Bedankt voor deze bijdrage.eilander schreef:Ik vind het echt een wonderlijke discussie. Natuurlijk hebben wij vrij rigoureus gezegd: 'geen gezangen.' Terwijl toch echt weinig mensen (ik ken er geen) bezwaren hebben tegen het zingen van gezangen als 'Eens was ik een vreemd'ling' of 'Vaste Rots van mijn behoud'.elbert schreef:Dat niet alleen, het is bekend dat de vroegste christelijke gemeenten ook liederen zongen die geen psalmen waren. Dus zij interpreteerden de woorden van de apostel zo dat hij niet alleen op psalmen doelde. Weten wij het beter? Hmm.refo schreef:Maar de conclusie dat 'dat gewoon opschriften boven de Griekse psalmen zijn' en dat er 'dus' gewoon de psalmen mee bedoeld worden en dat 'dus' Paulus slechts de psalmen bedoelt is ook maar een interpretatie.
In Hand. 16:25 staat dat Paulus en Silas lofzangen (hymneo) zongen. Waren dat psalmen? Dat zou natuurlijk kunnen: het groot Hallel (Ps. 113-118 en Ps. 136) wordt ook als hymneo aangeduid (zie bijv. ook Matth. 26:30 en Mark. 14:26), maar het griekse woord dat hier gebruikt wordt, is niet beperkt tot de psalmen. Dus als je wilt zeggen dat de psalmen de enige toegestane liederen zijn, dan moet je de grondtekst inperken tot een deel van de mogelijke betekenissen. Dat lijkt me niet de bedoeling.
Verder is het zo dat de apostel Paulus zelf mogelijk een aantal gangbare liederen aanhaalt in zijn brieven.
Een paar voorbeelden: Kol. 1:15-20, Fil. 2:6-11 en 1 Tim. 3:16 worden over het algemeen als een mogelijke hymne gezien, die in de gemeenten gezongen werden.
Om lastige grensdiscussies uit de weg te gaan, zeggen we gemakshalve dat we helemaal geen gezangen in de eredienst zingen. Dat is een makkelijk te hanteren grens.
Dan kun je wel een tekst uit de Bijbel halen waar het woord 'liederen' in voorkomt, maar daarmee is nog niet gezegd dat we die in de eredienst moeten zingen. En er kan al helemáál niet mee bedoeld zijn dat we gezangen met remonstrantse invloeden zouden moeten gaan zingen, ofwel: het ging in elk geval over andere gezangen dan we nu hebben.
Ik ben het hier helemaal mee eens!