Ik bedoel met het kruis het zien van Christus als mijn persoonlijke Middelaar.Oorspronkelijk gepost door RhodéIk meen hier een grote tegenstrijdigheid te zien. Hoe is God te kennen? Toch alleen door Jezus Christus? Of bedoel je met het kruis een of andere ervaring van verlossing?Oorspronkelijk gepost door memento Ellende kan je pas gevoelen als je een juist beeld van God hebt. Want wat doet het ons, als we weten dat we gezondigd hebben tegen iemand waar we niets om geven? M.i. komt de echte ellendekennis pas als we leren zien wie God is, zoals Hij Zich openbaard in de Schrift. Of, zoals Calvijn schrijft in hoofdstuk 1 vd institutie: de kennis van God, en de zelfkennis, hangen samen.
Echter, begint de ellendekennis pas bij het kruis van Christus? NEE!!! Ellendekennis begint in het gemis, niet in de vervulling (alhoewel het wél in de vervulling verdiept word).
Daarbij is God buiten Christus zeker wel te kennen.
1. De mens heeft een ingeschapen Godskennis
2. God heeft Zichzelf kenbaar gemaakt in Zijn Schrift
3. God bevestigd deze kennis (van 1 en 2) door Zijn handelen met ons in Zijn algemene genade
Echter, wél is waar dat 'God buiten Christus een verterend vuur is'. Een ellendige, die nog niet op Christus zal hebben gezien, zal God zien als heilig en toornend God, die gerechtigheid eist die ik niet kan voldoen. De liefde die hij ziet in God doet zijn hart verlangen naar Hem, maar nochthans moet hij ervaren dat hij die liefde niet waardig is.
[Aangepast op 18/8/2004 door memento]