Mara schreef:Wat heeft dit met hekel aan bloemen te maken?
Omdat je niet wilt luisteren naar een preek waar bloemen naast of voor staan.
Hoeveel rechtse gemeente ken jij die een vaas bloemen neerzetten???
Heel wat, maar dat vind jij vast geen rechtse gemeenten. Wat gelijk de nutteloosheid van die kwalificatie aangeeft. Wanneer is een kerk links of rechts? Ten opzichte van wat? Een linkse Ger Gem lijkt soms op een rechtse PKN.
Wat is het nut van deze bloemen?
Moet alles dan praktisch nuttig zijn? Wat is überhaupt het nut van bloemen? Ze zijn mooi, ze ruiken lekker, ze hebben symboliek, ze zijn geschapen tot eer van God. "Mij spreekt de blomme een tale" dichtte Guido Gezelle.
O ja, na de dienst worden ze vaak weggegeven aan bejaarden en zieken.
Jantje schreef:Een bosje bloemen voor in de kerk wordt alleen als opfleuring van het interieur gezien. Maar het kerkinterieur hoort zo sober mogelijk te zijn. Alle franje moet weg, want Gods Woord dient in het middelpunt te staan.
Dat argument hoor ik nou mooit bij gebrandischilderde ramen.
Als we een vaas bloemen zien, vertekent dat de werkelijkheid. Gods Woord leert ons namelijk dat als de steel van een bloem geknakt is, haar schoonheid verloren gaat. Een vaas met bloemen lijkt dus heel wat, maar ten diepste is het een schoonheid die vergaat.
Reageert je vrouw ook zo als je haar een bos bloemen geeft?
En sta je altijd zo in het leven? "Jantje, wil je een biefstukje?" "Nee, het is maar een dooie koe die overmorgen gaat ontbinden."
Overigens: als je deze redenering volgt, zou ik een pleidooi willen voeren vóór bloemen bij een begrafenis. Het is een extra memento mori.