Saambinder, Gods Woord en onze kleding

Corydoras

Bericht door Corydoras »

Oorspronkelijk gepost door Wout
Alsof hier wel naar argumenten geluisterd wordt. De 4 artikelen uit Saambinder worden direct afgebrand, dr. Seldenrijk wordt er snel bijgehaald, met veel instemming (want dat past ons beter?). De pot verwijt de ketel!
Het probleem is dat degenen die de SB niet hebben, nog niet de kans hebben gekregen om er met argumenten tegen in te gaan.

Als je een argument aandraagt, krijg je als antwoord dat het in de SB heel goed stond uitgelegd. Als je dan vraagt naar die argumentatie, krijg je als antwoord dat je maar een abonnement moet nemen. Daar schieten we veel mee op...
Loyalus

Bericht door Loyalus »

Oorspronkelijk gepost door rekcor
Goed gezegd Unionist!

Blijven we wel met het 'probleem' zitten dat wij hier op het forum alles mooi kunnen bediscussieren, maar dat er in onze achterban - vrees ik - veel mensen als edan en luctor et emergo zijn die niet op basis van argumenten (wensen te) redeneren. Hoe ga je daarmee om?

Ik heb nogal de neiging om ze stiekum uit te lachen en ze te negeren, wat ten diepste ook hoogmoed is...

[Aangepast op 30/8/05 door rekcor]
Alsof hier wel naar argumenten geluisterd wordt. De 4 artikelen uit Saambinder worden direct afgebrand, dr. Seldenrijk wordt er snel bijgehaald, met veel instemming (want dat past ons beter?). De pot verwijt de ketel!

Bovenstaande dikgedrukte is gewoon niet waar! In onderstaande postings wordt minimaal één keer gezegd dat de artikelenserie van ds. Sonneveldt best goed te lezen is, mocht dit niet zo zijn [ik kan ook verkeerd lezen] dan wil ik dat bij deze doen. Maar hij gaat op een cruciaal punt verkeerd en dat is als hij de ene keer de achtergronden van de tekst erbij [waarom God het een gruwel vindt] haalt en de andere keer dat verzuimd. Want nogmaals ik geloof niet dat de meisjes en vrouwen uit onze gezindte een broek gaan dragen om daarmee kerkprostitutie te bedrijven.
jakobmarin

Bericht door jakobmarin »

Is het vaak niet zo dat de bedoelde broekdraagsters kiezen voor het wegvallen van het onderscheid? Dus kiezen voor het opgaan in de massa? Het niet uit durven komen voor hun Christelijke achtergrond. Of in ieder geval kiezen voor verhoging van de acceptatiegraad?

Als man heb je makkelijk praten, dat geef ik onmiddellijk toe. Maar ik merk in mijn omgeving steeds weer dat de argumentatie op de 2e plaats komt.
Zonder iemand pijn te willen doen, dit vind ik veel lijken op Mt 15:9 lerende leringen, die geboden van mensen zijn.

Geen broek dragen is niet per definitie christelijk, hebben we hieronder gezien. Dus geen broek dragen is ook niet per definitie uitkomen voor je christen-zijn.
Daar staan hele andere voorbeelden van in de bijbel: Ga 5:22 Maar de vrucht des Geestes is liefde, blijdschap, vrede, lankmoedigheid, goedertierenheid, goedheid, geloof, zachtmoedigheid, matigheid.

# De witte-boorden-criminaliteit, de satanskerk, het harde zakenleven, allemaal dragen ze zwarte, donkere pakken. Is het dragen van zwarte, donkere pakken dan niet wereldgelijkvormig? En waarom een broek dan wel?

# Dure auto's, dure kleren (rokken), hoeden, huizen kopen, is dát niet wereldgelijkvormig.
# Elkaar verbijten, liefdeloos handelen, misbruik van macht in de kerk, is dát niet wereldgelijkvormig?
Zouden híer mensen zich niet werkelijk aan 'ergeren'?
Wie zegt 'er is geen waarheid' heeft groot gelijk, want die bestaat wél.
Wout

Bericht door Wout »

Oorspronkelijk gepost door jakobmarin
Is het vaak niet zo dat de bedoelde broekdraagsters kiezen voor het wegvallen van het onderscheid? Dus kiezen voor het opgaan in de massa? Het niet uit durven komen voor hun Christelijke achtergrond. Of in ieder geval kiezen voor verhoging van de acceptatiegraad?

