Mag je als kerk een filter verplicht stellen

Vervolgde
Verbannen

Re: Mag je als kerk een filter verplicht stellen

Bericht door Vervolgde »

Ambtenaar schreef:
Vervolgde schreef: Dat mag allemaal waar zijn. Maar voor mij gaat het om de vraag hoe de ouders hun kinderen opvoeden. Is dat op basis van de normen van Gods Woord, of is dat op basis van de wereld waarbij de Bijbel ook een woordje mag meespreken, maar de facto geen gezag meer heeft. Wat zou jij kiezen?
Net zoals in het topic over art. 36 NGV kom jij met vrij abstracte stellingen. Niemand zal tegenspreken dat de Bijbel de basis is, of zou moeten zijn van ons handelen. Het gaat met name over de praktische invulling van de Bijbelse richtlijnen. En die verschilt vaak van persoon tot persoon omdat men anders interpreteert. In relatie tot dit topic is zichtbaar dat mensen verschillend handelen. Hoewel ik het met sommigen niet eens ben, kan ik niet zeggen dat zij niet conform de Bijbel handelen. Ben benieuwd hoe jij dat ziet en welke Bijbelse normen relevant acht in relatie tot dit topic en hoe je die dan zou moeten operationaliseren.
Weer de roep om casuïstiek. Ik begrijp dat oprecht niet. De Bijbel is in zichzelf helder genoeg. En mijn verwijzing daarnaar is dus allerminst abstract.
Tegenwoordig lijkt het wel verboden om na te denken. Als er maar een richtlijn is, een procedure, een protocolletje, dan gaat goed. In mijn optiek niet anders dan het afwijzen van verantwoordelijkheid. Geestelijke armoede ten top.
Ooit werd mij in mijn opleiding bij het onderdeel recht bijgebracht dat het gaat om: gelijke monniken en gelijke kappen. De essentie van deze regel is dat, omdat er geen gelijke monniken zijn, het erop aankomt om de gelijke kappen te vinden/te maken! Concreet toegepast: ieder kind, iedere situatie vraagt om een op antwoord op maat. En die antwoorden mogen niet uit een formuliertje met algemeenheden komen, want dat kan ook niet.
Terzijde: met het operationaliseren tot algemeen te volgen regels wordt het individuele geweten uitgedoofd. En dat heeft dan weer een roep om algemene regels en voorschriften tot gevolg.

Vervolgens geldt dat de hele wereld vol is van mensen die tegenspreken dat de Bijbel de basis moet zijn. En onder die mensen reken ik ook die groep die zich niet onderwerpt aan de Schrift, maar meent daar zelf wat mee te moeten doen door het stellen van regels en richtlijnen. Voor dergelijke mensen waarschuwde de apostel al.

Col 2:18-23
18 Dat dan niemand u overheerse naar zijn wil in nederigheid en dienst der engelen, intredende in hetgeen hij niet gezien heeft, tevergeefs opgeblazen zijnde door het verstand zijns vleses;
19 En het Hoofd niet behoudende, uit hetwelk het gehele lichaam, door de samenvoegselen en samenbindingen voorzien en samengevoegd zijnde, opwast met goddelijken wasdom.
20 Indien gij dan met Christus de eerste beginselen der wereld zijt afgestorven, wat wordt gij, gelijk of gij in de wereld leefdet, met inzettingen belast?
21 Namelijk raak niet,82 en smaak niet, en roer niet aan.
22 Welke dingen alle verderven door het gebruik, ingevoerd naar de geboden en leringen der mensen;
23 Dewelke wel hebben een schijn rede van wijsheid in eigenwilligen godsdienst en nederigheid, en in het lichaam niet te sparen, doch zijn niet in enige waarde, maar tot verzadiging van het vlees.

Blijft de vraag of de Bijbel echt zo abstract is. En dat is gelukkig niet zo. De Bijbel laat ons ook niet in het ongewisse wat we hebben te doen. En met een dergelijke concrete uitwerking wil ik besluiten.

