Oproep tot vertrek uit een gemeente waar opwekkingsmuziek gezongen wordt.

Framboos

Re: Oproep tot vertrek uit een gemeente waar opwekkingsmuziek gezongen wordt.

Bericht door Framboos »

DDD schreef:
Iets over de spreker. Ik begrijp niet dat je zo iemand uitnodigt als je dit artikel op internet kunt lezen:
http://www.barjona.nl/opinie/muziek/60-lean-maclean

Voor ieder karaktertype is wat voor en tegen, maar iemand die zo extreem functioneert, kun je geen leiding laten geven.
Bedankt voor het delen van dit prachtige artikel!
En het woordje extreem vind je blijkbaar erg mooi klinken, je gebruikt het namelijk nogal vaak. Wel eens bedacht dat anderen jou ook extreem kunnen vinden?
Maanenschijn

Bericht door Maanenschijn »

Jantje schreef:Een lied, wat @Wandelende ook aanhaalde, 'Hoe groot zijt Gij', wat in een Mozaiek0318-gemeente hossend (zo zie ik dat; het doet niets onder voor de voetbal) wordt meegezongen, heeft voor mij vervolgens een dusdanig beeld geschept op mijn netvlies dat ik liever niet meer zing. Ik weet, misschien is dat niet goed van me, maar toch, ik kan er niets aan doen.
Mag ik daar dan iets tegenover zetten?

Wat is het ongelofelijk rijke ervaring dat een lied als Hoe groot zijt Gij, maar ook andere liederen over de hele wereld bekend zijn.

Als tegenwicht tegen de hossende menigte van Jantje: vorige week zondag was ik in een dienst in Rusland, waar ik achter de vleugel zat, waar de Nederlandse aanwezigen de Nederlandse tekst zongen, waar de Russen in hun taal inhaakten en waar het gebruikelijk aanwezige orkest de toon oppakte. Toen voor mij was het even inblikken in de toekomst waar uit alle natiën, talen etc. Gods eer gezongen zal worden, éénparig.

Het bleef niet bij dit ene lied. Wat ben ik blij dat ik opgegroeid ben met Joh. De Heer. Vooral de melodieën zijn erg bekend, kom je tegen in veel landen. Oa ook in het Psalterboek wat door onze zustergemeenten wordt gebruikt.
Wie lege handen heeft, kan ze altijd vouwen.
Ad Anker
Moderator

Bericht door Ad Anker »

Framboos schreef:
DDD schreef:
Iets over de spreker. Ik begrijp niet dat je zo iemand uitnodigt als je dit artikel op internet kunt lezen:

Voor ieder karaktertype is wat voor en tegen, maar iemand die zo extreem functioneert, kun je geen leiding laten geven.
En het woordje extreem vind je blijkbaar erg mooi klinken, je gebruikt het namelijk nogal vaak. Wel eens bedacht dat anderen jou ook extreem kunnen vinden?
God heeft die man kennelijk verlost van zijn zonden, daar getuigt hij ook van in het artikel. Hij mag nu jongeren wijzen op de gevaren van de zonden waar hij in zijn eertijds in verstrikt was. Ik heb het artikel met vreugde gelezen, voor jij het hier postte overigens. Daarom vervreemdt mij je reactie wel. Wat wil je zeggen? Waarin functioneert deze man extreem?
Valcke

Bericht door Valcke »

Dat het woord extremisme hier valt, vind ik wel triest. Dat de een terughoudender staat dan de ander tegenover bepaalde liederen lijkt mij een gegeven. Maar om degenen die bepaalde liederen afkeuren vanwege hun inhoud of herkomst neer te zetten als mensen met extremististische opvattingen, vind ik kwalijk. Dat woord past hier volstrekt niet. Zeker niet wanneer mensen hun opvatting met Bijbels legitieme bezwaren onderbouwen. Het gebruik van het woord extremisme vind ik dan ook een zwaktebod en een poging tot polarisatie.
Framboos

Bericht door Framboos »

Ad Anker schreef:
Framboos schreef:
DDD schreef:

