Ja, je hebt gelijk. Ruziemaken is besmettelijk. Laten we teruggaan naar het onderwerp.Oorspronkelijk gepost door Rhodé
:thu:thu :thu Komop mensen.
In dit geseculariseerde zouden we 1 moeten zijn in de levende Christus.
Laten we Zijn deugden roemen 't allen tijd.
komen zoals je NU bent?
"Ik zeg het met terughoudendheid, maar een tollenaar moest zijn farizeïsme niet afleggen, dat moest een farizeeër. En andersom hetzelfde."Inhoudelijk reactie op de tegenwerpingen is toch ook mogelijk?
IMPLICATIE: Het NU komen is het komen als een TOLLENAAR, niet als FARIZEEER.
"Zei Christus niet zelf dat men het onkruid moet laten staan, om te voorkomen dat er niet per ongeluk een graanplantje meetrok? Aan jouw komt geen oordeel, en kijk nou eens uit, dat je geen gekrookte rieten verbreekt met zulke loze kreten."
Als je onder onkruid verstaat een ingebeelde bekering, dan ben ik ervoor dat deze uitgerukt wordt. Daar zal een ware bekering echt niet onder lijden. Aan mij komt ook geen oordeel. Ik bewijs alleen dat het ware komen tot Christus niet zomaar een komen is, maar een komen met een verbrijzeld hart. Ik weet niet wat jij een loze kreet vindt, niet alles waar jij je niet direct in herkent hoeft meteen loos te zijn, dat vind ik erg kortzichtig.
"Zachtjes en teder roept Jezus de zijnen. vgl de bekering van Lydia. Zo kan het ook. En ik zeg niet dat het op de manier van Calvijn niet gebeurt. God is vrij."
God is vrij in hoe Hij mensen overtuigt om tot Hem te komen. Maar ik ken geen mens die tot Christus gekomen is, die niet boog onder de last van zijn zonden. De bekering van Lydia doet daar niets aan af. Want hoe kan het Evangelie nou waarde voor je hebben als je niks van de vloek ervaren hebt of van de onmetelijk scheiding tussen God en je ziel? Er staat alleen dat God Lydia's hart opende dat zij acht nam op het woord van Paulus, bestond dat niet uit de kernboodschap (Luk. 24:47)? Namelijk bekering (impliceert berouw en afkeer van het zondige leven) en geloof in Christus.
"Nee,, hij preekte terstond Christus."
En hij zal vast opgeroepen hebben om Hem aan te nemen. En de inhoud van dat aannemen is altijd een sterven aan de wet en een opstaan in een nieuw leven met Christus. Een ieder die niet neergeveld is door de wet zal nooit op de rechte wijze Christus aannemen.
8 Naakt tot God, en Hij zal tot u naken. Reinigt de handen, gij zondaars, en zuivert de harten, gij dubbelhartigen!
9 Gedraagt u als ellendigen, en treurt en weent; uw lachen worde veranderd in treuren, en [uw] blijdschap in bedroefdheid.
10 Vernedert u voor den Heere, en Hij zal u verhogen.
Ik denk dat we hier samenkomen RJ, Majorca, Rhodé en de rest...
Welkom terug RJ.
[Aangepast op 21/10/04 door Kaw]
9 Gedraagt u als ellendigen, en treurt en weent; uw lachen worde veranderd in treuren, en [uw] blijdschap in bedroefdheid.
10 Vernedert u voor den Heere, en Hij zal u verhogen.
Ik denk dat we hier samenkomen RJ, Majorca, Rhodé en de rest...
Welkom terug RJ.
[Aangepast op 21/10/04 door Kaw]
-
- Contacteer:
Dat is dan tegen het woord van Jezus RJAls je onder onkruid verstaat een ingebeelde bekering, dan ben ik ervoor
dat deze uitgerukt wordt. Daar zal een ware bekering echt niet onder lijden.
En hoe weet jij nou dat er zoveel mensen zonder verbroken hart tot christus vluchtten? Hoe weet jij dat? Kan jij naar binnen kijken?Ik bewijs alleen dat het ware komen tot Christus niet zomaar een komen is, maar een komen met een verbrijzeld hart.
