Herman schreef:Mannetje schreef:Maak eens concreet waar er gedramatiseerd wordt dan?
En maak eens concreet op wie je reageert als je zegt:
"Namelijk dat ouders niet in staat zijn met hun eigen kinderen in gesprek te zijn en daar de voor- en nadelen van te dragen. Evenmin dat ze de last blijkbaar met zijn tweeën kunnen dragen, omdat manlief blijkbaar tussen 22:00 en daarna niet beschikbaar is voor zijn vrouw om de dag door te nemen?"
Wie heeft geschreven dat deze dingen de grondslag vormen voor de problemen die momenteel spelen?
Ik krijg nu een beetje de indruk dat je op een zelfgebouwde stropop reageert.
1. De manier waarop merel afgezaagd wordt als ze stelt dat het prima gaat. Want je zult en je moet erkennen dat er een probleem is, en anders heb je geen empathisch vermogen.
Als iemand zegt: ik signaleer een probleem, en de reactie is: ik heb geen probleem. (Punt). Dan kun je dat moeilijk empathisch noemen.
Ik heb geprobeerd ergens hierboven een andere reactie neergezet waarin het evenzeer mogelijk is om te zeggen dat je zelf geen probleem hebt, maar toch even mee te voelen met de problemen van een ander. Het is toch geen moeite om even een stukje begrip te tonen voor problemen van anderen?
2. Ik stel dat in zijn algemeenheid. Thuisonderwijs is iets wat per definitie (in het licht van punt 1) als zwaar gepresenteerd wordt.
Ik vraag me nog steeds af wat een manlief die tussen 22:00 en daarna niet beschikbaar is voor zijn vrouw hier mee te maken heeft. Of de suggestie dat ouders niet met kinderen spreken.
3. Ik lees: "bijna bezwijken onder de last" (mannetje), "kleuters die ruzie maken" (framboos), "neen vrouw die helemaal op is aan het eind van de dag" (eilander) en nog een paar zaken. Zeker, ik hoef hier maar in huis rond te kijken om dat hartgrondig te beamen. Dat lijkt me een bepaald soort van dramatiek die ik wel herken, maar ik zie nog volop mogelijkheden om ons levensritme aan te passen waardoor dit allemaal opvangbaar is en dus ook helemaal niet dramatisch.
Maar goed, die elementen van 3 plaats ik dus in het licht van de manier waarop empathie welhaast afgedwongen wordt. Dan is het geen empathie meer.
Als je het nota bene kunt beamen uit je directe omgeving, dan is het toch geen dramatiek, maar is het hoe het is.
Ik zou een reeks praktijkobservaties uit eigen gezin, bekende gezinnen, leerlingen enz. kunnen geven, maar dat doe ik omwille van privacy van deze en gene niet. Maar ik wenste wel dat de gebezigde termen overdrijvingen waren.
Empathie kun je niet afdwingen, dat blijkt wel weer. Ik wilde het ook niet afdwingen, ik mis het wel bij sommigen. En helaas was dat in een ander topic ook al het geval...