Als man heb je makkelijk praten, dat geef ik onmiddellijk toe. Maar ik merk in mijn omgeving steeds weer dat de argumentatie op de 2e plaats komt.
Zonder iemand pijn te willen doen, dit vind ik veel lijken op Mt 15:9 lerende leringen, die geboden van mensen zijn.

Geen broek dragen is niet per definitie christelijk, hebben we hieronder gezien. Dus geen broek dragen is ook niet per definitie uitkomen voor je christen-zijn.
Daar staan hele andere voorbeelden van in de bijbel: Ga 5:22 Maar de vrucht des Geestes is liefde, blijdschap, vrede, lankmoedigheid, goedertierenheid, goedheid, geloof, zachtmoedigheid, matigheid.

# De witte-boorden-criminaliteit, de satanskerk, het harde zakenleven, allemaal dragen ze zwarte, donkere pakken. Is het dragen van zwarte, donkere pakken dan niet wereldgelijkvormig? En waarom een broek dan wel?

# Dure auto's, dure kleren (rokken), hoeden, huizen kopen, is dát niet wereldgelijkvormig.
# Elkaar verbijten, liefdeloos handelen, misbruik van macht in de kerk, is dát niet wereldgelijkvormig?
Zouden híer mensen zich niet werkelijk aan 'ergeren'?
Jouw reactie doet niets af aan hetgeen ik geschreven heb.
Wout

Bericht door Wout »

Oorspronkelijk gepost door Loyalus
Oorspronkelijk gepost door rekcor
Goed gezegd Unionist!

Blijven we wel met het 'probleem' zitten dat wij hier op het forum alles mooi kunnen bediscussieren, maar dat er in onze achterban - vrees ik - veel mensen als edan en luctor et emergo zijn die niet op basis van argumenten (wensen te) redeneren. Hoe ga je daarmee om?

Ik heb nogal de neiging om ze stiekum uit te lachen en ze te negeren, wat ten diepste ook hoogmoed is...

[Aangepast op 30/8/05 door rekcor]

Bovenstaande dikgedrukte is gewoon niet waar! In onderstaande postings wordt minimaal één keer gezegd dat de artikelenserie van ds. Sonneveldt best goed te lezen is, mocht dit niet zo zijn [ik kan ook verkeerd lezen] dan wil ik dat bij deze doen. Maar hij gaat op een cruciaal punt verkeerd en dat is als hij de ene keer de achtergronden van de tekst erbij [waarom God het een gruwel vindt] haalt en de andere keer dat verzuimd. Want nogmaals ik geloof niet dat de meisjes en vrouwen uit onze gezindte een broek gaan dragen om daarmee kerkprostitutie te bedrijven.
Het ging mij om de stemming en richting in het algemeen. Uitzonderingen daargelaten. Lees het topic nog eens na.
Mister
Administrator

Bericht door Mister »

Tjonge, heftig weer. Sommige mensen gaan al wat overkoken omdat het bij geval in de Saambinder staat. Als of daarin alleen normatieve zaken staan en verder nergens.

M.i. is het vrij simpel:

1. Deut. 22:5 heeft geen betrekking op man-broek/vrouw-rok
2. Als Dr. Seldenrijk dit verklaard (lezenswaardig!) is ie bij een aantal mensen bij voorbaat verdacht.
3. Discussie voer je op basis van argumenten. Kom op, Edan, waarom zo fel en ongenuanceerd? Kom eens met argumenten. We luisteren daar eerder naar, dan naar wat geroep in de ruimte.
4. Broek of rok is niet maatgevend voor het geestelijk leven.
5. Een rok is een traditie in onze cultuur geworden in grote delen van ons land/onze kerk.
6. Traditie's zijn mooi, niet zaligmakend.
7. Afschaffen van een traditie is een teken aan de wand, er is onvrede over de betreffende traditie. Dat wil nog wel eens gepaard gaan met andere uiterlijke veranderingen.
8. Bij deze uiterlijk veranderingen geldt ook dat niet iedere verandering een verbetering is.
9. Persoonlijk vind ik een rok erg vrouwelijk. Een broek kan dat ook zijn, maar is toch anders.
10. In China heeft een christin een lange, donkerblauwe, broek aan. Ze is herkenbaar als christin...
11. Let op: De SB heeft ook een uitzondering gevonden, Edan! Gelezen? Mee eens?
Gian

Bericht door Gian »

Het niet uit durven komen voor hun Christelijke achtergrond. Of in ieder geval kiezen voor verhoging van de acceptatiegraad?
Wout, je moet uitkijken met wat je zegt.
De eerste zin is een suggestief oordeel. Als bij jouw de grens ligt bij het jurk dragen vraag ik me af wat voor jou het christlijke geloof inhoud.
Iedereen wil geacepteerd worden. Niemand wil belachelijk zijn. Geacepteerd zijn is in ieder geval een basis om een serieus gesprek aan te gaan met je ongelovige naaste.

