Waarom schrik je ervan? Mogen predikanten dit niet zeggen, of zegt het iets over de gemeenten die het betreft?Roeline schreef:(…) Van meerdere gevallen weet ik dat een GG-predikant hun verhuizende gemeentelid of -leden afried om zich in een bepaalde plaats te vestigen vanwege het klimaat in de Gereformeerde Gemeente ter plaatse. Daar schrok ik erg van.(...)
In bepaalde gevallen kan ik me er iets bij voorstellen. Ik zou mensen die in leer en leven erg behoudend zijn ook niet adviseren om naar bepaalde randstadgemeenten te gaan. Dan weet je dat je het er erg moeilijk gaat krijgen.
Terwijl ik anderen wellicht zonder enige opmerking zou laten gaan, wetend dat zij om kunnen gaan met liggingsverschillen.
Maar goed, ik ben geen predikant.
Als een predikant zegt dat er plaatsen zijn waar je sowieso niet heen moet gaan, dan wordt het wel iets om meer van te schrikken.
Ik weet overigens ook een voorbeeld waar een kerkenraad van een "behoudende" gemeente moeite had met de verhuizing van een gezin naar een naburige plaats en dus ook gemeente (met een behoorlijk andere ligging), waar de consulent (uit de rechterflank) de kerkenraad corrigeerde en zei: "Ook daar is het een Gereformeerde gemeente, dus doe niet moeilijk".