Gereformeerde Gemeenten

John Galt

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door John Galt »

merel schreef:
Rh1990 schreef:
John Galt schreef:
Ik zou me zorgen maken over andere dingen. Op de schaal van de wereldkerk is links-GG nog steeds behoorlijk rechts. Als jij op Cape Irizaki bent, zit je op het uiterste westpuntje van Japan. Maar voor ons is het nog steeds "het verre oosten".
Zou je dan ook zo ver willen gaan dat we blij moeten zijn dat er nog een Roomse of orthodoxe kerk in bijv. Irak of Saoedi Arabië is? Ja er is tenslotte nog een soort kerk. Zo kom je nu een beetje op me over.
Dat zijn geen christenen?
Als ik hoor dat koptische of katholieke gelovigen door IS worden onthoofd om Christus' wil,
Als ik boeken lees van katholieke of orthodoxe monniken, die aangevochten werden door de boze,
dan denk ik: De duivel vindt het de moeite waard om ze te bestrijden en te vervolgen. God vindt het de moeite waard om ze in die strijd en moeite te bemoedigen en soms uit te redden. Moet ik ze dan afschrijven omdat ze niet in mijn theologische straatje passen?
Ik ben ervan overtuigd dat er in de hemel mensen zijn waarvan ik nu mijn christelijke gereformeerde hoofd zou schudden en denken: Die?
Who is John Galt? :quoi
Rh1990

Bericht door Rh1990 »

Erskinees schreef:Vreemd. Want degenen die werkelijk ellendig, jammerlijk, arm, blind en naakt zijn, komen er ook achter dat het probleem bij henzelf ligt en niet bij de 'linksen'. Die zullen niet zo snel oordelen. Of gemeenten doorverwijzen naar de PKN.
Is constateren hetzelfde als oordelen?
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

Mara schreef:
Hendrikus schreef:
Mara schreef:
Tiberius schreef:Een rouwdienst is een familieaangelegenheid, geen kerkdienst.
Wat een vreemd argument.
Er gaat een predikant voor, er is een k.r. broeder bij en het is openbaar.
Je komt daar voor het Aangezicht van God, welk verschil is er dan met zondag?
Nee hoor, Tiberius heeft helemaal gelijk, een uitvaart is een familiebijeenkomst, kerkrechtelijk gezien.
En aangezicht hoeft echt niet met een hoofdletter ;)
Het gaat niet om de letter van de wet.
Amper een jaar geleden was hier nog een discussie gaande of er thuis voor de laptop een hoed gedragen moet worden, ja of nee.
https://www.refoforum.nl/forum/viewtopi ... is#p898901
en eerder hier
https://www.refoforum.nl/forum/viewtopi ... is#p348084
Dat ging over kerkdiensten online, niet over rouwdiensten online.
CvdW

Bericht door CvdW »

Jantje schreef:Bij ons dragen de vrouwen/meisjes tijdens een rouwdienst ook een hoed. Op het graf is dat de ene keer wel zo en de andere keer niet.

En verder wordt er hier op Walcheren nogal gediscussieerd of en waarom men op catechisatie ook een hoed op moet.
O ja? Toen ds. Paul in Vlissingen kwam ging de hoeden en mutsen direct af. Bij twee gezinnen niet.
Erskinees

Bericht door Erskinees »

Dat is terecht. De hoofdbedekking van 1 Korinthe 11 ziet volgens bijna alle bij ons oude en bekende uitleggers op de erediensten. Catechisatie valt daar niet onder. Over rouwdiensten kun je verschillen van mening. Kerkordelijk is het geen eredienst, al is het wel een samenkomst.
John Galt

Bericht door John Galt »

Rh1990 schreef:De Heere is almachtig en kan door alle dwaze dwalingen een mens bekeren, dus er kunnen zeker ware kinderen Gods tussen zitten, maar ze zullen niet meer buigen voor Maria of andere heiligen.
Hoeveel zonden heb jijzelf al definitief overwonnen? En heb jij 100% inzicht in wat God van je vraagt? Denk jij niet dat als jij straks in de hemel komt, je bij veel dingen zult zeggen: O, zit dat zo? Daar zat ik dus altijd flink naast!
Dodo

Bericht door Dodo »

Mara schreef:
Tiberius schreef:Een rouwdienst is een familieaangelegenheid, geen kerkdienst.
Wat een vreemd argument.
Er gaat een predikant voor, er is een k.r. broeder bij en het is openbaar.
Je komt daar voor het Aangezicht van God, welk verschil is er dan met zondag?
Kon je serieus alle kerkgangers zien? Dat is niet netjes. En ook niet nodig.
merel

Bericht door merel »

Rh1990 schreef:
merel schreef:
Rh1990 schreef:
Het geloofsleven is naar mijn idee ook verbonden aan de ligging van de kerk. Uitzonderingen daargelaten.
Iemand in een linker flank heeft een armer geloofsleven en kan niet behouden worden? Of bedoel je iets anders?
Nee eerder het tegenovergestelde, rijk en verrijkt en geens dings gebrek. Maar degene die werkelijk ellendig, jammerlijk, arm, blind en naakt zijn, zijn mijn hartevrienden.
Jouw hartevrienden of kinderen van God?
John Galt schreef:
Rh1990 schreef:De Heere is almachtig en kan door alle dwaze dwalingen een mens bekeren, dus er kunnen zeker ware kinderen Gods tussen zitten, maar ze zullen niet meer buigen voor Maria of andere heiligen.
Hoeveel zonden heb jijzelf al definitief overwonnen? En heb jij 100% inzicht in wat God van je vraagt? Denk jij niet dat als jij straks in de hemel komt, je bij veel dingen zult zeggen: O, zit dat zo? Daar zat ik dus altijd flink naast!
Dat denk ik ook!
Jantje
Verbannen

Bericht door Jantje »

CvdW schreef:
Jantje schreef:Bij ons dragen de vrouwen/meisjes tijdens een rouwdienst ook een hoed. Op het graf is dat de ene keer wel zo en de andere keer niet.