Heb je het stuk van Seldenrijk al gelezen?
Hedendaagse bijbelstudie is voor een belangrijk deel het elimineren van theologische contradicties.
Lecram

Bericht door Lecram »

Waarom zouden alleen vrouwen wat uiterlijk betreft voor hun kerkelijke achtergrond moeten uitkomen? Wat dat betreft zijn de orthodoxoos niet anders dan de behoudende moslims: voorgeschreven kleding, niet stemmen, niet in de politiek enz.
Wout

Bericht door Wout »

Oorspronkelijk gepost door Gian
Het niet uit durven komen voor hun Christelijke achtergrond. Of in ieder geval kiezen voor verhoging van de acceptatiegraad?
De eerste zin is een suggestief oordeel. Als bij jouw de grens ligt bij het jurk dragen vraag ik me af wat voor jou het christlijke geloof inhoud.
Iedereen wil geacepteerd worden. Niemand wil belachelijk zijn. Geacepteerd zijn is in ieder geval een basis om een serieus gesprek aan te gaan met je ongelovige naaste.

Volgens mij begrijp je best wat ik bedoel. Ook ik kan honderd-en-één argumenten tegen verzinnen. Wat altijd weer een belangrijke vraag is: Welke geest beweegt mij er toe een bepaald standpunt in te nemen? Het is een menselijk trekje om in ons voordeel te redeneren. Als je dan eerst je standpunt bepaald en dat vervolgens toe gaat passen in de praktijk, gaat het misschien goed. Veelal gaat het juist andersom. Wat ligt mij het beste? En daar redeneer ik naar toe.

Mijn ervaring hiermee is duidelijk, als het gaat om dit onderwerp. Dat dit op heel veel situaties toegepast kan worden, is ook duidelijk. Maar laten we ons nu beperken tot dit topic.

Wat je vraag betreft: Ik heb het boek niet gelezen. Maar als je mijn reacties bekijkt, zie je ook dat ik op zich geen oordeel uitspreek over het een of het ander. Ik constateer alleen maar a) hoe er hier gereageerd wordt en b) wat volgens mij de boventoon voert (dus: niet de argumentatie maar het gaat veel dieper).

[Aangepast op 31/8/05 door Wout]
Unionist

Bericht door Unionist »

Dat is te kort door de bocht, Wout.

Je kunt niet allerlei regels verzinnen en dan vervolgens tegen iemand die zich er niet aan wil hoduen, zeggen: Waar komt dat uit voort? Want meestal krijg je dan als antwoord: omdat het onzin is.

Volgens mij leven wij als christenen in de vrijheid. We mogen elkaar geen wetten opleggen die niet Gods wetten zijn, toch?

Uit welke geest komt het dan voort om toch een regel toe te passen die helemaal niet op Gods Wet gebaseerd is?
jacob

Bericht door jacob »

Volgens mij begrijp je best wat ik bedoel. Ook ik kan honderd-en-één argumenten tegen verzinnen. Wat altijd weer een belangrijke vraag is: Welke geest beweegt mij er toe een bepaald standpunt in te nemen? Het is een menselijk trekje om in ons voordeel te redeneren. Als je dan eerst je standpunt bepaald en dat vervolgens toe gaat passen in de praktijk, gaat het misschien goed. Veelal gaat het juist andersom. Wat ligt mij het beste? En daar redeneer ik naar toe.

Mijn ervaring hiermee is duidelijk, als het gaat om dit onderwerp. Dat dit op heel veel situaties toegepast kan worden, is ook duidelijk. Maar laten we ons nu beperken tot dit topic.
Ik ben het eens met het punt van Wout. Heel vaak, daar moeten we eerlijk in zijn, is het een gebrek aan alleen te durven staan, het niet willen laten zien dat je een christen bent etc, de reden om je te kleden met een broek.

