Aanpassing kerken bij strengere maatregelen overheid

De kerken moeten ook maatregelen nemen

Eens
47
55%
Oneens
35
41%
Geen mening
4
5%

Totaal aantal stemmen: 86

Forummer

Re: Aanpassing kerken bij strengere maatregelen overheid

Bericht door Forummer »

Hollander schreef:
Forummer schreef:
Hollander schreef:
Forummer schreef:Inderdaad, het maakt de duivel niet uit of je met losbandigheid verloren gaat of met rechtzinnigheid. Satan lacht wel.

Dat Gods naam om onzentwil gelasterd word, doet er blijkbaar niet meer toe. Eigen gelijk komt eerst.

Volgens mij vraagt Christus van ons om de minste te zijn. Om ons eigen gelijk aan de kant te zetten. Zelfverloochening.
Besef je wel dat je aan een flink portie gewetensdwang aan het doen bent? In de kerkhistorie ging het daarop vaak mis, tot 'kerkoorlogen' toe.
Hollander, zou je mij kunnen uitleggen hoe ik aan gewetensdwang doe? Alvast bedankt groet Forummer.
Gewetensdwang in de zin van: Je moet het overheidsbeleid en het CIO volgen, want elke afwijking daarvan wordt niet getolereerd. Je zegt het nog net niet zó letterlijk, maar impliceert dit wel.

1. Je typeert het als rechtzinnig als gemeenten welbewust keuzes maken waarin een zorgvuldige afweging is gemaakt tussen het pastorale en het medische belang. Maar aan deze rechtzinnigheid koppel je het lachen van de satan.

2. Je zet bepaalde (gewetens)keuzes weg als "eigen gelijk", waardoor Gods naam gelasterd zou worden. Je koppelt dat direct aan het verwijt dat die personen van dit lasteren niks aantrekken, want het eigen gelijk gaat voor.

3. Je impliceert dat andere (lees: ruimere) keuzes in het toelatingsbeleid een vorm van hoogmoed is, want je stelt het gelijk met een gebrek aan het voldoen van Christus' gebod om de minste te zijn. Je stelt het begrip 'zelfverloochening' centraal, in de context dat andersdenkenden zichzelf niet goed genoeg verloochenen.

Ofwel, je doet aan gewetensdwang dat elke christen de overheidsadviezen nauwkeurig zou moeten volgen, want als je die niet nauwgezet volgt dan: a) lacht de satan om de verkeerde rechtzinnigheid, b) draag je indirect bij aan het lasteren van Gods naam en c) heb je van christelijke zelfverloochening te weinig begrepen.

Komt het ook in je op dat in een ongekende wereldwijde pandemie christenen biddend tot heel verschillende keuzes kunnen komen? Of is er maar één smaak die Bijbels is: volg de overheid?

Het lijkt alsof je op dit forum uit de gratie bent geraakt, als jouw kerk niet (volledig) meegaat in het coronabeleid. Alsof je alleen een verantwoorde goede christen bent als je niet meer zingt, met heel (<30) weinig samenkomt en zoveel als mogelijk achter de beelduitzendingen zit. Daar pass ik voor. En ja, dat noem ik gewetensdwang richting oprechte mede-christenen die biddend en gewetensvol andere keuzes maken dan jij.
Dank voor de uitleg.

Je moet mijn post als 1 geheel zien.

1. Ik zeg niet dat alle kerken die níet de regels van de overheid volgen, een verkeerde rechtzinnigheid hebben. Ik signaleer wel dat er een vorm van rechtzinnigheid is die zich beter laat typeren als farizeisme, en dat satan daar om lacht. En dat je met die vorm van verkeerde rechtzinnigheid alsnog verloren kunt gaan. Voor de duidelijkheid: ik ben nog altijd voor maatwerk qua aantal kerkgangers, met de kanttekening dat we ook met maatwerk aan de voorzichtige kant moeten blijven.

2. Ik zet dus ook niet alle gewetensvolle keuzes weg als eigen gelijk. Ook hierin is belangrijk: zijn de keuzes biddend gemaakt, of vanuit een verkeerd soort rechtzinnigheid ingegeven. Gods naam wordt gelasterd, als wij uit farizeisme handelen en niet uit liefde tot God.

3. Ik stel dus ook niet dat alle keuzes die anders zijn dan ik zou doen, hoogmoedig zijn. Ook hierin geldt: farizeisme, eigen gelijk voor Gods wil stellen, dat is hoogmoedig, en dat heb ik willen benoemen.

Er wordt dus teveel in mijn post gelezen wat er niet staat. Wellicht komt dat voor een deel door mijn felle woordkeuze. Toch schaam ik mij daar niet voor. Werden in Gods Woord de Farizeeërs niet gewoon heel fel en heel scherp "adderengebroedsel" genoemd?

