Susan schreef:Hollander schreef:Susan schreef:Ik noemde expres de Bijbel niet. Weinig Bijbel, groot portie belijdenisgeschrift en kanttekening.
Constructieve bijdrage? Generaliserend?

Ik vind dat je gelijk heb. Ik kom generaliserend over en ben niet constructief bezig. Mea Culpa. Mijn constructieve bijdrage is deze preek van ds C. Harinck over 2 Petrus 3:8-9. Ik vind dat deze preek heel goed bij zowel het kopje Gereformeerde Gemeente past als bij het onderwerp. Maak ik het zo een beetje goed @Hollander en @Valcke? Jullie hebben voor een groot gedeelte gelijk met jullie reactie. Ik ben erg onder de indruk van de uitleg van deze preek.
Doch deze ene zaak zij u niet onbekend, geliefden, dat een dag bij den Heere is als duizend jaren, en duizend jaren als een dag. De Heere vertraagt de belofte niet (gelijk enigen dat traagheid achten), maar is lankmoedig over ons, niet willende, dat enigen verloren gaan, maar dat zij allen tot bekering komen.
Te vinden op PrekenWeb. Hier:
https://www.prekenweb.nl/nl/Preek/Open/22621
Susan, dank je voor je opmerkingen en voor het plaatsen van deze preek. Ik heb de uitleg van ds. C. Harinck over deze tekst gelezen en ik ben ervan overtuigd dat hij het bij het rechte eind heeft: een lankmoedigheid die óók gaat over de goddelozen enerzijds, maar ook een bijzondere lankmoedigheid over de uitverkorenen. Mooi dat hij in dit verband ook Calvijn citeert.
In aansluiting hierop wil ik aangeven dat ik de kanttekeningen weliswaar zeer hoogacht, maar ik deze niet verabsoluteer. Zo verklaart de kanttekening het woordje ‘allen’ in deze tekst als ‘de uitverkorenen’. We mogen dit echter ook enigszins anders lezen zoals Calvijn en ds. Harinck in deze preek. Dat geldt ook voor sommige teksten waarin gesproken wordt over ‘alle mensen’ en de kanttekeningen dit verklaren als ‘allerlei’ mensen. Het is zeker mogelijk om in sommige gevallen het woord ‘alle’ ruimer te verklaren dan ‘allerlei’. Dat gebeurde ook al op de Dordtse Synode in bv. de brief van David Pareus aan de Synode. Pareus werd op de synode zeer hooggeacht. Ook andere buitenlandse afvaardigingen lazen het woordje ‘alle’ en ‘de gehele wereld’ soms ruimer dan anderen. Zij wezen dan onder meer op de algenoegzaamheid van het offer van Christus en de aanbieding van het Evangelie. Ook de Nederlandse professoren (waaronder Walaeus en Polyander) hebben op de genoegzaamheid van het offer van Christus voor de gehele wereld en het ruime aanbod dat hierop gegrond is gewezen. We hoeven dus niet per se in alle gevallen het met de uitleg in de kanttekeningen eens te zijn, terwijl we toch geenszins de algemene verzoeningsleer leren (integendeel!). Ook is dit helemaal niet strijdig met een strikte predestinatieleer. We zien dat ook in Calvijn. Bij hem ging een strikte predestinatieleer samen met een soms ruimere uitleg van het woord wereld of ‘alle mensen’ dan we in de kanttekeningen vinden. Nogmaals: ik acht de kanttekeningen heel hoog, maar ik verabsoluteer ze niet. In deze kwesties kunnen we inderdaad veel leren van Calvijn, zoals ds. Harinck terecht opmerkt. Ook in de tijd van Calvijn lag de predestinatieleer onder vuur, maar hij bleef gelukkig toch zeer evenwichtig in zijn Schriftverklaring.