Ik weet niet of dat nu voortkomt uit een gebrek aan overtuiging. Ik denk dat het voor een groot gedeelte voortkomt uit een niet sterke persoonlijkheid. PAs nog een scriptie gelezen over pesten. Hierin werd duidelijk dat maar een klein deel van de kinderen durft te kiezen om alleen tegen de groep in te gaan. Zo vreemd is het dus niet dat meisjes om die reden liever een broek aan trekken. Smaad is nou eenmaal niet leuk. Wat vaak het gevolg is van anders zijn.
Hier hoeven we helemaal niet vroom over te doen, de sociale wetenschap toont dit gewoon aan.

Ik vind het ook een verdrietige zaak als mensen om schaamte voor hun geloof, (hoe komt dat eigenlijk, wordt ons dat in onze gezindte op de een of andere manier aangepraat, altijd maar roepen over de boze wereld, hou je er verre van, blijf maar lekker in onze veilige zuil?) besluiten om een broek te dragen.
Maar laten we dan niet de symptomen bestrijden. Laten we ons en onze kinderen proberen weerbaar te maken tegen onze omgeving. Wij hoeven per slot van rekening helemaal niet in de verdediging.

Of zou het een ander gebrek zijn? Namelijk een gebrek aan de vrucht des Geestes is liefde, blijdschap, vrede, lankmoedigheid, goedertierenheid, goedheid, geloof, zachtmoedigheid, matigheid.

Iets waarvan doorgaans word geleerd dat dit maar voor 1-2% van de kerkmensen is weg gelegd. En dat alleen de Geest die kan werken en voor de rest is het afwachten. Word er daarom vaak geroepen van als je haar maar lang is en je rok maar goed zit meisjes, want dat is belangrijk. En waar het werkelijk omgaat word achter de deur van de verkiezing opgesloten.

Ik kan me voorstellen dat je dit wat vergezocht vind, maar denk er eens over na.
Unionist

Bericht door Unionist »

OK Jacob, misscien durven wij niet uit te komen voor ons geloof.

Maar moet het onderscheid met de wereld persé in de kleding van de vrouwen uitkomen?

Kunnen wij uit de Schrift opmaken dat wij ons met ons uiterlijk moeten onderscheiden van de wereld? Ja, qua kuisheid en eenvoud. Maar verder?

Misschien is het argument juist wel: Ik wil mij wel onderscheiden van de wereld, maar dan inderdaad met de kenmerken van Galaten 5. Niet iedereen die met mij in de tram zit hoeft direct te zien naar welke kerk ik ga, maar degenen met wie ik omga merken dat heel goed! Want ik ben vriendelijk, sta voor een ander klaar, loop op mijn werk niet de kantjes eraf, straal uit dat een leven met God de moeite waard is, kortom: alles waar wij christenmannen ons mee onderschieden van de wereld.

Want helaas, mijn streng heidense buurman draagt een donkerblauwe stropdas naar zijn werk en ik een oranje-gele polo. Dus qua uiterlijk ondersheid ik mij ook niet van de wereld.
Pim
Contacteer:

Bericht door Pim »

Oorspronkelijk gepost door jacob

Ik ben het eens met het punt van Wout. Heel vaak, daar moeten we eerlijk in zijn, is het een gebrek aan alleen te durven staan, het niet willen laten zien dat je een christen bent etc, de reden om je te kleden met een broek.

Ik weet niet of dat nu voortkomt uit een gebrek aan overtuiging. Ik denk dat het voor een groot gedeelte voortkomt uit een niet sterke persoonlijkheid. PAs nog een scriptie gelezen over pesten. Hierin werd duidelijk dat maar een klein deel van de kinderen durft te kiezen om alleen tegen de groep in te gaan. Zo vreemd is het dus niet dat meisjes om die reden liever een broek aan trekken. Smaad is nou eenmaal niet leuk. Wat vaak het gevolg is van anders zijn.
Hier hoeven we helemaal niet vroom over te doen, de sociale wetenschap toont dit gewoon aan.

Ik vind het ook een verdrietige zaak als mensen om schaamte voor hun geloof, (hoe komt dat eigenlijk, wordt ons dat in onze gezindte op de een of andere manier aangepraat, altijd maar roepen over de boze wereld, hou je er verre van, blijf maar lekker in onze veilige zuil?) besluiten om een broek te dragen.
Maar laten we dan niet de symptomen bestrijden. Laten we ons en onze kinderen proberen weerbaar te maken tegen onze omgeving. Wij hoeven per slot van rekening helemaal niet in de verdediging.