Ik ben mij er zeer wel van bewust dat er meerdere meningen mogelijk zijn. Het gaat ook niet om mijn eigen gelijk. Ik ben juist enorm blij met de verscheidenheid in Gods koninkrijk. Hoop wel op meer eenheid. Vandaar dat ik ook zo fel tegen die verkeerde rechtzinnigheid ben, die staat die eenheid zo in de weg.

Ik neem mijn woorden dus niet terug, maar hoop wel dat met mijn uitleg duidelijk is dat dit niet generaliserend gelezen moet worden.
De wereld staat in brand, maar wij gooien olie op het vuur door ons toekijken aan de kant
Forummer

Bericht door Forummer »

Ad Anker schreef:
FlyingEagle schreef:
Forummer schreef:Ik meen in rechts refo land een fors hoogmoedige houding waar te nemen van: wij zijn de enigen die nog voldoen aan Gods geboden. Wij zijn de enigen die Gods Woord nog op de juiste manier weten uit te leggen.

Des Heeren tempel, des Heeren tempel, des Heeren tempel zijn deze!
Neem en lees Jeremia 7.

Grote woorden: klopt.
Scherp: zeker.

Laten we ons opscherpen?
Ik ben het wel regelmatig met je eens over bepaalde zaken maar ik hou niet van de manier waarop je het verwoord. Ik heb het idee dat je maar een beetje om je heen aan het slaan bent maar iedereen die er anders over denkt dan jij en dat is heel onprettig.
+1.

En verder: mocht jij, Forummer, mij bedoelen, hoor ik graag concreet waarin je me op wil scherpen. Ik vind je post niet concreet. Wat en wie bedoel je precies?
@Flying Eagle, het gaat niet om mijn eigen gelijk. Ik sla dus niet zomaar wat om me heen. Er zijn genoeg mensen met een andere mening dan ik, en dat is prima.

@ Ad Anker, het is algemeen van aard, niet tegen iemand persoonlijk gericht.

Ik heb blijkbaar een gevoelige snaar geraakt. Wie de schoen past, trekken hem aan.

Uiteindelijk ben ik ook niet degene die zal oordelen. Gelukkig niet want ik heb slechts een beperkt waarnemingsvermogen. God ziet het hart aan. Ik heb slechts de vinger willen leggen bij een kwalijke ontwikkeling.
De wereld staat in brand, maar wij gooien olie op het vuur door ons toekijken aan de kant
Ad Anker
Moderator

Bericht door Ad Anker »

Forummer schreef:
Ad Anker schreef:
FlyingEagle schreef:
Forummer schreef:Ik meen in rechts refo land een fors hoogmoedige houding waar te nemen van: wij zijn de enigen die nog voldoen aan Gods geboden. Wij zijn de enigen die Gods Woord nog op de juiste manier weten uit te leggen.

Neem en lees Jeremia 7.

Laten we ons opscherpen?
Ik ben het wel regelmatig met je eens over bepaalde zaken maar ik hou niet van de manier waarop je het verwoord. Ik heb het idee dat je maar een beetje om je heen aan het slaan bent maar iedereen die er anders over denkt dan jij en dat is heel onprettig.
+1.

En verder: mocht jij, Forummer, mij bedoelen, hoor ik graag concreet waarin je me op wil scherpen. Ik vind je post niet concreet. Wat en wie bedoel je precies?
@Flying Eagle, het gaat niet om mijn eigen gelijk. Ik sla dus niet zomaar wat om me heen. Er zijn genoeg mensen met een andere mening dan ik, en dat is prima.

Ik heb blijkbaar een gevoelige snaar geraakt. Wie de schoen past, trekken hem aan.

Uiteindelijk ben ik ook niet degene die zal oordelen. Gelukkig niet want ik heb slechts een beperkt waarnemingsvermogen. God ziet het hart aan. Ik heb slechts de vinger willen leggen bij een kwalijke ontwikkeling.
Nee, een gevoelige snaar heb je niet geraakt. Wel vind ik het moeilijk om jou serieus te nemen in war je hier typt. Ik doe een poging je te bewegen meer concreet te worden, om in gesprek te komen maar je blijft vaag en algemeen. Prima, jouw keuze natuurlijk.

Toch nog naar een vraag: welke kwalijke ontwikkeling zie je precies? En bij wie zie je die?

