Gereformeerde Gemeenten

Bezorgd

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Bezorgd »

Dodo schreef:Op internet kun je toch deze statistieken vinden? Zoals hier, vrij willekeurig, Zwijndrecht.
https://www.gergeminfo.nl/gemeenten/ned ... wijndrecht

Daar zie je toch niet elk jaar?
En het lijkt me dat Tom een lijstje had, of heb je specifiek deze gemeenten nagetrokken?
Jantje
Verbannen

Bericht door Jantje »

Bezorgd schreef:
Dodo schreef:Op internet kun je toch deze statistieken vinden? Zoals hier, vrij willekeurig, Zwijndrecht.
https://www.gergeminfo.nl/gemeenten/ned ... wijndrecht

Daar zie je toch niet elk jaar?
En het lijkt me dat Tom een lijstje had, of heb je specifiek deze gemeenten nagetrokken?
Ik weet dat er mensen zijn die een schema bijhouden per jaar. Dus dan kan je heel eenvoudig van het vorige jaar zien hoeveel leden er toen waren.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
GGotK

Bericht door GGotK »

eilander schreef:
Jantje schreef:
Zeeuw schreef:
Jantje schreef:
Jan toch, in Yerseke worden behoorlijk veel kinderen geboren. Ik weet iig al van 15 (doop)leden die in de afgelopen 3 maanden de kerk verlieten, wegens overgang. Over een jaar heen is dat veel meer. Triest genoeg, maar o, wat een verhalen helaas.
Bijzonder. Ik heb het niet gelezen in het kerkblad... (en verder berust het ook absoluut niet op waarheid, kan ik je vertellen).
Iets te stellig, denk ik. Ik heb er recent één gesproken die daar met veel verdriet is vertrokken. Ik vraag in zo'n geval geen aantallen, maar uit zijn verhaal bleek wel dat het niet op zichzelf stond.
Je kunt er je ogen voor sluiten, of er makkelijk over doen. Maar dit was iemand die het met tranen in zijn ogen vertelde; echt geen makkelijke beslissing om de gemeente (en de GG) te verlaten. En zeker niet om het wat makkelijker te hebben.
Ik begrijp de reactie van Jantje wel: het zou erg bijzonder zijn dat in Yerseke, onder zo'n zuivere en gunnende prediking aldaar, veel mensen zouden vertrekken. Met dien verstande, dat ik de pastorale capaciteiten van de kerkenraad van Yerseke niet ken.
Jantje
Verbannen

Bericht door Jantje »

Ik wou zeggen, als er één predikant is die evenwichtig preekt is het ds. Van Krimpen wel. Al is het wel zo dat zijn taalgebruik wel wat meer hedendaags zou mogen zijn op de preekstoel (en als ik dat zeg, dan wil dat wel wat zeggen...). Maar dat is dan ook het enige punt wat ik heb.

En 15 (doop)leden op een ledental van ruim 2000 is nog altijd minder dan een gemeente van 500 leden waar er 5 per jaar vertrekken. Al is elk lid wat vertrekt er één teveel. De zorgen zouden groter zijn als er opeens 150 leden zouden zijn vertrokken, mijns inziens.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
eilander
Moderator

Bericht door eilander »

Ik ga hier geen predikanten bespreken. Ik wilde alleen de opmerking van @Jantje (dat de stelling van @Zeeuw 'absoluut niet op waarheid berustte) corrigeren.
De reacties passen wel in het patroon. Er is gewoon niets (ik herhaal: niets) aan de hand. Bij ons dan.
Tom

Bericht door Tom »

Bezorgd schreef: En het lijkt me dat Tom een lijstje had, of heb je specifiek deze gemeenten nagetrokken?
Gewoon publieke informatie combineren. Ging alleen om de gemeenten met een predikant waar toch veel verlies is.
Maar.... Ook in vacante gemeenten veel uittochten: Leiderdorp -33, Lelystad -15, Terwolde -22, Gravenpolder -22, Goes -26, Ridderkerk -62, Barendrecht -36, Capelle-west -25, Zeist -20, Randburg -23 etc.
Jantje
Verbannen

Bericht door Jantje »

eilander schreef:Ik ga hier geen predikanten bespreken. Ik wilde alleen de opmerking van @Jantje (dat de stelling van @Zeeuw 'absoluut niet op waarheid berustte) corrigeren.
De reacties passen wel in het patroon. Er is gewoon niets (ik herhaal: niets) aan de hand. Bij ons dan.
Ik vind dat dit nog steeds geen waar is. Sterker nog, ik heb alle Kerkelijk Nieuws-bladen van de afgelopen tijd er op nageslagen, en ik vind er maar 3. Dus het bericht van @Zeeuw, dat er minstens 15 (doop)leden zouden zijn vertrokken (Ik herhaal: dat is in het licht van deze zeer grote gemeente nog altijd een marginaal aantal, hoewel dat niet wegneemt dat elk lid wat de kerk verlaat, er één teveel is.), is naar mijn mening nog steeds niet volledig op waarheid gegrond. En áls het daadwerkelijk een aantal van 15 personen zou zijn, dan moet @Zeeuw dat niet net doen laten voorkomen als zijnde dat er leegloop is in die kerk, want dat is al helemaal geen waar. Ze gaan niet voor niets een nieuwe kerk bouwen en ze houden doopdiensten en belijdenisdiensten niet voor niets in de middagdienst.

