Gereformeerde Gemeenten

Bezorgd

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Bezorgd »

claus schreef: de leer van de veronderstelde belijdenis. .
Even voor de duidelijkheid. Dus je doet belijdenis van het geloof, maar eigenlijk toch niet. Maar je doet het wel en dan is het verondersteld?
Hoe zit het nu? Ik begrijp je serieus niet.

Het is een heel reformatorische gedachte dat je dmv het afleggen van belijdenis des geloofs toegang vraag tot het Heilig Avondmaal.
Ik meen dat Calvijn het was, die ook Heilig Avondmaal bediende in de dienst waar jongeren BdG aflegde. (Als het een ander is laat ik me graag corrigeren)

Hoe zie jij dit dan?
Erskinees

Bericht door Erskinees »

claus schreef:Daar moeten belijdenis-catechisanten voor sommige kerkenraden beloven dat ze na het afleggen van belijdenis ten Avondmaal zullen gaan.
Ik geloof hier echt helemaal niets van. Nonsens. Zeker niet na zoveel foutieve informatie die jij steeds op dit forum plaatst.
JCRyle

Bericht door JCRyle »

claus schreef:Jantje, deze keer ben ik het helemaal met jou eens! Ter aanvulling nog dit. Waar men niet meer in verwondering, jaloersmakend vanuit het welbehagen Gods predikt, maar het wellicht onbedoeld het automatisme insluipt, komt er verval. Let alleen maar op het beroepingswerk in onze Gereformeerde gemeenten. In enkele gemeenten dringt ook meer en meer de leer van de veronderstelde belijdenis op. Daar moeten belijdenis-catechisanten voor sommige kerkenraden beloven dat ze na het afleggen van belijdenis ten Avondmaal zullen gaan. Als wijlen ds. G.H. Kersten en anderen dit nog eens meegemaakt hadden...wat zouden ze schrikken!

Vaak komen in kerken die teloor gegaan zijn, eerst de leer van de veronderstelde wedergeboorte (Abraham Kuijper), waar ds. G.H. Kersten tegen fulmineerde, sterk naar voren; dan de leer van de veronderstelde belijdenis. En daarna, soms heel geleidelijk aan, de afgang en afval...van zo'n kerkverband. Je zag het duidelijk in de Gereformeerde Kerken van weleer.
Met alle respect maar wat heeft ds. Kersten er nu weer meer mee te maken? Ik verwonder mij telkens weer opnieuw over het pauselijke gezag dat sommige GG'ers aan hem verlenen. Echt naargeestig, sorry.
liz boer

Bericht door liz boer »

claus schreef:Jantje, deze keer ben ik het helemaal met jou eens! Ter aanvulling nog dit. Waar men niet meer in verwondering, jaloersmakend vanuit het welbehagen Gods predikt, maar het wellicht onbedoeld het automatisme insluipt, komt er verval. Let alleen maar op het beroepingswerk in onze Gereformeerde gemeenten. In enkele gemeenten dringt ook meer en meer de leer van de veronderstelde belijdenis op. Daar moeten belijdenis-catechisanten voor sommige kerkenraden beloven dat ze na het afleggen van belijdenis ten Avondmaal zullen gaan. Als wijlen ds. G.H. Kersten en anderen dit nog eens meegemaakt hadden...wat zouden ze schrikken!

Vaak komen in kerken die teloor gegaan zijn, eerst de leer van de veronderstelde wedergeboorte (Abraham Kuijper), waar ds. G.H. Kersten tegen fulmineerde, sterk naar voren; dan de leer van de veronderstelde belijdenis. En daarna, soms heel geleidelijk aan, de afgang en afval...van zo'n kerkverband. Je zag het duidelijk in de Gereformeerde Kerken van weleer.
Je belijdt je geloof, als je daadwerkelijk gelooft, anders is het gebakken lucht, je kunt toch niet belijdenis doen van iets wat je niet gelooft? Volgens mij is het niet asn het HA gaan na belijdenis in de meeste gevallen een veronderstelde belijdenis.
Zo God voor ons is, wie kan tegen ons zijn?
GG-er

Bericht door GG-er »

De veelgebruikte belijdenisvragen van Voetius gaan over de volgende punten:

1. Of je instemt met de leer van de kerk;
2. Of je belooft standvastig te blijven in die leer;
3. Of je belooft volgens die leer te leven;
4. Of je je zult onderwerpen aan de kerkelijke tucht, als dat nodig zou zijn.

