Beroepingswerk discussie [4]

DDD

Re: Beroepingswerk discussie [4]

Bericht door DDD »

Jantje schreef:
DDD schreef:De ouderlingen die hun gebed oplezen hebben heel wat meer structuur en fijngevoeligheid dan de ouderlingen die maar wat aan praten. Bij dominees hoor je ook of ze hun gebed voorbereiden. Daar is helemaal niets mis mee.
Ook als dat gebed élke keer hetzelfde is?
De smaken die ik ken, zijn een grotendeels steeds hetzelfde gebed uit het hoofd en een toepasselijk en zorgvuldig gebed voorgelezen. Maar als het gebed iedere zondag gelijk is, dan moet het wel van hoge kwaliteit zijn om niet te vervelen. Zoiets als het onzevader of het avondgebed van Luther, bijvoorbeeld.

Ik denk trouwens dat leesdiensten alleen als ze slecht voorbereid en slecht gehouden worden een reden zijn om van kerk te veranderen. Als de ouderlingen goed lezen en ook een goede preek uitzoeken, dan preken ze beter dan de gemiddelde dominee. Maar het verschilt erg per kerkelijke gemeente. In de gemeente waar ik opgroeide, werd erg slecht gelezen. Wel op toon, maar daar was dan ook het meeste wel mee gezegd. Een cursus presentatievaardigheden kan al een hoop helpen.
Hendrikus

Bericht door Hendrikus »

DDD schreef:In de gemeente waar ik opgroeide, werd erg slecht gelezen. Wel op toon, maar daar was dan ook het meeste wel mee gezegd. Een cursus presentatievaardigheden kan al een hoop helpen.
En nu maar afwachten tot er weer iemand over poppenkast en voorleesboek begint :huhu
~~Soli Deo Gloria~~
samanthi

Bericht door samanthi »

Hendrikus schreef:
DDD schreef:In de gemeente waar ik opgroeide, werd erg slecht gelezen. Wel op toon, maar daar was dan ook het meeste wel mee gezegd. Een cursus presentatievaardigheden kan al een hoop helpen.
En nu maar afwachten tot er weer iemand over poppenkast en voorleesboek begint :huhu
De gemeente waar ik opgroeide was vaak leesdienst, er waren maar een of twee ouderlingen, de ene ouderling was er altijd... ik weet niet beter of hij was er, in het gebed sprak hij vaak dialect, hij las zijn hele adem uit en nam dan weer een hele flinke teug lucht, ik heb eigenlijk alleen maar fijne herinneringen, gewoon gewoon ging alles.
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
CvdW

Bericht door CvdW »

Ja? Wat? Een leesdienst is een nooddienst, dat is zeker waar. Maar we moeten het niet zodanig gaan inkleden en/of veranderen alsof de ouderling de dominee kan vervangen. Want dat zal nooit lukken, omdat het tijdens een leesdienst altijd overjarig koren is.

Werd er altijd maar uit Overjarig Koren gelezen. Het zou tot zegen zijn.
samanthi

Bericht door samanthi »

CvdW schreef:Ja? Wat? Een leesdienst is een nooddienst, dat is zeker waar. Maar we moeten het niet zodanig gaan inkleden en/of veranderen alsof de ouderling de dominee kan vervangen. Want dat zal nooit lukken, omdat het tijdens een leesdienst altijd overjarig koren is.

Waarom mag een ouderling niet de gemeente inkijken? Ik vraag me af of je het overjarig koren mag noemen... de brieven van Paulus werden ook in andere gemeente voorgelezen... ook overjarig koren?
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
Zeeuw

Bericht door Zeeuw »

CvdW schreef:Ja? Wat? Een leesdienst is een nooddienst, dat is zeker waar. Maar we moeten het niet zodanig gaan inkleden en/of veranderen alsof de ouderling de dominee kan vervangen. Want dat zal nooit lukken, omdat het tijdens een leesdienst altijd overjarig koren is.

Doe nou eens niet zo raar met dat overjarig koren. Zowel vroegere als hedendaagse preken kunnen en mogen nog tot zegen zijn. De Heere is niet afhankelijk van tijd en plaats.
Maanenschijn

Bericht door Maanenschijn »

Zeeuw schreef:

Doe nou eens niet zo raar met dat overjarig koren. Zowel vroegere als hedendaagse preken kunnen en mogen nog tot zegen zijn. De Heere is niet afhankelijk van tijd en plaats.
https://www.theologieportaal.nl/Bibliot ... arig-Koren
Wie lege handen heeft, kan ze altijd vouwen.
Zeeuw

Bericht door Zeeuw »

Maanenschijn schreef:
Zeeuw schreef:

Ja, en? Omdat men deze naam kiest is het ineens goed? Overjarig is m.i. geen positieve aanduiding en het wordt vaak gebruikt als beter zijnde dan huidige dominees en preken en dat vind ik een slechte gang van zaken.
Noem het dan 'oud goud' en 'nieuw goud' oid.
Maanenschijn

Bericht door Maanenschijn »

Zeeuw schreef:
Maanenschijn schreef:
Zeeuw schreef:

Ja, en? Omdat men deze naam kiest is het ineens goed? Overjarig is m.i. geen positieve aanduiding en het wordt vaak gebruikt als beter zijnde dan huidige dominees en preken en dat vind ik een slechte gang van zaken.
Noem het dan 'oud goud' en 'nieuw goud' oid.
Nee hoor. Of je het wel of niet positief duidt is volgens mij subjectief.

Wat ik onder overjarig koren versta, is niet meer of minder dan voedsel wat al wat ouder is, of in dit geval preken van oudvaders. Niks mis met die term. Ik heb er zeker geen negatieve annotatie bij, ook niet vanuit mijn omgeving.
Maar dat kan bij jou anders zijn.