Fil. 4
8 Voorts, broeders, al wat waarachtig is, al wat eerlijk is, al wat rechtvaardig is, al wat rein is, al wat liefelijk is, al wat wel luidt, zo er enige deugd is, en zo er enige lof is, bedenkt datzelve;
9 Hetgeen gij ook geleerd, en ontvangen, en gehoord, en in mij gezien hebt, doet dat; en de God des vredes zal met u zijn.
Hollander

Re: RE: Re: Mag je als kerk een filter verplicht stellen

Bericht door Hollander »

Ambtenaar schreef:Het is voor mij een secundaire reden. Als mijn kind de enige of een van de weinigen zou zijn, zou het voor mij reden zijn hem een telefoon te geven.
Dus als jouw kind de enige of een van de weinigen is, is dát feit voor jou een reden om een telefoon te geven? Zo lijk je het te schrijven, maar ik betwijfel of het jouw bedoeling is het aantal smartphones onder klasgenoten als (secundaire) reden te nemen in jouw keuzes.
Laatst gewijzigd door Hollander op 13 mei 2020, 12:47, 1 keer totaal gewijzigd.
Ambtenaar

Bericht door Ambtenaar »

Lilian1975 schreef: Waarom zou je je kind willen bewaren voor de beïnvloeding van allerlei vloggers of zangers? Rappers? Etc. Waarom zou je je kind willen bewaren voor invloed verkeerde vrienden? Wat en hoe kan je het e.a. v errantwoorden voor je God due Heilig is? Waarom zou je je kind niet willen afstompen met vloeken en seksuele misvattingen en uutspattingen. En als je kind daar doof voor is ( vijandschap tegen alles wat God wil zit in ieder mens) dan maar erop loslaten? Die begeleide confrontatie daar is een deel van pubers gewoon doof voor. Was het maar zo gemakkelijk allemaal.
Ik beweer nergens dat het makkelijk is. Ik denk echter dat als je op basis van vertrouwen gesprekken voert met je kind, het dan wellicht de goede keuze maakt. Ik kan niet 24/7 naast mijn kind staan en zal dus moeten vertrouwen op het normbesef van mijn kind. En juist op dat normbesef heb ik wel invloed als ouder.

En dan maken ze nog keuzes waar ik niet achter kan staan. Dat is dan maar zo. Mijn gezin is geen politiestaat en ik ben simpelweg niet in staat om hun hele handel en wandel te controleren en dat wil ik ook niet. En dan zien ze inderdaad content die twijfelachtig is. Ik heb redelijkerwijs alles gedaan om hen een goede basis te geven en meer kan ik niet doen als ouder.
Ambtenaar

Re: RE: Re: Mag je als kerk een filter verplicht stellen

Bericht door Ambtenaar »

Hollander schreef:Dus als jouw kind de enige of een van de weinigen is, is dát feit voor jou een reden om een telefoon te geven? Zo lijk je het te schrijven, maar ik betwijfel of het jouw bedoeling is het aantal smartphones onder klasgenoten als leidraad te nemen in jouw keuzes.
Dat zou dan een reden zijn als mijn kind daardoor in een isolement dreigt te geraken. Maar ik vermoed niet dat het zover komt. De meeste ouders van vriendjes vinden net als wij dat groep 8 vroeg genoeg is voor een telefoon.
Ambtenaar

Bericht door Ambtenaar »

