Waar ging de preek van afgelopen zondag over?

DDD

Re: Waar ging de preek van afgelopen zondag over?

Bericht door DDD »

John Galt schreef:Ik las een preek die afgelopen zondag in een PKN-gemeente in Den Haag is gehouden. Niet bepaald in de refoforum-traditie, maar wel heel verrassend qua context. En ons wordt wel een spiegel voorgehouden.
https://maranathakerkdenhaag.nl/wp-cont ... k-site.pdf
Wel een goede preek in ieder geval.

Ik heb altijd gedacht dat de rijke man en de arme Lazarus een waar gebeurd verhaal is, vanwege de naam. Maar als daar een verhalentraditie over is, dan moet ik mijn mening herzien. Dan is er meer aanleiding om te denken dat het een spiegelverhaal is.
Mara

Bericht door Mara »

John Galt schreef:
En je hebt ook een hekel aan bloemen?
Als dit soort dingen je hinderen in het luisteren, kun je misschien beter alleen audiopreken aanklikken. Dan hoef je je niet af te laten leiden.
Wat heeft dit met hekel aan bloemen te maken? Hoeveel rechtse gemeente ken jij die een vaas bloemen neerzetten???
Wat is het nut van deze bloemen?
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
DDD

Bericht door DDD »

Wat is het nut van bloemen?

Is dat een serieuze vraag? Ik kan er in het standaardwerk over liturgie niets over vinden, maar meestal is de voornaamste functie van bloemen dat ze het hart verheugen en bij de schoonheid van de schepping bepalen.

En daarnaast zijn ze vaak een cadeautje voor iemand die wat aandacht kan gebruiken.
samanthi

Bericht door samanthi »

DDD schreef:Wat is het nut van bloemen?

Is dat een serieuze vraag? Ik kan er in het standaardwerk over liturgie niets over vinden, maar meestal is de voornaamste functie van bloemen dat ze het hart verheugen en bij de schoonheid van de schepping bepalen.

En daarnaast zijn ze vaak een cadeautje voor iemand die wat aandacht kan gebruiken.
Ja wat is het nut van een mooi gebouw of een fraaie preekstoel, het is toch mooi en idd je doet er iemand een grote vreugde mee.
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
Jantje
Verbannen

Bericht door Jantje »

Als we een vaas bloemen zien, vertekent dat de werkelijkheid. Gods Woord leert ons namelijk dat als de steel van een bloem geknakt is, haar schoonheid verloren gaat. Een vaas met bloemen lijkt dus heel wat, maar ten diepste is het een schoonheid die vergaat.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
DDD

Bericht door DDD »

Welnee. De bloemen zijn echt.

Je kunt met evenveel recht zeggen dat een foto een vertekening van de werkelijkheid is omdat je er over 20 jaar heel anders uitziet. Maar dat is toch een heel discutabele stelling.
FlyingEagle

Bericht door FlyingEagle »

Jantje schreef:Als we een vaas bloemen zien, vertekent dat de werkelijkheid. Gods Woord leert ons namelijk dat als de steel van een bloem geknakt is, haar schoonheid verloren gaat. Een vaas met bloemen lijkt dus heel wat, maar ten diepste is het een schoonheid die vergaat.
Het is dus een zichtbare preek, eigenlijk heel goed dus om de kerkgangers deze boodschap op die manier mee te geven. Zo had ik het nog nooit gezien Jantje!
samanthi

Bericht door samanthi »

Jantje schreef:Als we een vaas bloemen zien, vertekent dat de werkelijkheid. Gods Woord leert ons namelijk dat als de steel van een bloem geknakt is, haar schoonheid verloren gaat. Een vaas met bloemen lijkt dus heel wat, maar ten diepste is het een schoonheid die vergaat.
Dan vertekent het de werkelijkheid niet, maar dan tekent het de werkelijkheid juist.
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
Jantje
Verbannen

Bericht door Jantje »

FlyingEagle schreef:
Het is dus een zichtbare preek, eigenlijk heel goed dus om de kerkgangers deze boodschap op die manier mee te geven. Zo had ik het nog nooit gezien Jantje!
In die zin dat we het dan wel zo moeten uitleggen. En dat gebeurt helaas maar zeer zelden. Ik heb het één keer gehoord.

