Gereformeerde Gemeenten

Erskinees

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Erskinees »

GGotK schreef: Ds Labee laat het woord kosmos als de gehele geschapen wereld staan
Het gekke is dat ik de afgelopen jaren twee maal een student heb horen zeggen (en als je perse houdt van indelen zouden dit nu "rechtse" predikanten zijn(!)) dat kosmos doelt op de gehele geschapen wereld. Blijkbaar was dat toen wel de lijn binnen de TS.
Waarom er nu wel voor zo'n artikel gekozen wordt, die op de andere onderdelen overigens geheel overeen komt met de DL en de huidige leer binnen het kerkverband, ontgaat me.
Valcke

Bericht door Valcke »

Susan schreef:
Jantje schreef:
Susan schreef:Ik vind het knap: zo breed uitmeten over wat dominees zeggen of schrijven. Ook dat jullie alles spiegelen aan belijdenisgeschrift en kanttekening. :livre
Het punt is dat dat laatste nou juist niet geldt voor sommigen, en dat daarom deze discussie losbarste.

@Amstelodamense, je reactie zegt genoeg. Erg jammer!
Ik noemde expres de Bijbel niet. Weinig Bijbel, groot portie belijdenisgeschrift en kanttekening.
Ik vind dit verwijt niet helemaal terecht: In de laatste discussie met Amstelodamense ging het juist om de uitleg van een Bijbeltekst (2 Petr. 3:9) plus een artikel uit de Dordtse Leerregels waarin drie Bijbelteksten rechtstreeks geciteerd staan (Joh. 17:6, Hand. 13:48 en Ef. 1:4). Dus ook daar ging & gaat het om de Bijbel.

Dat het niet tot een gesprek kwam over deze zaken inclusief genoemde Bijbelteksten, kwam omdat de deelnemer / deelneemster die bezwaren inbracht, afhaakte.
Laatst gewijzigd door Valcke op 30 sep 2019, 21:51, 1 keer totaal gewijzigd.
GGotK

Bericht door GGotK »

Erskinees schreef:
GGotK schreef: Ds Labee laat het woord kosmos als de gehele geschapen wereld staan
Het gekke is dat ik de afgelopen jaren twee maal een student heb horen zeggen (en als je perse houdt van indelen zouden dit nu "rechtse" predikanten zijn(!)) dat kosmos doelt op de gehele geschapen wereld. Blijkbaar was dat toen wel de lijn binnen de TS.
Waarom er nu wel voor zo'n artikel gekozen wordt, die op de andere onderdelen overigens geheel overeen komt met de DL en de huidige leer binnen het kerkverband, ontgaat me.
Ds Hoogerland ontkent deze betekenis ook niet in het bewuste artikel. Zoals reeds gezegd: beiden starten met te zeggen dat wereld in deze tekst de gehele geschapen wereld betekent. Beiden zeggen dat dit niet betekent dat God allen lief heeft.
Erasmiaan

Bericht door Erasmiaan »

Johann Gottfried Walther schreef:Ds. Labee neemt duidelijk afstand van de visie zoals die door Ds. Hoogerland wordt voorgestaan en verkondigd.
Ds. Labee doet dat evenwichtig en op zijn karakteristieke manier.

De visie van Ds. Hoogerland is een leer die in beperkte mate in de GG wordt gepreekt en voorgestaan.
In de theologie heeft deze visie nauwelijks breedte gehad.
Slechts bij de hypercalvinisten.
Volledig eens met GGotk. De kanttekenaren vind je dus niet breed genoeg en hypercalvinistisch. Bijzonder. Bij welke hypercalvinisten is deze visie nog meer geweest? Daar ben ik wel benieuwd naar.
Ik word overigens wel moe van het samenpraten van twee tegengestelde visies, zoals hier nu weer gebeurd.
Of het polariseren van jou zonder grond (zie posting GGotk)?
Hollander

Bericht door Hollander »

Susan schreef:Ik noemde expres de Bijbel niet. Weinig Bijbel, groot portie belijdenisgeschrift en kanttekening.
Constructieve bijdrage? Generaliserend? :tilt
Dit account wordt niet meer gebruikt.
GGotK

Bericht door GGotK »

Ik krijg ook het idee dat niet iedereen het bewuste artikel van ds Hoogerland heeft gelezen. Daarnaast wil ik ook nog aanstippen dat het 1 artikel is uit een artikelenreeks, beperkt door een maximaal aantal woorden. Bovendien zijn het leerstellige artikelen, die vaak wat saai/droog/eenzijdig/weinig pastoraal kunnen ogen. Een preek is anders dan een dogmatische verhandeling in een kort artikel.

