Luther schreef:Jantje schreef:Bezorgd schreef:Jantje schreef:
Meen je dat nou? Ik rol van verbazing om.

Ja hoor , ik weet niet wat ze op de Veluwe en in Zeeland allemaal verzinnen. In het westen gaan we denk ik wat nuchterder met dit soort dingen om. En dat is niet iets nieuws, dat is al generaties lang.
Het probleem is juist dat er op de Biblebelt in verhouding tot de Randstad evenveel vuurwerk wordt afgestoken. In sommige (refo)dorpen heeft men zelfs vreugdevuren. Dat vind ik zorgelijk. Hoe kun je, na onder een ernstige en welmenende Oudejaarsprediking te hebben gezeten, waarin de vergankelijkheid van het leven weer naar voren kwam (toen de namen werden afgelezen van hen die het tijdige met het eeuwige moesten verwisselen), enkele uren later allerlei (van oorsprong heidens).vuurwerk de lucht in steken? En dat terwijl er duizenden kilometers verderop in Jemen mensen sterven van de honger. Ik begrijp dat niet.
Laten we maar beseffen dat de glans van de wereld voor eeuwig vergaat.
Eens, Jantje! Ik ben bezorgd over Bezorgd.
En nee ik herken het helrmaal niet uit mijn jeugd. Wij mochten toen ook al geen vuurwerk, evenals mijn kinderen nu. En ik kom uit de Ranstad.
Klopt. Maar ik stond en sta wel voor de ramen te kijken al geven we er niets aan uit.. En trouwens hier is met bevrijdingsdag een enorme vuurwerkshow . Toen we nog vanuit ons oude huis zo mee konden kijken, deed ik dat ook. Het ligt zo dubbel. We doen er niet aan mee, maar kijken wel. Of kijken niet op 31 december, de gordijnen gaan keurig dicht. De andere avonden van het jaar uitnodigend open. ( eerlijk waar, gebeurt hier in de straat) En de buren geven we geen hand, want we doen er niet aan mee. Maar op een andere datum kijken we wel.
Of de ds op de kansel die op oudjaar waarschuwt tegen meedoen, terwijl de jongenlui allang zakken vol zooi hebben gekocht. En dat steken ze dan niet meer af?
Ooit is er juist een ds geweest die aan het begin van de preek zei : jullie hebben het allang in jullie bezit. Het brandt ahw in jullie zak. Doe voorzichtig straks. En laat hierin zien dat je als een christen wil leven. En alles met matigheid he, ik ben ook jong geweest. Hij knikte de jongelui eens bemoedigend toe. Maar vervolgde hij, en toen kwam de predeking. Dat maakte meer indruk op de jongelui als de andere keren. En luisterde ze ook meer naar wat de ds te zeggen had.