Hollander schreef:samanthi schreef:Jantje schreef:@samanthi,
Dat geldt ook voor de vaders en moeders in de gezinnen,
voor de opa's en oma's die op hun kleinkinderen passen,
voor de oppas die de kinderen 's avonds naar bed brengt als vader en moeder op visite zijn naar goede vrienden,
voor de leidinggevenden op de kinderdagverblijven,
voor de leidinggevenden op de jeugdverenigingen,
ja, voor iedereen die leeft op deze wereld.
Dus ik vind de visie van jou onterecht en eigenlijk ook een beetje overtrokken.
Ik begrijp je oprecht niet!
Dus als ik het goed begrijp is alleen uiterlijk en geen HSV voldoende.
De leer van Gamaliel was stevig vanuit de wettische, orthodoxe hoek. Het onderwijs van Gamaliel is van grote waarde geweest voor Paulus. Toch kunnen we niet zeggen dat Gamaliel de geestelijk vader van Paulus was. Verder dan de wet kwam het onderwijs onder Gamaliel niet.
Hoe goed bedoeld misschien ook, en nogmaals heeft niemand het recht om onbekeerd te zijn, maar op deze wijze schiet je aan de andere zijde ook door in het wettische, samanthi. Jij zet welhaast een is-gelijk-teken tussen de Heere kennen en goed onderwijs geven. Dat is forcerend misbruik maken van een genadestaat.
Ik vraag mij af welke plaats je toekent aan het werk van de Heilige Geest door het gebruik van de gewone genademiddelen. Soms gebruikt God daar mensen voor die in onze ogen hele 'vreemde' radertjes zijn in Zijn soeverein beleid.
1 Een ongelovige kan ook goed onderwijs geven. (Didactisch) een ongelovige kan zelfs bijbelse feiten laten leren. Maar het wijst niet de weg tot zaligheid.
2 Een ongelovige kan niet vanuit het Woord, dat is zelf gevoed door dat Woord bijbels opvoeden.
Dat laatste punt is de meerwaarde van reformatorisch of christelijk onderwijs. En als het goed is de lijn met school en thuis. Is die lijn ergens onderbroken op een of meerdere plaatsen kan je dat christelijk onderwijs opdoeken.
En nee, we kunnen niet op de stoel van God zitten. Maar het een en ander blijkt wel uit het leven. En als we binnen gezinnen, binnen de christelijke gemeente en binnen het onderwijs gemakzuchtig zijn geworden met het vol laten zuigen van wereldse anti God ideeën via welk kanaal dan ook.
Meegaan met het idee dat opvoeden ophoudt halverwege de middelbare school. En
kinderen dan zelf verantwoordelijk maken,
Er Is er iets grondig mis. Want hoe leren we dan nog onze kinderen weerbaar of oplettend te maken tegen de invloeden van Satan? Als we ze hun gang maar laten gaan? En ouders die daar niet in kunnen en willen meegaan adviseren dat toch maar te doen want anders bereik je ze niet meer? Het gaat mij niet om die broek of vertaling. Het gaat mij om waar de geesten van onze kinderen mee begiftigd worden, ze doof worden gemaakt voor God.
Ik lees niet in de Schrift sticht christelijke scholen waar het uiteindelijk draait om wetjes. Onder elkaar. Maar wees een zoutend zout ( en dat gaat over een waar gelovige die Christus kent)
En dat het niet werkt met alleen wetjes. Blijkt wel uit de leegheid en het verval ook van de christelijke opvoeding. Zie eerder.
(En nee ik heb het niet over individuele docenten die wel degelijk als een zoutend zout zijn..., over die gezinnen waar wel de Heere oprecht gevreesd wordt etc)
Maar waar sprake is van een oprecht leven met en in de Heere zal daar het zoutende zout vanzelf zijn. Dat is niet afhankelijk van een reformatorische of christelijke school als instituut.
Waar aan de ene kant terecht men zich zorgen maakt bijv nog vrijuit een bijbelse invulling van huwelijk en sexualiteit te mogen verkondigen. Maar tegelijkertijd (bewust) onze kinderen toelaten om tegen het gezag van ouders en tegen de bijbel in laten volzuigen met allerlei zooi.
Het zal aan mijn beperktheid liggen: maar ik krijg dit niet klein.
Of zeiden onze ouders vroeger ook. Je bent zelf verantwoordelijk of je vanavond met je vriendje gemeenschap hebt?
Of nu je 15/16 bent. Ach je bent zelf verantwoordelijk. Dus neem die tv nu maar op je kamer.
Zeiden onze ouders; al die ouders die dat niet doen jagen zelf hun kinderen weg?
Gebeurde het dan niet? Helaas wel. Maar dat betekent niet dat we maar het signaal af moeten geven, ga je gang maar.