Beroepingswerk discussie [4]

Mannetje

Re: Beroepingswerk discussie [4]

Bericht door Mannetje »

Roeline schreef:(…) Van meerdere gevallen weet ik dat een GG-predikant hun verhuizende gemeentelid of -leden afried om zich in een bepaalde plaats te vestigen vanwege het klimaat in de Gereformeerde Gemeente ter plaatse. Daar schrok ik erg van.(...)
Waarom schrik je ervan? Mogen predikanten dit niet zeggen, of zegt het iets over de gemeenten die het betreft?
In bepaalde gevallen kan ik me er iets bij voorstellen. Ik zou mensen die in leer en leven erg behoudend zijn ook niet adviseren om naar bepaalde randstadgemeenten te gaan. Dan weet je dat je het er erg moeilijk gaat krijgen.
Terwijl ik anderen wellicht zonder enige opmerking zou laten gaan, wetend dat zij om kunnen gaan met liggingsverschillen.
Maar goed, ik ben geen predikant.
Als een predikant zegt dat er plaatsen zijn waar je sowieso niet heen moet gaan, dan wordt het wel iets om meer van te schrikken.

Ik weet overigens ook een voorbeeld waar een kerkenraad van een "behoudende" gemeente moeite had met de verhuizing van een gezin naar een naburige plaats en dus ook gemeente (met een behoorlijk andere ligging), waar de consulent (uit de rechterflank) de kerkenraad corrigeerde en zei: "Ook daar is het een Gereformeerde gemeente, dus doe niet moeilijk".
- Niet meer zo actief -
Mara

Bericht door Mara »

Mannetje schreef: Ik weet overigens ook een voorbeeld waar een kerkenraad van een "behoudende" gemeente moeite had met de verhuizing van een gezin naar een naburige plaats en dus ook gemeente (met een behoorlijk andere ligging), waar de consulent (uit de rechterflank) de kerkenraad corrigeerde en zei: "Ook daar is het een Gereformeerde gemeente, dus doe niet moeilijk".
Het komt op mij nogal hoogmoedig over. Alsof een ander kerkgenootschap niet zou deugen of zo.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Mannetje

Bericht door Mannetje »

Mara schreef:
Mannetje schreef: Ik weet overigens ook een voorbeeld waar een kerkenraad van een "behoudende" gemeente moeite had met de verhuizing van een gezin naar een naburige plaats en dus ook gemeente (met een behoorlijk andere ligging), waar de consulent (uit de rechterflank) de kerkenraad corrigeerde en zei: "Ook daar is het een Gereformeerde gemeente, dus doe niet moeilijk".
Het komt op mij nogal hoogmoedig over. Alsof een ander kerkgenootschap niet zou deugen of zo.
Huh? Ik heb het niet over andere kerkverbanden.

Gezin is lid van de GG in plaats A en wil naar B verhuizen en daar ook GG worden. Kerkenraad wil dit eigenlijk niet, gezien het grote liggingsverschil tussen A en B. Consulent van plaats A zegt: niet moeilijk doen, in B is het ook een GG.
- Niet meer zo actief -
Erskinees

Bericht door Erskinees »

Ik weet van een predikant, ook docent op de TS (!), dat hij jongeren een passief-agressieve mail stuurt wanneer ze een attestatie opvragen om naar een bepaalde groep gemeenten over te gaan. Het wordt ze dan ten strengste afgeraden. Een predikant is als het goed is ook een professional, en zou zich zo niet moeten opstellen, of verschillen zo moeten uitvergroten. Een predikant is een mens en zal daarom altijd bepaalde voorkeuren hebben. Dat mag. Maar in de relatie gemeentelid-predikant hoeft dat m.i. niet openbaar te komen.
Mara

Bericht door Mara »

Mannetje schreef:
Mara schreef:

Gezin is lid van de GG in plaats A en wil naar B verhuizen en daar ook GG worden. Kerkenraad wil dit eigenlijk niet, gezien het grote liggingsverschil tussen A en B. Consulent van plaats A zegt: niet moeilijk doen, in B is het ook een GG.
Nee maar het klinkt alsof je persé lid moet worden van de GG in die andere woonplaats en die gemeente kan een toets niet doorstaan kennelijk. Iemand heeft dan toch de vrijheid om daar eventueel naar een HHK of OGG te gaan als ze dat verkiezen?
Mannetje

Bericht door Mannetje »

Je bent toch niet zomaar lid van een kerkverband? Daarnaast gaf dit gezin zelf aan hun attestatie daarvoor te willen, niet hun bewijs van lidmaatschap.
- Niet meer zo actief -
Ambtenaar

Bericht door Ambtenaar »

Erskinees schreef:Ik weet van een predikant, ook docent op de TS (!), dat hij jongeren een passief-agressieve mail stuurt wanneer ze een attestatie opvragen om naar een bepaalde groep gemeenten over te gaan. Het wordt ze dan ten strengste afgeraden. Een predikant is als het goed is ook een professional, en zou zich zo niet moeten opstellen, of verschillen zo moeten uitvergroten. Een predikant is een mens en zal daarom altijd bepaalde voorkeuren hebben. Dat mag. Maar in de relatie gemeentelid-predikant hoeft dat m.i. niet openbaar te komen.
Als je een dergelijk besluit al hebt genomen, je vraagt per slot van rekening niet zomaar een attestatie aan, dan is de mail als mosterd na de maaltijd.
Mara

Bericht door Mara »

