Verontrustende berichten

Zeeuw

Re: Verontrustende berichten

Bericht door Zeeuw »

Mannes schreef:
eilander schreef:@Mannes had natuurlijk kunnen weten dat hij op z'n zachtst gezegd enige tegenstand zou krijgen na zijn bericht over de jeugdverenigingen. Ik deel zijn kritiek ook niet, maar het is op zichzelf wel legitiem om die mening te verdedigen natuurlijk. Het is jarenlang een heel gangbare opvatting geweest ter rechterzijde van onze gezindte.
Het zou deels nog best waarheid kunnen bevatten ook, denk ik.
Natuurlijk wist ik dat. Alleen al daarom vind ik het belangrijk om het te zeggen. Dat je vervolgens op niet geheel respectvolle wijze reacties krijgt had ik niet verwacht. Ik ga @DIA steeds beter begrijpen.
Kom op zeg. Je knalt er zelf met gestrekt been in. Niet kaatsen als je bang bent voor de bal.

Lees bv de negativiteit in deze post eens.

‘Ja helaas, bleef het maar bij het verdiepen van Gods woord want daar begint het namelijk ook mee. Zo lang er een ambtsdrager bij is en het gaat om bijbelstudie dan is er niks op tegen natuurlijk. Na verloop van tijd staan er wat mannetjes op uit de kerk die dan voor gaan in gebed en een stukje gaan lezen, daarna is het rondjes varen of voetballen of andere zaken die niks met het kerkelijk erf of de ernst van het leven te maken hebben. Dat ambtsdragersfabriekje snap ik wel..’
Laatst gewijzigd door Zeeuw op 07 nov 2018, 21:10, 1 keer totaal gewijzigd.
Zeeuw

Bericht door Zeeuw »

liz boer schreef:
eilander schreef:
Zeeuw schreef:
eilander schreef:@Mannes had natuurlijk kunnen weten dat hij op z'n zachtst gezegd enige tegenstand zou krijgen na zijn bericht over de jeugdverenigingen. Ik deel zijn kritiek ook niet, maar het is op zichzelf wel legitiem om die mening te verdedigen natuurlijk. Het is jarenlang een heel gangbare opvatting geweest ter rechterzijde van onze gezindte.
Bijzondere opvatting was dit dan Eilander. Waar wilde men dan wel dat jongeren over Gods woord zouden spreken en elkaar/ouderen ontmoeten? In de gezinnen?
Inderdaad. Dat is toch ook heel lang de praktijk geweest? Lees bijvoorbeeld hoe Koelman en vele andere oudvaders de huisgodsdienst hebben aangeprezen. Ik geloof dat het 'uitbesteden' aan jeugdverenigingen bepaald geen goede ontwikkeling is, en ik weet dat de huisgodsdienst soms erg te wensen overlaat.
Als ouders hun huisgodsdienst uitbesteden is niet de schuld van de JV, ZS oid, ik denk dat het er zonder ook niet zijn zal.
Nou Eilander, bij mij moet je helaas tig geslachten terug vermoed ik. Ik denk dat het bijzonder goed is wanneer dit gebeurt in het gezin. Ik probeer dit met mijn beperkte verstand op te pakken met mijn kinderen, maar heb nooit enig voorbeeld gehad.
Ik denk dat Liz ook gelijk heeft. Het kan m.i. heel goed en en zijn.
Ditbenik
Inactief

Bericht door Ditbenik »

Mannes schreef:Ja helaas, bleef het maar bij het verdiepen van Gods woord want daar begint het namelijk ook mee. Zo lang er een ambtsdrager bij is en het gaat om bijbelstudie dan is er niks op tegen natuurlijk. Na verloop van tijd staan er wat mannetjes op uit de kerk die dan voor gaan in gebed en een stukje gaan lezen, daarna is het rondjes varen of voetballen of andere zaken die niks met het kerkelijk erf of de ernst van het leven te maken hebben. Dat ambtsdragersfabriekje snap ik wel..
Ik vind je toon erg denigrerend en in dit geval richt je dat denigrerende op mensen die voorgaan in gebed een stukje gaan lezen. Ik hoop en bid dat alle jongeren de Bijbel zullen bestuderen zonder de aanwezigheid van een ambtsdrager. Ik hoop en bid dat ze daar dagelijks ruimschoots de tijd voornemen en daarvoor de binnenkamer zullen zoeken.
En als jongeren uit de kerk met anderen jongeren uit de kerk op z'n tijd plezier hebben, juich ik dat van harte toe. Ik zie ze liever met plezier in de kerk, rond het Woord en onder het Woord dan in de wereld. Het kerkelijk erf en de ernst van het leven zijn geen zaken die los staan van de rest van het leven. Heerlijk als juist binnen de kerkelijke gemeente de ruimte is om samen op te trekken.
eilander
Moderator

