Christen en vuurwerk

Jantje
Verbannen

Re: Christen en vuurwerk

Bericht door Jantje »

Bezorgd schreef:Ach, we zijn zelf ook jong geweest. Niets is spannender dat een lontje aansteken en na de klap de geur van het het ontplofte vuurwerk opsnuiven. Ik vind het nog leuk. Alleen jammer dat het alleen maar één avond in het jaar toegestaan is.
Meen je dat nou? Ik rol van verbazing om. :wiz
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Bezorgd

Bericht door Bezorgd »

Jantje schreef:
Bezorgd schreef:Ach, we zijn zelf ook jong geweest. Niets is spannender dat een lontje aansteken en na de klap de geur van het het ontplofte vuurwerk opsnuiven. Ik vind het nog leuk. Alleen jammer dat het alleen maar één avond in het jaar toegestaan is.
Ja hoor , ik weet niet wat ze op de Veluwe en in Zeeland allemaal verzinnen. In het westen gaan we denk ik wat nuchterder met dit soort dingen om. En dat is niet iets nieuws, dat is al generaties lang.
Jantje
Verbannen

Bericht door Jantje »

Bezorgd schreef:
Jantje schreef:
Ja hoor , ik weet niet wat ze op de Veluwe en in Zeeland allemaal verzinnen. In het westen gaan we denk ik wat nuchterder met dit soort dingen om. En dat is niet iets nieuws, dat is al generaties lang.
Het probleem is juist dat er op de Biblebelt in verhouding tot de Randstad evenveel vuurwerk wordt afgestoken. In sommige (refo)dorpen heeft men zelfs vreugdevuren. Dat vind ik zorgelijk. Hoe kun je, na onder een ernstige en welmenende Oudejaarsprediking te hebben gezeten, waarin de vergankelijkheid van het leven weer naar voren kwam (toen de namen werden afgelezen van hen die het tijdige met het eeuwige moesten verwisselen), enkele uren later allerlei (van oorsprong heidens).vuurwerk de lucht in steken? En dat terwijl er duizenden kilometers verderop in Jemen mensen sterven van de honger. Ik begrijp dat niet.

Laten we maar beseffen dat de glans van de wereld voor eeuwig vergaat.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Luther
Contacteer:

Bericht door Luther »

Jantje schreef:
Bezorgd schreef:
Jantje schreef:
Het probleem is juist dat er op de Biblebelt in verhouding tot de Randstad evenveel vuurwerk wordt afgestoken. In sommige (refo)dorpen heeft men zelfs vreugdevuren. Dat vind ik zorgelijk. Hoe kun je, na onder een ernstige en welmenende Oudejaarsprediking te hebben gezeten, waarin de vergankelijkheid van het leven weer naar voren kwam (toen de namen werden afgelezen van hen die het tijdige met het eeuwige moesten verwisselen), enkele uren later allerlei (van oorsprong heidens).vuurwerk de lucht in steken? En dat terwijl er duizenden kilometers verderop in Jemen mensen sterven van de honger. Ik begrijp dat niet.

Eens, Jantje! Ik ben bezorgd over Bezorgd.
En nee ik herken het helrmaal niet uit mijn jeugd. Wij mochten toen ook al geen vuurwerk, evenals mijn kinderen nu. En ik kom uit de Ranstad.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Zeeuw

Bericht door Zeeuw »

Jantje schreef:[quote="

Ik denk dat @Nasrani hiermee precies bedoelt dat het juist zo slecht is om vuurwerk af te steken. Het gaat ook de Biblebelt niet voor bij. Terwijl ik dit nu typ hoor ik hier ergens in de wijk ook weer een knal afgaan. Ik ben per direct in voor een volledig verbod van vuurwerk, zeker voor ons als christenen. We zouden beter Psalm 90 kunnen lezen in plaats van in die tijd vuurwerk af te steken. Het is ten eerste geldverspilling. Ten tweede is het slecht voor de schepping; mens en dier heeft er last van. Zo heeft God het niet bedoeld in het paradijs, dat we moedwillig de aarde kapotmaken. Vervolgens is het ten derde ook nog eens een feit dat er elk jaar doden door vallen, veelal jonge mensen, en dat er velen zijn die een gedeelte van hun lichaam moeten missen, of dat nu een vinger is of een oog (zie het RD van gisteren).
Het belangrijkste is mijns inziens echter dat we met oudjaar bij de vergankelijkheid van het leven stilstaan. Daar past niet het wereldse gedruis van het van oorsprong heidense vuurwerk bij. Ik ben het dan ook heel eens met de dominees die daar elke keer weer voor waarschuwen. Laten we ons toch verre houden van wat de wereld ook hier te bieden heeft!
Vwb dat laatste, Tsja Jan, dat moeten we iedere dag en we gebruiken dagelijks vele van oorsprong heidense dingen vermoed ik zo. Dus voor mij geldt: klein beetje met de kids zie ik geen probleem in. Doe dat niet eens om 12 uur overigens. En psalm 90 wordt eveneens gelezen. Ook niet alleen op oudjaar toch?

