Het collecteren tijdens de eredienst

Zita
Moderator

Re: Het collecteren tijdens de eredienst

Bericht door Zita »

Mara schreef:Zoals altijd begrijpt niemand zogenaamd wat het probleem kan zijn. Waarom zou je daar moeite voor doen?
Je bent zelf gezond, hebt een goede weerstand, dus iedereen moet dan niet zo zeuren.
Zeg zoiets toch niet zo makkelijk. Je weet helemaal niets van andermans gezondheidsproblemen. Ik vind dit bijvoorbeeld een heel vervelende opmerking.
Mara schreef:Zoals altijd begrijpt niemand zogenaamd wat het probleem kan zijn. Waarom zou je daar moeite voor doen?
Hoe naief kun je zijn door dat te denken.
Jij gaat nogal eens uit van extreme situaties. Zoals al vaker gezegd: daar kun je niet in zijn algemeenheid vanuit gaan. Als in de gemeente bekend is dat gemeentelid x lijdt aan aandoening y en dat de rest van de gemeente hem ter willen kan zijn door handeling z, dan zullen de meeste mensen daar best aan willen meewerken. Maar extreme situaties hoeven niet uit uitgangspunt voor het standaard handelen te zijn.
Jantje
Verbannen

Bericht door Jantje »

Inderdaad. Je haalt de woorden uit mijn mond.

@DDD, dan moet je wel heel veel vaatdoeken hebben hoor.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
DDD

Bericht door DDD »

Ik heb er honderden, schat ik. Maar vaatdoeken zijn niet duur en heel praktisch. Als je Sinterklaas vierde, zou ik zeggen: vraag ze voor Sinterklaas.

Uitspoelen is slecht voor het milieu en trouwens bij microvezeldoekjes ook lastig.
Van Ewijk

Bericht door Van Ewijk »

Mara schreef:
Mistig schreef: Hygiënisch is collecteren inderdaad geenszins. Ik kan me voorstellen dat je als collectant de behoefte hebt om je handen te wassen na het collecteren.
John Galt schreef:Vroeger zat er een nogal deftige vrouw naast ons in de kerk die altijd na het doorgeven van de zakken haar handen schoonmaakte met een zakdoek met eau de cologne.
Ik kan me voorstellen dat voor iemand met smetvrees dit horror is. Een handvat beetpakken waar al tientallen handen net hun beestjes hebben achtergelaten.
En het opmerkelijke is, dat kort daarna met die hand een snoepje in de monden gestoken wordt.

Er is in 2009 wel aandacht aan besteed overigens, toen de mexicaanse griep net ons land binnenkwam. Ook w.b. de beker van het H.A., de handdoekjes in de toiletten e.d.
Met een beker kun je ook nare aandoeningen overbrengen, zoals een herpes virus.
Dus zo overdreven is het eigenlijk niet, als je erover nadenkt.
Maar speelt dat dan alleen in de kerk?
Denk dan vooral aan deurklinken van openbare gelegenheden, niet alleen toiletten maar ook de rest.
Ik denk dat je achterover slaat wat je allemaal mee kan rekenen waar je dagelijks niet bij stil staat.
Tafels van restaurants, knoppen van drank en snoepautomaten, trein en straatmeubilair. spullen in kringloopwinkels die je bekijkt.
Gewoon eindeloos dus.
''Niemand is armer dan hij die in tijden van nood zijn geloof verliest.''
Hollander

Bericht door Hollander »

Je bent zelf gezond, hebt een goede weerstand, dus iedereen moet dan niet zo zeuren.
Fijn dat een gezond persoon toch nog bewust is hiervan.
Jij weet helemaal niets van de gezondheidstoestand van andere mensen op refoforum. Je draaft zo wel erg door in je gedachten, althans zo lijkt het.
Dit account wordt niet meer gebruikt.
J.C. Philpot

Bericht door J.C. Philpot »

Niet alleen de collecte is een risico voor bepaalde mensen, maar ook dit topic.

Smetvrees is een ernstige psychische aandoening, die iemands leven helemaal kan beheersen. Als je mensen kent die dit hebben, zul je dat onderschrijven. Mensen die hieraan leiden, of een neiging toe hebben, zijn niet gebaat met paniekvoetbal op dit gebied. Voor je het weet durven ze niet meer naar de kerk uit angst voor besmettingen.

