Hollander schreef:J.C. Philpot schreef:Smetvrees is een ernstige psychische aandoening, die iemands leven helemaal kan beheersen. Als je mensen kent die dit hebben, zul je dat onderschrijven. Mensen die hieraan leiden, of een neiging toe hebben, zijn niet gebaat met paniekvoetbal op dit gebied. Voor je het weet durven ze niet meer naar de kerk uit angst voor besmettingen.
Helemaal mee eens. Vandaar dat ik aangeef dat Mara niet kan beoordelen hoe het bij een ander ligt, het komt namelijk ook voor in mijn nabije omgeving. Smetvrees is echter doorgaans wel een uitzondering. Daar moet de kerk (ook bij het collecteren) rekening mee houden, maar niet de algemene deler er op aan laten passen.
Waar beoordeel ik dit dan? En heb ik ergens de suggestie laten vallen w.b. smetvrees?
Van Ewijk schreef:Maar speelt dat dan alleen in de kerk?
Nee, maar dit topic gaat over collecteren, het dragen van handschoenen en mogelijke besmettingen die doorgegeven kunnen worden.
En het slaat weer eens gigantisch over de kop.
Ik zei o.m. dit:
"
Nogmaals, je hoeft niet in een kramp te schieten door een collectezakje, maar het is ook niet alleen de verantwoordelijkheid van de kwetsbare mensen in je gemeente.
Wie zich ziek voelt, of in zijn handen hoest, proest en niest, moet zich verantwoordelijk voelen voor het welzijn van een ander.
Wat is daar nu zo raar aan???
Je bouwt geen weerstand op door in aanraking te komen met de narigheid van een ander."
Ik neem het op - kennelijk veel te serieus allemaal - voor bepaalde mensen, doe een beroep op normale medemenselijkheid en vervolgens krijg ik dan dit verwijt:
"
Je weet helemaal niets van andermans gezondheidsproblemen. Ik vind dit bijvoorbeeld een heel vervelende opmerking."
In 1909 hadden ze hier al aandacht voor, lees ik op Digibron:
De eischen der hygiëne doen zich ook op het gebied der Kerk gelden, en van meer dan een zijde dringt men er op aan, dat bij het Avondmaal het drinken uit éen beker zal nagelaten worden, om het gevaar van besmetting te voorkomen. Met name wijst men er op, hoe licht de tuberculose op deze wijze kan overerven, en waar de strijd tegen deze schrikkelijke krankheid, die jaarlijks zoovele slachtoffers eischt, door de mannen der wetenschap met alle kracht wordt ter hand genomen, daar acht men, dat de Kerk niet achterwege mag blijven. In verschillende Kerken is dan ook het gebruik van den éenen Avondmaalsbeker reeds afgeschaft en door dat van kleine bekers voor elken Avondmaalsganger vervangen, terwijl men in andere Kerken den Avondmaalsbeker met verschillende openingen voorzien heeft, zoodat niet meer dan éen persoon uit dezelfde opening behoeft te drinken.
https://www.digibron.nl/search/detail/0 ... er-hygiene
Er hoeft maar weer een een onbekende ziekte, veroorzaakt door een virus op te duiken, en dan is het opeens wel een hot item geworden.