COVID-19

Anselmus

Re: COVID-19

Bericht door Anselmus »

Pioenroosje schreef:@Anselmus: serieuze vraag: waarom is het gebruik van het woord verpleegster een teken van disrespect? Is dat omdat je er dan vanuit gaat dat het een vrouw betreft? Of is er een andere reden?
Tijdens de staking van vorig jaar heb ik me wat meer verdiept in deze beroepsgroep en beroepsmatig gesprekken met hen gevoerd. Door 'verpleegsters' te zeggen wordt er bewust of onbewust geframed. Het frame wat we oproepen is dat van een lieve, zorgzame, haast moederlijke zuster bij het bed zit/staat. Dat beeld klopte vele jaren geleden precies. Na een hartinfarct kreeg men zes weken platte bedrust, één bezoeker per dag (niet wisselen!), werd er gefluisterd op de zaal en in die zes weken kreeg je een band met de verpleegster. Artsenvisite deed de verpleegster niet zelf, dat deed de hoofdzuster van de afdeling. Onberispelijkheid, rust, reinheid en regelmaat was wat de klok sloeg. En ja, veelal waren het vrouwen.

De titel verpleegster was er van 1850-1966. Het vak is intussen veranderd en de naam ook. Dus al bijna 55 jaar is er een andere titel. In Nederland zijn een aantal beroepstitels beschermd, verpleegkundige is er daar één van en velen dragen die naam met passie en trots voor hun vak. Verpleegkundigen die eerst 5 jaar havo hebben gedaan en toen nog minimaal 4 jaar hbo-v hebben gevolgd, zijn in Nederland hoger opgeleid (de mbo-v staat internationaal trouwens ook hoog aangeschreven). Wat is het verschil met verpleegster? Door de hoge turnover in ziekenhuizen liggen mensen met een hartinfarct geen zes weken in het ziekenhuis meer, maar moeten ze op dag drie traplopen en daarna z.s.m. naar huis. De mensen zijn zieker en dus is de zorgzwaarte toegenomen (ook al staan daar tegenover middelen die ingezet kunnen worden zoals een tillift, maar dat vraagt weer meer kennis van technologie). De druk om plaats te maken voor de volgende zorgvrager is hoog. Ook hebben mensen steeds meer ziekten tegelijk omdat met medicatie redelijk te leven is met diabetes, vaatlijden, longziekten en diverse vormen van kanker en heb je veel meer problemen bij één patiënt (multi-comorbiditeit). Onderhandelen over verbandmateriaal, zorgkosten, beddenbezetting, verpleeghuisplekken hoort tegenwoordig allemaal tot de professie van verpleegkundige. Indiceren welke zorg mag, alle problemen oplossen binnen zelfsturende teams (dus ook personeelstekort en budgetproblemen, huisvesting en roosters), het aanleveren van kwaliteitslijsten, scorelijsten, etc., en het doen van onderzoek horen allemaal bij het takenpakket van verpleegkundigen. Dat is echt anders dan 50 jaar geleden (zonder af te doen aan de verpleegsters van toen).

Ten tweede werken er veel meer mannen dan vroeger in de zorg. Zij storen zich aan de collectieve aanduiding verpleegster en soms ook aan de zusterpost. Dat patiënten 'zuster' en 'broeder' noemen is logisch, maar verpleegster zoals dat in de media en door veel mensen gebruikt wordt, is mijns inziens een frame dat de huidige generatie verpleegkundigen geen recht doet. En verder: bij de alarmcentrale van 112, bij de bloedbank, bij de recovery (uitslaapkamer), op de operatiekamer, op de ambulance, bij de huisarts werken allemaal verpleegkundigen waarbij de titel verpleegster geen recht doet aan hun (wat meer technische) vak.
Een groot deel van de opleiding bestaat uit het doen van onderzoek. Internationaal is het een NQLF (EQLF) niveau 6 gewaardeerde opleiding (hbo-v). Vergelijk hun salaris eens met een hbo-ICT'er of een ander beroep en je ziet dat de salariëring behoorlijk scheef gaat, al is dat de laatste jaren wat bijgetrokken. Ik zeg niet dat ze niet voldoende verdienen, ik zeg wel dat het in vergelijking met andere (hbo)beroepen niet in verhouding staat (zie bijv. dit artikel (en het uurloon wat erin genoemd wordt) van afgelopen zaterdag in het ND: https://www.nd.nl/nieuws/nederland/9875 ... dan-rsquo-). Wanneer een ICT'er een foutje maakt, is het bijna altijd mogelijk om die fout te fixen. Schade: hooguit wat uitloop van het project en meer kosten. Als een verpleegkundige twee medicatiemiddelen omwisselt kan ze twee overleden patiënten hebben. Altijd alert zijn vraagt soms best veel als het de 4e nachtdienst is en de verpleegkundige overdag slecht kon slapen door de hitte (of iets anders). Verpleegkundigen hebben bewezen vaker fysieke klachten en aantoonbaar vaker borstkanker door de nachtdiensten die ze draaien. Alles bij elkaar best een pittig beroep.

