komen zoals je NU bent?
Van nature weten we het verstandelijk niet eens. Overigens is een mens dat het verstandelijk wel weet, maar daar niet naar handelt eigenlijk een ongelovige. Ook in historische zin. Iemand die ergens in gelooft handelt er ook naar.Oorspronkelijk gepost door Refojongere
Het stukje uit de prekenserie "Recht en Genade" is een ander geluid dan de veronderstelling van velen op dit forum dat iedereen wel weet dat hij goddeloos is en genade nodig heeft.
Ja, verstandelijk weten en napapegaaien kunnen we wel. Maar we moeten het van God Zelf leren!
Daarnaast moet ik erkennen dat ook in mijn eigen leven is gebleken dat een mens niet uit eigen wil wil leven uit genade. Hij moet werkelijk door God gedwongen worden om te knielen en te smeken om genade. God heeft werkelijk alles onder mijn voeten weg moeten schoppen voordat ik zocht naar Zijn genade. En dan blijkt ineens dat de verloren zoon ook wel eerder van de varkens naar zijn Vader kon terugkeren en dat de vader ook al de hele tijd op de uitkijk blijkt te staan.
Maar dat is nog steeds geen reden om vanavond niet je knieën te buigen!
En nu ga Ik heen tot Hem, die Mij gezonden heeft, en niemand van u vraagt Mij: Waar gaat Gij heen? 6 Maar omdat Ik dit tot u gesproken heb, heeft droefheid uw hart vervuld. 7 Doch Ik zeg u de waarheid: Het is beter voor u, dat Ik heenga. Want indien Ik niet heenga, kan de Trooster niet tot u komen, maar indien Ik heenga, zal Ik Hem tot u zenden. 8 En als Hij komt, zal Hij de wereld overtuigen van zonde en van gerechtigheid en van oordeel; 9 van zonde, omdat zij in Mij niet geloven; 10 van gerechtigheid, omdat Ik heenga tot de Vader en gij Mij niet langer ziet; 11 van oordeel, omdat de overste dezer wereld geoordeeld is.Oorspronkelijk gepost door Refojongere
Het stukje uit de prekenserie "Recht en Genade" is een ander geluid dan de veronderstelling van velen op dit forum dat iedereen wel weet dat hij goddeloos is en genade nodig heeft.
Ja, verstandelijk weten en napapegaaien kunnen we wel. Maar we moeten het van God Zelf leren!
De wereld zal overtuigt worden van zonde, en dat overtuigen van zonde spitst zich toe op het overtuigen van de zonde van ongeloof (vers 9: van zonde, omdat zij in Mij niet geloven). Ik denk dat de zondekennis in bredere zin juist na het tot geloof komen tot verdieping komt.
[Aangepast op 19/10/04 door Dathenum]
Toevoeging:Oorspronkelijk gepost door Dathenum
Ik denk dat de zondekennis in bredere zin juist na het tot geloof komen tot verdieping komt.
Is duisternis te zien in de duisternis? Enkel in het licht van het evangelie komt de duisternis van de zondaar aan het licht. En hoe langer je leeft in dat licht, hoemeer je bewust wordt van je eigen duisternis.
Joh. 3:
14 En gelijk Mozes de slang in de woestijn verhoogd heeft, alzo moet de Zoon des mensen verhoogd worden; 15 Opdat een iegelijk, die in Hem gelooft, niet verderve, maar het eeuwige leven hebbe.
...
17 Want God heeft Zijn Zoon niet gezonden in de wereld, opdat Hij de wereld veroordelen zou, maar opdat de wereld door Hem zou behouden worden.
...
19 En dit is het oordeel, dat het licht in de wereld gekomen is, en de mensen hebben de duisternis liever gehad dan het licht; want hun werken waren boos.
20 Want een iegelijk, die kwaad doet, haat het licht, en komt tot het licht niet, opdat zijn werken niet bestraft worden.
[Aangepast op 19/10/04 door Kaw]
Dat de Heilige Geest de ontdekte zondaar laat zien dat hij ongelovig is, dat is waar. Dat je ook nadat je de toevlucht genomen hebt tot Hem, ook nog zondekennis krijgt is ook waar.Oorspronkelijk gepost door DathenumEn nu ga Ik heen tot Hem, die Mij gezonden heeft, en niemand van u vraagt Mij: Waar gaat Gij heen? 6 Maar omdat Ik dit tot u gesproken heb, heeft droefheid uw hart vervuld. 7 Doch Ik zeg u de waarheid: Het is beter voor u, dat Ik heenga. Want indien Ik niet heenga, kan de Trooster niet tot u komen, maar indien Ik heenga, zal Ik Hem tot u zenden. 8 En als Hij komt, zal Hij de wereld overtuigen van zonde en van gerechtigheid en van oordeel; 9 van zonde, omdat zij in Mij niet geloven; 10 van gerechtigheid, omdat Ik heenga tot de Vader en gij Mij niet langer ziet; 11 van oordeel, omdat de overste dezer wereld geoordeeld is.Oorspronkelijk gepost door Refojongere
De wereld zal overtuigt worden van zonde, en dat overtuigen van zonde spitst zich toe op het overtuigen van de zonde van ongeloof (vers 9: van zonde, omdat zij in Mij niet geloven). Ik denk dat de zondekennis in bredere zin juist na het tot geloof komen tot verdieping komt.
