We kunnen wel zeggen dat een bekommerde zondaar verzoend kan zijn met Christus zonder dat hij of zij er verzekerd van is. Maar een bekommerde zondaar kan ook een tijdelijk verschijnsel wezen. Daarom is het in de prediking zo belangrijk dat er geen rust gepredikt is buiten de kennis van Christus zodat niemand rust vind in hun 'bekommernis', maar het is ook belangrijk dat tere plantjes niet vertrapt worden. Ik denk aan de pastorale woorden van de zaligsprekingen en aan Dordse Leeregels h1 p16.ejvl schreef:Wij kennen Gods weg niet, wij kunnen derhalve ook niet concluderen dat een ongelovige of bekommerde zonder verzoend te zijn met Christus, al wedergeboren kan zijn. Simpelweg omdat zonder verzoend te zijn met Christus, iemand verloren gaat en een wedergeborene niet verloren gaat. Derhalve kunnen we alleen van diegene die met Christus verzoend zijn, zeggen dat ze wedergeboren zijn.
Gereformeerde Gemeenten
Re: RE: Re: RE: Re: Gereformeerde Gemeenten
Re: RE: Re: RE: Re: RE: Re: Gereformeerde Gemeenten
Nee dat kan vooraf nooit gezegd worden. Alleen achteraf nadat hij met God verzoend is.KDD schreef:We kunnen wel zeggen dat een bekommerde zondaar verzoend kan zijn met Christus zonder dat hij of zij er verzekerd van is. Maar een bekommerde zondaar kan ook een tijdelijk verschijnsel wezen. Daarom is het in de prediking zo belangrijk dat er geen rust gepredikt is buiten de kennis van Christus zodat niemand rust vind in hun 'bekommernis', maar het is ook belangrijk dat tere plantjes niet vertrapt worden. Ik denk aan de pastorale woorden van de zaligsprekingen en aan Dordse Leeregels h1 p16.ejvl schreef:Wij kennen Gods weg niet, wij kunnen derhalve ook niet concluderen dat een ongelovige of bekommerde zonder verzoend te zijn met Christus, al wedergeboren kan zijn. Simpelweg omdat zonder verzoend te zijn met Christus, iemand verloren gaat en een wedergeborene niet verloren gaat. Derhalve kunnen we alleen van diegene die met Christus verzoend zijn, zeggen dat ze wedergeboren zijn.
Daarmee bedoel ik niet dat iemand gelijk een vader in het geloof is maar ook een zuigeling weet wie z'n vader en moeder zijn alhoewel het niet altijd onder woorden gebracht kan worden.
Geloof kan volop worden aangevallen en bestreden maar er moet wel iets van de zekerheid van een verzoend God zijn (geweest) wil men kunnen spreken over wedergeboorte bij die persoon.
Natuurlijk groeit de kennis maar het begin is er dan al wel.
-
- Berichten: 8636
- Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37
Re: Gereformeerde Gemeenten
Waarom zou dat een raster moeten zijn ?Ukkie schreef:Ook dat moeten we niet als een raster over de preek leggen.Thea schreef:Ik heb nog geen antwoord gekregen op mijn vraag of er in de heilsorde een volgordelijkheid zit. Mijns inziens is dat wel zo.
-
- Berichten: 8636
- Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37
Re: Gereformeerde Gemeenten
http://dspieters.refoweb.nl/1228013.htmOuderling schreef:En waarom is Christus dan nodig als Middelaar?Geytenbeekje schreef:Nou ja goed, ik zie dat verschil niet.Ouderling schreef:Je hebt mijn post niet begrepen. Ik heb het niet over ellende gehad en niet over danken. Het ging over het onderscheid tussen het kennen van God en het kennen van Christus.Geytenbeekje schreef:De antwoorden die je geeft Ouderling doet de suggestie wekken dat een kind van God eerst alleen ellende ziet en pas na vele jaren komt tot Hem danken. Je gaf aan dat dit kon.
Toen heb ik in mijn gebrekkigheid gezegd dat ik dan vind dat dan de 3 stukken uit-één-gereten wordt.
Omdat de Bijbel nergens schrijft dat een Christen een poos in het diepe kan lopen zonder zien van Hem enzovoort enzovoort.
Een Christen kan wel in de zonde blijven voor een tijd zie bijv. David maar als de Heilige Geest in je hart komt wonen wordt je ingelijfd in Hem en zal je daarom ook zien hoe goed het is om Hem te vrezen en Hem ook daadwerkelijk vrezen.
Ik geloof niet dat er dan een hele tijdsspanne tussen zit want dan is het gewoon tijdgeloof
God is een Drie-eenheid dus als je God leert kennen leer je ook Christus kennen.