Kortom: sinds ik me ben gaan verdiepen in deze beroepsgroep heb ik veel respect voor ze gekregen. Laten we een beetje moeite voor ze doen. Een hoogleraar psychologie noemen we ook geen juf of leerkracht toch? Laten we niet alleen applaudisseren, maar de titel gebruiken waar velen van hen trots op zijn. Misschien verdwijnt het frame dan van lieve, moederlijke meisjes, naar kundige vakmensen.

De verpleegkundigen in het genoemde artikel van zaterdag (link) verwoorden misschien nog wel beter dat ze gebrek aan waardering ervaren, juist omdat ze niet voor vol aangezien worden.
Laatst gewijzigd door Anselmus op 18 aug 2020, 21:10, 1 keer totaal gewijzigd.
Fides Quaerens Intellectum
Hollander

Bericht door Hollander »

Tiberius schreef:Ok. Zoals gezegd ga ik hem t.z.t. wel gebruiken. (...)
Wat is er voor jou veranderd sinds jouw argumenten van 22 juli j.l.?
Toen zei je:
Tiberius schreef:M.i. is het je christenplicht om de app niet te gebruiken.
Dus mijn keuze staat er niet tussen.
Gemotiveerd met jouw voorspelling dat het roekeloos gedrag in de hand zou werken.
CvdW

Bericht door CvdW »

Jantje schreef:
CvdW schreef:
Jantje schreef:Ik vind het gezeur op de vierkante centimeter. Als je maar genoeg verdient om rond te komen, dan maakt het helemaal niet uit hoe het beroep bij naam wordt genoemd.
Kunt u mij uitleggen wanneer een beschermde titel wordt afgeschaft de titel ineens door velen gebruikt wordt?
Als voorbeeld: makelaar - handelaar
Voor veel mensen maakt het wel uit.
Je mag ook 'je' zeggen hoor.

Het gaat niet om de naam, maar om de vrucht, ook in het tijdelijke leven.
Als het goed is gaat het om de vrucht.
Omdat ik bekend ben in Zeeland weet ik iets over handelaren in onroerend goed. Toen de beschermde titel makelaar onroerend goed werd afgeschaft wisten de handelaren niet hoe snel ze zich makelaar moesten noemen. Die naam was beter, de vrucht veranderde niet. Ik noem geen concrete namen.
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

Hollander schreef:
Tiberius schreef:Ok. Zoals gezegd ga ik hem t.z.t. wel gebruiken. (...)
Wat is er voor jou veranderd sinds jouw argumenten van 22 juli j.l.?
Toen zei je:
Tiberius schreef:M.i. is het je christenplicht om de app niet te gebruiken.
Dus mijn keuze staat er niet tussen.
Gemotiveerd met jouw voorspelling dat het roekeloos gedrag in de hand zou werken.
Het roekeloze gedrag.
Ik moet eerlijk zeggen dat ik me daar in vergist heb. Ik had niet gedacht dat velen zo roekeloos zouden worden, zoals de afgelopen weken is gebleven, niet alleen niet-christenen, maar ook christenen, ben ik bang.
Na de zware maatregelen van maart dacht ik dat mensen wel voorzichtiger zouden blijven en dat een app roekeloos gedrag zouden uitlokken. Maar dat blijkt ook zonder de app al het geval te zijn.
Overigens merk ik bij mezelf ook de gevaren die ik notabene in de berichten rond 22 juli zelf noemde: schijnveiligheid en vertrouwen op een app i.p.v. op God. Daarom heb ik vanmorgen de app toch maar verwijderd.
Herman
Moderator

Bericht door Herman »

Tiberius schreef:Daarom heb ik vanmorgen de app toch maar verwijderd.
De refoforumschaapjes die op jouw advies de app installeerden dolend en dolerend achterlatend...