Bericht door eilander »

Zeeuw schreef:
liz boer schreef:
eilander schreef:Inderdaad. Dat is toch ook heel lang de praktijk geweest? Lees bijvoorbeeld hoe Koelman en vele andere oudvaders de huisgodsdienst hebben aangeprezen. Ik geloof dat het 'uitbesteden' aan jeugdverenigingen bepaald geen goede ontwikkeling is, en ik weet dat de huisgodsdienst soms erg te wensen overlaat.
Als ouders hun huisgodsdienst uitbesteden is niet de schuld van de JV, ZS oid, ik denk dat het er zonder ook niet zijn zal.
Nou Eilander, bij mij moet je helaas tig geslachten terug vermoed ik. Ik denk dat het bijzonder goed is wanneer dit gebeurt in het gezin. Ik probeer dit met mijn beperkte verstand op te pakken met mijn kinderen, maar heb nooit enig voorbeeld gehad.
Natuurlijk, maar ik zie die ontwikkelingen niet helemaal los van elkaar. In elk geval zou @Mannes er wel goed aan doen om die twee dan wel bij elkaar te nemen: als hij dan de jv's afkeurt, moet hij dat wel combineren met een vurig pleidooi voor de huisgodsdienst. Anders heb je een situatie die ik van nabij ken: jeugdverenigingen hebben we niet, maar thuis wordt er nog niet eens over de preek nagepraat. En dan heb ik het over ontwikkelde mensen.
liz boer

Bericht door liz boer »

@Zeeuw wij hadden ook totaal geen voorbeeld, er werd thuis wel uit de kinderbijbel voorgelezen, er werd nooit met ons gebeden, alleen aan tafel een formulieer gebed.

Het is zoeken geweest en met heel veel gebreken. Ik zie nu dat mijn kinderen het veel makkelijker oppakken met hun kinderen.
Zo God voor ons is, wie kan tegen ons zijn?
Zeeuw

Bericht door Zeeuw »

eilander schreef:
Zeeuw schreef:
liz boer schreef:
eilander schreef:Inderdaad. Dat is toch ook heel lang de praktijk geweest? Lees bijvoorbeeld hoe Koelman en vele andere oudvaders de huisgodsdienst hebben aangeprezen. Ik geloof dat het 'uitbesteden' aan jeugdverenigingen bepaald geen goede ontwikkeling is, en ik weet dat de huisgodsdienst soms erg te wensen overlaat.
Natuurlijk, maar ik zie die ontwikkelingen niet helemaal los van elkaar. In elk geval zou @Mannes er wel goed aan doen om die twee dan wel bij elkaar te nemen: als hij dan de jv's afkeurt, moet hij dat wel combineren met een vurig pleidooi voor de huisgodsdienst. Anders heb je een situatie die ik van nabij ken: jeugdverenigingen hebben we niet, maar thuis wordt er nog niet eens over de preek nagepraat. En dan heb ik het over ontwikkelde mensen.
Dat is helaas mijn jeugd geweest. Wel JV overigens, maar ook daar was kritiek op. Dat zorgt er bv voor dat huisbezoek iets heel raars wordt. Ineens wordt er over geestelijke zaken gepraat. Heel opgeprikt.
Zeeuw

Bericht door Zeeuw »

liz boer schreef:@Zeeuw wij hadden ook totaal geen voorbeeld, er werd thuis wel uit de kinderbijbel voorgelezen, er werd nooit met ons gebeden, alleen aan tafel een formulieer gebed.

Het is zoeken geweest en met heel veel gebreken. Ik zie nu dat mijn kinderen het veel makkelijker oppakken met hun kinderen.
Fijn dat je eigen kinderen dit zo doen he. Het voelde voor mij zo raar. Het belangrijkste van het leven wordt zondag verkondigd, maar verder nooit ter sprake gebracht.
liz boer

Bericht door liz boer »

Zeeuw schreef:
liz boer schreef:@Zeeuw wij hadden ook totaal geen voorbeeld, er werd thuis wel uit de kinderbijbel voorgelezen, er werd nooit met ons gebeden, alleen aan tafel een formulieer gebed.

Fijn dat je eigen kinderen dit zo doen he. Het voelde voor mij zo raar. Het belangrijkste van het leven wordt zondag verkondigd, maar verder nooit ter sprake gebracht.
Er werd wel kritiek geleverd, 't was niks vanmorgen, of op de kerkenraad... of op de organist...