Mannetje schreef:Je bent toch niet zomaar lid van een kerkverband? Daarnaast gaf dit gezin zelf aan hun attestatie daarvoor te willen, niet hun bewijs van lidmaatschap.
Nee dat snap ik en je stapt ook niet lichtvaardig over. Tenminste, als het goed is niet.
Maar stel dat je gedwongen moet verhuizen vanwege een andere baan o.i.d. en je krijgt dan van je huidige gemeente zo'n opdracht mee, of je krijgt zelfs een mail met instrukties, sorry, maar dat vind ik te ver gaan.
Dan wordt het zoiets als wij van wceend bevelen u wc eend aan.
Als wij naar een plaats zouden gaan waar de CGK nog linkser is dan we nu hebben, zou ik hoogstwaarschijnlijk gaan kiezen voor een ander kerkverband. Maar ik zou het me niet laten gezeggen, zoals ik hier gelezen heb.
Jantje
Verbannen

Bericht door Jantje »

Roeline schreef:Ik denk dat de constatering van Jongere, dat ook predikanten bepaalde verwachtingen en gedachten van gemeenten hebben, klopt. We hebben er hier op het forum vaak aandacht voor dat "wij", gewone gemeenteleden zo goed zijn in hokjes en kwalificaties. Ik ben er echter meermaals achtergekomen dat predikanten hier ook aan meedoen. Van meerdere gevallen weet ik dat een GG-predikant hun verhuizende gemeentelid of -leden afried om zich in een bepaalde plaats te vestigen vanwege het klimaat in de Gereformeerde Gemeente ter plaatse. Daar schrok ik erg van. Ik lees ook in de Saambinder dat op de Theologische School de gemeenten besproken worden waar is voorgegaan en hoe het bijvoorbeeld was in de consistories na de dienst. Ik snap het wel, maar er schuilt een gevaar in. Ik denk dat er onder predikanten ook veel wordt "gerefoforumd" in de zin van: ingedeeld en beoordeeld.
Wat betreft het schuingedrukte, daar ken ik ook een voorbeeld van. Dat gebeurt zeker. En ik kan er nog in meekomen ook.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Ambtenaar

Bericht door Ambtenaar »

Jantje schreef: Wat betreft het schuingedrukte, daar ken ik ook een voorbeeld van. Dat gebeurt zeker. En ik kan er nog in meekomen ook.
Ik vind dat verbazingwekkend. Als je lid bent van de PKN kan ik me nog voorstellen dat er wordt gewezen op gemeentes met een bepaalde signatuur.

Wat is dan nog de eenheid binnen de GG als er wordt gevonden dat de kerk niet uniform is?
Bezorgd

Bericht door Bezorgd »

Mannetje schreef:Je bent toch niet zomaar lid van een kerkverband? Daarnaast gaf dit gezin zelf aan hun attestatie daarvoor te willen, niet hun bewijs van lidmaatschap.
Je bent allereerst lid van de plaatselijke gemeente. "de gemeente alhier"
Als je verhuist staan alle opties weer open m.i.
Overigens zie je dat kerkverbanden een steeds minder belangrijke rol gaan spelen.
Zie ook het artikel in het RD van vandaag: "Steeds meer plaatselijke gemeenten kiezen voor „een onderscheidende naam die niet langer verwijst naar het kerkverband waar ze deel van uitmaken" "
Geytenbeekje

Bericht door Geytenbeekje »

Jantje schreef:
Roeline schreef:Ik denk dat de constatering van Jongere, dat ook predikanten bepaalde verwachtingen en gedachten van gemeenten hebben, klopt. We hebben er hier op het forum vaak aandacht voor dat "wij", gewone gemeenteleden zo goed zijn in hokjes en kwalificaties. Ik ben er echter meermaals achtergekomen dat predikanten hier ook aan meedoen. Van meerdere gevallen weet ik dat een GG-predikant hun verhuizende gemeentelid of -leden afried om zich in een bepaalde plaats te vestigen vanwege het klimaat in de Gereformeerde Gemeente ter plaatse. Daar schrok ik erg van. Ik lees ook in de Saambinder dat op de Theologische School de gemeenten besproken worden waar is voorgegaan en hoe het bijvoorbeeld was in de consistories na de dienst. Ik snap het wel, maar er schuilt een gevaar in. Ik denk dat er onder predikanten ook veel wordt "gerefoforumd" in de zin van: ingedeeld en beoordeeld.
Wat betreft het schuingedrukte, daar ken ik ook een voorbeeld van. Dat gebeurt zeker. En ik kan er nog in meekomen ook.
In de meest linkse GG wordt toch ook het woord Schriftuurlijk-bevindelijk bediend ?
DDD

Bericht door DDD »

Mara schreef:
Mannetje schreef:
Mara schreef:

Nee maar het klinkt alsof je persé lid moet worden van de GG in die andere woonplaats en die gemeente kan een toets niet doorstaan kennelijk. Iemand heeft dan toch de vrijheid om daar eventueel naar een HHK of OGG te gaan als ze dat verkiezen?
Dat is toch een discussie apart? Ik vind bijvoorbeeld dat mensen niet de vrijheid hebben om zomaar van geestelijk huisgezin te wisselen. Die discussie is hier verder niet aan de orde, dat is in andere draadjes gebeurd.
DDD

Bericht door DDD »

Geytenbeekje schreef:
Jantje schreef:
In de meest linkse GG wordt toch ook het woord Schriftuurlijk-bevindelijk bediend ?
Dat wel. Maar ter rechterzijde niet altijd :humhihi
Jantje
Verbannen

Bericht door Jantje »

:nonnon :fouet
Foei, @DDD! Kom uit je bubbel! :mdr
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Gesloten