Tot hoe ver strekt 8e gebod?

Hollander

Re: Tot hoe ver strekt 8e gebod?

Bericht door Hollander »

Tiberius schreef:
Hollander schreef:
Tiberius schreef:Nee hoor, wij hebben alleen e-paper, geen papieren krant, daar krijg je zulke zwarte vingers van.
Zolang je de inloggegevens maar niet deelt met derden, dan vind ik het best. :nananere
Alleen met mijn vrouw. :garde
:) :super
Dit account wordt niet meer gebruikt.
Dodo

Bericht door Dodo »

Een inlogcode delen vind ik nog weer anders dan de papieren krant weggeven of delen. Een inlogcode kan nog een paar keer weggegeven worden, daar heb je geen zicht meer op.
Geytenbeekje

Bericht door Geytenbeekje »

Hollander schreef:
Tiberius schreef:
Hollander schreef:
Tiberius schreef:Nee hoor, wij hebben alleen e-paper, geen papieren krant, daar krijg je zulke zwarte vingers van.
Zolang je de inloggegevens maar niet deelt met derden, dan vind ik het best. :nananere
Alleen met mijn vrouw. :garde
:) :super
Werk je bij het RD ? :haha :haha
-DIA-

Bericht door -DIA- »

Ik meen in alle bescheidenheid dat het zwart worden van je vingers bij het lezen van een krant nog stamt uit de 'oertijd' van de krant, toen je inderdaad nog drukinkt aan je vingers kon krijgen. Bij mijn weten is er bij de huidige technieken geen sprake meer van kranten die drukinkt afgeven... Terugdenkend aan de kranten die we 'lazen' in de jaren 60 was dat wel een groot nadeel.

Maar dat is slechts een gedachte die ik terloops even wilde opmerken.
© -DIA- 33.630 || ©Dianthus »since 03.10.2008«
Hollander

Bericht door Hollander »

Geytenbeekje schreef:Werk je bij het RD ? :haha :haha
Nee. Geen ambitie ook. :OO3
parsifal

Bericht door parsifal »

Ik vraag me in ddeze discussie toch af wat als handel wordt gezien. Een boormachine uitlenen en een zaag lenen gaat wel heel ver. Is het ook belastingontduiking als ons gezin bij mijn ouders logeert in plaats van een hotel boekt in Nederland of als zij bij ons in Zweden hetzelfde doen?

Blijf gewoon redelijk. Klusjes, uitlenen van gereedschap en gastvrijheid zijn er altijd geweest en dat ging vaak onbetaald, of voor een bos bloemen of fles wijn. Ga dit nu niet te veel formaliseren.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
Hollander

Bericht door Hollander »

parsifal schreef:Ik vraag me in ddeze discussie toch af wat als handel wordt gezien. Een boormachine uitlenen en een zaag lenen gaat wel heel ver. Is het ook belastingontduiking als ons gezin bij mijn ouders logeert in plaats van een hotel boekt in Nederland of als zij bij ons in Zweden hetzelfde doen?

Blijf gewoon redelijk. Klusjes, uitlenen van gereedschap en gastvrijheid zijn er altijd geweest en dat ging vaak onbetaald, of voor een bos bloemen of fles wijn. Ga dit nu niet te veel formaliseren.
Dat is in ieder geval niet wat ik heb betoogd.
Erasmiaan

Bericht door Erasmiaan »

Hollander schreef:
Erasmiaan schreef:
Hollander schreef: of het met de hele familie lezen van het Reformatorisch Dagblad, waarbij iedereen een klein deel van het abonnement betaald.
ik denk niet dat dit diefstal is. Als je voor de krant hebt betaald, is hij daarna ook je eigendom en mag je er mee doen wat je wilt. Het lijkt me alleen niet handig om als tweede te moeten lezen of als eerste lezer niet terug te kunnen kijken als je een dag geen tijd hebt gehad.
Wel als je vervolgens een financiële vergoeding vraagt voor het lezen. Ik snap dat het een pijnlijk punt kan zijn, want het komt helaas regelmatig voor binnen onze kringen.
Voor mij is het geen pijnlijk punt, want ik lees gewoon zelf en geef of verkoop niet door. Maar ik zou daar ook geen kwaad in zien. Je koopt de krant en je mag er daarna dus mee doen wat je wilt. Ook de vis erin verpakken, maar ook verkopen aan een ander en die erin laten lezen. Adverteerders zullen daar juist blij mee zijn. En de krant meet en weet ook van dit grotere bereik (zoals refo al zei).

