Hoe viert U / jij de Zondag?

Robert

Bericht door Robert »

Ik weet het Robert, maar toch komen we eens op een punt van: Tot hiertoe en niet verder, en dat punt is voor mij nu bereikt, ik kan helaas niet verder mee op het pad van de afdwaling, waarop we al veel te ver zijn meegegaan.
Ik denk dat we hier niet de SOW discussie aan moeten gaan.
Maar je gemeente is toch niet veranderd? Daar wordt toch niet van stel op sprong een valse belijdenis beleden?
Daar wordt toch nog hetzelfde gepredikt als voor 12 december?
Jelle

Bericht door Jelle »

hierop kunnen we beter op een andere posting verder gaan om niet off topic te gaan

Groet jelle
Robert

Bericht door Robert »

Heeft dat zin, of wordt het principe tegen principe?
Ik denk dat ik het bij mijn waarschuwing laat. Een waarschuwing van iemand die geen idee heeft hoe het in jouw gemeente zit. Wat je complete overdenkingen zijn. Kortom, een waarschuwing waar jij het beste van kunt zeggen of het een goede is of niet. Ik heb er niets wijzers aan toe te voegen dan ik heb getracht te doen. Of nee, toch, nog één: zoek snel 'lotgenoten' en begin een nieuwe gemeente! Voor je het weet is het thuislezen een gewoonte waar je a la de pauwianen nooit meer van afstapt!
Verder heb ik geen idee wat er moet gebeuren voor een oplossing. Geen flauw idee. Ik kan er alleen maar om treuren :(
Matthijs

Bericht door Matthijs »

Oorspronkelijk gepost door RobertDe kerk is niet God's huis. God woont niet in de kerk.
.
Robert, je kunt het misschien wel bijbels onderbouwen dat de kerk Gods huis niet is. Maar weet je, als God niet in de kerk woont, dan wordt Zijn heil daar niet verkregen.

Psalm 133:3 Waar liefde woont, gebiedt de HEER' den zegen:
Daar woont Hij Zelf, daar wordt Zijn heil verkregen,
En 't leven tot in eeuwigheid.

Dus als de liefde niet in de kerk is, dan mag je van mij zeggen dat God er niet woont.
Orckie

Bericht door Orckie »

Natuurlijk is de kerk wel Gods huis. David ging er naar toe om de lieflijkheden des Heeren te aanschouwen (Psalm 27).
Mocht het ook zo in ons hart liggen.
Robert

Bericht door Robert »

Matthijs: daar heb je een punt! Ik bedoel met 'wonen' letterlijk, zoals de wolkkolom neerdaalde in de Tempel. Maar je hebt gelijk, de kerk is zeker een plek waar God aanwezig is.

Orckie: er staat:
dat ik al de dagen mijns levens mocht wonen in het huis des HEEREN, om de liefelijkheid des HEEREN te aanschouwen, en te onderzoeken in Zijn tempel.

Ook David had het over de tempel.
Logisch, want de kerk bestond toen nog niet eens.
Matthijs

Bericht door Matthijs »

Oorspronkelijk gepost door Robert
Matthijs: daar heb je een punt! Ik bedoel met 'wonen' letterlijk, zoals de wolkkolom neerdaalde in de Tempel. Maar je hebt gelijk, de kerk is zeker een plek waar God aanwezig is.
Ja, maar zo kunnen we heel ver gaan. God is ook in de hel aanwezig. God is ook aanwezig in disco's en cafe's. Geloof je dat?
Dathenum

Bericht door Dathenum »

Oorspronkelijk gepost door Orckie
Natuurlijk is de kerk wel Gods huis. David ging er naar toe om de lieflijkheden des Heeren te aanschouwen (Psalm 27).
Mocht het ook zo in ons hart liggen.
David ging niet naar de 1 of andere kerk, maar naar de tempel. De vergelijking met psalm 27 gaat dus niet op.

In johannes 4 staat:
20 Onze vaderen hebben op deze berg aangebeden en gijlieden zegt, dat te Jeruzalem de plaats is, waar men moet aanbidden. 21 Jezus zeide tot haar: Geloof Mij, vrouw, de ure komt, dat gij noch op deze berg, noch te Jeruzalem de Vader zult aanbidden.
De tempel was het huis van God, maar het nieuwe testament kent geen bijzondere status toe aan gebouwen. Overal waar 2 of meer dicipelen van Christus vergaderd zijn is Hij, en niet meer in een bepaald gebouw zoals ik het oude testament.

[Aangepast op 30/3/04 door Dathenum]
Robert

Bericht door Robert »

Ja, maar zo kunnen we heel ver gaan. God is ook in de hel aanwezig. God is ook aanwezig in disco's en cafe's. Geloof je dat?
God is pertinent NIET in de hel aanwezig. De hel is juist daar waar God NIET is. In de oude vertalingen werd 'dodenrijk' vaak met 'hel' vertaald. Maar dat is niet de hel waar de verlorene naar toe gaan.

