komen zoals je NU bent?

Matthijs

komen zoals je NU bent?

Bericht door Matthijs »

Hoi,

Gisteravond las ik nog een stukje van een oude schrijver. Voorwaardelijk vind ik het niet, maar hij wijst er wel op, dat zonder zondekennis geen mens in een waar geloof de toevlucht zal nemen tot Jezus. Het eerste gedeelte komt in het boek ná de vorige gedeelten die hier geciteerd staan. Maar ik vond het noodzakelijk om dat stukje eerst te laten lezen. Wie de schrijver is, dat vertel ik misschien later wel eens. In ieder een geval een bekende in gereformeerde gezindte. En ik geloof als een lid van OSW dit zou zeggen, dat ie gelijk “oordelenâ€
Gerrie

Bericht door Gerrie »

Oorspronkelijk gepost door Matthijs
Daarom, als gij bidt of overdenkt of de een of andere godsdienstplicht vervult, waartoe gij geroepen zijt, roep dan de hulp in van Gods Geest in het besef dat gij in eigen kracht niets kunt volbrengen dat God aangenaam is. Verzuim evenwel uw plicht niet! Terwijl de Moorman las zond de Heilige Geest Filippus tot hem. Toen de discipelen baden in de woning van Cornelius viel de Heilige Geest op hen en vervulde hen allen.
Wat is hier de plicht?
Er wordt in dit stuk opgeroepen om je zonden te overdenken.
De vraag die dan telkens weer komt is deze: hoe groot moet de zondekennis zijn, voordat men tot Christus gaat.

Waarom niet eerst oproepen om naar Christus te gaan, ook om de noodzakelijke zondekennis te leren?

Verder zou ik graag wat meer willen horen over de olie in de lampen. Wat is de olie precies? Kortom: wat is het verschil tussen de wijze en de dwaze maagden?
Matthijs

Bericht door Matthijs »

Oorspronkelijk gepost door Gerrie
Daarom, als gij bidt of overdenkt of de een of andere godsdienstplicht vervult, waartoe gij geroepen zijt, roep dan de hulp in van Gods Geest in het besef dat gij in eigen kracht niets kunt volbrengen dat God aangenaam is. Verzuim evenwel uw plicht niet! Terwijl de Moorman las zond de Heilige Geest Filippus tot hem. Toen de discipelen baden in de woning van Cornelius viel de Heilige Geest op hen en vervulde hen allen.
Wat is hier de plicht?
Er wordt in dit stuk opgeroepen om je zonden te overdenken.
De vraag die dan telkens weer komt is deze: hoe groot moet de zondekennis zijn, voordat men tot Christus gaat.

Dat leert de Heilige Geest toch? Hoe diep en hoe lang, dat geeft de Heilige Geest. In die tijd ziet de zondaar Jezus niet staan! De Heilige Geest laat Jezus zien door het gepredikte Woord.
Waarom niet eerst oproepen om naar Christus te gaan, ook om de noodzakelijke zondekennis te leren?
Ik zou het liever zo zeggen: Ken je je zonden niet? Ga dan Jezus om te vragen als Hij de grootheid van je kwaad wil laten zien. En ik geloof, dat iemand die er écht mee zit, dat ie geen zondekennis heeft (heeft ie wel, maar ontkent het, omdat ie niet weet als het uit een eerlijk hart komt. Hij heeft dus zijn hart leren kennen door de Geest Gods, dat zijn hart arglistig en dodelijk is), allang wedergeboren is.
Matthijs

Bericht door Matthijs »

Oorspronkelijk gepost door Adrianus
Matthijs,

Allebei is waar. Ik val genoemde schrijver van harte bij. Maar ook moet je wel degelijk komen zoals je nu bent. Alleen zul je dat nooit doen, zonder de doorleving van wat de betreffende godgeleerde neerschreef.

Dat is de kern. Al het andere 'komen' en dan ook nog denken iets gekregen (lees: genomen) te hebben is zielsbedrog.
Ja, mee eens.
Alleen: speel dit nooit uit tegen de eis om te komen. Laat het beide staan.
hoe bedoel je precies?
Gerrie

Bericht door Gerrie »

Dat leert de Heilige Geest toch? Hoe diep en hoe lang, dat geeft de Heilige Geest. In die tijd ziet de zondaar Jezus niet staan! De Heilige Geest laat Jezus zien door het gepredikte Woord.
Mee eens. Als de zondaar Jezus ziet, dan is het toch goed?
Ik zou het liever zo zeggen: Ken je je zonden niet? Ga dan Jezus om te vragen als Hij de grootheid van je kwaad wil laten zien. En ik geloof, dat iemand die er écht mee zit, dat ie geen zondekennis heeft (heeft ie wel, maar ontkent het, omdat ie niet weet als het uit een eerlijk hart komt. Hij heeft dus zijn hart leren kennen door de Geest Gods, dat zijn hart arglistig en dodelijk is), allang wedergeboren is.
Dat kan je wel zeggen, maar dat weet de betreffende persoon niet.

Het is trouwens niet vanzelfsprekend, dat zondenkennis tot Christus leidt. Vergelijk Kaïn: mijn zonde is groter dan dat zij vergeve worde.

