Ontwikkelingen binnen de gereformeerde bond

MePaul

Re: Ontwikkelingen binnen de gereformeerde bond

Bericht door MePaul »

eilander schreef:
elbert schreef:
refo schreef:Maar de conclusie dat 'dat gewoon opschriften boven de Griekse psalmen zijn' en dat er 'dus' gewoon de psalmen mee bedoeld worden en dat 'dus' Paulus slechts de psalmen bedoelt is ook maar een interpretatie.
Dat niet alleen, het is bekend dat de vroegste christelijke gemeenten ook liederen zongen die geen psalmen waren. Dus zij interpreteerden de woorden van de apostel zo dat hij niet alleen op psalmen doelde. Weten wij het beter? Hmm.
In Hand. 16:25 staat dat Paulus en Silas lofzangen (hymneo) zongen. Waren dat psalmen? Dat zou natuurlijk kunnen: het groot Hallel (Ps. 113-118 en Ps. 136) wordt ook als hymneo aangeduid (zie bijv. ook Matth. 26:30 en Mark. 14:26), maar het griekse woord dat hier gebruikt wordt, is niet beperkt tot de psalmen. Dus als je wilt zeggen dat de psalmen de enige toegestane liederen zijn, dan moet je de grondtekst inperken tot een deel van de mogelijke betekenissen. Dat lijkt me niet de bedoeling.
Verder is het zo dat de apostel Paulus zelf mogelijk een aantal gangbare liederen aanhaalt in zijn brieven.
Een paar voorbeelden: Kol. 1:15-20, Fil. 2:6-11 en 1 Tim. 3:16 worden over het algemeen als een mogelijke hymne gezien, die in de gemeenten gezongen werden.
Ik vind het echt een wonderlijke discussie. Natuurlijk hebben wij vrij rigoureus gezegd: 'geen gezangen.' Terwijl toch echt weinig mensen (ik ken er geen) bezwaren hebben tegen het zingen van gezangen als 'Eens was ik een vreemd'ling' of 'Vaste Rots van mijn behoud'.
Om lastige grensdiscussies uit de weg te gaan, zeggen we gemakshalve dat we helemaal geen gezangen in de eredienst zingen. Dat is een makkelijk te hanteren grens.
Dan kun je wel een tekst uit de Bijbel halen waar het woord 'liederen' in voorkomt, maar daarmee is nog niet gezegd dat we die in de eredienst moeten zingen. En er kan al helemáál niet mee bedoeld zijn dat we gezangen met remonstrantse invloeden zouden moeten gaan zingen, ofwel: het ging in elk geval over andere gezangen dan we nu hebben.
Bedankt voor deze bijdrage.
Ik ben het hier helemaal mee eens!
Mara

Bericht door Mara »

eilander schreef: Dan kun je wel een tekst uit de Bijbel halen waar het woord 'liederen' in voorkomt, maar daarmee is nog niet gezegd dat we die in de eredienst moeten zingen. En er kan al helemáál niet mee bedoeld zijn dat we gezangen met remonstrantse invloeden zouden moeten gaan zingen, ofwel: het ging in elk geval over andere gezangen dan we nu hebben.
Daar stip je iets aan.
(Uiteraard)zongen wij in onze gemeente vroeger alleen de Psalmen, maar wel de enkele gezangen die in het Psalmboek achterin staan.
Maar er waren wel gezangen - die jij ook noemde en nog meer - die daarbuiten wel gezongen werden. Bijv. als afsluiting van een bruiloft. in de huiskamer, maar nog niet op de verenigingen. Dat kwam later.
Is het niet gewoon een kwestie van tijd?
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Jantje
Verbannen

Bericht door Jantje »

https://www.rd.nl/kerk-religie/invloed- ... -1.1566548

Het is een zuiver artikel, wat wel in dit draadje thuis past...
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Mara

Bericht door Mara »

Jantje schreef:https://www.rd.nl/kerk-religie/invloed- ... -1.1566548

Het is een zuiver artikel, wat wel in dit draadje thuis past...
Een zuiver artikel?
De predikant heeft trouwens ook moeite met de Psalters zoals deze in "onze" kerken overzee worden gezongen.
Valcke

Bericht door Valcke »

Mara schreef:Is het niet gewoon een kwestie van tijd?
Ik hoop van niet. Het lijkt mij goed om eraan vast te houden dat in erediensten alleen de psalmen en enkele geautoriseerde gezangen gezongen worden. Daar lijkt mij alle reden voor, het is namelijk een duidelijke grens, zoals Eilander aangaf. Bovendien is de eredienst gericht op Gods Woord.
In de behoudende Schotse kerken die in dezelfde gereformeerde traditie staan, wordt deze lijn ook vastgehouden.
Mara

Bericht door Mara »

Valcke schreef:
Ik hoop van niet.
Onlangs hadden wij een rouwdienst in onze kerk, waarin diverse familieleden zaten die ooit lid waren bij ons.
En zij konden niet voorstellen hoezeer de gemeente verschoven en gemoderniseerd was, in amper 40 jaar.
Als het eenmaal glijdt, gaat het steeds sneller, soms.
In die 40 jaar zijn we van niet-ritmisch SV, naar ritmisch, HSV + Weerklank gegaan.
De plaatselijke gereformeerde Bond evenzo.
Jantje
Verbannen

Bericht door Jantje »