Ps. Ik lees net een artikel in de krant van vandaag dat oud en nieuw steeds rustiger wordt.
Lilian197

Bericht door Lilian197 »

Ik ben echt geen vuurwerk fan. En heb en zal ook niets afsteken. Zie of merk ook dat het stééds gevaarlijker wordt. Die bommen die je hier af en toe hoort afgaan...

Maar de motivatie die Jantje geeft...ik weet het niet hoor.

Jantje dan mag je nl ook geen mobiel gebruiken. De accus die worden gemaakt van stoffen uit mijnen die kinderen opgraven met hoge risico's. ( levensgevaarlijk)
Jij stapt ook in een auto waarmee jaarlijks vele verkeersslachtoffers vallen.
En wat ook slecht is voor mens en schepping. Vliegtuig idem.
Zelfs die auto's die op accu's rijden zijn niet goed voor milieu, al proberen we ons geweten ermee te sussen.Het maken daarvan en later het afbreken daarvan is echt niet goed voor mens en schepping.
En trouwens hoeveel geld geven jij en ik uit aan kleding, huis en inrichting,, auto, eten terwijl er vele mensen om komen van de honger?
Er gaat iets mank in deze redenatie.

Ik kan het niet willen afsteken van vuurwek alleen op gevoelsargumentatie afwijzen. Ik vind bet triest om met leeg geknal het jaar in te gaan.
Lilian197

Bericht door Lilian197 »

Luther schreef:
Jantje schreef:
Bezorgd schreef:
Jantje schreef: Meen je dat nou? Ik rol van verbazing om. :wiz

Eens, Jantje! Ik ben bezorgd over Bezorgd.
En nee ik herken het helrmaal niet uit mijn jeugd. Wij mochten toen ook al geen vuurwerk, evenals mijn kinderen nu. En ik kom uit de Ranstad.
Klopt. Maar ik stond en sta wel voor de ramen te kijken al geven we er niets aan uit.. En trouwens hier is met bevrijdingsdag een enorme vuurwerkshow . Toen we nog vanuit ons oude huis zo mee konden kijken, deed ik dat ook. Het ligt zo dubbel. We doen er niet aan mee, maar kijken wel. Of kijken niet op 31 december, de gordijnen gaan keurig dicht. De andere avonden van het jaar uitnodigend open. ( eerlijk waar, gebeurt hier in de straat) En de buren geven we geen hand, want we doen er niet aan mee. Maar op een andere datum kijken we wel.

Of de ds op de kansel die op oudjaar waarschuwt tegen meedoen, terwijl de jongenlui allang zakken vol zooi hebben gekocht. En dat steken ze dan niet meer af?
Ooit is er juist een ds geweest die aan het begin van de preek zei : jullie hebben het allang in jullie bezit. Het brandt ahw in jullie zak. Doe voorzichtig straks. En laat hierin zien dat je als een christen wil leven. En alles met matigheid he, ik ben ook jong geweest. Hij knikte de jongelui eens bemoedigend toe. Maar vervolgde hij, en toen kwam de predeking. Dat maakte meer indruk op de jongelui als de andere keren. En luisterde ze ook meer naar wat de ds te zeggen had.
Laatst gewijzigd door Lilian197 op 29 dec 2018, 09:28, 1 keer totaal gewijzigd.
Maanenschijn

Bericht door Maanenschijn »

Mijn jongens ( en hun vader ook ;) steken op oudjaarsdag de vuurton aan, de carbidbussen er bij en hebben een gezellige middag. Mét daarbij de kunst om de bal zover mogelijk te schieten, dus om precies op het beste moment de carbidbus aan te steken.

Relatief goedkoop, weinig vervuilend, en ook nog eens redelijk veilig. De meeste argumenten lezend denk ik: allemaal maar aan de carbidbus.
Wie lege handen heeft, kan ze altijd vouwen.
Nasrani

Bericht door Nasrani »

Jantje schreef:
Zeeuw schreef:
Nasrani schreef: Kom je 31 december een dagje naar het dorp waar ik mag wonen.... :bobo :bobo
Dat is toch wel het toppunt van er dom mee omgaan, zoals ik boven aangaf? Dat is niet mijn definitie van wat vuurwerk. Dat is meer georganiseerd je misdragen. Maar afgelopen jaren was het toch minder erg?

