.
Een Christen kan wel in de zonde blijven voor een tijd zie bijv. David maar als de Heilige Geest in je hart komt wonen wordt je ingelijfd in Hem en zal je daarom ook zien hoe goed het is om Hem te vrezen en Hem ook daadwerkelijk vrezen.
Ik geloof niet dat er dan een hele tijdsspanne tussen zit want dan is het gewoon tijdgeloof
Je hebt mijn post niet begrepen. Ik heb het niet over ellende gehad en niet over danken. Het ging over het onderscheid tussen het kennen van God en het kennen van Christus.
Nou ja goed, ik zie dat verschil niet.
God is een Drie-eenheid dus als je God leert kennen leer je ook Christus kennen.
Wie Mij heeft gezien, die heeft de Vader gezien.
En waarom is Christus dan nodig als Middelaar?
http://dspieters.refoweb.nl/1228013.htm
Ukkie

Bericht door Ukkie »

Geytenbeekje schreef:
Ukkie schreef:
Thea schreef:Ik heb nog geen antwoord gekregen op mijn vraag of er in de heilsorde een volgordelijkheid zit. Mijns inziens is dat wel zo.
Ook dat moeten we niet als een raster over de preek leggen.
Waarom zou dat een raster moeten zijn ?
Het geestelijke leven laat zich niet in systemen vatten.
Ieder die gelooft dat Jezus de Christus is, is uit God geboren. 1Johannes 5 vers 1
KDD

Re: RE: Re: RE: Re: RE: Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door KDD »

ejvl schreef:
KDD schreef:
Nee dat kan vooraf nooit gezegd worden. Alleen achteraf nadat hij met God verzoend is.
Daarmee bedoel ik niet dat iemand gelijk een vader in het geloof is maar ook een zuigeling weet wie z'n vader en moeder zijn alhoewel het niet altijd onder woorden gebracht kan worden.
Geloof kan volop worden aangevallen en bestreden maar er moet wel iets van de zekerheid van een verzoend God zijn (geweest) wil men kunnen spreken over wedergeboorte bij die persoon.
Natuurlijk groeit de kennis maar het begin is er dan al wel.
Volgens mij doet niemand dat hier.
Mannetje

Bericht door Mannetje »

Ukkie schreef:
Ukkie schreef: Een waarlijk wedergeborene kan dus, wat betreft de hebbelijkheid en de daad, voor een tijd een ongelovige zijn, iemand die van boetvaardigheid verstoken is en in zonde wandelt.... (Hier noemt hij zover ik het begrijp, Jeremia, Johannes de Doper en Timotheus als voorbeeld van hen die vóór de jaren van onderscheid geen daad van geloof of boetvaardigheid voortgebracht hebben.)
Dit klopt toch niet. In de wedergeboorte word het geloof geschonken. Een ongelovige wedergeborene? :bobo
Volgens mij moet je eerst helder hebben wat met het vetgedrukte bedoeld wordt voor je jouw conclusie kunt trekken.
- Niet meer zo actief -
Ukkie

Bericht door Ukkie »

Mannetje schreef:
Ukkie schreef:
Ukkie schreef: Een waarlijk wedergeborene kan dus, wat betreft de hebbelijkheid en de daad, voor een tijd een ongelovige zijn, iemand die van boetvaardigheid verstoken is en in zonde wandelt.... (Hier noemt hij zover ik het begrijp, Jeremia, Johannes de Doper en Timotheus als voorbeeld van hen die vóór de jaren van onderscheid geen daad van geloof of boetvaardigheid voortgebracht hebben.)
Dit klopt toch niet. In de wedergeboorte word het geloof geschonken. Een ongelovige wedergeborene? :bobo
Volgens mij moet je eerst helder hebben wat met het vetgedrukte bedoeld wordt voor je jouw conclusie kunt trekken.
Nou ik kan het niet anders lezen hoor.
Ieder die gelooft dat Jezus de Christus is, is uit God geboren. 1Johannes 5 vers 1
Marck