Of ik mezelf er in herken ja of nee is niet aan jou, en je heb daar al helemaal niets over te zeggen/oordelen RJ!Ik weet niet wat jij een loze kreet vindt, niet alles waar jij je niet direct in herkent hoeft meteen loos te zijn, dat vind ik erg kortzichtig.
Ik vind dit een loze kreet omdat ik elke dag een keer of tien van zulke losse flodders over het forum zie komen.
Dat je niet snapt dat zulke kreten on-pastoraal zijn zegt meer iets over jezelf dan een ander.
[Aangepast op 21/10/04 door gerrit de 2e]
"Rijkdom geeft geen wijsheid, maar vervangt het "
Jammer dat we nu niet konden eindigen met botsen en dat we als groep ons verootmoedigen voor God.
He's a working Man
And none can stay His hand
His are the Three
Faces of time
We keep walking
And thinking things to talk about
Down on our prayers bones in line
Go into the Lord's house
Go in a mile
The world will bow
The knees will be broken for those who don't know how
He delights not in the strength of horses
He takes no pleasure in the cleverness of men
Nog even over het inbeelden van een bekering: Dat inbeelden lukt je een week ofzo, maar dan val je door de mand. Je ontdekt dat je geen steek ben verandert, je bid nog steeds uit gewoonte en van de Heilige Geest is geen spoor in je hart te vinden. Je vind geen lust in bijbellezen, Jezus is niet kostbaar voor je, daarintegen de wereld wel. Er is niemand, maar dan ook niemand die met een ingebeelde bekering de hemel in komt. Alleen de huichelaars die zelfs tegen hun eigen geweten huichelen, houden zoiets vol.
He's a working Man
And none can stay His hand
His are the Three
Faces of time
We keep walking
And thinking things to talk about
Down on our prayers bones in line
Go into the Lord's house
Go in a mile
The world will bow
The knees will be broken for those who don't know how
He delights not in the strength of horses
He takes no pleasure in the cleverness of men
Nog even over het inbeelden van een bekering: Dat inbeelden lukt je een week ofzo, maar dan val je door de mand. Je ontdekt dat je geen steek ben verandert, je bid nog steeds uit gewoonte en van de Heilige Geest is geen spoor in je hart te vinden. Je vind geen lust in bijbellezen, Jezus is niet kostbaar voor je, daarintegen de wereld wel. Er is niemand, maar dan ook niemand die met een ingebeelde bekering de hemel in komt. Alleen de huichelaars die zelfs tegen hun eigen geweten huichelen, houden zoiets vol.
Helemaal waar!Oorspronkelijk gepost door Kaw
Er is niemand, maar dan ook niemand die met een ingebeelde bekering de hemel in komt.
Ik weet niet of het altijd tegen het eigen geweten is.Alleen de huichelaars die zelfs tegen hun eigen geweten huichelen, houden zoiets vol.
De dwaze maagden?
Ze wisten niet wanneer de bruidegom komen zou en wisten 'dus' ook niet hoeveel olie ze nodig hadden. Daarbij waren ze er vast van overtuigd dat ze binnengelaten zouden worden.
Ik vrees weleens dat er meer mensen zijn die 'menen in te gaan' dan we denken.
nee, het is juist door Satan ingegeven om niet te twijfelen. Vrede, vrede en geen gevaar. Laten we eten, en drinken en vrolijk zijn.Oorspronkelijk gepost door Rhodé
Dat altijd maar tweifelen aan de waarachtigheid van een bekering, of je eigen bekering, is dat niet door satan ingegeven? Heeft het onvermoeid speuren naar waarachtigheid geen desastreuse gevolgen voor de geloofszekerheid? Welke waarachtigheid zoeken we nu eigenlijk? In ons werk/ in onze bekering/in onze beleving/in onze ervaring/ in ons zondebesef? Nee toch zeker! God is waarachtig en zijn Woord is getrouw en alle aanneming waardig.