Tot slot (voor deze avond) wilde ik de onderstaande meditatie onder jullie aandacht brengen:

http://www.hetgekrookteriet.com/Preken/ ... s_3v16.pdf
Susan

Bericht door Susan »

Hollander schreef:
Susan schreef:Ik noemde expres de Bijbel niet. Weinig Bijbel, groot portie belijdenisgeschrift en kanttekening.
Ik vind dat je gelijk heb. Ik kom generaliserend over en ben niet constructief bezig. Mea Culpa. Mijn constructieve bijdrage is deze preek van ds C. Harinck over 2 Petrus 3:8-9. Ik vind dat deze preek heel goed bij zowel het kopje Gereformeerde Gemeente past als bij het onderwerp. Maak ik het zo een beetje goed @Hollander en @Valcke? Jullie hebben voor een groot gedeelte gelijk met jullie reactie. Ik ben erg onder de indruk van de uitleg van deze preek.

Doch deze ene zaak zij u niet onbekend, geliefden, dat een dag bij den Heere is als duizend jaren, en duizend jaren als een dag. De Heere vertraagt de belofte niet (gelijk enigen dat traagheid achten), maar is lankmoedig over ons, niet willende, dat enigen verloren gaan, maar dat zij allen tot bekering komen.

Te vinden op PrekenWeb. Hier: https://www.prekenweb.nl/nl/Preek/Open/22621
Jantje
Verbannen

Bericht door Jantje »

GGotK schreef:Tot slot (voor deze avond) wilde ik de onderstaande meditatie onder jullie aandacht brengen:

http://www.hetgekrookteriet.com/Preken/ ... s_3v16.pdf
Hartelijk dank!!! Hierin kan ik me geheel en al vinden.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Johann Gottfried Walther

Bericht door Johann Gottfried Walther »

Sommigen hier zouden de preek van Ds. Labee eens moeten beluisteren.
"Zie, de Heere is gekomen met Zijn vele duizenden heiligen, om gericht te houden tegen allen, en te straffen alle goddelozen onder hen, vanwege al hun goddeloze werken, die zij goddelooslijk gedaan hebben, en vanwege alle harde woorden, die de goddeloze zondaars tegen Hem gesproken hebben"
Valcke

Bericht door Valcke »

Susan schreef:
Hollander schreef:
Ik vind dat je gelijk heb. Ik kom generaliserend over en ben niet constructief bezig. Mea Culpa. Mijn constructieve bijdrage is deze preek van ds C. Harinck over 2 Petrus 3:8-9. Ik vind dat deze preek heel goed bij zowel het kopje Gereformeerde Gemeente past als bij het onderwerp. Maak ik het zo een beetje goed @Hollander en @Valcke? Jullie hebben voor een groot gedeelte gelijk met jullie reactie. Ik ben erg onder de indruk van de uitleg van deze preek.

Doch deze ene zaak zij u niet onbekend, geliefden, dat een dag bij den Heere is als duizend jaren, en duizend jaren als een dag. De Heere vertraagt de belofte niet (gelijk enigen dat traagheid achten), maar is lankmoedig over ons, niet willende, dat enigen verloren gaan, maar dat zij allen tot bekering komen.

Te vinden op PrekenWeb. Hier: https://www.prekenweb.nl/nl/Preek/Open/22621
Susan, dank je voor je opmerkingen en voor het plaatsen van deze preek. Ik heb de uitleg van ds. C. Harinck over deze tekst gelezen en ik ben ervan overtuigd dat hij het bij het rechte eind heeft: een lankmoedigheid die óók gaat over de goddelozen enerzijds, maar ook een bijzondere lankmoedigheid over de uitverkorenen. Mooi dat hij in dit verband ook Calvijn citeert.