Tenslotte, je wilt scherp zijn omdat Johannes de Doper scherp was. Je wilt zelfs zijn woorden gebruiken. Vind je dat zelf niet wat aanmatigend?
pierre27

Bericht door pierre27 »

Ik ben het met je woorden eens Ad, zelden iemand vanaf aanmelding op het forum voor het oog zo negatief ingesteld gezien. Ik weet dat er omstandigheden zijn waardoor iemand zo overkomt maar voor mij slaan ze elke zinvolle discussie dood. Helaas staat Forummer hierin niet alleen.
Zalig is de mens, welken de Heere de zonden niet toerekent.
Herman
Moderator

Bericht door Herman »

Het is natuurlijk een lastige discussie. Sommigen zijn hier al vanaf maart mee bezig, hebben tientallen gesprekken gevoerd en misschien nog meer keuzes moeten maken. Op den duur weet je wel waar de pijnpunten in de discussie liggen en ik zie het als mijn rol om vooral datgene naar voren te halen wat God in Zijn Woord van ons vraagt. Dat betekent geen ontkenning van de problematiek van alledag, maar zoals anderen terecht stellen, een worsteling om tot verantwoorde afweging te komen.

Binnen dat gesprek is het trouwens best ingewikkeld om op een goede manier om te gaan met datgene wat de Schrift zelf naar voren brengt. Gods Woord geeft veel aanwijzingen over hoe de gemeente samen moet komen en binnen de gereformeerde liturgie komen die zaken allemaal terug. De vraag of een digitale dienst aan die norm voldoet, zal iedereen ontkennend moeten beantwoorden. Het is vervolgens in mijn optiek, goed mogelijk dat je op grond van je geweten tot een andere afweging komt om kerkdiensten wel of niet te laten doorgaan.
DDD

Bericht door DDD »

Ik zie overigens geen negatieve insteek bij Forummer. Ik ben te druk om mij er verder mee te bemoeien, en ik begrijp dat het in het geheel niet overtuigend zal zijn voor sommige gesprekspartners, maar ik meld het toch maar even.
Jeremiah

Bericht door Jeremiah »

pierre27 schreef:
Erskinees schreef:Heb je je computer open laten staan voor je kinderen Pierre? Wat een kinderlijke reactie incluis hoofdletters en al.
Als iedereen een aantal keer adem haalt zodat er minder uit de emotie gereageerd wordt, zou er best een interessante discussie kunnen ontstaan. Er hangt nu een nare sfeer in dit topic.
Klopt Erkinees, ik liet me even teveel gaan. Maar ik vind het gewoon lastig dit geluid. Ik veroordeel niemand die met beeld wil kijken/luisteren. Gemeenten die dat doen, prima. Maar wat me tegen de borst stuit is dat er mensen zijn die wel de gemeenten veroordelen die zingen/geen beeld hebben. En dan word je soms compleet weggezet. Bij ons zingen we gewoon, hebben geen beeld, kerken met meer dan 30. Alles is weloverwogen en gaat zeer geordend en veilig eraan toe. Regelmatig zitten er mensen uit de veiligheidsregio in de kerk en die geven aan dat het prima volgens RIVM regels geregeld is. Maar ik was even te fel en daar geef je terecht een reactie op. By the way, ik heb geen kinderen, ben niet getrouwd, ben wel een kind en mn ma is vandaag opgenomen in het ziekenhuis met corona.
Veel sterkte en beterschap voor moeder toegewenst!
J.C. Philpot

Bericht door J.C. Philpot »

DDD schreef:Ik zie overigens geen negatieve insteek bij Forummer. Ik ben te druk om mij er verder mee te bemoeien, en ik begrijp dat het in het geheel niet overtuigend zal zijn voor sommige gesprekspartners, maar ik meld het toch maar even.
Ik kan uiteraard niks zeggen over zijn motivatie, maar het gedrag vind ik wel vervelend.

Als ik in algemene zin en in sterke taal regelmatig diskwalificerende toespraken tot de linkerflank ga posten,zonder concreet te worden, en me dan een profetenmantel aanmeet (Johannes de Doper deed het ook), dan gaat dit ook ergernis veroorzaken.

In algemene zin een bepaalde richting bestraffen en diskwalificerend toespreken, lijkt me niet de juiste manier. Als je bij iemand zonden constateer, zorg dan dat je zelf een nederige houding hebt, en benoem dan concreet de zonden die je waarneemt, richting de persoon of personen bij wie je dit aanneemt, en vul geen motivatie in (want je kent het hart erachter niet).
Laatst gewijzigd door J.C. Philpot op 23 dec 2020, 09:42, 2 keer totaal gewijzigd.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
pierre27

Bericht door pierre27 »

DDD schreef:Ik zie overigens geen negatieve insteek bij Forummer. Ik ben te druk om mij er verder mee te bemoeien, en ik begrijp dat het in het geheel niet overtuigend zal zijn voor sommige gesprekspartners, maar ik meld het toch maar even.
Prima dat je het aangeeft DDD. Sterkte met je drukte!
samanthi