God heeft die man kennelijk verlost van zijn zonden, daar getuigt hij ook van in het artikel. Hij mag nu jongeren wijzen op de gevaren van de zonden waar hij in zijn eertijds in verstrikt was. Ik heb het artikel met vreugde gelezen, voor jij het hier postte overigens. Daarom vervreemdt mij je reactie wel. Wat wil je zeggen? Waarin functioneert deze man extreem?
Ik neem aan dat je hier @DDD bedoeld en niet van mij een reactie verwacht? Ben het namelijk met je eens.
DDD

Bericht door DDD »

Erasmiaan schreef:
DDD schreef:
Erasmiaan schreef:Wát is eigenwillige godsdienst???
Extremisme.
En wat schaar jij onder extremisme? Volgens Wikipedia moet je dan doelen of middelen inzetten die buiten de wet vallen. Het is nogal wat om iemand daar van te beschuldigen.
Dan moet Wikipedia in de tussentijd veranderd zijn:

https://nl.wikipedia.org/wiki/Extremisme

Los daarvan had je kunnen meekrijgen dat hierover al een afzonderlijk draadje is, waarin ik dit heb geprobeerd te definiëren. Het is dan een discussietruc om het begrip anders in te vullen dan ik het zelf heb omschreven.

https://www.refoforum.nl/forum/viewtopi ... ht+extreem

@Framboos:
Iedereen kan mij extreem vinden. Als je goed meeleest op het forum, of even zoekt, kun je weten dat ik dat wel eens heb bedacht. Ik heb het zelf al twee keer opgeschreven.

@Valcke:
Dat is een goed punt. Ik had het volgens mij over het standpunt dat deze man in zijn eertijds nooit een bekeerde dominee is tegengekomen en over zijn standpunt dat je je kerk moet verlaten als daarin (in welk verband dan ook?) een lied wordt gezongen dat ook in de bundel Opwekking is opgenomen.
Laatst gewijzigd door DDD op 09 mei 2019, 08:39, 2 keer totaal gewijzigd.
Ad Anker
Moderator

Bericht door Ad Anker »

Valcke schreef:Dat het woord extremisme hier valt, vind ik wel triest. Dat de een terughoudender staat dan de ander tegenover bepaalde liederen lijkt mij een gegeven. Maar om degenen die bepaalde liederen afkeuren vanwege hun inhoud of herkomst neer te zetten als mensen met extremististische opvattingen, vind ik kwalijk. Dat woord past hier volstrekt niet. Zeker niet wanneer mensen hun opvatting met Bijbels legitieme bezwaren onderbouwen. Het gebruik van het woord extremisme vind ik dan ook een zwaktebod en een poging tot polarisatie.
Je ziet dat dit woord ook vaak gebruikt wordt als er onwil is om een ander te begrijpen. Die onwil is vaak weer een vrucht van onvermogen, overigens. Als je zulke taal bezigt lijkt het dat je een krachtige eigen mening hebt en zeker bent van je eigen gelijk. Let op het woordje lijkt in de laatste zin.
Ad Anker
Moderator

Bericht door Ad Anker »

Framboos schreef:
Ad Anker schreef:
Framboos schreef:
DDD schreef:

Ik neem aan dat je hier @DDD bedoeld en niet van mij een reactie verwacht? Ben het namelijk met je eens.
Excuus, zeker, ik doel op DDD.
Maanenschijn

Bericht door Maanenschijn »

DDD schreef: ... Hij beweert dat hij nooit een bekeerde dominee heeft gehoord in de Gereformeerde Kerk van Waardenburg (of ergens daar in de buurt, want volgens mij is daar helemaal geen gereformeerde kerk of PKN op internet te vinden). Hoe haalt hij het in zijn hoofd. Maar goed. Zulke dingen kunnen voorkomen...
Even de feiten: Waardenburg heeft een Hervormde gemeente binnen de PKN, een gezamenlijke kerkelijke gemeente met Neerijnen. Lean McLeane heeft zijn wortels in de Gereformeerde Kerk van Herwijnen.
Wie lege handen heeft, kan ze altijd vouwen.
TSD