Een bosje bloemen voor in de kerk wordt alleen als opfleuring van het interieur gezien. Maar het kerkinterieur hoort zo sober mogelijk te zijn. Alle franje moet weg, want Gods Woord dient in het middelpunt te staan.
samanthi schreef:Dan vertekent het de werkelijkheid niet, maar dan tekent het de werkelijkheid juist.
Het is net hoe je het bekijkt. De bloem in de vaas lijkt nog heel wat. Maar ten diepste sterft hij een langzame dood, omdat hij geen échte voeding uit de grondsappen meer krijgt.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
eilander
Moderator

Bericht door eilander »

On-topic verder graag.
Jantje
Verbannen

Bericht door Jantje »

DDD schreef:Welnee. De bloemen zijn echt.

Je kunt met evenveel recht zeggen dat een foto een vertekening van de werkelijkheid is omdat je er over 20 jaar heel anders uitziet. Maar dat is toch een heel discutabele stelling.
Nee.

Meestal is een foto ook een vertekening van de werkelijkheid. Je doet altijd je uiterste best om zo mooi mogelijk op de foto te gaan. Maar daarmee creër je een vertekend beeld. Je hoeft de Instagramaccounts maar langs te gaan, schijnt het. Alles is gecamoufleerd met allerlei filters, blanketsels en weet ik wat al niet meer, wat volledig onrecht doet aan hoe iemand daadwerkelijk in het leven staat.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Jantje
Verbannen

Bericht door Jantje »

eilander schreef:On-topic verder graag.
Wil je deze discussie dan afsplitsen naar een ander draadje? Vanaf hier ofzo: https://www.refoforum.nl/forum/viewtopi ... 70#p919341
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
eilander
Moderator

Bericht door eilander »

Jantje schreef:
Wil je deze discussie dan afsplitsen naar een ander draadje? Vanaf hier ofzo: https://www.refoforum.nl/forum/viewtopi ... 70#p919341
Vandaag niet meer.
Jantje
Verbannen

Bericht door Jantje »

eilander schreef:
Jantje schreef:
Vandaag niet meer.
Morgen mag ook hoor. ;)
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
John Galt

Bericht door John Galt »

Mara schreef:Wat heeft dit met hekel aan bloemen te maken?
Omdat je niet wilt luisteren naar een preek waar bloemen naast of voor staan.
Hoeveel rechtse gemeente ken jij die een vaas bloemen neerzetten???
Heel wat, maar dat vind jij vast geen rechtse gemeenten. Wat gelijk de nutteloosheid van die kwalificatie aangeeft. Wanneer is een kerk links of rechts? Ten opzichte van wat? Een linkse Ger Gem lijkt soms op een rechtse PKN.
Wat is het nut van deze bloemen?
Moet alles dan praktisch nuttig zijn? Wat is überhaupt het nut van bloemen? Ze zijn mooi, ze ruiken lekker, ze hebben symboliek, ze zijn geschapen tot eer van God. "Mij spreekt de blomme een tale" dichtte Guido Gezelle.
O ja, na de dienst worden ze vaak weggegeven aan bejaarden en zieken.
Jantje schreef:Een bosje bloemen voor in de kerk wordt alleen als opfleuring van het interieur gezien. Maar het kerkinterieur hoort zo sober mogelijk te zijn. Alle franje moet weg, want Gods Woord dient in het middelpunt te staan.
Dat argument hoor ik nou mooit bij gebrandischilderde ramen.
Als we een vaas bloemen zien, vertekent dat de werkelijkheid. Gods Woord leert ons namelijk dat als de steel van een bloem geknakt is, haar schoonheid verloren gaat. Een vaas met bloemen lijkt dus heel wat, maar ten diepste is het een schoonheid die vergaat.
Reageert je vrouw ook zo als je haar een bos bloemen geeft?
En sta je altijd zo in het leven? "Jantje, wil je een biefstukje?" "Nee, het is maar een dooie koe die overmorgen gaat ontbinden."
Overigens: als je deze redenering volgt, zou ik een pleidooi willen voeren vóór bloemen bij een begrafenis. Het is een extra memento mori.
Who is John Galt? :quoi
Gesloten