Bericht door samanthi »

pierre27 schreef:
samanthi schreef:
pierre27 schreef:
eilander schreef:Het stoort me enorm dat hier mensen hun mening geven, zonder dat ze er blijk van geven zich te verdiepen in de mening van degenen die vinden dat je niet alleen onlinediensten moet houden. En dan zulke grote woorden spreken: dat je de duivel aanleiding geeft om te lachen, is nogal wat.
Dát vind ik ook een teken aan de wand: christenen die elkaar op zo'n manier 'te lijf' gaan. Om dan ook maar een groot woord te spreken: zijn dat wel echte christenen?
Knettergestoord ja, zijn al zover aangepast aan deze tegenwoordige wereld in hun godsdienst. BRRRRRRRRRRRR
Zo aangepast dat ze elkaar knettergestoord noemen?
Wat is eigenlijk wereld gelijkvormigheid?
In de Bijbel staat dat wereld gelijkvormig is dat je voor je eigen ik leefde en niet naar de wil van God, dat is dat je elkaar liefhebt en voor elkaar zorgt, als je wil zal ik de teksten waar het over wereld gelijkvormigheid gaat voor je opzoeken, in hun context.
Ha Samanthi, ik zag dat deze post van mij nog onaangepast er was. Ik heb het oorspronkelijke al veranderd. Nee hoor, je hoeft voor mij niet je teksten erbij te zoeken.
Ik neem dit ook terug, Samanthus en ik hebben voor jou en je moeder gebeden, heel veel sterkte jongen.
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
pierre27

Bericht door pierre27 »

Dank je Samanthi. Lief van jullie en alle anderen.
Forummer

Bericht door Forummer »

Forummer schreef:
Ad Anker schreef:
FlyingEagle schreef:

Neem en lees Jeremia 7.

Laten we ons opscherpen?

Nee, een gevoelige snaar heb je niet geraakt. Wel vind ik het moeilijk om jou serieus te nemen in war je hier typt. Ik doe een poging je te bewegen meer concreet te worden, om in gesprek te komen maar je blijft vaag en algemeen. Prima, jouw keuze natuurlijk.

Toch nog naar een vraag: welke kwalijke ontwikkeling zie je precies? En bij wie zie je die?

Tenslotte, je wilt scherp zijn omdat Johannes de Doper scherp was. Je wilt zelfs zijn woorden gebruiken. Vind je dat zelf niet wat aanmatigend?
Ik wil niet scherp zijn omdat Johannes de Doper ook scherp was. Ik ben hierin scherp. Dat heeft niets met aanmatigend of profeten mantel aantrekken te maken. Het is Bijbels om scherp te zijn indien nodig. Dat heb ik willen aangeven met de woorden van Johannes de Doper. Niets meer en niets minder.

Nogmaals, wie de schoen past, trekke hem aan.
J.C. Philpot

Bericht door J.C. Philpot »

Forummer schreef:Ik wil niet scherp zijn omdat Johannes de Doper ook scherp was. Ik ben hierin scherp. Dat heeft niets met aanmatigend of profeten mantel aantrekken te maken. Het is Bijbels om scherp te zijn indien nodig. Dat heb ik willen aangeven met de woorden van Johannes de Doper. Niets meer en niets minder.

Nogmaals, wie de schoen past, trekke hem aan.
Nogmaals: jammer dat je niet concreet word: welke concrete zonden en tegen welke concrete personen heb je het.

Ik vind het erg goedkoop om een tirade af te steken in het algemeen tegen de rechterflank, en dan te zeggen: wie de schoen passe trekke hem aan. Dat is niet de bijbelse weg.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Adje

Bericht door Adje »

pierre27 schreef:Bij ons zingen we gewoon, hebben geen beeld, kerken met meer dan 30. Alles is weloverwogen en gaat zeer geordend en veilig eraan toe. Regelmatig zitten er mensen uit de veiligheidsregio in de kerk en die geven aan dat het prima volgens RIVM regels geregeld is.
Op veel plekken gaat alles volgens de richtlijnen van de RIVM, toch kunnen ook daar besmettingen optreden. Daar zijn ook voorbeelden van.

In deze tijd van strenge lockdown bezoek ik geen kerkdiensten. Het is de bedoeling van de overheid dat we onze contacten verminderen om het virus zoveel als mogelijk is een halt toe te roepen. Daar werk ik niet aan mee door kerkdiensten te (blijven) bezoeken.
mcgk

Bericht door mcgk »

Begreep van onze wijkouderling dat onze kerkenraad er aan denkt om een brief te schrijven naar de regiegroep corona CGK en CIO. Deze regiegroep volgt steeds voor de volle honderd procent de adviezen voor het CIO op en lijkt geen oog te hebben voor de behoudendere groep binnen de CGK die nu graag met 30 bijeen willen blijven komen. Maar zelfs dat wordt afgeraden. CGKers die dit herkennen?
Plaats reactie