[Aangepast op 16/10/04 door Gerrie]
Matthijs

Bericht door Matthijs »

Oorspronkelijk gepost door GerrieMee eens. Als de zondaar Jezus ziet, dan is het toch goed?
Ja, in die zin wel. Als het van de Heilige Geest komt. Dat gaat gepaart met een onuitsprekelijke vreugde in het hart. Om het zo maar te zeggen:"Er is verlossing mogelijk bij Jezus, voor zo'n dode hond als ik ben".
Dat kan je wel zeggen, maar dat weet de betreffende persoon niet.
Klopt.
Het is trouwens niet vanzelfsprekend, dat zondenkennis tot Christus leidt. Vergelijk Kaïn: mijn zonde is groter dan dat zij vergeve worde.
Dat klopt ook. Farao had ook zondekennis en Saul ook. Toch zijn ze niet behouden. Dit was ook geen zondekennis van de Heilige Geest geleerd. Dat was ook geen wedergeboorte.

Als de Heilige Geest komt te overtuigen van zonde, dan brengt Hij de zondaar altijd tot Jezus.

Zondekennis is dan ook niet zaligmakend, maar de Heilige Geest overtuigd de zondaar wel van zijn zonden, dat hij zonde ís, en van de zonde van het ongeloof. Dat de zondaar Hem gekruisigd heeft door Hem te laten staan en te verachten, door Zijn ongeloof. Een vreselijke ontdekking!
Lecram

Bericht door Lecram »

Ik zou het liever zo zeggen: Ken je je zonden niet? Ga dan Jezus om te vragen als Hij de grootheid van je kwaad wil laten zien.
Ik zou het liever zo zien:

Ga dan Jezus vragen of Hij wil laten zien wie Hij is en alles wil geven wat nodig is om zalig te worden. We hoeven de Heere niet voor te schrijven wat nodig is als we tot Hem gaan. Zou Hij dat niet het allerbeste weten?
Matthijs

Bericht door Matthijs »

Oorspronkelijk gepost door Lecram
Ik zou het liever zo zeggen: Ken je je zonden niet? Ga dan Jezus om te vragen als Hij de grootheid van je kwaad wil laten zien.

Ga dan Jezus vragen of Hij wil laten zien wie Hij is en alles wil geven wat nodig is om zalig te worden. We hoeven de Heere niet voor te schrijven wat nodig is als we tot Hem gaan. Zou Hij dat niet het allerbeste weten?
De hele Bijbel spreekt ervan. In de heilsweg naar Jezus, is het werk van de Heilige Geest o.a. overtuigen van zonde! Dat heeft niets met voorschrijven te maken. De oude schrijvers verstonden de Bijbel ook zo.
We willen toch allemaal een bijbelse bekering?
Lecram

Bericht door Lecram »

De hele Bijbel spreekt ervan. In de heilsweg naar Jezus, is het werk van de Heilige Geest o.a. overtuigen van zonde! Dat heeft niets met voorschrijven te maken. De oude schrijvers verstonden de Bijbel ook zo.
Geloof je dan niet dat Jezus je een bijbelse bekering wil geven als je daarom vraagt? Als de bijbelse weg is overtuigen van zonde, dan geeft God die. En God weet beter wat nodig is dan wij.
Matthijs

Bericht door Matthijs »

Oorspronkelijk gepost door voorbijganger
U moet ondervinden dat uw winst verlies is, uw kracht zwakheid en uw ongerechtigheid als een wegwerpelijk kleed, eer er een oprechte vereniging tussen Christus en u kan zijn.
Staat het er echt zo Matthijs? Of is er sprake van een schrijffout in deze zin?
Ja, dat staat er zo.
Matthijs

Bericht door Matthijs »

Geloof je dan niet dat Jezus je een bijbelse bekering wil geven als je daarom vraagt? Als de bijbelse weg is overtuigen van zonde, dan geeft God die. En God weet beter wat nodig is dan wij.
Ja, dus mag je vragen om zondenkennis bij de Heere Jezus.
memento

Bericht door memento »

Mja, de oproep van de bijbel tot geloof en bekering is toch wel ietsjes meer dan alleen vragen om zondekennis. We doen er goed aan om te prediken dat een mens eerst ontledigd moet worden, alvorens Christus hem kan vervullen. Maar die prediking moet wel gepaard gaan met een onvoorwaardelijke oproep om te geloven, om ootmoedig te zijn. Als we bidden, laat ons dan bidden om geloof en bekering, om genade en om geloof, om heiligheid.

Het probleem met bidden (alleen) om zondekennis is dat je bidt om een bewustwordend gevoel, en niet om een Heiland, en daarmee stellen we toch onszelf en ons gevoel centraal. En wat als God ons wil bekeren zonder die zondekennis waar je om bid? Bid dan liever: 'Heere, geef me wat u beveelt, geef me wat ik nodig heb'.

[Aangepast op 16/10/2004 door memento]
Lecram

Bericht door Lecram »

Oorspronkelijk gepost door Lecram Ik zou het liever zo zien:

Wat bad de vader van het zieke kind?

Markus 9:24 En terstond de vader des kinds, roepende met tranen, zeide: Ik geloof, Heere! kom mijn ongelovigheid te hulp.

En wat vroegen de discipelen?

Lukas 11:1 En het geschiedde, toen Hij in een zekere plaats was biddende, als Hij ophield, dat een van Zijn discipelen tot Hem zeide: Heere, leer ons bidden, gelijk ook Johannes zijn discipelen geleerd heeft.

Het vragen om zondekennis is in feite niet relevant voor de wedergeboorte. Wel kan het heilzaam zijn voor de gelovige om te bidden om verdieping van kennis van zichzelf en van God (Jezus).
Plaats reactie