Of God in de disco aanwezig is? Ja, dat geloof ik zeker.
Niet dankzij de disco, maar ondanks de disco.
Dat is het grote goed van deze aarde, dat God hier nog aanwezig is. Dit juist tegenover de afwezigheid van God in de hel.
Matthijs

Bericht door Matthijs »

Oorspronkelijk gepost door Robert
God is pertinent NIET in de hel aanwezig. De hel is juist daar waar God NIET is. In de oude vertalingen werd 'dodenrijk' vaak met 'hel' vertaald. Maar dat is niet de hel waar de verlorene naar toe gaan.

Of God in de disco aanwezig is? Ja, dat geloof ik zeker.
Niet dankzij de disco, maar ondanks de disco.
Dat is het grote goed van deze aarde, dat God hier nog aanwezig is. Dit juist tegenover de afwezigheid van God in de hel.
Ja, God is ook aanwezig in de hel. Maar dan wel in Zijn toorn. Ik denk ook aan psalm 139:8 "Zo ik opvoer ten hemel, Gij zijt daar; of bedde ik mij in de hel, zie, Gij zijt daar." Dus een Bijbels bewijs! Of zal de psalmdichter zich vergist hebben?

Dat God ook aanwezig is in disco's en café's dat lijkt me duidelijk. God is overalomtegenwoordig. Als God niet in de disco was, dan was daar ook geen leven, omdat God de bron is van al het leven. Elke hart klop, elke ademhaling is van God afkomstig. Zonder God is er geen leven mogelijk op aarde.
gerrit de 2e
Contacteer:

Bericht door gerrit de 2e »

Wat is überhaupt het verschil tussen de tempel toen, en nu een kerkgebouw?

Ps 122 (?)
Dathenum

Bericht door Dathenum »

Oorspronkelijk gepost door gerrit de 2e
Wat is überhaupt het verschil tussen de tempel toen, en nu een kerkgebouw?

Ps 122 (?)
In het oude testament was God zelf aanwezig in de Tempel met Zijn heerlijke aanwezigheid (de shekhinah). Daarom moest Hij juist daar aanbeden worden, en moesten de Israelieten juist daarheen optrekken.

In 1 Koningen 8 staat over de inwijding van de tempel:
10 Toen de priesters uit het heiligdom naar buiten traden, vulde een wolk het huis des HEREN, 11 zodat de priesters vanwege de wolk niet konden blijven staan om dienst te doen, want de heerlijkheid des HEREN had het huis des HEREN vervuld.

In de tijd van het nieuwe testament woont God niet in onze kerken. Zeker, hij is alomtegenwoordig. Hij is speciaal aanwezig waar 2 of 3 gelovigen in Zijn naam vergaderd zijn (in wat voor gebouw dan ook). De enige tempels waar God in woont zijn in het NT de lichamen van de ware gelovigen (19 Of weet gij niet, dat uw lichaam een tempel is van de Heilige Geest, die in u woont, die gij van God ontvangen hebt, en dat gij niet van uzelf zijt?). Heilige gebouwen hebben wij christenen niet.

[Aangepast op 30/3/04 door Dathenum]
Robert

Bericht door Robert »

Ja, God is ook aanwezig in de hel. Maar dan wel in Zijn toorn. Ik denk ook aan psalm 139:8 "Zo ik opvoer ten hemel, Gij zijt daar; of bedde ik mij in de hel, zie, Gij zijt daar." Dus een Bijbels bewijs! Of zal de psalmdichter zich vergist hebben?
Ja, dat is de psalm die ik bedoelde. Daar staat niet 'hel' in de zin van 'poel des verderfs' maar in de zin van 'dodenrijk'.
Oftewel, daar waar de doden verblijven tot de Dag des Heere.

Het woord sheh-ole' dat gebruikt is komt ook voor in:
Gen 37:35, 42:38, 44:29, 44,31 waar het 'in het graf' betekent.
Het komt in vele plaatsen buiten die paar voor. Meestal met 'graf' vertaalt. Soms vertaalt de Bijbel het met 'hel'.

Maar Jezus is nedergedaald in de hel.
Wanneer dan? Niet na Zijn dood. Want Hij heeft 'het is volbracht' gezegd.
Het kan alleen tijdens de 3-urige duisternis zijn geweest. "Mijn God Mijn God, waarom hebt Gij Mij verlaten?"
Jelle

Bericht door Jelle »

In onze belijdenis belijden we gestorven en nedergedaald ter helle. De Heere Jezus is zeker wel tot in de hel neergedaald. Daarna op gestaan. Hij heeft de hel overwonnen, en dat kon alleen maar omdat Hij tot de hel is neergedaald
Robert

Bericht door Robert »

Dus, jij zegt dat de Heere Jezus NA zijn dood (of tijdens zijn dood) in de hel is afgedaald?

Ik zeg dat Jezus weldegelijk is afgedaald in de hel, en wel tijdens de drie-urige duisternis.
Plaats reactie