Laten we daarom gewoon nuchter blijven.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
samanthi

Bericht door samanthi »

Mara schreef:
J.C. Philpot schreef:Die paar bacteriën extra door middel van de collectezak zijn goed voor het immuunsysteem.
Ik neem aan dat je dit zegt met een bepaalde onwetendheid.
Er zijn nl. wel gevaarlijke bacteriën die doorgegeven kunnen worden aan mensen, al dan niet kwetsbaar!
We moeten niet doen alsof het nooit kwaad kan, want het kan nl. wel het geval zijn.
Ik dacht dat we inmiddels de naiviteit hieromtrent wel ontstegen zouden zijn.
Dat kun je dan alleen oplossen door allemaal handschoenen aan te doen en niet alleen de diakenen...
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
Hollander

Bericht door Hollander »

J.C. Philpot schreef:Smetvrees is een ernstige psychische aandoening, die iemands leven helemaal kan beheersen. Als je mensen kent die dit hebben, zul je dat onderschrijven. Mensen die hieraan leiden, of een neiging toe hebben, zijn niet gebaat met paniekvoetbal op dit gebied. Voor je het weet durven ze niet meer naar de kerk uit angst voor besmettingen.
Helemaal mee eens. Vandaar dat ik aangeef dat Mara niet kan beoordelen hoe het bij een ander ligt, het komt namelijk ook voor in mijn nabije omgeving. Smetvrees is echter doorgaans wel een uitzondering. Daar moet de kerk (ook bij het collecteren) rekening mee houden, maar niet de algemene deler er op aan laten passen.
Van Ewijk

Bericht door Van Ewijk »

J.C. Philpot schreef:Niet alleen de collecte is een risico voor bepaalde mensen, maar ook dit topic.

Smetvrees is een ernstige psychische aandoening, die iemands leven helemaal kan beheersen. Als je mensen kent die dit hebben, zul je dat onderschrijven. Mensen die hieraan leiden, of een neiging toe hebben, zijn niet gebaat met paniekvoetbal op dit gebied. Voor je het weet durven ze niet meer naar de kerk uit angst voor besmettingen.

Laten we daarom gewoon nuchter blijven.
Ik kende inderdaad iemand met smetvrees.
Die woonde hier in de buurt.
Hij lag altijd overhoop met de lokale jeugd die zich ophield op het plein.
Toen uitkwam dat hij smetvrees had maakte diezelfde jeugd daar "dankbaar" gebruik van door onder het voorbij fietsen naar hem te spugen, hondendrollen door de brievenbus te gooien, toen hij als klap op de vuurpijl dode vogels over de schutting gegooid kreeg was de maat voor hem vol en was ie gelijk vertrokken.

Afschuwelijk inderdaad.
Wat een verdrukking.
''Niemand is armer dan hij die in tijden van nood zijn geloof verliest.''
Hollander

Bericht door Hollander »

Kopie vanuit ander topic.
Jantje schreef:We zullen zien.

Ik geloof er geen snars van.
Gezien het tempo waarmee contant geld uit de samenleving verdwijnt, lijkt het mij niet ondenkbaar. Voorlopig zal eerder vooral het aantal collectemunten/-bonnen groeien.

Jantje en Tiberius, gebruikt de gemeente bij jullie ook eigen collectemunten/-bonnen?
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

Ja bonnen.
Mara

Bericht door Mara »

Hollander schreef:
J.C. Philpot schreef:Smetvrees is een ernstige psychische aandoening, die iemands leven helemaal kan beheersen. Als je mensen kent die dit hebben, zul je dat onderschrijven. Mensen die hieraan leiden, of een neiging toe hebben, zijn niet gebaat met paniekvoetbal op dit gebied. Voor je het weet durven ze niet meer naar de kerk uit angst voor besmettingen.
Helemaal mee eens. Vandaar dat ik aangeef dat Mara niet kan beoordelen hoe het bij een ander ligt, het komt namelijk ook voor in mijn nabije omgeving. Smetvrees is echter doorgaans wel een uitzondering. Daar moet de kerk (ook bij het collecteren) rekening mee houden, maar niet de algemene deler er op aan laten passen.
Waar beoordeel ik dit dan? En heb ik ergens de suggestie laten vallen w.b. smetvrees?
Van Ewijk schreef:Maar speelt dat dan alleen in de kerk?
Nee, maar dit topic gaat over collecteren, het dragen van handschoenen en mogelijke besmettingen die doorgegeven kunnen worden.
En het slaat weer eens gigantisch over de kop.

Ik zei o.m. dit:

"Nogmaals, je hoeft niet in een kramp te schieten door een collectezakje, maar het is ook niet alleen de verantwoordelijkheid van de kwetsbare mensen in je gemeente.
Wie zich ziek voelt, of in zijn handen hoest, proest en niest, moet zich verantwoordelijk voelen voor het welzijn van een ander.
Wat is daar nu zo raar aan???
Je bouwt geen weerstand op door in aanraking te komen met de narigheid van een ander."