Mara schreef:De predikant heeft trouwens ook moeite met de Psalters zoals deze in "onze" kerken overzee worden gezongen.
Dat lees ik nergens hoor. En ik geloof het niet ook. Hoe kom je aan die wijsheid?
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Valcke

Bericht door Valcke »

Mara schreef:
Valcke schreef:
Ik hoop van niet.
Onlangs hadden wij een rouwdienst in onze kerk, waarin diverse familieleden zaten die ooit lid waren bij ons.
En zij konden niet voorstellen hoezeer de gemeente verschoven en gemoderniseerd was, in amper 40 jaar.
In die 40 jaar zijn we van niet-ritmisch SV, naar ritmisch, HSV + Weerklank gegaan.
Ok alleen heb ik tegen ritmisch zingen geen principieel bezwaar. Al vind ik het mooi om aan niet-ritmisch vast te houden als gewoonte (kennelijk sinds de hagenpreken in de 16e eeuw). Maar ik zou dit (als dit het alleen zóu zijn) geen wezenlijke verschuiving willen noemen.
Isala

Bericht door Isala »

Uit het boek: Opwekking en gebed, Rika ten Voorde

Edwards aanvaard de gezangen omdat hij nergens in de Schrift kan ontdekken dat alleen de psalmen gezongen mogen worden. De lofzang mag vrij zijn, omdat gebed en prediking ook in eigen woorden plaatsvinden. (citaat uit het boek 'Some Thoughts, JE)

'Het is nodig dat we ook andere gezangen hebben naast de psalmen van David. Het is onredelijk om te veronderstellen dat de Christelijke kerk voor altijd, juist ook in tijden van het grootste licht in haar, de lofprijzing van God en van het Lam, alleen maar zou beperken tot de woorden van het Oude Testament. De grote en heerlijke dingen van het Evangelie, die oneindig zijn in de grootste lofprijs, zouden dan worden gesproken onder een bedekking en niet of nauwelijks in de Naam van onze Glorieuze Verlosser".

Citaat Jonathan Edwards
eilander schreef:Om lastige grensdiscussies uit de weg te gaan, zeggen we gemakshalve dat we helemaal geen gezangen in de eredienst zingen. Dat is een makkelijk te hanteren grens.
Wel makkelijk en rustig, maar toch jammer. Daarbij blijf ik het wat vreemd vinden dat wat je niet in de eredienst mag zingen, dat je dat wel buiten de eredienst mag zingen.
Hora est!
ejvl

Bericht door ejvl »

Valcke schreef:
Mara schreef:
Valcke schreef:
Ik hoop van niet.
Ok alleen heb ik tegen ritmisch zingen geen principieel bezwaar. Al vind ik het mooi om aan niet-ritmisch vast te houden als gewoonte (kennelijk sinds de hagenpreken in de 16e eeuw). Maar ik zou dit (als dit het alleen zóu zijn) geen wezenlijke verschuiving willen noemen.
Precies
Mara schreef:In die 40 jaar zijn we van niet-ritmisch SV, naar ritmisch, HSV + Weerklank gegaan.
Noem ik geen glijdende schaal als dit het alleen is. Wellicht wel de HSV maar dat is een andere discussie.
Vaak, misschien wel meestal, gaat dit gepaard met veranderingen in de preek en het evangelie maar dan moet dit er wel bij vermeld worden zodat ook de lezer die @Mara, of haar kerk, niet zo goed kent, weet waar het over gaat.
De glijdende schaal is een andere prediking en een ander evangelie, niet de genoemde zaken als ritmisch en Weerklank. Dat dit vaak hand in hand gaat wil niet zeggen dat alleen deze zaken een glijdende schaal zijn.
Mannetje

Bericht door Mannetje »

Toch zou ik ook wel eens een voorbeeld willen horen van een gemeente waar deze ontwikkeling die Mara schetst geweest is en waar geen ontwikkeling in de prediking was op te merken.
- Niet meer zo actief -
Carrie

Re: RE: Re: Ontwikkelingen binnen de gereformeerde bond

Bericht door Carrie »

Mannetje schreef:Toch zou ik ook wel eens een voorbeeld willen horen van een gemeente waar deze ontwikkeling die Mara schetst geweest is en waar geen ontwikkeling in de prediking was op te merken.
Zoals ik al eerder schreef, bij ons weerklank. Niet ritmisch, Sv en een behoudende preek.

Naluisteren mag Afbeelding
Jantje
Verbannen

Bericht door Jantje »

Ik ben benieuwd naar die combinatie. Heb je een link?
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Carrie

Re: RE: Re: Ontwikkelingen binnen de gereformeerde bond

Bericht door Carrie »

Jantje schreef:Ik ben benieuwd naar die combinatie. Heb je een link?
Zie pb
Simon0612

Bericht door Simon0612 »

Ik zie zo juist onderstaande. Zouden de bonders het hier ook mee eens zijn?
En hoe zouden ze dat dan zien met het oog op de Dordtse leerregels (ofwel: de 5 artikelen tegen de remonstranten) en dus de 3 formulieren van enigheid? Op het laatst in het artikel staat letterlijk:

"Nu is er dan toch verzoening, maar een aansluiting van de remonstranten bij de Protestantse Kerk blijft (voorlopig) nog uit. Dat staan de Dordtse regels nog in de weg."

https://www.nrc.nl/nieuws/2019/05/08/ei ... k-a3959484
Gesloten