Ik heb gezegd.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
GGotK

Bericht door GGotK »

eilander schreef:Ik ga hier geen predikanten bespreken. Ik wilde alleen de opmerking van @Jantje (dat de stelling van @Zeeuw 'absoluut niet op waarheid berustte) corrigeren.
Je maakt er een karikatuur van.
Erskinees

Bericht door Erskinees »

Jantje schreef: Sterker nog, ik heb alle Kerkelijk Nieuws-bladen van de afgelopen tijd er op nageslagen
Je hebt zo'n 26 krantjes doorgespit? Daar geloof ik helemaal niets van.
GerGem

Bericht door GerGem »

Jantje schreef:
Ik vind dat dit nog steeds geen waar is. Sterker nog, ik heb alle Kerkelijk Nieuws-bladen van de afgelopen tijd er op nageslagen, en ik vind er maar 3. Dus het bericht van @Zeeuw, dat er minstens 15 (doop)leden zouden zijn vertrokken (Ik herhaal: dat is in het licht van deze zeer grote gemeente nog altijd een marginaal aantal, hoewel dat niet wegneemt dat elk lid wat de kerk verlaat, er één teveel is.), is naar mijn mening nog steeds niet volledig op waarheid gegrond. En áls het daadwerkelijk een aantal van 15 personen zou zijn, dan moet @Zeeuw dat niet net doen laten voorkomen als zijnde dat er leegloop is in die kerk, want dat is al helemaal geen waar. Ze gaan niet voor niets een nieuwe kerk bouwen en ze houden doopdiensten en belijdenisdiensten niet voor niets in de middagdienst.

Ik heb gezegd.
Doopdiensten zijn dit jaar al twee keer in de avonddienst geweest.

Overgang naar de HHK wordt niet vermeld in het kerkblad.
Er zijn er toch wel zo`n 15 vertrokken.
HHK Kruiningen en veel PKN Rehoboth Yerseke
Jantje
Verbannen

Bericht door Jantje »

Tom schreef:
Bezorgd schreef: En het lijkt me dat Tom een lijstje had, of heb je specifiek deze gemeenten nagetrokken?
Gewoon publieke informatie combineren. Ging alleen om de gemeenten met een predikant waar toch veel verlies is.
Maar.... Ook in vacante gemeenten veel uittochten: Leiderdorp -33, Lelystad -15, Terwolde -22, Gravenpolder -22, Goes -26, Ridderkerk -62, Barendrecht -36, Capelle-west -25, Zeist -20, Randburg -23 etc.
In 2018 is Barneveld-Zuid gegroeid met 123 (doop)leden en Opheusden met 44 (doop)leden.
En Sliedrecht is ook aanzienlijk gegroeid, maar daar heb ik even geen cijfers van.

Sterkste stijgers in de afgelopen 4 jaar
1. Opheusden +226
2. Sliedrecht +182
3. Barneveld-Zuid +160
4. Ede +159
5. Alblasserdam +139
6. Rhenen +114
7. De Valk-Wekerom +121
8. Scherpenzeel +102
9. 's-Gravenpolder +75
10. Apeldoorn +74
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Jantje
Verbannen

Bericht door Jantje »

GerGem schreef:Doopdiensten zijn dit jaar al twee keer in de avonddienst geweest.

Overgang naar de HHK wordt niet vermeld in het kerkblad.
Er zijn er toch wel zo`n 15 vertrokken.
HHK Kruiningen en veel PKN Rehoboth Yerseke
Jawel, maar dat waren maar 2 of 3 kinderen.
Waarom niet?
Veel is overdreven hé, het waren er maar 15. Geen 150.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
eilander
Moderator

Bericht door eilander »

GGotK schreef:
Je maakt er een karikatuur van.
Het gesprek dat ik aanhaalde, deed mij pijn. Ik reageer nu wat scherp omdat dat gesprek nu wordt weggezet als onbeduidend incident uit blijkbaar verdachte hoek. En ik signaleer daarin een patroon dat ik vroeger ook tegen kwam in een ander kerkverband: iemand die van elders naar onze gemeente binnenkwam, werd met vreugde binnengehaald. Iemand die wegging, werd verdacht gemaakt.

Laat mijn scherpe bewoordingen maar voor wat het is, dat is niet belangrijk. Maar neem als GG-ers alsjeblieft dit soort signalen nu eens serieus. Waarom wordt er geen fatsoenlijk gesprek gevoerd na vertrek? Daar kun je toch van leren?
Ik pleit er echt niet voor om elke dissident het hoogste woord te laten voeren. Maar steek niet je kop in het zand voor zorgen die er zijn over de prediking, zoals al veel te vaak gebeurd is.
Jantje
Verbannen

Bericht door Jantje »

Erskinees schreef:
Jantje schreef: Sterker nog, ik heb alle Kerkelijk Nieuws-bladen van de afgelopen tijd er op nageslagen
3 maanden (tijd waar @Zeeuw over sprak) = 12 weken = 6 kerkbladen.
Overdrijven is ook een vak.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Zeeuw

Bericht door Zeeuw »

Jantje schreef:
Erskinees schreef:
3 maanden (tijd waar @Zeeuw over sprak) = 12 weken = 6 kerkbladen.
Overdrijven is ook een vak.
Zeeuw heeft dit gecorrigeerd, paar posts terug. Blijkbaar gaat er bij mensen soms een tijd overheen tussen uitschrijven en opnieuw inschrijven en zijn sommigen nog bezig met een overstap. Maar tussen GG en HHK vinden best wat verschuivingen plaats in dit deel van het land. Verder volledig eens met Eilander.
Plaats reactie