Wie Mij heeft gezien, die heeft de Vader gezien.
Re: Gereformeerde Gemeenten
Het geestelijke leven laat zich niet in systemen vatten.Geytenbeekje schreef:Waarom zou dat een raster moeten zijn ?Ukkie schreef:Ook dat moeten we niet als een raster over de preek leggen.Thea schreef:Ik heb nog geen antwoord gekregen op mijn vraag of er in de heilsorde een volgordelijkheid zit. Mijns inziens is dat wel zo.
Ieder die gelooft dat Jezus de Christus is, is uit God geboren. 1Johannes 5 vers 1
Re: RE: Re: RE: Re: RE: Re: Gereformeerde Gemeenten
Volgens mij doet niemand dat hier.ejvl schreef:Nee dat kan vooraf nooit gezegd worden. Alleen achteraf nadat hij met God verzoend is.KDD schreef:We kunnen wel zeggen dat een bekommerde zondaar verzoend kan zijn met Christus zonder dat hij of zij er verzekerd van is. Maar een bekommerde zondaar kan ook een tijdelijk verschijnsel wezen. Daarom is het in de prediking zo belangrijk dat er geen rust gepredikt is buiten de kennis van Christus zodat niemand rust vind in hun 'bekommernis', maar het is ook belangrijk dat tere plantjes niet vertrapt worden. Ik denk aan de pastorale woorden van de zaligsprekingen en aan Dordse Leeregels h1 p16.ejvl schreef:Wij kennen Gods weg niet, wij kunnen derhalve ook niet concluderen dat een ongelovige of bekommerde zonder verzoend te zijn met Christus, al wedergeboren kan zijn. Simpelweg omdat zonder verzoend te zijn met Christus, iemand verloren gaat en een wedergeborene niet verloren gaat. Derhalve kunnen we alleen van diegene die met Christus verzoend zijn, zeggen dat ze wedergeboren zijn.
Daarmee bedoel ik niet dat iemand gelijk een vader in het geloof is maar ook een zuigeling weet wie z'n vader en moeder zijn alhoewel het niet altijd onder woorden gebracht kan worden.
Geloof kan volop worden aangevallen en bestreden maar er moet wel iets van de zekerheid van een verzoend God zijn (geweest) wil men kunnen spreken over wedergeboorte bij die persoon.
Natuurlijk groeit de kennis maar het begin is er dan al wel.
Re: Gereformeerde Gemeenten
Volgens mij moet je eerst helder hebben wat met het vetgedrukte bedoeld wordt voor je jouw conclusie kunt trekken.Ukkie schreef:Dit klopt toch niet. In de wedergeboorte word het geloof geschonken. Een ongelovige wedergeborene?Ukkie schreef: Een waarlijk wedergeborene kan dus, wat betreft de hebbelijkheid en de daad, voor een tijd een ongelovige zijn, iemand die van boetvaardigheid verstoken is en in zonde wandelt.... (Hier noemt hij zover ik het begrijp, Jeremia, Johannes de Doper en Timotheus als voorbeeld van hen die vóór de jaren van onderscheid geen daad van geloof of boetvaardigheid voortgebracht hebben.)
- Niet meer zo actief -
Re: Gereformeerde Gemeenten
Nou ik kan het niet anders lezen hoor.Mannetje schreef:Volgens mij moet je eerst helder hebben wat met het vetgedrukte bedoeld wordt voor je jouw conclusie kunt trekken.Ukkie schreef:Dit klopt toch niet. In de wedergeboorte word het geloof geschonken. Een ongelovige wedergeborene?Ukkie schreef: Een waarlijk wedergeborene kan dus, wat betreft de hebbelijkheid en de daad, voor een tijd een ongelovige zijn, iemand die van boetvaardigheid verstoken is en in zonde wandelt.... (Hier noemt hij zover ik het begrijp, Jeremia, Johannes de Doper en Timotheus als voorbeeld van hen die vóór de jaren van onderscheid geen daad van geloof of boetvaardigheid voortgebracht hebben.)
Ieder die gelooft dat Jezus de Christus is, is uit God geboren. 1Johannes 5 vers 1
Re: Gereformeerde Gemeenten
Ik kwam dit artikel tegen met citaten van à Brakel en ds. A.T. Vergunst.
http://wijkichthus.nl/meditatie/501-timotheues
http://wijkichthus.nl/meditatie/501-timotheues
Re: Gereformeerde Gemeenten
De preek van ds. J.C. Philpot, De winter voor de oogst, zou voor dit thema erg leerzaam zijn om eens te lezen en te bestuderen.
Re: Gereformeerde Gemeenten
Toch heb ik wel een vraag aan hen die zeggen dat een zondaar die Christus ingelijfd wordt, Hem aanvankelijk niet kent (zoals ds. Moerkerken stelt). Hoe is dat in overeenstemming te brengen met bijv. Joh. 6:53?