Vervolgde schreef: Weer de roep om casuïstiek. Ik begrijp dat oprecht niet. De Bijbel is in zichzelf helder genoeg. En mijn verwijzing daarnaar is dus allerminst abstract. Tegenwoordig lijkt het wel verboden om na te denken. Als er maar een richtlijn is, een procedure, een protocolletje, dan gaat goed. In mijn optiek niet anders dan het afwijzen van verantwoordelijkheid. Geestelijke armoede ten top.
Het zal wel beroepsdeformatie zijn, maar abstract geformuleerde richtlijnen zijn weinig effectief. Hoe vertaal je Bijbelse richtlijnen naar omgang met internet? Of past een smartphone in een Bijbelse opvoeding? Wat zijn de voor- en tegenargumenten voor een bepaalde opstelling. Ik vind het nogal aanmatigend om dat geestelijke armoede te noemen.
Concreet toegepast: ieder kind, iedere situatie vraagt om een op antwoord op maat. En die antwoorden mogen niet uit een formuliertje met algemeenheden komen, want dat kan ook niet.
Dat beweert ook niemand.
Terzijde: met het operationaliseren tot algemeen te volgen regels wordt het individuele geweten uitgedoofd. En dat heeft dan weer een roep om algemene regels en voorschriften tot gevolg.
Dat ben ik met je eens. Maar niet iedereen is in staat om voor elk onderwerp zelf onderzoek te doen. Het is op zijn minst opbouwend dat er door mensen met kennis Bijbelse richtlijnen worden vertaald in mogelijke onderbouwde opstellingen ten aanzien van een bepaald onderwerp. Anders krijg je een slaafs volgen van de gemene deler.
Vervolgens geldt dat de hele wereld vol is van mensen die tegenspreken dat de Bijbel de basis moet zijn. En onder die mensen reken ik ook die groep die zich niet onderwerpt aan de Schrift, maar meent daar zelf wat mee te moeten doen door het stellen van regels en richtlijnen. Voor dergelijke mensen waarschuwde de apostel al.
En wie is dan in staat om te onderscheiden wat de geboden en leringen der mensen zijn? Het is natuurlijk makkelijk gezegd dat je geen geboden en leringen van mensen moet naleven, maar het is nu juist de vraag wat een gebod en lering van mensen is. Is dat de synode van de GGiN die destijds bepaalde dat internet censurabel is? Of juist niet. Volgens mij zijn dat nu juist vragen waar mensen mee worstelen.

In mijn werk lever ik regelmatig een bijdrage aan bepaalde richtlijnen. Wij zorgen ervoor dat we die altijd voorzien van casuïstiek ter illustratie van mogelijke toepassing. Doen we dat niet, dan weten we van tevoren dat we veel vragen krijgen van mensen die deze richtlijnen moeten toepassen in de praktijk.
Lilian197

Bericht door Lilian197 »

Ambtenaar schreef:
Lilian1975 schreef: Waarom zou je je kind willen bewaren voor de beïnvloeding van allerlei vloggers of zangers? Rappers? Etc. Waarom zou je je kind willen bewaren voor invloed verkeerde vrienden? Wat en hoe kan je het e.a. v errantwoorden voor je God due Heilig is? Waarom zou je je kind niet willen afstompen met vloeken en seksuele misvattingen en uutspattingen. En als je kind daar doof voor is ( vijandschap tegen alles wat God wil zit in ieder mens) dan maar erop loslaten? Die begeleide confrontatie daar is een deel van pubers gewoon doof voor. Was het maar zo gemakkelijk allemaal.
Ik beweer nergens dat het makkelijk is. Ik denk echter dat als je op basis van vertrouwen gesprekken voert met je kind, het dan wellicht de goede keuze maakt. Ik kan niet 24/7 naast mijn kind staan en zal dus moeten vertrouwen op het normbesef van mijn kind. En juist op dat normbesef heb ik wel invloed als ouder.

