Gereformeerde Gemeenten

Ad Anker
Moderator

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Ad Anker »

Hollander schreef:
Ad Anker schreef:Een diepe geestelijke verbondenheid met de Statenvertaling en de kanttekeningen, respect voor de ontstaansgeschiedenis en de zuiverheid van de vertaling zorgt dat een stichting als de GBS deze vertaling hartelijk verdedigen en willen bewaren. De Standvastig is daar ook duidelijk in.
Wat is het kernpunt dat de GBS deze herziene SV hartelijk blijft verdedigen en wil bewaren? Ze vinden de voorgaande revisies sinds de Dordtse Synode blijkbaar geen uiting van disrespect richting de door jou genoemde punten, maar waarom niet?
Jaja, dat weet ik. Omdat bij oprichting dit de meest zuivere weergave was van de SV. Dat zal het uitgangspunt geweest zijn. Maar wellicht een goede vraag om in Standvastig te laten beantwoorden.
En de herziene SV en de HSV, daar zit vwb vertaalprincipes wel een verschil, al heb ik daar niet veel verstand van.
DDD

Bericht door DDD »

Ik geloof best dat men meent een diepe geestelijke verbondenheid te hebben met de Statenvertalers. Maar ik denk dat die andersom weinig affiniteit zouden hebben met de GBS.

Maar goed. Dat is onmogelijk met zekerheid vast te stellen en ik kan op dit punt ook alleen maar andere, deskundige, mensen napraten.
DDD

Bericht door DDD »

Hollander schreef:
Ad Anker schreef:Een diepe geestelijke verbondenheid met de Statenvertaling en de kanttekeningen, respect voor de ontstaansgeschiedenis en de zuiverheid van de vertaling zorgt dat een stichting als de GBS deze vertaling hartelijk verdedigen en willen bewaren. De Standvastig is daar ook duidelijk in.
Wat is het kernpunt dat de GBS deze herziene SV hartelijk blijft verdedigen en wil bewaren? Ze vinden de voorgaande revisies sinds de Dordtse Synode blijkbaar geen uiting van disrespect richting de door jou genoemde punten, maar waarom niet?
Ik vraag me af of daar bij de oprichting van de GBS over is nagedacht. Het komt in StandVastig ook nauwelijks of niet naar voren dat de GBS uitgaat van een revisie van rond 1880, gecorrigeerd naar de uitgave van 1657.
DDD

Bericht door DDD »

Hollander schreef:
refo schreef:De Banier zal dat wel willen uitgeven als de gemeenten zich garant stellen voor afname van veel exemplaren. Dat lijkt me met de BMU ook het geval te zijn geweest.
Dan heb je dus de positieve meerwerking van de GS van de genoemde kerkverbanden nodig. De markt die 'tussen' de SV en de HSV ligt is vermoedelijk te klein om zo'n grote investering voor te doen.
Die is er toch al? Dat is de Editie 1977 van de SV. Die heb ik hier liggen.
Hollander

Bericht door Hollander »

Ad Anker schreef:Jaja, dat weet ik. Omdat bij oprichting dit de meest zuivere weergave was van de SV. Dat zal het uitgangspunt geweest zijn. Maar wellicht een goede vraag om in Standvastig te laten beantwoorden.
Prima uitgangspunt, maar mijns inziens niet voldoende om de geestelijke verbondenheid (die ik van harte deel!) te rechtvaardigen en te verabsoluteren.

Vragen stellen in Standvastig heeft voor mij geen zin, want dat blad heb ik niet. Ik ben uit principe geen lid van een stichting zoals de GBS. Net zoals ik ook geen donateur ben van de Stichting HSV. De kerk hoort namelijk de hoeder van de Bijbel te zijn, niet een stichting die de formele rol overneemt. Welke stichting dat dan ook mag zijn.
Jantje
Verbannen

Bericht door Jantje »

Hollander schreef:Dan heb je dus de positieve meerwerking van de GS van de genoemde kerkverbanden nodig. De markt die 'tussen' de SV en de HSV ligt is vermoedelijk te klein om zo'n grote investering voor te doen.
Ho ho, ik val onder die markt hoor! Dus vergis je niet!
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Erskinees

Bericht door Erskinees »

Gelet op die petitie lezen er echt enorm veel GG'ers de HSV.
Prima dat een commissie over 7 jaar dan met een SV komt waarin de woorden uit de GBS/BMU kantlijn zijn opgenomen, maar ze zijn dan wel 17 jaar te laat. Die tijd kan beter in consulentgemeenten worden gestoken. Ikzelf zou die overstap nog wel maken als SV-lezer. Maar mijn kinderen niet. Stel de hoop daarom toch niet op die commissie.
DDD

Bericht door DDD »

Er zijn nog maar 2000 leden die hebben getekend. Dat is toch niet veel? Als het er nu 50.000 waren, dan was ik onder de indruk.
Jantje
Verbannen

Bericht door Jantje »

Erskinees schreef:Stel de hoop daarom toch niet op die commissie.
Dat doe ik ook niet. Waarschijnlijk blijf ik lezen uit de SV. Ik heb geen moeite met die vertaling.

