Mij bekruipt wel eens het gevoel dat we liederen goed of afkeuren puur omdat het uit een bepaalde hoek komt, of zonder te beseffen wat je eigenlijk nu zingt of wat de boodschap is. In dit soort discussies wordt genoemd het ontbreken van de ellende etc.
Hoewel ik dat echt herken. Werd ik gisteren door een opmerking door @Helma een beetje gecorrigeerd.
Zij noemde Christiaan Verwoerd. Eerlijkheidshalve moet ik zeggen dat ik deze man niet ken. Ik luister iets ander gengre
Maar ik dacht. Ik kijk eens op youtube...
Heel veel liedjes van hem.
De eerste de beste die ik aanklikte was de Heere heb ik lief, ls de berg Sion. Allebei liederen gebaseerd op psalmen.
https://youtu.be/w60O0P48VFc
ALS ik dan een ds de Heer eigenlijk hoor zeggen als je graag deze liederen van deze man zingt dan....
Kan ik eerlijk gezegd de verwarring die dan ontstaat goed begrijpen.
Natuurlijk heeft hij meer liederen geschreven. Maar maak het concreet.
Toen dacht ik. Is het een idee om een topic te maken waar gewoon liederen die geliefd, vaak gezongen worden onder "ons". Ze te bespreken. Puur op tekst. Wat klopt er volgens jou niet en waarom. Of is het juist wel Bijbels en wat dan? Dus niet te gaan discussiëren. Maar bijvoorbeeld
Het valt op dat in dit lied gezegd wordt dat.... als de muziek wegvalt dan blijft deze boodschap over.
Of er wordt gesproken over... en dat is etc. Want de Schrift leert ( en dus niet oudvader, ds zus of zo) en ook mensen niey persoonlijk op hun liedkeuze aan te vallen. Maar alleen noemen wat jou persoonlijk opvalt in dit lied. Of is dat onmogelijk hier op dit forum?
Gewoon om bewust deze liederen te bekijken. Interpreteren en bewust te worden waar we nu terecht of onterecht tegen ageren. Of juist zo gemakkelijk zingen. Gewoon eerlijk kijken.
Dus los van de ontwikkeling dat liederen ipv psalmen komen. De vaak gevoelige of juist vreselijke melodieën. Los van de schrijver of zanger... puur tekst. Dat zijn weer andere discussies.
Iemand zou een lied kunnen aandragen wat hij of zij kent?