En dan maken ze nog keuzes waar ik niet achter kan staan. Dat is dan maar zo. Mijn gezin is geen politiestaat en ik ben simpelweg niet in staat om hun hele handel en wandel te controleren en dat wil ik ook niet. En dan zien ze inderdaad content die twijfelachtig is. Ik heb redelijkerwijs alles gedaan om hen een goede basis te geven en meer kan ik niet doen als ouder.
Dat is dus helaas niet bij iedere puber zo. Op basis van goede gesprekken tot goede keuzes komen. Was het leven maar zo maakbaar. Juist in deze dingen zie je ook de vijandschap die er van nature is tegen alles wat van God is. Ik vind dat in deze tijden meer en meer openbaar komen. En dan kan je praten en voorleven. Maar dan is het op een gegeven moment geen basis van vertrouwen meer. Omdat Je weet dat het continue toch gedaan wordt. Achter je rug om. Verborgen en openlijk. En dat niet op een leeftijd dat ze volwassen zijn. Maar op een leeftijd dat hun geweten nog volop misvormd wordt. En nee gelukkig, ook hier binnen het gezin, is dat niet met iedere puber zo. De natuurlijke correctie van leeftijdgenoten die is er minder en minder. Juist uit gezinnen waar je anders zou verwachten. Zie het maar als een noodkreet. Van zorg, pijn en v e driet. Want ondanks dat ik weet dat we ze het goede hebben voorgehouden doet het pijn als je je kind meegezogen ziet worden , juist via de schoolgroep (ref) in contact komt met waar het geen weerstand tegen heeft of wil bieden. Alle goede begeleiding, alle gesptekken ten spijt. En heeft mij in dat opzicht menigmaal doen verzuchten. Ik had ze net zo goed naar een pc school kunnen doen. Waarschijnlijk was daar meer begrip gekweekt voor waaeom we bepaalde dingen niet willen of goed vinden. Dan nu. En dat wetende heeft mij milder gemaakt @jantje. Want weet jij wat voor strijd en hoe intens de strijd is of kan zijn die Satan uitvoert op de gezinnen waar een oprecht godvrezende wandel is? . En jij ziet de buitenkant. En denkt; ik snap niet dat die ouders...toelaten. maar die ouders staan misschien wel machteloos inmiddels. Gaat alles tegen hun wil in. En kunnen en mogen alleen nog het wapen van het gebed oppakken. Maar betekent dat op afroep het e.a. gelijk stopt? Dacht het niet.
Bezorgd

Bericht door Bezorgd »

Ben je weer aan het chatten Lilian1975?

Over een taalfout hoor je me niet, maar typefouten alsof je zit te whatsappen past op een forum niet.
merel

Bericht door merel »

@ Lilian
Op welke sites, bloggers en rappers doel jij dan dat het noodzaakt om elke dag de telefoons van jouw kinderen te controleren?
Jantje
Verbannen

Bericht door Jantje »

merel schreef:@ Lilian
Op welke sites, bloggers en rappers doel jij dan dat het noodzaakt om elke dag de telefoons van jouw kinderen te controleren?
Enig idee hoeveel vloeken daarin voorkomen?
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Geytenbeekje

Bericht door Geytenbeekje »

Jantje schreef:
Als je uitlegt dat Jezus voor elke vloek heel zwaar geleden heeft...
merel

Bericht door merel »

Jantje schreef:
Lilian heeft nooit namen genoemd, dus dat kan ook jij niet verifiëren.
Lilian197

Bericht door Lilian197 »

Ik zeg niet iedere dag controleren. Dat is onmogelijk. Het gaat erom of goede gesprekken garant staan voor een gebruik van de smarthphone dat voor God te verantwoorden is. Ik had het over de invloed van die figuren op de gewetens van die pubers. Het zijn er meerderen. Namen noem ik niet. Die kan je zelf wel bedenken. En anders verdiep je jezelf er maar eens in. En het zijn de (misselijkmakende) filmpjes die aan elkaar doorgestuurd worden of geliked worden die een sfeer uitademen van ikke ik, seks op een wijze die kapot maakt, heel de wereld draait om mij, respectloosheid of zelfs de hele wereld die kan .... etc. Die ze niet aan jou laten zien. Maar zich er wel aan afmeten. Alles waar geen plaats is voor God. De invloed die er vanuit gaat is niet mals. En de verwarring dat de ene jongere van de (refo)ouder dat wel mag kijken min of meer, en de ernst van het zondige ervan afgevlakt wordt.... die op dezelfde refo school, kerk of nog zwaardere kerk zitten.
Eerlijk waar. De helft van mijn familie is buiten kerkelijk of aan de rand ervan. Maar zelfs die klapperen met hun oren wat er onder sommige groepen rondgaat. Zo intens.
Inderdaad de vloeken. Waarin de God die ik lief liefheb gevloekt wordt.. Gewenst wordt wat satan graag zou willen. Leeg ijdel.
Hoe kan je als christenouder zeggen. Luister maar we houden het nu eenmaal niet tegen.
Bezorgd... mijn bril had ik niet op. En maak dus meer fouten dan ik doorhad. Zeer vervelend. Verder maak ik mij minder zorgen op dit moment om een paar fouten dan om de zaken die ik beschreef. Maar je heb hebt uiteraard gelijk dat het storend is.
Zeeuw