Overigens, mag ik dit zien als uitnodiging om eens gezellig bij Nasrani te komen buurten? :D
Ik denk dat @Nasrani hiermee precies bedoelt dat het juist zo slecht is om vuurwerk af te steken. Het gaat ook de Biblebelt niet voor bij. Terwijl ik dit nu typ hoor ik hier ergens in de wijk ook weer een knal afgaan. Ik ben per direct in voor een volledig verbod van vuurwerk, zeker voor ons als christenen. We zouden beter Psalm 90 kunnen lezen in plaats van in die tijd vuurwerk af te steken. Het is ten eerste geldverspilling. Ten tweede is het slecht voor de schepping; mens en dier heeft er last van. Zo heeft God het niet bedoeld in het paradijs, dat we moedwillig de aarde kapotmaken. Vervolgens is het ten derde ook nog eens een feit dat er elk jaar doden door vallen, veelal jonge mensen, en dat er velen zijn die een gedeelte van hun lichaam moeten missen, of dat nu een vinger is of een oog (zie het RD van gisteren).
Het belangrijkste is mijns inziens echter dat we met oudjaar bij de vergankelijkheid van het leven stilstaan. Daar past niet het wereldse gedruis van het van oorsprong heidense vuurwerk bij. Ik ben het dan ook heel eens met de dominees die daar elke keer weer voor waarschuwen. Laten we ons toch verre houden van wat de wereld ook hier te bieden heeft!
Georganiseerd een vuurwerkshow is mijns inziens niets mis mee. Zou dat belastender zijn dan vliegvakanties?
Ik woon al jaren in een dorp waar op 31 december alle remmen los lijken te gaan. In het verleden was dat 2 a 3 weken daarvoor ook al. Nu valt dat tegenwoordig wel mee. Al lijkt dat te verschuiven naar kinderen van 7 jaar met vuurwerk in de lichtste categorie. Gevaarlijk en zeer onverstandig. Dat is wel de voedingsbodem om steeds verder te gaan.
Op 31 december lijkt het hier wel oorlog, nog steeds.
Ik ben het eens met je punt van de schepping. Maar dan moeten we dat doortrekken in ons hele leven. Dan ook echt bij alles afvragen of je het nodig hebt. Ons leven is zo doordrenkt van materialisme dat we er niet eens bij stil staan dat alles wat we hebben en gebruiken een aanslag op de schepping is.
Wij leven in een wereld waarin bijna alles ons afleidt van God.
Daarom zullen we keuzes moeten maken als we een vertrouwelijke omgang met God willen.
Mara

Bericht door Mara »

Met vuurwerk maken we de wereld een enkel ogenblik heel mooi, maar daarna is het direct weer net zo donker als het tevoren was.

Uit:DIT ANTWOORD
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Zeeuw

Bericht door Zeeuw »

Nasrani schreef: Georganiseerd een vuurwerkshow is mijns inziens niets mis mee. Zou dat belastender zijn dan vliegvakanties?
Ik woon al jaren in een dorp waar op 31 december alle remmen los lijken te gaan. In het verleden was dat 2 a 3 weken daarvoor ook al. Nu valt dat tegenwoordig wel mee. Al lijkt dat te verschuiven naar kinderen van 7 jaar met vuurwerk in de lichtste categorie. Gevaarlijk en zeer onverstandig. Dat is wel de voedingsbodem om steeds verder te gaan.
Op 31 december lijkt het hier wel oorlog, nog steeds.
Ik ben het eens met je punt van de schepping. Maar dan moeten we dat doortrekken in ons hele leven. Dan ook echt bij alles afvragen of je het nodig hebt. Ons leven is zo doordrenkt van materialisme dat we er niet eens bij stil staan dat alles wat we hebben en gebruiken een aanslag op de schepping is.
Exact dat laatste. Men kan beginnen met bv ip zondag niet voor 2 km naar de kerk de auto te nemen. Tel dat eens bij elkaar op over een jaar.
Jantje
Verbannen

Bericht door Jantje »

Was getekend,
uw medeforummer Jantje
DDD

Bericht door DDD »

Jantje schreef:
Bezorgd schreef:
Jantje schreef:

Er lijkt mij meer voor te zeggen om de wederkomst op een ander moment te gedenken. Ik heb een hekel aan vuurwerk, altijd al gehad en ik kijk er niet eens naar, maar ik zie echt geen verschil met autorijden als je ook met de trein kunt gaan. Het is allebei gevaarlijk en ongezond, maar daarmee nog niet perse ongeoorloofd.
Wandelende
Inactief

Bericht door Wandelende »

Jantje schreef:Terwijl ik dit nu typ hoor ik hier ergens in de wijk ook weer een knal afgaan. Ik ben per direct in voor een volledig verbod van vuurwerk, zeker voor ons als christenen.
:haha :haha

Deze zin vind ik echt hilarisch.
Luther schreef:En nee ik herken het helrmaal niet uit mijn jeugd. Wij mochten toen ook al geen vuurwerk, evenals mijn kinderen nu. En ik kom uit de Ranstad.
Stond jij vroeger dan nooit om 00:01 uur voor het raam naar buiten te koekeloeren? En de kinderen?
Jantje schreef:
Ik herken helemaal wat @Bezorgd zegt. Ook wat betreft de meningen in de Randstad en andere Biblebelt delen.
(~)
DDD

Bericht door DDD »

Ik denk dat refo's er in de Randstad minder een probleem van maken. Maar ondertussen zijn de uitgaven per persoon waarschijnlijk veel lager dan onder refo's in de biblebelt.
Plaats reactie