Oftewel:
Als je met deze vragen belijdenis doet, zeg je daarmee niet dat je het zaligmakende geloof hebt en dus toegang hebt tot het Heilig Avondmaal.
Zo God voor ons is, wie zal tegen ons zijn? ~ Romeinen 8:31b
Jantje
Verbannen

Bericht door Jantje »

Erskinees schreef:
claus schreef:Daar moeten belijdenis-catechisanten voor sommige kerkenraden beloven dat ze na het afleggen van belijdenis ten Avondmaal zullen gaan.
Ik geloof hier echt helemaal niets van. Nonsens. Zeker niet na zoveel foutieve informatie die jij steeds op dit forum plaatst.
Ik ben het niet eens met de onderwaardering van de belijdenis door @claus, maar bovenstaande bericht berust inderdaad op waarheden. Ik heb het zelf ook gehoord. Als je het belooft en vervolgens niet doet, staat er iemand van de kerkenraad op de stoep. Ik geloof niet dat dat juist is. We moeten ook niet gaan overhellen naar de Labadisten... We kunnen niemand dwingen. Het Goddelijk recht mogen wij niet iemand al dan niet terecht opleggen, want dan kunnen we medeschuldig zijn aan het feit dat iemand zich een oordeel eet en drinkt.

Ik weet, het is een verplichting om bekeerd te zijn om Belijdenis te doen, maar het is ook een verplichting om bekeerd te zijn als je trouwt, als je je kinderen ten doop houdt, als je ambtsdrager ben, kortom: Heden, zo gij Zijn stem hoort, verhardt uw hart niet (Psalm 95 vers 7b en 8a).

@Bezorgd, dat was inderdaad Calvijn.
Laatst gewijzigd door Jantje op 04 jun 2019, 18:27, 1 keer totaal gewijzigd.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Erskinees

Bericht door Erskinees »

Dan moet je toch de belijdeniscatechisatie maar eens opnieuw volgen ;)

Vraag twee is: Belooft u dat u door Gods genade in de belijdenis van deze zaligmakende leer standvastig zult blijven, en in haar zult leven en sterven?
Gods genade wordt hier genoemd, omdat je weet: zonder deze genade zal ik niet standvastig zijn. Alleen als je beseft wat Gods genade inhoudt en dus van de almacht en trouw van God overtuigd bent, kun je eerlijk ‘ja’ zeggen op deze vraag.
Vraag 3 is: Belooft u dat u overeenkomstig deze heilige leer uw leven altijd godvruchtig, eerbaar en onberispelijk
zult inrichten, en dat u uw belijdenis met goede werken zult versieren?
Beloven godvruchtig (godvrezend), eerbaar (zodat iedereen respect voor je heeft) en onberispelijk (zodat niemand je van onoprechtheid kan betichten) te leven heeft alleen inhoud wanneer je de HEERE hartelijk liefhebt. Met goede werken wordt bedoeld wat antwoord 91 van de Catechismus daarover zegt: die voortkomen uit een waar geloof, overeenkomstig Gods wet, alleen Hem ter ere gebeuren. Onmisbaar is dus het ware geloof.
Voor de oprechte belijdenis is persoonlijk geloof onmisbaar.
Jantje
Verbannen

Bericht door Jantje »

GG-er schreef:De veelgebruikte belijdenisvragen van Voetius gaan over de volgende punten:

1. Of je instemt met de leer van de kerk;
2. Of je belooft standvastig te blijven in die leer;
3. Of je belooft volgens die leer te leven;
4. Of je je zult onderwerpen aan de kerkelijke tucht, als dat nodig zou zijn.

Oftewel:
Als je met deze vragen belijdenis doet, zeg je daarmee niet dat je het zaligmakende geloof hebt en dus toegang hebt tot het Heilig Avondmaal.
Dat is geheel onjuist.
Vraag 1: Verklaart gij dat gij de leer van onze kerk, welke gij geleerd, gehoord en beleden hebt, houdt voor de ware en zaligmakende leer, overeenkomende met de Heilige Schriften?

Vraag 2: Belooft gij dat gij door Gods genade in de belijdenis van deze zaligmakende leer standvastig zult blijven en in haar zult leven en sterven?

Vraag 3: Belooft gij dat gij overeenkomstig deze heilige leer uw leven altijd godvruchtig, eerbaar en onberispelijk zult inrichten en dat gij uw belijdenis met goede werken zult versieren?

