Lilian1975 schreef:Wat ik wel een heel lastig ding vond en vind is dat de regels in de kerk strenger soms zijn dan nodig is. door al het gebeuren waar ik zelf ook wel vraagtekens bij hebt of de kerk dat zo maandenlang moet laten voortduren en het gemeenteleven en verbondenheid eigenlijk totaal niet gezond functioneert. maar dezelfde kerkenraadsleden etc. (een deel) wel gewoon op vakantie gaat naar Zuid Frankrijk en andere verre oorden. Terwijl het virus echt nog niet weg was. En we met zijn allen aanvoelen dat veel landen vlak voor de zomer opengingen om het toerisme. Een deel van die landen leeft daar gewoon van. En dan denk ik. Is die vakantie daar en daar nu zo belangrijk. En hoe verhoud zich dat dan tot de kerkelijke situatie nu.
Ik ben dat met je eens.
Maar kerkenraden willen geen gedoe met de overheid en als er een besmettingshaard ontstaat in de kerkelijke gemeente wil men terug kunnen vallen op het feit dat men er alle het mogelijke aan gedaan heeft om die te voorkomen.
Denk bijvoorbeeld aan de situatie toen een burgemeester tegen een predikant zei 'Waar zijn jullie mee bezig door nog steeds met 100 (of later 30) mensen samen te komen. Houd je aan ons advies.'
Zo'n predikant had gewoon kunnen zeggen: 'Gast, waar bemoei jij je mee? Jij hebt niets te zeggen over onze erediensten.'
Maar dat gebeurt dan weer niet om negatieve beeldvorming te vermijden. In dat opzicht kan ik het bericht van dr. Op't Hof wel begrijpen, hoewel zijn toonzetting niet de mijne is.