Ik ben gruwelijks nieuwsgierig of ik meldingen ga krijgen. De enige reden waarom ik hem wel heb geïnstalleerd. En de zware sociale druk uiteraard die medeforummers uitoefenen.
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

Herman schreef:
De refoforumschaapjes die op jouw advies de app installeerden dolend en dolerend achterlatend...
Als ze er hun vertrouwen maar niet op zetten, dan is het geen probleem.
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

Overigens heb ik ook de tegenargumenten van Anselmus beaamd. Alleen mijn conclusie was anders, omdat ik een klein privacyoffer ten gunste van de algemene gezondheid wel wil doen.
Maar dat ligt voor ieder persoonlijk.
Herman
Moderator

Bericht door Herman »

Het is trouwens al weer een week of wat heerlijk rustig rondom de mondkapjesplicht. Er zijn zeker een aantal sleutelfiguren uit de journalistiek op vakantie...
huisman

Bericht door huisman »

Herman schreef:Het is trouwens al weer een week of wat heerlijk rustig rondom de mondkapjesplicht. Er zijn zeker een aantal sleutelfiguren uit de journalistiek op vakantie...
.

Sssst niet over praten als breng je iemand op een idee. Net twee weken in Frankrijk geweest en gezien hoe onzinnig een mondkapjesplicht is. Voor de supermarkt trekt een oude Fransman zijn stoffen mondkap uit zijn broekzak. Als je goed kijkt zie je dat het eens een wit mondkapje is geweest. Nu heeft het door vuil en smeer een onbestemde kleur. Zo’n kapje zal vast helpen :bobo
Verder zie je Fransen met mondkapje op terrassen elkaar aanraken, handenschudden en zelfs zoenen.

In de streek waar wij verbleven was het aantal besmettingen op 100.000 inwoners trouwens lager dan in bv Groningen.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Wim Anker

Bericht door Wim Anker »

Herman schreef:

Ik ben gruwelijks nieuwsgierig of ik meldingen ga krijgen. De enige reden waarom ik hem wel heb geïnstalleerd. En de zware sociale druk uiteraard die medeforummers uitoefenen.
Ik ben daar ook nieuwsgierig naar inderdaad. En omdat het mij een goed hulpmiddel lijkt om de ziekte onder controle te krijgen met maximale vrijheid.
refo

Re: RE: Re: COVID-19

Bericht door refo »

Anselmus schreef:
Jeremiah schreef:
GGotK schreef:
Corona-app in totaal ruim 400.000 keer gedownload
Vanochtend werd al bekend dat de corona-app van minister De Jonge via Android al ruim 100.000 keer was gedownload. Inmiddels zijn ook de cijfers van iOS bekend. Daaruit blijkt dat de app, die je sinds gisteren kunt installeren, in een dag in totaal door 431.212 mensen is gedownload.
Wie heeft deze app al gedownload? Bewust wel of niet gedaan?
Gedownload, de mensen die de app bewust niet downloaden begrijp ik niet.
Ik ga hem bewust niet downloaden en heb daar meerdere redenen voor.
Één van de redenen: stel, ik loop 15 minuten in de supermarkt, blijf overal goed vandaan, ontsmet alles, houdt afstand, kassamedewerker achter een spatscherm, of zelfs via zelfscankassa, contactloos betaald, ja mogelijk draag ik zelfs een ffp2 masker. Krijg je twee weken later een app dat iemand besmet was, bijvoorbeeld de kassamedewerker met de vraag om in quarantaine te gaan. De kans is vrijwel 0 dat ik besmet ben geraakt, maar omdat de app niet weet hoever ik in de buurt was van de kassamedewerker krijg ik toch een app en zou ik in theorie in quarantaine moeten.

Verder is nog onduidelijk welke datagiganten bij de gegevens kunnen.

Ik heb nog meer redenen, maar bovenstaande vind ik al voldoende voor een kritische afweging.
Je moet 15 minuten dichtbij bij iemand in de buurt zijn geweest. En als je 15 minuten bij die caissière in de buurt was, is de kans groter dan nul.
Je hoeft niet in quarantaine, maar moet je laten testen en thuis op de uitslag wachten.
refo

Bericht door refo »

Wim Anker schreef:
Herman schreef:

Ik ben daar ook nieuwsgierig naar inderdaad. En omdat het mij een goed hulpmiddel lijkt om de ziekte onder controle te krijgen met maximale vrijheid.
Inderdaad. En de privacy lijkt goed gewaarborgd.
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

*Nog onvoldoende gewaarborgd.
Jantje
Verbannen

Bericht door Jantje »

Tiberius schreef:*Nog onvoldoende gewaarborgd.
Precies. Daarom op mijn smartphone geen Corona-app. Nooit.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
refo

Bericht door refo »

Verdiep je er eens in, in plaats van zo'n massief standpunt in te nemen.
Plaats reactie