Ik neem het op - kennelijk veel te serieus allemaal - voor bepaalde mensen, doe een beroep op normale medemenselijkheid en vervolgens krijg ik dan dit verwijt:

"Je weet helemaal niets van andermans gezondheidsproblemen. Ik vind dit bijvoorbeeld een heel vervelende opmerking."

In 1909 hadden ze hier al aandacht voor, lees ik op Digibron:
De eischen der hygiëne doen zich ook op het gebied der Kerk gelden, en van meer dan een zijde dringt men er op aan, dat bij het Avondmaal het drinken uit éen beker zal nagelaten worden, om het gevaar van besmetting te voorkomen. Met name wijst men er op, hoe licht de tuberculose op deze wijze kan overerven, en waar de strijd tegen deze schrikkelijke krankheid, die jaarlijks zoovele slachtoffers eischt, door de mannen der wetenschap met alle kracht wordt ter hand genomen, daar acht men, dat de Kerk niet achterwege mag blijven. In verschillende Kerken is dan ook het gebruik van den éenen Avondmaalsbeker reeds afgeschaft en door dat van kleine bekers voor elken Avondmaalsganger vervangen, terwijl men in andere Kerken den Avondmaalsbeker met verschillende openingen voorzien heeft, zoodat niet meer dan éen persoon uit dezelfde opening behoeft te drinken.
https://www.digibron.nl/search/detail/0 ... er-hygiene

Er hoeft maar weer een een onbekende ziekte, veroorzaakt door een virus op te duiken, en dan is het opeens wel een hot item geworden.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Hollander

Bericht door Hollander »

Mara schreef:Waar beoordeel ik dit dan?
Door woorden als "naïviteit", "kramp", "ver van mijn bed show", etc.

Als voorbeeld haalde ik iemand aan die bij ons in de gemeente smetvrees heeft. Meerdere mensen letten op hem/haar. De één let erop dat de eerste deuren openstaan, zodat handvatten niet beetgepakt hoeven worden. Een volgende let erop dat de gereserveerde stoel leeg blijft en er geen andere stoel wordt aangeschoven. Weer twee anderen letten op de wijze van collecteren bij deze persoon. Gemeenteleden letten er gezamenlijk op dat met hem/haar niet van té dichtbij wordt gesproken. Maar het belangrijkste is ook dat hij/zij zelf zijn/haar verantwoordelijkheid in dit geheel pakt. Dan hoeft de algemene deler daarop niet aangepast te worden.
Mara

Bericht door Mara »

Hollander schreef:
Mara schreef:Waar beoordeel ik dit dan?
Door woorden als "naïviteit", "kramp", "ver van mijn bed show", etc.
Omdat ik een bepaalde nonchalance lees in sommige reacties.
En als je gezond bent en niet te maken hebt met ernstige aandoeningen, kan ik me voorstellen dat het ver van je bed is.
Hollander schreef:Dan hoeft de algemene deler daarop niet aangepast te worden.
Dan moet je eerst wel weten dat diegene last heeft van smetvrees. Maar er zijn ook verborgen "gevoeligheden".
Het is heel erg attent dat er dan op zo'n gemeentelid gelet wordt.
In de Bijbel worden wij immers opgeroepen om de zwakkeren te steunen. Dat geldt dan toch ook in dezen?

Maar terug naar de handschoenen, de oorsprong van deze gewoonte is dus niet echt bekend.
Maar ook het tijdstip van collecteren is niet in elke kerk hetzelfde, net als de hoeveelheid zakjes.
Zou het niet eenvoudiger zijn om 1 moment van collecte in te voeren, bijv bij binnenkomst?
Bij het uitgaan zou het de doorstroom misschien teveel belemmeren.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
CvdW

Bericht door CvdW »

Mara schreef:
Zeeuw schreef: Noem eens een bacterie verantwoordelijk voor massale en zware ziekte nav een collecte in een kerk in de afgelopen 10 jaar dan?
Neem van mij aan dat een longpatiënt een bepaalde bacterie kan overdragen via een collectezakje.
Als iemand in zijn hand hoest en meteen daarna het zakje beetpakt, kan hij een gevaarlijke bacterie overbrengen op een andere gemeentelid die kwetsbaar hiervoor is.
Je hoeft niet in een kramp te schieten, maar het is wel nuttig om bewust te worden van de risico's. Een "gewoon"griepvirus kan voor iemand een doodvonnis betekenen, ik dacht dat jij dat wel zou begrijpen.

Pseudonomas aeruginosa
Plaats reactie