Ik zou er niet te zwaar aan tillen.

Op de manier die Jantje gebruikt, lijkt het idd wat negatief ingestoken, maar dat mogelijk duiden op zijn onbekendheid met de uitgaven onder deze naam. Want ik kan mij niet voorstellen dat hij het lezen van oudvaders negatief vind.
Wie lege handen heeft, kan ze altijd vouwen.
Zeeuw

Bericht door Zeeuw »

Maanenschijn schreef: Nee hoor. Of je het wel of niet positief duidt is volgens mij subjectief.

Wat ik onder overjarig koren versta, is niet meer of minder dan voedsel wat al wat ouder is, of in dit geval preken van oudvaders. Niks mis met die term. Ik heb er zeker geen negatieve annotatie bij, ook niet vanuit mijn omgeving.

Op de manier die Jantje gebruikt, lijkt het idd wat negatief ingestoken, maar dat mogelijk duiden op zijn onbekendheid met de uitgaven onder deze naam. Want ik kan mij niet voorstellen dat hij het lezen van oudvaders negatief vind.
1) Aftands 2) Meer dan een jaar oud 3) Oud 4) Ouderwets 5) Te oud

Zoals jij het beschrijft kan ik er zeker wel in mee. Maar laten we 'oud' niet altijd hoger dan 'nieuw' waarderen.
CvdW

Bericht door CvdW »

Zoals jij het beschrijft kan ik er zeker wel in mee. Maar laten we 'oud' niet altijd hoger dan 'nieuw' waarderen.

Zit er zo even over na te denken.
Als we kijken in het OT dan moesten ouders de oude dingen verteld worden aan de kinderen en de kleinkinderen.
Als we kijken naar de tijd na Salomo. Wiens raad volgende hij op? Was het van de ouden? Of van de jongelingen?
Ik vraag mij af of het on-Bijbels is om het oude hoger te waarderen dan het nieuwe.
Zeeuw

Bericht door Zeeuw »

CvdW schreef:Zoals jij het beschrijft kan ik er zeker wel in mee. Maar laten we 'oud' niet altijd hoger dan 'nieuw' waarderen.

Zit er zo even over na te denken.
Als we kijken in het OT dan moesten ouders de oude dingen verteld worden aan de kinderen en de kleinkinderen.
Als we kijken naar de tijd na Salomo. Wiens raad volgende hij op? Was het van de ouden? Of van de jongelingen?
Ik vraag mij af of het on-Bijbels is om het oude hoger te waarderen dan het nieuwe.
Als je het Bijbelse als het oude ziet, kan ik volledig me je mee. Als je predikers uit de Middeleeuwen en de 300 jaar erna hoger waardeert dan hedendaagse dan niet. Want in dat geval zou simpelweg de waardering met de tijd opschuiven en zouden we over 350 jaar (als de aarde dan nog zou bestaan) de dominees van nu hoger waarderen dan de dominees uit 2369.

De oude dingen uit de Bijbel, waren simpelweg de inzettingen van de Heere. De raadgevers van Salomo waren wijs door levenservaring. Dat heeft niets te maken met preken van lang geleden, die soms door erg jonge dominees werden gepreekt.
Jantje
Verbannen

Bericht door Jantje »

Maanenschijn schreef:Wat ik onder overjarig koren versta, is niet meer of minder dan voedsel wat al wat ouder is, of in dit geval preken van oudvaders. Niks mis met die term. Ik heb er zeker geen negatieve annotatie bij, ook niet vanuit mijn omgeving.

Ik was inderdaad niet op de hoogte van de uitgaven onder deze naam. En ik zou de uitdrukking ook niet negatief willen opvatten. Maar de verse en levendige verkondiging van Gods Woord hoort in de eerste plaats te geschieden door een predikant. Ik vind het in dat daglicht ook steeds een worsteling om te ervaren dat er zo weinig predikanten zijn. Maar dat moet voor ons alleen een gebedszaak zijn of worden en niet een oppervlakkig en ongeestelijk praatje, zoals @Ambtenaar en @Amstelodamense dat deden.

Oudvaders zijn zeker goed om te lezen, en ik heb daar ook geen enkel bezwaar tegen.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Dodo

Bericht door Dodo »

Jantje schreef:
Maanenschijn schreef:Wat ik onder overjarig koren versta, is niet meer of minder dan voedsel wat al wat ouder is, of in dit geval preken van oudvaders. Niks mis met die term. Ik heb er zeker geen negatieve annotatie bij, ook niet vanuit mijn omgeving.

Ik was inderdaad niet op de hoogte van de uitgaven onder deze naam. En ik zou de uitdrukking ook niet negatief willen opvatten. Maar de verse en levendige verkondiging van Gods Woord hoort in de eerste plaats te geschieden door een predikant. Ik vind het in dat daglicht ook steeds een worsteling om te ervaren dat er zo weinig predikanten zijn. Maar dat moet voor ons alleen een gebedszaak zijn of worden en niet een oppervlakkig en ongeestelijk praatje, zoals @Ambtenaar en @Amstelodamense dat deden.

Oudvaders zijn zeker goed om te lezen, en ik heb daar ook geen enkel bezwaar tegen.
Niet iedereen hier is GerGem hoor. Sterker nog, volgens een van de polls is de GerGem een minderheid op dit forum.
Jantje
Verbannen

Bericht door Jantje »

Ik spreek voor degenen die lid zijn van de (O)GG(iN). En daar mag jij ook voor meebidden, als je dat wil.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Gesloten