Bericht door TSD »

Ad Anker schreef:
Framboos schreef:
DDD schreef:

Heel mooi artikel inderdaad!
Lilian197

Bericht door Lilian197 »

Mij bekruipt wel eens het gevoel dat we liederen goed of afkeuren puur omdat het uit een bepaalde hoek komt, of zonder te beseffen wat je eigenlijk nu zingt of wat de boodschap is. In dit soort discussies wordt genoemd het ontbreken van de ellende etc.
Hoewel ik dat echt herken. Werd ik gisteren door een opmerking door @Helma een beetje gecorrigeerd.
Zij noemde Christiaan Verwoerd. Eerlijkheidshalve moet ik zeggen dat ik deze man niet ken. Ik luister iets ander gengre ;)

Maar ik dacht. Ik kijk eens op youtube...
Heel veel liedjes van hem.
De eerste de beste die ik aanklikte was de Heere heb ik lief, ls de berg Sion. Allebei liederen gebaseerd op psalmen. https://youtu.be/w60O0P48VFc
ALS ik dan een ds de Heer eigenlijk hoor zeggen als je graag deze liederen van deze man zingt dan....
Kan ik eerlijk gezegd de verwarring die dan ontstaat goed begrijpen.
Natuurlijk heeft hij meer liederen geschreven. Maar maak het concreet.

Toen dacht ik. Is het een idee om een topic te maken waar gewoon liederen die geliefd, vaak gezongen worden onder "ons". Ze te bespreken. Puur op tekst. Wat klopt er volgens jou niet en waarom. Of is het juist wel Bijbels en wat dan? Dus niet te gaan discussiëren. Maar bijvoorbeeld
Het valt op dat in dit lied gezegd wordt dat.... als de muziek wegvalt dan blijft deze boodschap over.
Of er wordt gesproken over... en dat is etc. Want de Schrift leert ( en dus niet oudvader, ds zus of zo) en ook mensen niey persoonlijk op hun liedkeuze aan te vallen. Maar alleen noemen wat jou persoonlijk opvalt in dit lied. Of is dat onmogelijk hier op dit forum?

Gewoon om bewust deze liederen te bekijken. Interpreteren en bewust te worden waar we nu terecht of onterecht tegen ageren. Of juist zo gemakkelijk zingen. Gewoon eerlijk kijken.

Dus los van de ontwikkeling dat liederen ipv psalmen komen. De vaak gevoelige of juist vreselijke melodieën. Los van de schrijver of zanger... puur tekst. Dat zijn weer andere discussies.
Iemand zou een lied kunnen aandragen wat hij of zij kent?
Laatst gewijzigd door Lilian197 op 09 mei 2019, 08:51, 1 keer totaal gewijzigd.
DDD

Bericht door DDD »

Maanenschijn schreef:
DDD schreef: ... Hij beweert dat hij nooit een bekeerde dominee heeft gehoord in de Gereformeerde Kerk van Waardenburg (of ergens daar in de buurt, want volgens mij is daar helemaal geen gereformeerde kerk of PKN op internet te vinden). Hoe haalt hij het in zijn hoofd. Maar goed. Zulke dingen kunnen voorkomen...
Even de feiten: Waardenburg heeft een Hervormde gemeente binnen de PKN, een gezamenlijke kerkelijke gemeente met Neerijnen. Lean McLeane heeft zijn wortels in de Gereformeerde Kerk van Herwijnen.
Een korte blik op het preekrooster laat zien dat het een confessionele, orthodoxe gemeente is met wat evangelische invloeden. In dat geval zijn dit soort publieke opinies van iemand die slechts één van de twee diensten op een zondag meemaakte en verder niet deelnam aan het kerkelijk leven nog ergerlijker dan ze al waren.

Uit het beleidsplan blijkt dat het een gemeente is die de drie formulieren van eenheid onderschrijft, in het Jeugdwerk ook gebruik maakt van de HGJB en die geregeld gematigde bondspredikanten uitnodigt.