En verder wordt er hier op Walcheren nogal gediscussieerd of en waarom men op catechisatie ook een hoed op moet.
O ja? Toen ds. Paul in Vlissingen kwam ging de hoeden en mutsen direct af. Bij twee gezinnen niet.
Jawel. Maar dat is een ander slag volk dan op de dorpen.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

Zijn de dorpen rechtser dan de steden?
Rh1990

Bericht door Rh1990 »

John Galt schreef:
Wat heeft dat met mijn opmerking te maken? Het ging er mij op dat als God je werkelijk bekeerd dat je niet vast blijft zitten in grote dwalingen als Mariaverering. Lees bijvoorbeeld eens dat mooie artikel van mvr. van Tilburg van een tijdje terug uit het RD.
Zonde gaan we nooit 100% overwinnen, maar als het goed is het wel een begeren en een strijden om de zonde te doden.

En om nog eens een voorbeeld te noemen van het er over flink naast te zitten. Whitefield zei eens dat hij de Wesley's dichterbij Gods troon zou aantreffen in de hemel dan hijzelf. Ik las laatst eens een preek van Philpot en die maakte er weer gehakt van, hij kan Whitefield niet begrijpen hoe hij aan die uitspraak komt. De remonstranten waren fout en maakten zichzelf zalig. Zowel Philpot als Whitefield waren kinderen van God, maar wie zat er naast. Daar zullen we niet achter komen.
John Galt

Bericht door John Galt »

een ander slag volk...
Daar kun je een poosje over nadenken. Een andere inslag, een andere grondslag? Een heel ander volk?
In ieder geval is het "volk", als u begrijpt wat ik bedoel.
Rh1990

Bericht door Rh1990 »

merel schreef:
Rh1990 schreef:
merel schreef:
Rh1990 schreef:
Het geloofsleven is naar mijn idee ook verbonden aan de ligging van de kerk. Uitzonderingen daargelaten.
Iemand in een linker flank heeft een armer geloofsleven en kan niet behouden worden? Of bedoel je iets anders?
Nee eerder het tegenovergestelde, rijk en verrijkt en geens dings gebrek. Maar degene die werkelijk ellendig, jammerlijk, arm, blind en naakt zijn, zijn mijn hartevrienden.
Jouw hartevrienden of kinderen van God?
John Galt schreef:
Dat denk ik ook!
Zoals beschreven staat in Psalm 119 vers 32
Forummer

Bericht door Forummer »

Rh1990 schreef:
merel schreef:
Rh1990 schreef:
Juist in de deze twee gemeenten heb ik veel kennissen en daar maak ik me juist erg zorgen over. En wat ik net ook al schreef. Deze gemeenteleden geven zelf aan dat zij in een linkse gemeente zitten en dat als prettig ervaren. Zeker zal ik je binnen gemeente liggingsverschillen hebben, maar in deze gemeenten is de meerderheid (naar mijn idee) tevreden met de linkse ligging.
Ik denk dat er andere veel belangrijkere (geloofs)vragen zijn dan de vraag of je gemeente links of rechts georiënteerd is. Het komt op mij over alsof daar alles vanaf hangt.
Dat idee zou ik maar snel loslaten. Want daar zou je wel eens heel erg beschaamd mee uit kunnen komen.
De wereld staat in brand, maar wij gooien olie op het vuur door ons toekijken aan de kant
Rh1990

Bericht door Rh1990 »

John Galt schreef:
merel schreef:
Rh1990 schreef:
John Galt schreef:
Ik zou me zorgen maken over andere dingen. Op de schaal van de wereldkerk is links-GG nog steeds behoorlijk rechts. Als jij op Cape Irizaki bent, zit je op het uiterste westpuntje van Japan. Maar voor ons is het nog steeds "het verre oosten".
Zou je dan ook zo ver willen gaan dat we blij moeten zijn dat er nog een Roomse of orthodoxe kerk in bijv. Irak of Saoedi Arabië is? Ja er is tenslotte nog een soort kerk. Zo kom je nu een beetje op me over.
Dat zijn geen christenen?
Als ik hoor dat koptische of katholieke gelovigen door IS worden onthoofd om Christus' wil,
Als ik boeken lees van katholieke of orthodoxe monniken, die aangevochten werden door de boze,
dan denk ik: De duivel vindt het de moeite waard om ze te bestrijden en te vervolgen. God vindt het de moeite waard om ze in die strijd en moeite te bemoedigen en soms uit te redden. Moet ik ze dan afschrijven omdat ze niet in mijn theologische straatje passen?
Ik ben ervan overtuigd dat er in de hemel mensen zijn waarvan ik nu mijn christelijke gereformeerde hoofd zou schudden en denken: Die?
Luther, Guido de Bres, Calvijn, mvr van Tilburg enz. hadden dus maar Rooms moeten blijven?
Plaats reactie