In aansluiting hierop wil ik aangeven dat ik de kanttekeningen weliswaar zeer hoogacht, maar ik deze niet verabsoluteer. Zo verklaart de kanttekening het woordje ‘allen’ in deze tekst als ‘de uitverkorenen’. We mogen dit echter ook enigszins anders lezen zoals Calvijn en ds. Harinck in deze preek. Dat geldt ook voor sommige teksten waarin gesproken wordt over ‘alle mensen’ en de kanttekeningen dit verklaren als ‘allerlei’ mensen. Het is zeker mogelijk om in sommige gevallen het woord ‘alle’ ruimer te verklaren dan ‘allerlei’. Dat gebeurde ook al op de Dordtse Synode in bv. de brief van David Pareus aan de Synode. Pareus werd op de synode zeer hooggeacht. Ook andere buitenlandse afvaardigingen lazen het woordje ‘alle’ en ‘de gehele wereld’ soms ruimer dan anderen. Zij wezen dan onder meer op de algenoegzaamheid van het offer van Christus en de aanbieding van het Evangelie. Ook de Nederlandse professoren (waaronder Walaeus en Polyander) hebben op de genoegzaamheid van het offer van Christus voor de gehele wereld en het ruime aanbod dat hierop gegrond is gewezen. We hoeven dus niet per se in alle gevallen het met de uitleg in de kanttekeningen eens te zijn, terwijl we toch geenszins de algemene verzoeningsleer leren (integendeel!). Ook is dit helemaal niet strijdig met een strikte predestinatieleer. We zien dat ook in Calvijn. Bij hem ging een strikte predestinatieleer samen met een soms ruimere uitleg van het woord wereld of ‘alle mensen’ dan we in de kanttekeningen vinden. Nogmaals: ik acht de kanttekeningen heel hoog, maar ik verabsoluteer ze niet. In deze kwesties kunnen we inderdaad veel leren van Calvijn, zoals ds. Harinck terecht opmerkt. Ook in de tijd van Calvijn lag de predestinatieleer onder vuur, maar hij bleef gelukkig toch zeer evenwichtig in zijn Schriftverklaring.
GGotK

Bericht door GGotK »

Uit het vervolgartikel uit de SB nr 52
Hoe kan God dan Zijn genade ernstig en welmenende aanbieden, zelfs aan verworpenen?
Dat er een ernstige, welmenende aanbieding van genade is, stemmen wij volmondig toe. Die aanbieding is gegrond op de algenoegzaamheid, niet de algemeenheid, van het werk van Christus en ook op Gods bevel. Die aanbieding moet ook in de prediking functioneren. Ze is zelfs onvoorwaardelijk. Dat wil niet zeggen dat er geen toeleidende weg is tot Christus en dat er geen kenmerken zijn waaraan die toeleidende weg is te kennen. Maar dat zijn geen voorwaarden.

Allereerst geeft ds Hoogerland het verschilpunt met de GGiN aan. Ten tweede stelt hij dat de prediking van kenmerken ('standenleer') niet voorwaardelijk is.
samanthi

Bericht door samanthi »

GGotK schreef:Uit het vervolgartikel uit de SB nr 52
Hoe kan God dan Zijn genade ernstig en welmenende aanbieden, zelfs aan verworpenen?
Dat er een ernstige, welmenende aanbieding van genade is, stemmen wij volmondig toe. Die aanbieding is gegrond op de algenoegzaamheid, niet de algemeenheid, van het werk van Christus en ook op Gods bevel. Die aanbieding moet ook in de prediking functioneren. Ze is zelfs onvoorwaardelijk. Dat wil niet zeggen dat er geen toeleidende weg is tot Christus en dat er geen kenmerken zijn waaraan die toeleidende weg is te kennen. Maar dat zijn geen voorwaarden.

Allereerst geeft ds Hoogerland het verschilpunt met de GGiN aan. Ten tweede stelt hij dat de prediking van kenmerken ('standenleer') niet voorwaardelijk is.
Is het erg dat ik er niets meer van snap?
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
Ad Anker
Moderator

Bericht door Ad Anker »

samanthi schreef:

Nee hoor. Maar ben je wel bereid om het uitgelegd te krijgen? Wat maakt dat je dit niet snapt?
refo

Bericht door refo »

samanthi schreef:

Ik snap het ook niet, volgens mij niemand, maar of dat erg is weet ik niet.
Dat komt omdat het niet erg consistent is.
Maar wie weet, kan Ad Anker het uitleggen.
eilander
Moderator

Bericht door eilander »

samanthi schreef:

Dit is toch ook niet te begrijpen? Denk niet te menselijk over God. Ofwel: op een bepaald moment houdt onze logica op. Laten we daarmee tevreden zijn, in plaats van één ons niet-welwillend standpunt wegredeneren.
Plaats reactie