Vraag 4: Belooft gij dat gij u aan de vermaning, terechtwijzing en kerkelijke tucht wilt onderwerpen en onderworpen zult zijn, indien (wat God verhoede) het mocht gebeuren, dat gij u in leer en leven kwaamt te misgaan?

Zie verder de volgende 2 links:
https://www.digibron.nl/search/detail/1 ... belijdenis
https://www.digibron.nl/search/detail/0 ... nde-vragen
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
liz boer

Bericht door liz boer »

In de CGK belijdenis gedaan met deze vragen

Formulier voor de openbare belijdenis des geloofs.

Geliefde broeders en zusters,
Gij zijt hier verschenen om voor het aangezicht van God en voor Zijn heilige gemeente belij­
denis te doen van uw geloof.
Na gehouden onderzoek heeft de kerkeraad u aan de gemeente voorgesteld.
Nu tegen nie­mand uwer wettige bezwaren zijn ingebracht, willen wij u in de gelegenheid stellen belijdenis af te leggen en verzoeken u daartoe in dit plechtige ogenblik van uw leven voor vele ge­tuigen precht antwoord te geven op de vol­gende vragen:

Ten eerste: gelooft gij dat de waarheid Gods die in het Oude en Nieuwe Testament ge­
openbaard en in de artikelen van het chris­telijk geloof beleden is en in de christelijke
kerk alhier geleerd wordt, de waarachtige en volkomen leer der zaligheid is, en is het uw
voornemen in de belijdenis daarvan door de genade Gods standvastig te blijven in leven en
sterven?

Ten tweede: betuigt gij dat ge u vanwege uw zonden mishaagt, u voor God verootmoedigt,
uw leven buiten u zelf in Jezus Christus zoekt, en begeert ge 's Heeren dood te ver­kondigen tot
versterking van uw geloof?

Ten derde: belijdt gij dat het u een hartelijke behoefte Is, door de kracht van de Heilige
Geest, God de Heere lief te hebben en Hem te dienen naar Zijn Woord, u als getrouw lid van
de gemeente van Christus te openba­ren, mede te arbeiden aan de opbouw van Zijn gemeente,
Zijn Naam te belijden in de wereld en u gewillig te onderwerpen aan het herderlijk opzicht en
de tucht van de kerk?
Zo God voor ons is, wie kan tegen ons zijn?
johannes123

Bericht door johannes123 »

Zijn er ook gemeenten dan specifiek waar heel veel mensen zijn weggegaan of is dit gewoon een algemeen beeld dat er in iedere gemeente krimp is? Vind het zo verwonderlijk dat de GG krimpt. Is voor het eerst sinds lange jaren.
Jantje
Verbannen

Bericht door Jantje »

johannes123 schreef:Zijn er ook gemeenten dan specifiek waar heel veel mensen zijn weggegaan of is dit gewoon een algemeen beeld dat er in iedere gemeente krimp is? Vind het zo verwonderlijk dat de GG krimpt. Is voor het eerst sinds lange jaren.
Ik vermoed een algemeen beeld. Maar aan de andere kant, waarschijnlijk zitten hier ook nog de naweeën van Kruiningen en Ridderkerk in verwerkt.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
DDD

Bericht door DDD »

Er zijn meer gemeenten die in een of anderhalf jaar een kwart van de leden verloren. Ik denk dus niet dat het een algemeen beeld is.
Laatst gewijzigd door DDD op 04 jun 2019, 19:02, 1 keer totaal gewijzigd.
GGotK

Bericht door GGotK »

De kerk verlaten is de weg van al het vlees en dit zou dus minder tot verwondering moeten zijn dan de enkeling die in de kerk blijft door Gods trouw.
johannes123

Bericht door johannes123 »

DDD schreef:Er zijn meer gemeenten die in een of anderhalf jaar een kwart van de leden verloren. Ik denk dus niet dat het een algemeen beeld is.
Dat is volgens mij totaal niet correct als we Ridderkerk en Kruiningen buiten beschouwing laten. Je ziet dat juist veel gemeenten zijn gegroeid (zelfs in de randstad)...
DDD

Bericht door DDD »

Nou, in mijn gemeente is het wel zo, als we althans de actieve leden rekenen. Dus ik denk dat je niet goed genoeg gezocht hebt.
Plaats reactie