Of zou het een ander gebrek zijn? Namelijk een gebrek aan de vrucht des Geestes is liefde, blijdschap, vrede, lankmoedigheid, goedertierenheid, goedheid, geloof, zachtmoedigheid, matigheid.

Iets waarvan doorgaans word geleerd dat dit maar voor 1-2% van de kerkmensen is weg gelegd. En dat alleen de Geest die kan werken en voor de rest is het afwachten. Word er daarom vaak geroepen van als je haar maar lang is en je rok maar goed zit meisjes, want dat is belangrijk. En waar het werkelijk omgaat word achter de deur van de verkiezing opgesloten.

Ik kan me voorstellen dat je dit wat vergezocht vind, maar denk er eens over na.
Als je de keuze maakt om in een bepaalde situatie 'undercover' te gaan (dus bijv. als vrouw in een broek) hoeft dat m.i. niet direct te zeggen dat je je schaamt voor je geloof.
Dr Seldenrijk noemt het ook en dat vind ik een heel gezonde visie, namelijk dat je in sommige situaties ervoor kan kiezen om je traditie even aan de kant te zetten om niet direct daar de aandacht op te laten vestigen.
Als vrouw kan je bijv. in een nieuwe werkkring of studie-omgeving de eerste keer (keren) ervoor kiezen om gewoon een broek aan te doen, om niet gelijk buitenspel gezet te worden. Je blijft dan gesprekspartner en kan op een later moment vertellen: ik ben ook een gelovig Christen. Dan komt onherroepelijk de vraag: 'maar je hebt toch niet altijd een rok aan?' En dan komt het er op aan of je kan getuigen dat het geloof in je hart zit en dat je hoopt het met je woorden en daden uit te dragen en verder door middel van ingetogen kleding.

Dus ik pleit niet voor het onzichtbaar over de wereld gaan, maar ik zou willen pleiten daar tactisch mee om te gaan, zodat het geloof niet belachelijk gemaakt wordt en je de mogelijkheid open laat om in gesprek te gaan/blijven over je geloof.
Verder wil ik ook niet stellen dat de mensen die van begin af aan bepaalde tradities willen uitdragen, verkeerd zijn, maar realiseer je dat de mogelijkheid aanwezig is dat je jezelf gelijk buiten kan plaatsen.

Je kan het ook samenvatten met: het is niet zozeer belangrijk WAT je doet, maar WAAROM je iets doet.

Doe je als vrouw een sexy strakke broek aan om erbij te horen en mannelijke blikken naar je toe te trekken, of doe je een keertje geen rok aan omdat je wil voorkomen dat daardoor deuren gesloten zouden worden.
Hartelijke groet,

Pim.

Het is vandaag een dag van Goede Boodschap. PrekenWeb.nl
jacob

Bericht door jacob »

Oorspronkelijk gepost door Unionist
OK Jacob, misscien durven wij niet uit te komen voor ons geloof.

Maar moet het onderscheid met de wereld persé in de kleding van de vrouwen uitkomen?

Kunnen wij uit de Schrift opmaken dat wij ons met ons uiterlijk moeten onderscheiden van de wereld? Ja, qua kuisheid en eenvoud. Maar verder?

Misschien is het argument juist wel: Ik wil mij wel onderscheiden van de wereld, maar dan inderdaad met de kenmerken van Galaten 5. Niet iedereen die met mij in de tram zit hoeft direct te zien naar welke kerk ik ga, maar degenen met wie ik omga merken dat heel goed! Want ik ben vriendelijk, sta voor een ander klaar, loop op mijn werk niet de kantjes eraf, straal uit dat een leven met God de moeite waard is, kortom: alles waar wij christenmannen ons mee onderschieden van de wereld.

Want helaas, mijn streng heidense buurman draagt een donkerblauwe stropdas naar zijn werk en ik een oranje-gele polo. Dus qua uiterlijk ondersheid ik mij ook niet van de wereld.
nou ik probeer ook duidelijk te maken in deze posting dat het hameren op deze traditie mogelijk een gebrek probeert te compenseren.

"In zondigheid en ellende verschillen we niets van heidenen. In uitzichtloosheid ook niet. Daarom dan maar die broek niet."

[Aangepast op 31/8/05 door jacob]
Unionist

Bericht door Unionist »

Jacob, die laatste zin begrijp ik niet helemaal. Wat wil je daarmee zeggen? En is het een citaat van iemand?
Plaats reactie