Bericht door Marck »

Ik kwam dit artikel tegen met citaten van à Brakel en ds. A.T. Vergunst.
http://wijkichthus.nl/meditatie/501-timotheues
helma

Bericht door helma »

https://vimeo.com/513797470

Jubileumdienst ds C. Sonnevelt
Rh1990

Bericht door Rh1990 »

De preek van ds. J.C. Philpot, De winter voor de oogst, zou voor dit thema erg leerzaam zijn om eens te lezen en te bestuderen.
Posthoorn

Bericht door Posthoorn »

Toch heb ik wel een vraag aan hen die zeggen dat een zondaar die Christus ingelijfd wordt, Hem aanvankelijk niet kent (zoals ds. Moerkerken stelt). Hoe is dat in overeenstemming te brengen met bijv. Joh. 6:53?

Jezus dan zeide tot hen: Voorwaar, voorwaar zeg Ik ulieden, 67tenzij dat gij het vlees van den Zoon des mensen eet en Zijn bloed drinkt, zo hebt gij geen leven in uzelven.

67 Dat is, tenzij dat gij in Mij gelooft, Die Mijn lichaam aan het kruis in den dood zal overgeven en Mijn bloed storten tot vergeving der zonden. Zie vers 35. Want Christus spreekt hier niet van het uiterlijke eten, dat in het Avondmaal geschiedt, alzo hetzelve toen nog niet was ingesteld, maar van het geestelijke eten, dat is, Christus met waar geloof aannemen, en daardoor met Hem verenigd worden, hetwelk door het uiterlijke eten in het Avondmaal betekend wordt.
Geytenbeekje

Posthoorn schreef:Toch heb ik wel een vraag aan hen die zeggen dat een zondaar die Christus ingelijfd wordt, Hem aanvankelijk niet kent (zoals ds. Moerkerken stelt). Hoe is dat in overeenstemming te brengen met bijv. Joh. 6:53?

Jezus dan zeide tot hen: Voorwaar, voorwaar zeg Ik ulieden, 67tenzij dat gij het vlees van den Zoon des mensen eet en Zijn bloed drinkt, zo hebt gij geen leven in uzelven.

67 Dat is, tenzij dat gij in Mij gelooft, Die Mijn lichaam aan het kruis in den dood zal overgeven en Mijn bloed storten tot vergeving der zonden. Zie vers 35. Want Christus spreekt hier niet van het uiterlijke eten, dat in het Avondmaal geschiedt, alzo hetzelve toen nog niet was ingesteld, maar van het geestelijke eten, dat is, Christus met waar geloof aannemen, en daardoor met Hem verenigd worden, hetwelk door het uiterlijke eten in het Avondmaal betekend wordt.
Zij verwarren gevoel en theorie.
Gevoel kan bedriegelijk/verwarrend zijn, theorie ( Gods Woord) niet.
ejvl

Re: RE: Re: RE: Re: RE: Re: RE: Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door ejvl »

KDD schreef: Volgens mij doet niemand dat hier.
Ik reageerde op:
We kunnen wel zeggen dat een bekommerde zondaar verzoend kan zijn met Christus zonder dat hij of zij er verzekerd van is.
Daar reageer ik op. Dat kun je niet zeggen, voor dat iemand verzekerd is, hoe klein en aangevochten ook, er zal altijd iets van een zekerheid zijn.
KDD

Bericht door KDD »

Posthoorn schreef:Toch heb ik wel een vraag aan hen die zeggen dat een zondaar die Christus ingelijfd wordt, Hem aanvankelijk niet kent (zoals ds. Moerkerken stelt). Hoe is dat in overeenstemming te brengen met bijv. Joh. 6:53?

Ziet je de wedergeboorte hetzelfde als in Christus ingelijfd worden?
Plaats reactie