Laten we geen splinters zoeken in andermans oog, maar laten we ons verootmoedigen vanwege de balk in ons eigen oog. Laten we naar Jezus gaan om hen door Hem te laten verwijderen.
Paulus was in zijn eertijds ook druk doende met de zgn. zuiverheid. Na zijn bekering was hij druk met het prediken van het evangelie. Zijn wij dat ook?
Maar Gods volk geeft gehoor aan Paulus' oproep: beproeft uzelven...
Ze zijn bezet met de aanmaning van Zefanja: onderzoekt uzelven nauw, ja zeer nauw...
Ze vrezen voor hun arglistig en dodelijk gevaarlijk hart, net als Jeremia.
Maar er is Eén Persoon die de duizend zorgen, duizend doden die hun angstvallig hart kwellen (ps. 25), weg kan nemen: Hij Die zegt: Vreest niet, gij klein kuddeken...
En als ze Zijn stem mogen horen, dan is de twijfel weg als sneeuw voor de zon, hoor!
de noodzaak van zelfbeproeving vind je de hele bijbel door (denk bijv. ook aan psalm 26, Beproef vrij van omhoog...), maar idd moet er door ons hier op OSW soms wat veel nadruk op gelegd worden omdat bij sommigen het besef van die noodzaak geheel afwezig lijkt te zijn.Oorspronkelijk gepost door Rhodé
het is alleen jammer dat je de verhouding tussen geloven en jezelf beproeven volledig uit het oog verliest.
Abraham heeft niet getwijfeld door ongeloof aan de belofte van God. Er staat slechts twee of drie keer een oproep tot beproeving in de Bijbel (misschien vijf), maar bij jou en RJ kom ik het op elke bladzijde van OSW tegen.
En daarnaast gaat het in dit topic niet om zelfbeproeving, maar alleen voor een definieren wat dat 'nu tot Christus komen inhoudt'.
Het is gebruikelijk geweest in de gereformeerde gezindte grote vraagtekens te stellen bij de oproep om 'naar voren te komen en voor Jezus te kiezen'. Ook de eenzijdige nadruk op het beslissing van de mens wordt onbijbels geacht. We komen in remonstrantse vaarwateren hiermee. Of zien we niet meer in wat het gevaar van 'remonstrantisme' is?
Nu is er langzamerhand vanuit de Gereformeerde Gemeenten een stroming aan het opkomen die zegt: "Waar maken jullie je druk over, daar wordt tenminste nog opgeroepen tot geloof!"
En vervolgens is men zo aan de andere kant van het bootje aan het hellen dat alle zelfonderzoek, kenmerkenprediking, het aanwijzen op onwil en onmacht als verdacht en voorwaardelijk wordt gezien.
Dus: Houd de juiste proporties in het oog. Ja, we moeten onze naasten (en durven we dat wel?) waarvan we weten dat ze onbekeerd voortgaan wel zeggen dat ze nu tot Christus moeten komen.
En als ze vragen: Wat is dat dan, dat komen tot Christus?
Dan mogen we niets aan de diepte en echtheid van het geloof afdoen. We mogen ze aanzeggen: Belijdt je schuld en bekeer je en geloof in Christus. En als men dan zegt: Ja, maar ik heb helemaal geen berouw (geen behoefte aan bekering). Dan mogen we niet zeggen: dat maakt niet uit, als je Christus maar aanneemt. Nee, dan moeten we zeggen: Smeek tot God en blijf aanhouden: Bekeer me en open mijn blinde zielsogen voor mijn toestand en geef me armen des geloofs om zo Christus aan te nemen in waarheid.
Wie dat gaat verstaan, smaalt niet over een zogenaamde "wedergeboortetheologie" waar je maar "om een nieuw hart moet bidden". Nee, die leert werkelijk bidden om een nieuw hart in het besef dat we NU tot Christus moeten komen maar het niet kunnen.