Het is zo Bijbels deut 6 : 7 Spreken op de weg, inscherpen.
Laatst gewijzigd door liz boer op 07 nov 2018, 21:24, 1 keer totaal gewijzigd.
eilander
Moderator

Bericht door eilander »

Toch wel goed dat Koelman en Wittewrongel en anderen daar vroeger al over schreven. Toen was het blijkbaar ook nodig.
En ook nu zijn er goede boeken daarover.
'De christelijke huishouding' van Petrus Wittewrongel is pas weer opnieuw uitgegeven trouwens.
Als je dergelijke boeken leest, en ook leest hoe de puriteinen inhoud gaven aan de huisgodsdienst, bekruipt je toch wel enige schaamte, moet ik zeggen.
Zeeuw

Bericht door Zeeuw »

eilander schreef:

Toch wel goed dat Koelman en Wittewrongel en anderen daar vroeger al over schreven. Toen was het blijkbaar ook nodig.
'De christelijke huishouding' van Petrus Wittewrongel is pas weer opnieuw uitgegeven trouwens.
Als je dergelijke boeken leest, en ook leest hoe de puriteinen inhoud gaven aan de huisgodsdienst, bekruipt je toch wel enige schaamte, moet ik zeggen.
Klopt.
Jantje
Verbannen

Bericht door Jantje »

Mannes schreef:
Natuurlijk wist ik dat. Alleen al daarom vind ik het belangrijk om het te zeggen. Dat je vervolgens op niet geheel respectvolle wijze reacties krijgt had ik niet verwacht. Ik ga @DIA steeds beter begrijpen.
Onzin.
Vorig jaar nog (meen ik, maar het kan ook 2 jaar geleden zijn geweest) hebben ds. C. Sonnevelt en ds. A. van Voorden samen op een jongerenavond het woord gevoerd in de GG van Goes, over de GBS. Dus nu moet je niet net doen alsof het in de GGiN wordt afgekeurd, want dat is gewoon geen waar.
En nogmaals: ook ds. Mallan heeft in de laatste 10 jaren van zijn leven zelf zangavonden geopend. Dat schreef ik al eerder, maar daar ga je voor het gemak niet op in. Je kunt best die mening hebben, maar schaar dan niet mensen voor je karretje, die die mening niet hebben. Bovendien waag ik te betwijfelen of jou dominee er net zo over denkt. En dan nog gaan de jongeren wel naar een JV van een GG in de buurt, als het in de eigen gemeente niet wordt toegestaan.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
liz boer

Bericht door liz boer »

eilander schreef:

Het was een andere tijd, ik had gelezen dat vrouwen uit de sovjet unie, hun kinderen al jong teksten uit de Bijbel leerden, ze hadden angst dat ze afgepakt zouden worden, maar de teksten uit hun geheugen zaten erin. (dit heb ik met mijn kinderen ook gedaan.)
De puriteinen hadden ook vervolging, kijk eens wat er van over was in de tijd dat ds Withfield er ging preken, het was niet meer dan vormendienst, ook werd er verboden om Bijbelstudie te houden ed.
Thuisvrouw

Bericht door Thuisvrouw »

Klopt. Wij hebben hier sinds 2 jaar ook jeugdvereniging. (GGiN). Dominee heeft ze zelf nog geopend. Seizoensopening. Ze behandelen een actueel thema en daarna word er wat lekkers klaargemaakt en kunnen ze onderling nog samenzijn.

Ik ben er heel blij mee en zie het als een aanvulling op mijn zeer gebrekkige en bevlekte huisgodsdienst
eilander
Moderator

Bericht door eilander »

liz boer schreef:
eilander schreef:Toch wel goed dat Koelman en Wittewrongel en anderen daar vroeger al over schreven. Toen was het blijkbaar ook nodig.
Het was een andere tijd, ik had gelezen dat vrouwen uit de sovjet unie, hun kinderen al jong teksten uit de Bijbel leerden, ze hadden angst dat ze afgepakt zouden worden, maar de teksten uit hun geheugen zaten erin. (dit heb ik met mijn kinderen ook gedaan.)
De puriteinen hadden ook vervolging, kijk eens wat er van over was in de tijd dat ds Withfield er ging preken, het was niet meer dan vormendienst, ook werd er verboden om Bijbelstudie te houden ed.
Ik ga ervan uit dat je hiermee niet wilt zeggen dat we de lat wat lager kunnen leggen dan wat de door mij genoemde oudvaders voorstonden.
liz boer

Bericht door liz boer »

eilander schreef:
liz boer schreef:
eilander schreef:Toch wel goed dat Koelman en Wittewrongel en anderen daar vroeger al over schreven. Toen was het blijkbaar ook nodig.
Ik ga ervan uit dat je hiermee niet wilt zeggen dat we de lat wat lager kunnen leggen dan wat de door mij genoemde oudvaders voorstonden.
Nee uiteraard niet, het is opmerkelijk dat er in tijden van verdrukking de huisgodsdienst, het leren van teksten ed meer gestalte keijgt dan in onze verwende tijd.
Gesloten