Gereformeerde Gemeenten

-DIA-

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door -DIA- »

DDD schreef:Het lijkt me niet goed om met beslissingen te wachten tot het moment van ons sterven, maar het is nooit te laat om je te bekeren hoor. Hooguit heb je je teveel verhard.
Maar dan moeten we des te meer aandringen: Zoekt de Heere terwijl Hij te vinden is, en roept Hem aan terwijl Hij nabij is.
Wat is er onzekerder dan het leven? En wat is er zekerder dan de dood? En wij weten het uur van ons sterven niet. Dit zou toch zeer diepe ernst moeten geven. En vaak leven we of we morgen weer dit willen of dat, en zo vaak wordt vergeten wat Jakobus zegt: Indien de Heere wil en wij leven... Of eenvoudig D.V. Of spreek, dit of dat hoop ik te doen, i.p.v. dit of dat ga ik nog doen.
© -DIA- 33.950 || ©Dianthus »since 03.10.2008«
DDD

Bericht door DDD »

Ik vraag mij echt af of ernst daarvoor het juiste is. Althans, als ik goed begrijp wat jij daarmee bedoelt. Het valt mij al heel lang op in welke context je dat woord gebruikt. Ik vrees dat de ernst waarop jij doelt geen enkele waarde heeft voor de eeuwigheid, maar mensen alleen maar harder en kouder maakt.

De ernst van het leven zien wij pas echt in het licht van de liefde van Christus. Het is niet zo dat een dominee er naar moet streven zijn luisteraars zo bedrukt mogelijk uit de kerk te laten gaan. Dat is wel wat de duivel wil. Wanhoop en ellende of oppervlakkigheid zijn dan om het even. Maar de grote predikers en de oudvaders preekten zo niet, zelfs ds. Paauwe niet (die wel een groot prediker maar geen oudvader was, voor het geval iemand mij daar anders op zou wijzen).
Hoopvol

Bericht door Hoopvol »

DDD schreef:Ik vraag mij echt af of ernst daarvoor het juiste is. Althans, als ik goed begrijp wat jij daarmee bedoelt. Het valt mij al heel lang op in welke context je dat woord gebruikt. Ik vrees dat de ernst waarop jij doelt geen enkele waarde heeft voor de eeuwigheid, maar mensen alleen maar harder en kouder maakt.

De ernst van het leven zien wij pas echt in het licht van de liefde van Christus. Het is niet zo dat een dominee er naar moet streven zijn luisteraars zo bedrukt mogelijk uit de kerk te laten gaan. Dat is wel wat de duivel wil. Wanhoop en ellende of oppervlakkigheid zijn dan om het even. Maar de grote predikers en de oudvaders preekten zo niet, zelfs ds. Paauwe niet (die wel een groot prediker maar geen oudvader was, voor het geval iemand mij daar anders op zou wijzen).
Nee een dominee moet natuurlijk niet streven naar een zo bedrukt mogelijke gemeente. Of een wanhopige gemeente. Maar ik denk dat DIA dat zo niet bedoeld.
Ik denk dat DIA het meer bedoeld dat je met jezelf in diepe ernst moet handelen t.o.v. de eeuwigheid. Dat we meer moeten leven met de dood dichtbij. Om dan vanuit het besef vergankelijk te zijn de Heere te zoeken en na te vragen. Om te smeken of de Heere je ziel genadig wil zijn.

Ik denk niet dat zo'n smekende houding, al zou het maar uitwendig zijn, verkeerd is. Ik denk wel dat wij als mensen elkaar op het vergankelijke moeten wijzen. Niet om dan verwonderd te staan over onze nietigheid maar om onze medemensen vanuit onze nietigheid te wijzen op de mogelijkheid van het bloed van de Heere Jezus.
Jeremiah

Bericht door Jeremiah »

Ds Verschuure is gisteren ontslagen uit het Erasmus MC! Dankbaar..
Jantje
Verbannen

Bericht door Jantje »

Jeremiah schreef:Ds Verschuure is gisteren ontslagen uit het Erasmus MC! Dankbaar..
https://www.refoforum.nl/forum/viewtopi ... 05#p905029
Hier staat het betreffende bericht van http://www.gergeminfo.nl vermeld.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Jeremiah

Bericht door Jeremiah »