Het krant-delen is overigens niet echt handig. Je hebt altijd de krant wat later en dan moet je maar net tijd hebben om te lezen. Als je de krant als eerste hebt, moet je hem ook snel uitlezen. Dus je bespaart wat met het delen, maar of dit nu constructies zijn die je lang volhoudt... en het is ook geen constructie die je 1 op 1 voordeel oplevert. Je komt namelijk niet in een situatie die hetzelfde is als een eigen abonnement.
Nathanaël

Bericht door Nathanaël »

-DIA- schreef:
Ik meen in alle bescheidenheid dat het zwart worden van je vingers bij het lezen van een krant nog stamt uit de 'oertijd' van de krant, toen je inderdaad nog drukinkt aan je vingers kon krijgen. Bij mijn weten is er bij de huidige technieken geen sprake meer van kranten die drukinkt afgeven... Terugdenkend aan de kranten die we 'lazen' in de jaren 60 was dat wel een groot nadeel.

Mogelijk was het vroeger erger dan nu, maar als krantenbezorger kreeg ik in ieder geval wel zwarte vingers. En zo lang is dat nog niet geleden ;-) Mijn moeder mopperde altijd op ons, omdat wij onze handen daarna niet wasten en vervolgens alle kastjes vol vingerafdrukken stonden :D
-DIA-

Bericht door -DIA- »

Nathanaël schreef:
-DIA- schreef:

Mogelijk was het vroeger erger dan nu, maar als krantenbezorger kreeg ik in ieder geval wel zwarte vingers. En zo lang is dat nog niet geleden ;-) Mijn moeder mopperde altijd op ons, omdat wij onze handen daarna niet wasten en vervolgens alle kastjes vol vingerafdrukken stonden :D
Je zou zeggen: Zeep maakt je schoon, zeep reinigt... Maar wist je dat juist bij het werken met zeep- en reinigingsmiddelen in de supermarkt de vuilste handen maakt?
Hoe komen wasmiddelen zo vreselijk vuil?
© -DIA- 33.630 || ©Dianthus »since 03.10.2008«
Orchidee

Re: RE: Re: Tot hoe ver strekt 8e gebod?

Bericht door Orchidee »

-DIA- schreef:
Zita schreef:
-DIA- schreef:
Ik denk het wel te begrijpen. Er heerst in ons (eens...?) rijke land ook meer stille armoede dan men over het algemeen weet. En die mensen kunnen echt geen kranten-abonnement betalen en blijven zo bij gebrek aan een betrouwbare nieuwsbron verstoken van 'de dingen van de dag'.
Stille armoede is er inderdaad. Maar je kunt leven zonder krantenabonnement en toch redelijk op de hoogte zijn. Bovendien is een krant geen eerste levensbehoefte. Nogmaals: iets niet kunnen betalen is geen geldig argument om het niet te betalen als je het wel moet betalen.
Er is bij het RD een solidariteitsfonds, voor hen die de krant echt niet betalen kunnen. Dan wordt er wel een degelijk onderzoek naar de financiële staat ingesteld. Ik weet wel dat de voorwaarden om een beroep te kunnen doen op dit fonds strenger zijn geworden.
Je moet wél eerst aan de geeuwhonger liggen wil je daar voor in aanmerking komenAfbeelding
Én het bedrag wat ze er dan nog voor durven vragen is ook ten hemel schreiend!
Daar doe je dan liever boodschappen van om geen honger meer te hoeven lijdenAfbeelding
Stil mijn ziel wees stil, en wees niet bang voor de onzekerheid van morgen. God omgeeft je steeds, Hij is erbij, in je beproevingen en zorgen!
Mara

Bericht door Mara »

Nathanaël schreef:
Daarom werd de krant gestreken door de dienstmeisjes vroeger. ;)
Mijn zoon heeft een tijdje de gratis huis-aan-huis krant bezorgd, die gaf helemaal af als een malle.

En een krant is toch niet echt een eerste levensbehoefte?
Zeker met al dat gratis nieuwsaanbod.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Dodo

Bericht door Dodo »

Als ik het krap zou hebben, was de krant het eerste wat ik schrapte. Ik vind een krant toch wel een luxe.
Hollander

Bericht door Hollander »

Een kwalitatief goede nieuws- en opiniebron is het geld dubbel en dwars waard.
DDD

Bericht door DDD »

Dodo schreef:Als ik het krap zou hebben, was de krant het eerste wat ik schrapte. Ik vind een krant toch wel een luxe.
Ik blijf erbij dat het wel een eerste levensbehoefte is. Je kunt niet behoorlijk in de maatschappij deelnemen zonder een krant te lezen.

Maar ik krijg daar zeker wel vieze vingers van. Dat komt wellicht omdat ik meestal vijf tot tien kranten achter elkaar lees, als ik een paar uur vrij ben.
Plaats reactie