Ik kan er met mijn pet niet bij dat ook gemiddelde refoforumleden durven te zeggen dat zijn interview deugt.

Ik doe geen uitspraken over zijn geloof, want ik ken mijzelf en heb in mijn leven al heel wat doms gezegd. Maar dit soort uitspraken getuigen werkelijk niet van een christelijke instelling. Integendeel.

En dat er dan mensen zijn die er over vallen dat ik dat extremistisch noem, dat vind ik schokkend. Ik vrees dat zij zo gelukkig zijn met de bevestiging van hun eigen standpunt, dat zij maar al te graag geloven dat het in deze kerk wel niets zou zijn.

Ook dat getuigt niet van een christelijke blik op deze wereld, maar van een enghartig groepsdenken.
Laatst gewijzigd door DDD op 09 mei 2019, 09:08, 1 keer totaal gewijzigd.
Adje

Bericht door Adje »

Maanenschijn schreef:

Wat is het ongelofelijk rijke ervaring dat een lied als Hoe groot zijt Gij, maar ook andere liederen over de hele wereld bekend zijn.

Als tegenwicht tegen de hossende menigte van Jantje: vorige week zondag was ik in een dienst in Rusland, waar ik achter de vleugel zat, waar de Nederlandse aanwezigen de Nederlandse tekst zongen, waar de Russen in hun taal inhaakten en waar het gebruikelijk aanwezige orkest de toon oppakte. Toen voor mij was het even inblikken in de toekomst waar uit alle natiën, talen etc. Gods eer gezongen zal worden, éénparig.

Het bleef niet bij dit ene lied. Wat ben ik blij dat ik opgegroeid ben met Joh. De Heer. Vooral de melodieën zijn erg bekend, kom je tegen in veel landen. Oa ook in het Psalterboek wat door onze zustergemeenten wordt gebruikt.
Wat een mooie ervaring Maanenschijn!
DDD

Bericht door DDD »

Ad Anker schreef:
Framboos schreef:
DDD schreef:

In het wegzetten van zeer gelovige predikanten als bijvoorbeeld ds. C.N. van Dis als onbekeerd. Ik zal het niet verder uitwerken want bij nader inzien zijn citaten van zijn uitspraken tegen de forumregels.
parsifal

Bericht door parsifal »

Een oproep tot het verlaten van een gemeente om de muziek die gebruikt wordt is m.i. gewoon fout en gaat in tegen de eenheid van de kerk en m.i. ook tegen het belijden van de hele kerk.

Verder is het al genoemd, maar het blijft waard om de psalmen langs dezelfde maatstaf te leggen als je opwekkingsliederen legt en als de afzonderlijke psalmen er dan niet goed uit komen, dan is je maatstaf verkeerd.
Er zijn weinig psalmen die over de hele trits van ellende, verlossing en dankbaarheid gaan (al zijn ze er wel) en in veel gevallen is de ellende ook nog eens "externe ellende" in de zin dat het om verdrukking van buitenaf gaat en niet om de eigen zonde en de gevolgen daarvan.

Opwekking heeft redelijk wat liederen die zo hun problemen hebben, maar er zit ook gewoon veel goud tussen. Soms letterlijke bijbelteksten, soms liederen met diepte of belijdenissen. Liederen als "Groot is Uw trouw o Heer", "Ik bouw op U", "Heer ik kom tot U (hoor naar mijn gebed)" om er maar drie op een rij te noemen. Of mooie vertaalde liederen zoals "de dag door Uwe gunst ontvangen" of moderne liederen van bijvoorbeeld Stuart Townend, de Gettys maar ook Graham Kendrick en Matt Redman (al weet ik niet of die laatste twee in een reformatorische traditie staan).

Om eerlijk te zijn spreekt zeker "de dag door Uwe gunst ontvangen" mij erg aan en het spreekt meer tot mij bij het denken over de wereldwijde kerk en bij het denken aan een begrafenis dan welke psalm dan ook.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
Plaats reactie