De smaken die ik ken, zijn een grotendeels steeds hetzelfde gebed uit het hoofd en een toepasselijk en zorgvuldig gebed voorgelezen. Maar als het gebed iedere zondag gelijk is, dan moet het wel van hoge kwaliteit zijn om niet te vervelen. Zoiets als het onzevader of het avondgebed van Luther, bijvoorbeeld.Jantje schreef:Ook als dat gebed élke keer hetzelfde is?DDD schreef:De ouderlingen die hun gebed oplezen hebben heel wat meer structuur en fijngevoeligheid dan de ouderlingen die maar wat aan praten. Bij dominees hoor je ook of ze hun gebed voorbereiden. Daar is helemaal niets mis mee.
Ik denk trouwens dat leesdiensten alleen als ze slecht voorbereid en slecht gehouden worden een reden zijn om van kerk te veranderen. Als de ouderlingen goed lezen en ook een goede preek uitzoeken, dan preken ze beter dan de gemiddelde dominee. Maar het verschilt erg per kerkelijke gemeente. In de gemeente waar ik opgroeide, werd erg slecht gelezen. Wel op toon, maar daar was dan ook het meeste wel mee gezegd. Een cursus presentatievaardigheden kan al een hoop helpen.