Bericht door Zeeuw »

Jantje schreef:
Nee, en het lijkt me uitermate stug dat jij dat wel weet.
Hollander

Bericht door Hollander »

Zeeuw schreef:
Jantje schreef:Enig idee hoeveel vloeken daarin voorkomen?
Nee, en het lijkt me uitermate stug dat jij dat wel weet.
Het behoeft geen uitgebreid betoog dat in de meest bekeken en beluisterde vloggers en rappers het taalgebruik niet verheffend is. Het is alleen de vraag of we er recht aan doen om de jeugdwereld als heel anders te bestempelen.
Leestip van een insider: https://www.libris.nl/boek/?authortitle ... 9403183909
Van Ewijk

Bericht door Van Ewijk »

Hoopvol schreef: Volgens mij heeft Jantje hier wel een punt. Dat is denk ik ook het punt waarover het draadje begonnen is.

Het grootste gedeelte van de reformatorische gezindte had problemen met radio en televisie. Dat was een groot gevaar. En hoe perk je een risico in? Om het gevaar weg te nemen. Dat is qua radio en televisie aardig gelukt.

Toen kwam het internet. En dat kwalificeerden men niet als gevaar. En toen we er achter kwamen dat het erger was als radio en televisie samen waren we te laat. Toen had het gros al internet.

En het volgende besluit moet je natuurlijk wel in dat perspectief zien: Toen heeft de GGiN op synodaal vlak besloten dat internet een gevaar was wat niet goed meer in te dammen was. Het enige wat het risico nog zou kunnen indammen was een internetfilter. En Kliksafe was toendertijd het beste filter. Dachten ze, die mannen zijn ook geen ICTer. De mannenbroeders hebben het fout gehad. Gelukkig is er nu meer bewustwording en gaan ze nu ook meer de weg in van het communiceren i.p.v. verbieden en een filter opleggen.

Als je in diezelfde geest het verhaal van Jantje er naast leg snap ik hem best. Hij vraagt zich alleen af waarom we onze kinderen zo vroeg mogelijk al een telefoon mee gaan geven. Is dat een verplichting voor iemand van 13 jaar? En heel veel kinderen lopen met 13 jaar nog niet met een pinpas te zwaaien.
Maar, niet ieder kind is hetzelfde, het ene kind is aardig volgzaam, het andere niet. Het is voor ouders een gedurig worstelen. Het is heel moeilijk om zelf, persoonlijk, tegen de stroom in te zwemmen, laat staan met een of meerdere kinderen.
Mag ik eens een gekke vergelijking trekken?
De uitvinding van internet is te vergelijken met die van de atoombom.
Had het daarvoor nog zin om over een kaart gebogen te staan en met tanks en troepen te schuiven om zo de vijand buiten de deur te houden, de uitvinding van de atoombom maakte abrupt een einde aan het nut van alle militaire strategie.

De overeenkomst met internet?
Tv en radio konden buiten de deur worden gehouden in de tijd dat dat nog nut had, nu internet echt waarlijk een levensbehoefte is geworden en overal om ons heen vertegenwoordigd is, zelfs voor degenen die geen internetaansluiting in huis hebben, noem het pinnen in de winkel, of gemeentes, instellingen en instanties die buiten ons om gegevens over ons uitwisselen, is het net als proberen een vloedgolf tegen te houden met een paraplu.

Waar radio en televisie vroeger gevaarlijk en ongewenst werden geacht, zijn ze heden ten dage vergeleken met sommige delen van het internet net zo onschuldig als een schommel en een klimtoestel in de tuin.

Radio en tv censuren zichzelf tenminste nog in een bepaalde mate als het gaat om taalgebruik, schokkende beelden en andere schadelijke dingen omdat ze rekening houden met jeugdige kijkers en luisteraars op bepaalde tijdstippen.
Internet is 24/7 een open riool.
''Niemand is armer dan hij die in tijden van nood zijn geloof verliest.''
Plaats reactie