Jezus dan zeide tot hen: Voorwaar, voorwaar zeg Ik ulieden, 67tenzij dat gij het vlees van den Zoon des mensen eet en Zijn bloed drinkt, zo hebt gij geen leven in uzelven.
67 Dat is, tenzij dat gij in Mij gelooft, Die Mijn lichaam aan het kruis in den dood zal overgeven en Mijn bloed storten tot vergeving der zonden. Zie vers 35. Want Christus spreekt hier niet van het uiterlijke eten, dat in het Avondmaal geschiedt, alzo hetzelve toen nog niet was ingesteld, maar van het geestelijke eten, dat is, Christus met waar geloof aannemen, en daardoor met Hem verenigd worden, hetwelk door het uiterlijke eten in het Avondmaal betekend wordt.
Jezus dan zeide tot hen: Voorwaar, voorwaar zeg Ik ulieden, 67tenzij dat gij het vlees van den Zoon des mensen eet en Zijn bloed drinkt, zo hebt gij geen leven in uzelven.
67 Dat is, tenzij dat gij in Mij gelooft, Die Mijn lichaam aan het kruis in den dood zal overgeven en Mijn bloed storten tot vergeving der zonden. Zie vers 35. Want Christus spreekt hier niet van het uiterlijke eten, dat in het Avondmaal geschiedt, alzo hetzelve toen nog niet was ingesteld, maar van het geestelijke eten, dat is, Christus met waar geloof aannemen, en daardoor met Hem verenigd worden, hetwelk door het uiterlijke eten in het Avondmaal betekend wordt.
-
- Berichten: 8636
- Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37
Re: Gereformeerde Gemeenten
Zij verwarren gevoel en theorie.Posthoorn schreef:Toch heb ik wel een vraag aan hen die zeggen dat een zondaar die Christus ingelijfd wordt, Hem aanvankelijk niet kent (zoals ds. Moerkerken stelt). Hoe is dat in overeenstemming te brengen met bijv. Joh. 6:53?
Jezus dan zeide tot hen: Voorwaar, voorwaar zeg Ik ulieden, 67tenzij dat gij het vlees van den Zoon des mensen eet en Zijn bloed drinkt, zo hebt gij geen leven in uzelven.
67 Dat is, tenzij dat gij in Mij gelooft, Die Mijn lichaam aan het kruis in den dood zal overgeven en Mijn bloed storten tot vergeving der zonden. Zie vers 35. Want Christus spreekt hier niet van het uiterlijke eten, dat in het Avondmaal geschiedt, alzo hetzelve toen nog niet was ingesteld, maar van het geestelijke eten, dat is, Christus met waar geloof aannemen, en daardoor met Hem verenigd worden, hetwelk door het uiterlijke eten in het Avondmaal betekend wordt.
Gevoel kan bedriegelijk/verwarrend zijn, theorie ( Gods Woord) niet.
Re: RE: Re: RE: Re: RE: Re: RE: Re: Gereformeerde Gemeenten
Ik reageerde op:KDD schreef: Volgens mij doet niemand dat hier.
We kunnen wel zeggen dat een bekommerde zondaar verzoend kan zijn met Christus zonder dat hij of zij er verzekerd van is.
Daar reageer ik op. Dat kun je niet zeggen, voor dat iemand verzekerd is, hoe klein en aangevochten ook, er zal altijd iets van een zekerheid zijn.
Re: Gereformeerde Gemeenten
Ziet je de wedergeboorte hetzelfde als in Christus ingelijfd worden?Posthoorn schreef:Toch heb ik wel een vraag aan hen die zeggen dat een zondaar die Christus ingelijfd wordt, Hem aanvankelijk niet kent (zoals ds. Moerkerken stelt). Hoe is dat in overeenstemming te brengen met bijv. Joh. 6:53?
Jezus dan zeide tot hen: Voorwaar, voorwaar zeg Ik ulieden, 67tenzij dat gij het vlees van den Zoon des mensen eet en Zijn bloed drinkt, zo hebt gij geen leven in uzelven.
67 Dat is, tenzij dat gij in Mij gelooft, Die Mijn lichaam aan het kruis in den dood zal overgeven en Mijn bloed storten tot vergeving der zonden. Zie vers 35. Want Christus spreekt hier niet van het uiterlijke eten, dat in het Avondmaal geschiedt, alzo hetzelve toen nog niet was ingesteld, maar van het geestelijke eten, dat is, Christus met waar geloof aannemen, en daardoor met Hem verenigd worden, hetwelk door het uiterlijke eten in het Avondmaal betekend wordt.