Het is gebruikelijk geweest in de gereformeerde gezindte grote vraagtekens te stellen bij de oproep om 'naar voren te komen en voor Jezus te kiezen'. Ook de eenzijdige nadruk op het beslissing van de mens wordt onbijbels geacht. We komen in remonstrantse vaarwateren hiermee. Of zien we niet meer in wat het gevaar van 'remonstrantisme' is?
Nu is er langzamerhand vanuit de Gereformeerde Gemeenten een stroming aan het opkomen die zegt: "Waar maken jullie je druk over, daar wordt tenminste nog opgeroepen tot geloof!"
En vervolgens is men zo aan de andere kant van het bootje aan het hellen dat alle zelfonderzoek, kenmerkenprediking, het aanwijzen op onwil en onmacht als verdacht en voorwaardelijk wordt gezien.
Dus: Houd de juiste proporties in het oog. Ja, we moeten onze naasten (en durven we dat wel?) waarvan we weten dat ze onbekeerd voortgaan wel zeggen dat ze nu tot Christus moeten komen.
En als ze vragen: Wat is dat dan, dat komen tot Christus?
Dan mogen we niets aan de diepte en echtheid van het geloof afdoen. We mogen ze aanzeggen: Belijdt je schuld en bekeer je en geloof in Christus. En als men dan zegt: Ja, maar ik heb helemaal geen berouw (geen behoefte aan bekering). Dan mogen we niet zeggen: dat maakt niet uit, als je Christus maar aanneemt. Nee, dan moeten we zeggen: Smeek tot God en blijf aanhouden: Bekeer me en open mijn blinde zielsogen voor mijn toestand en geef me armen des geloofs om zo Christus aan te nemen in waarheid.
Wie dat gaat verstaan, smaalt niet over een zogenaamde "wedergeboortetheologie" waar je maar "om een nieuw hart moet bidden". Nee, die leert werkelijk bidden om een nieuw hart in het besef dat we NU tot Christus moeten komen maar het niet kunnen.
-
- Contacteer:
RJ, als je deze mensen in je hoofd heb zeg ik niks meer, hier kan ik ook niet in mee gaan. Wel vraag ik me af of je dit soort mensen in eerdere postings in je hoofd had. Ik geloof dat er nauwelijks mensen op OSW komen die op grond van eigen keuze zalig menen te zijn. Als je dan meent dat er zoveel mensen zichzelf bedriegen, ga ik er vanuit dat je min of meer mensen uit onze gezindte bedoeld. Je zit tenslotte op OSW.Het is gebruikelijk geweest in de gereformeerde gezindte grote vraagtekens te stellen bij de oproep om 'naar voren te komen en voor Jezus te kiezen
"Rijkdom geeft geen wijsheid, maar vervangt het "
op het eerste ga ik maar niet in.Oorspronkelijk gepost door WouterIk heb het geluisterd. Twee vragen;Oorspronkelijk gepost door jacob
ik word er knetter van.
kunnen jullie AUB AUB AUB nou eens stoppen met dat gezeur dat half nederland Christus zo maar aan neemt.
Het is gewoon pure flauwekul.
Was het maar zo!!
er zit bij ons nog geen 2% van de hele gemeente aan het avondmaal.
Luister nou eens voor de lol dit.
http://www.prekenweb.nl/preken/Vreugden ... jdenis.mp3
1. Lol?
2. Wat is de link met het Heilig Avondmaal?
het tweede
dat het geloof uit de vruchten blijkt. En dat dat dus niet goed is dat er wordt geoordeeld vanuit een traditie.
het ging me om het voorbeeld van de bijbelschool jongen in de gemeente van ds Vreugdenhil. Deze jongen verkeerde als enige bijbelschool jongen ook in het gezin van ds V.
De enige reden dat de ambtsdragers uit nederland zijn geloof wel over konden nemen was het feit dat de jongen de gewoontes van ds Vreugdenhil had overgenomen.
De andere jongens hadden dat voorbeeld niet gezien. En........... nou ja het antwoord hoor je in die preek.
en het betekent dus ook dat je moet oppassen met de onzin van het beoordelen van andersmans geloof. Het blijft persoonlijk en het zal blijken uit de vruchten en in de eeuwigheid.