Jantje schreef:
Jeremiah schreef:Ds Verschuure is gisteren ontslagen uit het Erasmus MC! Dankbaar..
Excuses.
Mannetje

Bericht door Mannetje »

Jantje schreef:
Och och, als je nu wilt minderen kun je zulke berichten ook achterwege laten.
- Niet meer zo actief -
Jantje
Verbannen

Bericht door Jantje »

Mooi om te zien dat er gemeenten in deze dagen gecombineerde diensten houden:
De gemeenten van Emmeloord, Kampen en Lelystad houden maandagochtend een gecombineerde dienst waarin ds. D.W. Tuinier uit Kampen hoopt voor te gaan.
De gemeenten Capelle aan den IJssel-Middelwatering, Capelle aan den IJssel-West en Krimpen aan den IJssel houden maandagochtend een gecombineerde dienst waarin stud. P.J. de Raaf uit Rotterdam-Alexanderpolder hoopt voor te gaan.
De gemeenten Utrecht en Woerden houden morgenochtend en maandagochtend een gecombineerde dienst waarin ds. W. Harinck uit Utrecht hoopt voor te gaan.
De gemeenten Bodegraven en Dordrecht hielden gisterenmiddag een gecombineerde dienst en houden ook morgen twee gecombineerde diensten. Ds. W.A. Zondag uit Dordrecht ging gisterenmiddag daarin voor en hoopt ook morgen in beide diensten voor te gaan.
De gemeenten Nunspeet en Zwolle houden maandagochtend een gecombineerde dienst waarin ds. A. Schot uit Nunspeet hoopt voor te gaan.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
eilander
Moderator

Bericht door eilander »

Ik vind dat helemaal niet mooi.
Geytenbeekje

Bericht door Geytenbeekje »

eilander schreef:Ik vind dat helemaal niet mooi.
Je kunt toch ook van alle drie gemeenten de informatie noemen, heb je alleen wel een wat langer gebed.
Ouderling

Bericht door Ouderling »

Jantje schreef:Mooi om te zien dat er gemeenten in deze dagen gecombineerde diensten houden:
De gemeenten van Emmeloord, Kampen en Lelystad houden maandagochtend een gecombineerde dienst waarin ds. D.W. Tuinier uit Kampen hoopt voor te gaan.
De gemeenten Capelle aan den IJssel-Middelwatering, Capelle aan den IJssel-West en Krimpen aan den IJssel houden maandagochtend een gecombineerde dienst waarin stud. P.J. de Raaf uit Rotterdam-Alexanderpolder hoopt voor te gaan.
De gemeenten Utrecht en Woerden houden morgenochtend en maandagochtend een gecombineerde dienst waarin ds. W. Harinck uit Utrecht hoopt voor te gaan.
De gemeenten Bodegraven en Dordrecht hielden gisterenmiddag een gecombineerde dienst en houden ook morgen twee gecombineerde diensten. Ds. W.A. Zondag uit Dordrecht ging gisterenmiddag daarin voor en hoopt ook morgen in beide diensten voor te gaan.
De gemeenten Nunspeet en Zwolle houden maandagochtend een gecombineerde dienst waarin ds. A. Schot uit Nunspeet hoopt voor te gaan.
Ik vind dat alleen maar toegevoegde waarde hebben als de predikant die dienst toch al in die vacante gemeente zou zijn.
Wat is anders de toegevoegde waarde?
ejvl

Re: RE: Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door ejvl »

De reden waarom is inderdaad helemaal niet mooi, verschrikkelijk zelfs.
Wel fijn dat het in deze moeilijke tijden wel kan door de techniek.
refo

Bericht door refo »

Wie ontslagen is uit het ziekenhuis is nog lang niet hersteld. Dat was vroeger misschien zo, maar tegenwoordig niet.
Mannetje

Bericht door Mannetje »

ejvl schreef:
Ik vind het niet mooi en zou het ook niet fijn vinden als onze gemeente het ook ging doen.
- Niet meer zo actief -
Jantje
Verbannen

Bericht door Jantje »

Mannetje schreef:
ejvl schreef:
Ik vind het niet mooi en zou het ook niet fijn vinden als onze gemeente het ook ging doen.
Nee? Dus als je een link kreeg om maandagochtend mee te kijken, zou je dat niet fijn vinden?
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Plaats reactie