Grapperhaus (uit: Kleine ergernissen)

Valcke

Re: Kleine ergernissen

Bericht door Valcke »

Tiberius schreef:Op verjaardagen wel, ja, dat herken ik ook.
Voor veel mensen hoeven die drie zoenen niet, ze zijn blij dat ze er nu vanaf zijn.
En ook in kerken, men schudt (tot mijn ergernis) geen handen meer om elkaar Gods zegen toe te wensen.
Maar bij bruiloften, condoleances, jubilea, enz. is het een ander verhaal. Daar worden gewoon handen geschud en omhelsd, zoenen in iets mindere mate als voorheen.
En terecht! Dat zijn echt privé keuzes. Mensen kunnen het nodig hebben.

Ik verbaas mij opnieuw over de wijsheid van Beza die de persoonlijke levenssfeer en de dienst die de ene mens aan de andere mens verricht, reeds uitsloot voor overheidsingrijpen in zijn boek 'Het recht der overheden'. Dat waren pas wijze mannen!
Framboos

Bericht door Framboos »

Bezorgd schreef:
Tiberius schreef:
Bezorgd schreef:Er worden tal van bruiloften georganiseerd, niemand schudt handen. Al heel lang niet.
Dat is echt een misvatting. Handen schudden, omhelzen, zoenen, enz. gaat gewoon door in dat soort situaties, zo is mijn waarneming.
En dat mag ook gewoon, omdat het de persoonlijke levenssfeer is. Daar heeft geen minister of veiligheidsregio iets over te zeggen. Als ze dat willen, moeten ze in een politiestaat solliciteren.
Ik herken dat niet.
Ook op verjaardagen zie ik alleen felicitaties op afstand.
Waarom zou je nu op een verjaardag nog een hand schudden? Van alle maatregelen is dat toch wel het meest eenvoudige advies, zonder economische schade. Ik erger mij aan visite die bij binnenkomst vraagt of ik wel of geen hand/kus wil. En als ik aangeef dat niet te willen: 'oh, doen jullie daar nu nog steeds niet aan?'
Valcke

Bericht door Valcke »

Nog een detail in deze kwestie: De minister had het feestje aanvankelijk in eigen huis gepland. Volgens de noodverordeningen (sinds 1 juli meen ik) is het eigen huis vrijgesteld van de 1,5 meter regel en dergelijke. Doordat premier Rutte aankondigde dat het dringende advies was om maximaal 6 personen in eigen huis te ontvangen, moest hij alsnog een gelegenheid buitenshuis zoeken. En daarmee viel het gebeuren toch weer binnen de regels. Was dit alles in zijn eigen huis gebeurd, dan was er geen regel overtreden!

Zeer triest dat mensen er zo op uit zijn om hem ten val te brengen!
Framboos

Bericht door Framboos »

Valcke schreef:
Voor veel mensen hoeven die drie zoenen niet, ze zijn blij dat ze er nu vanaf zijn.
En ook in kerken, men schudt (tot mijn ergernis) geen handen meer om elkaar Gods zegen toe te wensen.
Maar bij bruiloften, condoleances, jubilea, enz. is het een ander verhaal. Daar worden gewoon handen geschud en omhelsd, zoenen in iets mindere mate als voorheen.
En terecht! Dat zijn echt privé keuzes. Mensen kunnen het nodig hebben.!
Wat een onzin. Uitzonderingen daargelaten kunnen de meeste mensen prima zonder hand geven op een bruiloft/jubileum en zelfs vaak op een begrafenis. Het toch geven van een hand/omhelzing, zonder noodzaak, getuigd in mijn ogen van een domheid dan wel van een eigenwijze arrogantie of egoïsme.
Habitat

Bericht door Habitat »

Op je huwelijksdag wil je de hele wereld wel knuffelen. Het is dan moeilijk om ook nog de afstandsregels in de gaten te houden. Ik denk dat bruidsparen het beste iemand kunnen aanwijzen die de regels in de gaten houdt. Iemand die net wat minder vol van emotie is.
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

Valcke schreef:Nog een detail in deze kwestie: De minister had het feestje aanvankelijk in eigen huis gepland. Volgens de noodverordeningen (sinds 1 juli meen ik) is het eigen huis vrijgesteld van de 1,5 meter regel en dergelijke. Doordat premier Rutte aankondigde dat het dringende advies was om maximaal 6 personen in eigen huis te ontvangen, moest hij alsnog een gelegenheid buitenshuis zoeken. En daarmee viel het gebeuren toch weer binnen de regels. Was dit alles in zijn eigen huis gebeurd, dan was er geen regel overtreden!
Dat is niet helemaal waar. Ook 'gelegenheden buitenshuis' kunnen onder de persoonlijke levenssfeer vallen. Voor een besloten feest zoals een bruiloft geldt dat zeker.
Valcke

Bericht door Valcke »

Framboos schreef:
Valcke schreef:
Wat een onzin. Uitzonderingen daargelaten kunnen de meeste mensen prima zonder hand geven op een bruiloft/jubileum en zelfs vaak op een begrafenis. Het toch geven van een hand/omhelzing, zonder noodzaak, getuigd in mijn ogen van een domheid dan wel van een eigenwijze arrogantie of egoïsme.
Jij kunt dat onzin vinden, maar dat is het niet.