Maar voordat ie door een waar geloof in Christus ingelijfd wordt, komt ie er achter dat ie ZONDE is. Hij doet niet alleen zonde, maar is zonde van top tot teen.
Ik geloof niet dat de mate van zondebezef er toe doet.Oorspronkelijk gepost door MatthijsDat de Heilige Geest de ontdekte zondaar laat zien dat hij ongelovig is, dat is waar. Dat je ook nadat je de toevlucht genomen hebt tot Hem, ook nog zondekennis krijgt is ook waar.Oorspronkelijk gepost door DathenumEn nu ga Ik heen tot Hem, die Mij gezonden heeft, en niemand van u vraagt Mij: Waar gaat Gij heen? 6 Maar omdat Ik dit tot u gesproken heb, heeft droefheid uw hart vervuld. 7 Doch Ik zeg u de waarheid: Het is beter voor u, dat Ik heenga. Want indien Ik niet heenga, kan de Trooster niet tot u komen, maar indien Ik heenga, zal Ik Hem tot u zenden. 8 En als Hij komt, zal Hij de wereld overtuigen van zonde en van gerechtigheid en van oordeel; 9 van zonde, omdat zij in Mij niet geloven; 10 van gerechtigheid, omdat Ik heenga tot de Vader en gij Mij niet langer ziet; 11 van oordeel, omdat de overste dezer wereld geoordeeld is.Oorspronkelijk gepost door Refojongere
Maar voordat ie door een waar geloof in Christus ingelijfd wordt, komt ie er achter dat ie ZONDE is. Hij doet niet alleen zonde, maar is zonde van top tot teen.
Ten eerste hoor je daar helemaal niet mee bezig te zijn wanneer je je wil verootmoedigen. Bezef ik wel genoeg? Dit resulteert bij mij altijd maar in 2 dingen.
1. Ik zeg nee en kniel niet voor de troon.
2. Ik zeg ja en verzwelg in mijn eigen trots.
Daarom doe ik dat ook niet meer, maar kniel gewoon in geloof dat God mij in Zijn Zoon wil aanzien en dat mijn zwakheid niet een reden is om mij te weigeren. Ik zal nooit waardig genoeg zijn om om mijn eigen zondebezef verlost te worden.
Misschien geeft je dit steun:
Hebr. 4:1 Laat ons dan vrezen, dat niet te eniger tijd, de belofte van in Zijn rust in te gaan nagelaten zijnde, iemand van u schijne achtergebleven te zijn.
2 Want ook ons is het Evangelie verkondigd, gelijk als hun; maar het woord der prediking deed hun geen nut, dewijl het met het geloof niet gemengd was in degenen, die het gehoord hebben.
3 Want wij, die geloofd hebben, gaan in de rust, gelijk Hij gezegd heeft: Zo heb Ik dan gezworen in Mijn toorn: Indien zij zullen ingaan in Mijn rust! hoewel [Zijn] werken van de grondlegging der wereld af al volbracht waren.
4 Want Hij heeft ergens van den zevenden [dag] aldus gesproken: En God heeft op den zevenden dag van al Zijn werken gerust.
5 En in deze [plaats] wederom: Indien zij in Mijn rust zullen ingaan!
6 Dewijl dan blijft, dat sommigen in dezelve [rust] ingaan, en degenen, dien het Evangelie eerst verkondigd was, niet ingegaan zijn vanwege de ongehoorzaamheid,
7 Zo bepaalt Hij wederom een zekeren dag, [namelijk] heden, door David zeggende, zo langen tijd daarna (gelijkerwijs gezegd is): Heden, indien gij Zijn stem hoort, zo verhardt uw harten niet.
8 Want indien Jozua hen in de rust gebracht heeft, zo had Hij daarna niet gesproken van een anderen dag.
9 Er blijft dan een rust over voor het volk Gods.
10 Want die ingegaan is in zijn rust, heeft zelf ook van zijn werken gerust, gelijk God van de Zijne.
11 Laat ons dan ons benaarstigen, om in die rust in te gaan; opdat niet iemand in hetzelfde voorbeeld der ongelovigheid valle.