Maar ik zal er niet van wakker liggen als over 50 jaar de HSV gebruikt wordt in de erediensten. Dat is dan een gevolg van het halsstarrig handelen van met name de GBS. Jammer dat de voormannen van de GG van vandaag dat niet doorhebben. De meesten van hen zijn al zo oud dat de komende 10 tot 20 jaar cruciaal zijn in deze. Want een groep jongere generatie predikanten (die worden afgevaardigd naar de GS) is vasthoudender in zijn opvattingen als de voormannen van de afgelopen jaren.

(Met de voormannen (van de afgelopen jaren) bedoel ik de predikanten Van Aalst, Clements, Van Eckeveld, Moerkerken en P. Mulder.)
DDD schreef:Er zijn nog maar 2000 leden die hebben getekend. Dat is toch niet veel? Als het er nu 50.000 waren, dan was ik onder de indruk.
Eens. Hoeveel studerenden zouden er eigenlijk zijn binnen de GG? Weet iemand dat?
Laatst gewijzigd door Jantje op 05 jan 2021, 22:44, 1 keer totaal gewijzigd.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
DDD

Bericht door DDD »

Wat is daar principiëler aan?
Erskinees

Bericht door Erskinees »

DDD schreef:Er zijn nog maar 2000 leden die hebben getekend. Dat is toch niet veel? Als het er nu 50.000 waren, dan was ik onder de indruk.
In 1,5 dag al 2000, dat is toch veel?!
DDD

Bericht door DDD »

Dat kan ik niet heel goed beoordelen. Via sociale media is zoiets natuurlijk in een mum van tijd bij de doelgroep bekend. Maar goed, misschien is het veel voor één dag.

Ik heb eigenlijk geen idee hoeveel procent van de leden van de GG standaard de HSV gebruikt. Als ik dit forum moet geloven, is dat minder dan de helft. Dat kan ik mij haast niet voorstellen, maar dat zegt helemaal niets.
Jantje
Verbannen

Bericht door Jantje »

DDD schreef:Wat is daar principiëler aan?
Ik heb het woord vervangen door 'vasthoudender'. Een groot gedeelte van de predikanten na 2000 (die ik overigens in hun prediking zeer waardeer!!!) heeft standpunten die wat extremer zijn dan de opvattingen van de voormannen van de afgelopen jaren. Ik vind het bijvoorbeeld tekenend dat de oudere generatie predikanten op de laatste GS een dringend verzoek heeft gedaan om toch iets aan de taal te veranderen, terwijl juist de jongere garde daar tegen was (en is).

Daarom vind ik dat de komende 10 jaar cruciaal zijn in deze. En zeker is een revisie al veel en veel te laat, en vrees ik inderdaad dat de HSV voor de lange termijn dé vertaling gaat worden. Ik weet niet of ik dat zelf nog ga meemaken, maar die kans acht ik wel aannemelijk.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Jantje
Verbannen

Bericht door Jantje »

DDD schreef:Dat kan ik niet heel goed beoordelen. Via sociale media is zoiets natuurlijk in een mum van tijd bij de doelgroep bekend. Maar goed, misschien is het veel voor één dag.

Ik heb eigenlijk geen idee hoeveel procent van de leden van de GG standaard de HSV gebruikt. Als ik dit forum moet geloven, is dat minder dan de helft. Dat kan ik mij haast niet voorstellen, maar dat zegt helemaal niets.
Sowieso gebeurt dat op de Veluwe nagenoeg niet, is mijn indruk. Op de Betuwe en in Overijssel zal het vast ook minder zijn. Houdt je enkel de Randstad, het midden van het land en (delen van) Zeeland over.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Maanenschijn

Bericht door Maanenschijn »

Jantje schreef:Sowieso gebeurt dat op de Veluwe nagenoeg niet, is mijn indruk. Op de Betuwe en in Overijssel zal het vast ook minder zijn. Houdt je enkel de Randstad, het midden van het land en (delen van) Zeeland over.
Waar baseer je deze indruk op? Mijn indruk is dat je indruk onjuist is. Mijn scoop is de regio Kesteren/Opheusden, Geldermalsen, Waardenburg en de Bommelerwaard. Daarbij baseer ik me ook op de signalen uit reformatorisch onderwijs. De HSV is in veel gezinnen te vinden, zij het als naslag/parallel, maar meer en meer als ‘tafelbijbel’.

Ik heb geen reden om te twijfelen dat dit op de Veluwe anders is.
Wie lege handen heeft, kan ze altijd vouwen.
Plaats reactie