Er zijn soms emotionele gebeurtenissen in het leven. Huwelijken en begrafenissen, een ernstige ziekte, maar soms ook andere omstandigheden. Daarbij hoort gewoon dat je elkaar omhelst wanneer je daar beiden de behoefte toe hebt. Hier gaat een liefdevolle behandeling van de naaste duizendmaal bóven een overheid die zich illegaal in het privéleven mengt.
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

Framboos schreef:
Valcke schreef:
Dat kan. Als mensen prima zonder hand-geven enz. kunnen, moeten ze dat vooral doen. Ze hebben er nu alle gelegenheid voor om daar vanaf te komen.
Maar veel mensen kunnen dat niet en hebben behoefte aan lichamelijk contact in dergelijke emotionele situaties. Dat geldt zeker voor mensen die verder nauwelijks lichamelijk contact hebben, zoals alleenstaanden.
Jantje
Verbannen

Bericht door Jantje »

Tiberius schreef:
Bezorgd schreef:Er worden tal van bruiloften georganiseerd, niemand schudt handen. Al heel lang niet.
Dat is echt een misvatting. Handen schudden, omhelzen, zoenen, enz. gaat gewoon door in dat soort situaties, zo is mijn waarneming.
En dat mag ook gewoon, omdat het de persoonlijke levenssfeer is. Daar heeft geen minister of veiligheidsregio iets over te zeggen. Als ze dat willen, moeten ze in een politiestaat solliciteren.
Eens. Ik heb van minimaal 3 bruiloften gehoord waar geen anderhalve meter afstand werd gehouden.
Laatst gewijzigd door Jantje op 02 sep 2020, 09:16, 2 keer totaal gewijzigd.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Bezorgd

Bericht door Bezorgd »

Valcke schreef:
Zeer triest dat mensen er zo op uit zijn om hem ten val te brengen!

Beetje kort door de bocht.
Ministers hebben een voorbeeldfunctie. Dat weet je, en kan consequenties hebben.
Zeker als je zelf, zoals Grapperhaus, ook stevige woorden hebt gebruikt over mensen die de regels overtreden. " Die aso's"
Lilian197

Bericht door Lilian197 »

Bezorgd schreef:
Tiberius schreef:
Ik herken dat niet.
Ook op verjaardagen zie ik alleen felicitaties op afstand.

Ik denk dat dat toch soms ook wel een beetje een streekgebonden mentaliteit is. Bepaalde regio's gaat men meer op een eigen manier met bepaalde regels om dan elders.
En verder ook karakters. er zijn er ook gewoon die menen dat het wel meevalt met de verspreiding via de handdruk. En dan de regel in feite onzin vinden. In mijn omgeving is zelfs geopperd al dat als uit die bruiloft van G. geen besmettingen zijn voortgekomen, dit het ultieme bewijs is dat ze gelijk hebben. anderen vertrouwen meer op de kennis van- anderen die ze hoger achten dan hun eigen wijsheid.
Maar over het algemeen houdt men zich in onze omgeving wel aan de regels. Ik merk ook dat mensen het wel een gedoe vinden. En daarom hun verjaardagen niet vieren. merkte ik zelf ook. Kinderverjaardagen worden dan wel gedaan. Maar zelf had ik ook geen zin meer om de hele dag door en alles te plannen wie wanneer. Gek dat je je zo laat beïnvloeden.

Wat ik wel een heel lastig ding vond en vind is dat de regels in de kerk strenger soms zijn dan nodig is. door al het gebeuren waar ik zelf ook wel vraagtekens bij hebt of de kerk dat zo maandenlang moet laten voortduren en het gemeenteleven en verbondenheid eigenlijk totaal niet gezond functioneert. maar dezelfde kerkenraadsleden etc. (een deel) wel gewoon op vakantie gaat naar Zuid Frankrijk en andere verre oorden. Terwijl het virus echt nog niet weg was. En we met zijn allen aanvoelen dat veel landen vlak voor de zomer opengingen om het toerisme. Een deel van die landen leeft daar gewoon van. En dan denk ik. Is die vakantie daar en daar nu zo belangrijk. En hoe verhoud zich dat dan tot de kerkelijke situatie nu.
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