12 Want het Woord Gods is levend en krachtig, en scherpsnijdender dan enig tweesnijdend zwaard, en gaat door tot de verdeling der ziel, en des geestes, en der samenvoegselen, en des mergs, en is een oordeler der gedachten en der overleggingen des harten.
13 En er is geen schepsel onzichtbaar voor Hem; maar alle dingen zijn naakt en geopend voor de ogen Desgenen, met Welken wij te doen hebben.
14 Dewijl wij dan een groten Hogepriester hebben, Die door de hemelen doorgegaan is, [namelijk] Jezus, den Zoon van God, zo laat ons deze belijdenis vasthouden.
15 Want wij hebben geen hogepriester, die niet kan medelijden hebben met onze zwakheden, maar Die in alle dingen, gelijk als wij, is verzocht geweest, [doch] zonder zonde.
16 Laat ons dan met vrijmoedigheid toegaan tot den troon der genade, opdat wij barmhartigheid mogen verkrijgen, en genade vinden, om geholpen te worden ter bekwamer tijd.
Overigens beweer je dat hier niet hoor! Ik probeer gewoon de gedachte te tekkelen dat je niet goed/slecht genoeg zou kunnen zijn om voor God te mogen verschijnen.
[Aangepast op 19/10/04 door Kaw]
Ja, maar is er dan geen Heilige Geest meer die het geloof schenkt en een zondaar in alle waarheid leidt tot Hem!
Is er geen Heilige Geest meer die de zonde laat zien, die de ene zondaar een dieper en langer besef hiervan geeft, dan een andere ontdekte zondaar?
Als ik het zo allemaal lees dan moet je het allemaal zelf doen!
Is er geen Heilige Geest meer die de zonde laat zien, die de ene zondaar een dieper en langer besef hiervan geeft, dan een andere ontdekte zondaar?
Alles wat je schrijft is waar.Oorspronkelijk gepost door Matthijs
Ja, maar is er dan geen Heilige Geest meer die het geloof schenkt en een zondaar in alle waarheid leidt tot Hem!
Nee, tuurlijk niet. Elders heb ik geopperd om het met God te doen. Bekering zonder God is kansloos.Oorspronkelijk gepost door Matthijs
Maar heb je nu een reden om niet vanavond op je knieën te gaan?
"Ook wij hebben ergens gezegd, dat nooit zonder boetvaardigheid vergeving van zonden verkregen kan worden, omdat slechts zij, die terneergeslagen zijn en door het bewustzijn der zonden gewond, Gods barmhartigheid oprecht kunnen inroepen; maar wij hebben daar ook aan toegevoegd, dat de boetvaardigheid niet de oorzaak is van de vergeving der zonden. En wij hebben die foltering der zielen weggenomen, dat het verschuldigde moet worden volbracht. Wij hebben geleerd, dat de zondaar niet moet zien op zijn verbrijzeling, noch op zijn tranen, maar dat hij beide ogen alleen op 's Heeren barmhartigheid moet vestigen.
Wij hebben er slechts op gewezen, dat de vermoeiden en belasten door Christus geroepen worden, daar Hij gezonden is om de armen het evangelie te verkondigen, te genezen de verbrokenen van hart, om de gevangenen verlossing te prediken, de gebondenen uit te leiden en de treurenden te vertroosten (Matth. 11:5, 28; Jes. 61:1; Luk. 4:18). Opdat daardoor zouden worden uitgesloten de Farizeen, die door hun eigen rechtvaardigheid verzadigd, hun armoede niet bekennen, en ook de verachters, die onbekommerd om de toorn Gods voor hun kwaad geen genezing zoeken. Want zulken zijn niet vermoeid en niet belast, niet verbroken van hart en niet gebonden en gevangen. En er is een groot onderscheid tussen, of ge leert, dat de vergeving der zonden verdiend wordt door een volkomen en volledige verbrijzeling (die de zondaar nooit tot stand kan brengen), of dat ge hem onderwijst te hongeren en te dorsten naar Gods barmhartigheid, opdat ge hem door de kennis van zijn ellende, door zijn brandende onrust, vermoeidheid en gevangenschap toont, waar hij verkoeling, rust en vrijheid moet zoeken, en ten slotte hem leer in zijn vernedering Gode de eer te geven." (Boek III, Hoofdstuk IV, 3)
[Aangepast op 20/10/04 door Refojongere]
