Mannetje schreef:
Ik probeer het nog een keer: man en vrouw moeten samen over één ding beslissen, maar zijn het, ook na diepgaand overleg, radicaal en principieel met elkaar oneens. Maar, er moet een beslissing komen. Wie draagt dan uiteindelijk de eindverantwoordelijkheid voor de beslissing?
En dan betreft het geen basale zaken he, zoals de aankoop van een auto of een huis?
Er zijn nog dingen waar over gesteggeld kan worden die ook wel met het geweten te maken hebben. Zoals, melden wij ons kind aan op het reformatorisch of het prot. chr. onderwijs? Dat kan ook strijd geven soms, tussen ouders.
Een casus: man en vrouw zijn lid van een gemeente, vrouw kan vanwege zwaarwegende redenen niet meer blijven. Man ziet dat niet zo en wil op zijn plaats blijven.
Vrouw vertrekt naar een andere gemeente. Mag dat?
Andersom, man wil naar andere gemeente, vrouw niet,
moet zij hem volgen ook al weet ze dat haar ziel schade gaat lijden?
Ukkie schreef:Zo moeten de mannen hun eigen vrouwen liefhebben als hun eigen lichamen. Wie zijn eigen vrouw liefheeft,
heeft zichzelf lief.[
Dus kun je toch niet over het geweten van die ander - en ook jezelf dan zoals jij het hier zegt - negeren en heenwalsen?
merel schreef:Dat bij grote conflicten uiteindelijk de man gevolgd moet worden, gaat er bij mij niet in.
Als de man een totaal onbijbelse kant op wil, kan dat er bij mij ook niet in.
Mijn vader was een principieel niet-zondagsrijder. Mijn moeder was daar ruimer in, toch liep ze trouw altijd met mijn vader mee en ging niet op de fiets. Maar ik heb nooit gehoord dat mijn vader dit mijn moeder oplegde.
Toen mijn vader overleden was en zij inmiddels ouder was geworden en problemen kreeg met lopen, reed ik haar naar de kerk.
Er wordt echt nog langs elkaar heengepraat door sommigen. In een normaal huwelijk zal er een gezagsverdeling zijn w.b. de huishoudelijke en dagelijkse zaken en problemen. Daar gaat het dus niet om!