Lilian1975 schreef:Wat ik wel een heel lastig ding vond en vind is dat de regels in de kerk strenger soms zijn dan nodig is. door al het gebeuren waar ik zelf ook wel vraagtekens bij hebt of de kerk dat zo maandenlang moet laten voortduren en het gemeenteleven en verbondenheid eigenlijk totaal niet gezond functioneert. maar dezelfde kerkenraadsleden etc. (een deel) wel gewoon op vakantie gaat naar Zuid Frankrijk en andere verre oorden. Terwijl het virus echt nog niet weg was. En we met zijn allen aanvoelen dat veel landen vlak voor de zomer opengingen om het toerisme. Een deel van die landen leeft daar gewoon van. En dan denk ik. Is die vakantie daar en daar nu zo belangrijk. En hoe verhoud zich dat dan tot de kerkelijke situatie nu.
Ik ben dat met je eens.
Maar kerkenraden willen geen gedoe met de overheid en als er een besmettingshaard ontstaat in de kerkelijke gemeente wil men terug kunnen vallen op het feit dat men er alle het mogelijke aan gedaan heeft om die te voorkomen.
Denk bijvoorbeeld aan de situatie toen een burgemeester tegen een predikant zei 'Waar zijn jullie mee bezig door nog steeds met 100 (of later 30) mensen samen te komen. Houd je aan ons advies.'
Zo'n predikant had gewoon kunnen zeggen: 'Gast, waar bemoei jij je mee? Jij hebt niets te zeggen over onze erediensten.'
Maar dat gebeurt dan weer niet om negatieve beeldvorming te vermijden. In dat opzicht kan ik het bericht van dr. Op't Hof wel begrijpen, hoewel zijn toonzetting niet de mijne is.
Panny

Bericht door Panny »

Ik moet eerlijk zeggen dat ik mij ook niet altijd hou aan de regels wat betreft afstand houden met mensen uit andere huishoudens.
Bijvoorbeeld met de gezinnen van mijn broer en zus, vader en moeder, schoonfamilie en met een paar goede vrienden hou ik me er niet aan.
Maar verder probeer ik contacten wel te beperken door bijvoorbeeld thuis te werken.
Lilian197

Bericht door Lilian197 »

Tiberius schreef:
Lilian1975 schreef:Wat ik wel een heel lastig ding vond en vind is dat de regels in de kerk strenger soms zijn dan nodig is. door al het gebeuren waar ik zelf ook wel vraagtekens bij hebt of de kerk dat zo maandenlang moet laten voortduren en het gemeenteleven en verbondenheid eigenlijk totaal niet gezond functioneert. maar dezelfde kerkenraadsleden etc. (een deel) wel gewoon op vakantie gaat naar Zuid Frankrijk en andere verre oorden. Terwijl het virus echt nog niet weg was. En we met zijn allen aanvoelen dat veel landen vlak voor de zomer opengingen om het toerisme. Een deel van die landen leeft daar gewoon van. En dan denk ik. Is die vakantie daar en daar nu zo belangrijk. En hoe verhoud zich dat dan tot de kerkelijke situatie nu.
Ik ben dat met je eens.
Maar kerkenraden willen geen gedoe met de overheid en als er een besmettingshaard ontstaat in de kerkelijke gemeente wil men terug kunnen vallen op het feit dat men er alle het mogelijke aan gedaan heeft om die te voorkomen.
Denk bijvoorbeeld aan de situatie toen een burgemeester tegen een predikant zei 'Waar zijn jullie mee bezig door nog steeds met 100 (of later 30) mensen samen te komen. Houd je aan ons advies.'
Zo'n predikant had gewoon kunnen zeggen: 'Gast, waar bemoei jij je mee? Jij hebt niets te zeggen over onze erediensten.'
Maar dat gebeurt dan weer niet om negatieve beeldvorming te vermijden. In dat opzicht kan ik het bericht van dr. Op't Hof wel begrijpen, hoewel zijn toonzetting niet de mijne is.
ik ook.
Bertiel

Bericht door Bertiel »

Wij hadden dolgraag de bruiloft willen vieren zoals Grapperhaus het gevierd heeft...
Bij vertrek heb ik enkel m’n 2 schoonzussen en m’n ouders een knuffel gegeven! Dat had ik met veel meer mensen willen doen!! Net zoals grapperhaus zeg maar.
Belachelijk dat hij dit zo ver heeft laten komen. Wij hebben er ook alles aan gedaan om dit te voorkomen.
Tijd om af te treden
Wien heb ik nevens U in den hemel? Nevens U lust mij ook niets op de aarde!
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.
Plaats reactie