Wij hebben er slechts op gewezen, dat de vermoeiden en belasten door Christus geroepen worden, daar Hij gezonden is om de armen het evangelie te verkondigen, te genezen de verbrokenen van hart, om de gevangenen verlossing te prediken, de gebondenen uit te leiden en de treurenden te vertroosten (Matth. 11:5, 28; Jes. 61:1; Luk. 4:18). Opdat daardoor zouden worden uitgesloten de Farizeen, die door hun eigen rechtvaardigheid verzadigd, hun armoede niet bekennen, en ook de verachters, die onbekommerd om de toorn Gods voor hun kwaad geen genezing zoeken. Want zulken zijn niet vermoeid en niet belast, niet verbroken van hart en niet gebonden en gevangen. En er is een groot onderscheid tussen, of ge leert, dat de vergeving der zonden verdiend wordt door een volkomen en volledige verbrijzeling (die de zondaar nooit tot stand kan brengen), of dat ge hem onderwijst te hongeren en te dorsten naar Gods barmhartigheid, opdat ge hem door de kennis van zijn ellende, door zijn brandende onrust, vermoeidheid en gevangenschap toont, waar hij verkoeling, rust en vrijheid moet zoeken, en ten slotte hem leer in zijn vernedering Gode de eer te geven." (Boek III, Hoofdstuk IV, 3)
[Aangepast op 20/10/04 door Refojongere]
-
- Contacteer:
Matthijs, wat bedoel je eigenlijk met zonde zijn?Oorspronkelijk gepost door MatthijsDat de Heilige Geest de ontdekte zondaar laat zien dat hij ongelovig is, dat is waar. Dat je ook nadat je de toevlucht genomen hebt tot Hem, ook nog zondekennis krijgt is ook waar.Oorspronkelijk gepost door DathenumEn nu ga Ik heen tot Hem, die Mij gezonden heeft, en niemand van u vraagt Mij: Waar gaat Gij heen? 6 Maar omdat Ik dit tot u gesproken heb, heeft droefheid uw hart vervuld. 7 Doch Ik zeg u de waarheid: Het is beter voor u, dat Ik heenga. Want indien Ik niet heenga, kan de Trooster niet tot u komen, maar indien Ik heenga, zal Ik Hem tot u zenden. 8 En als Hij komt, zal Hij de wereld overtuigen van zonde en van gerechtigheid en van oordeel; 9 van zonde, omdat zij in Mij niet geloven; 10 van gerechtigheid, omdat Ik heenga tot de Vader en gij Mij niet langer ziet; 11 van oordeel, omdat de overste dezer wereld geoordeeld is.Oorspronkelijk gepost door Refojongere
Ik snap de woordspeling niet.
We zijn zondig omdat ons leven doordrenkt is van zonde.
"Rijkdom geeft geen wijsheid, maar vervangt het "
Zo op de eerste oogopslag lijkt het uit de Institutie van Calvijn geciteerd. Er worden veel hervormd gereformeerde predikanten en theologen geciteerd; veel meningen en rederneringen van mensen. Het maakt op mij geen indruk. Het Woord verteld mij dat Indien wij onze zonden belijden, Hij is getrouw en rechtvaardig, om ons de zonden te vergeven en ons te reinigen van alle ongerechtigheid (1 Joh 1,9). En daar heb ik niets aan toe te voegen. Geen theologische spitsvondigheden nemen voor mij het wonder van de vrije nodiging van het evangelie weg.Oorspronkelijk gepost door Kaw
Mag ik weten wie de schrijver is? Tzal wel aan mij liggen, maar herken het niet direkt.
Ik heb eens zitten lezen in deze topic. Niet in de laatste plaats omdat het mij persoonlijk de laatste tijd ook heel erg bezig houd.
Afgelopen zondag ben ik bij de Hervormde Evangelisatie in Horst naar de kerk geweest. De dominee daar preekte ook over dit onderwerp. Hij zei dus ook heel stellig dat we maar eens moesten proberen om niet telkens te proberen niet te zondigen maar juist de genade en de hulp van God te zoeken.
Dit heeft mij persoonlijk diep geraakt.
Ik wil hier eigenlijk mee zeggen, dat we inderdaad mogen komen zoals we nu zijn.
We kúnnen ons immers toch niet beter voordoen dan we zijn?
Afgelopen zondag ben ik bij de Hervormde Evangelisatie in Horst naar de kerk geweest. De dominee daar preekte ook over dit onderwerp. Hij zei dus ook heel stellig dat we maar eens moesten proberen om niet telkens te proberen niet te zondigen maar juist de genade en de hulp van God te zoeken.
Dit heeft mij persoonlijk diep geraakt.
Ik wil hier eigenlijk mee zeggen, dat we inderdaad mogen komen zoals we nu zijn.
groter dan de Helper is de nood toch niet....
Precies! We hoeven niet geschikt gemaakt te maken om te komen, want ongeschikt zijn we en ongeschikt zullen we blijven. En daarom juist moeten we komen. We mogen, ja moeten komen zoals we zijn: met onze zonde, met onze onmacht, met ons tekort aan zondebesef en met onze onwil. Rennend, kruipend, ons aan Jezus voeten werpend. Niets van onszelf meebrengend, als een bedelaar en met enkel de woorden: wees mij arme zondaar genadig.Oorspronkelijk gepost door myster