Als iedereen zich nu, om te beginnen, eens zou houden aan de gegeven Bijbelse termen. Dat zou veel verwarring voorkomen.Ad Anker schreef:De discussie wordt zijdelings voortgezet in een andere topic. Toch vraag ik me af in hoeverre de twee visies naast elkaar kunnen bestaan. Ik ben namelijk voorzichtig bang dat de strakke "wedergeboorte = Christus kennen visie" ook misbruikt wordt door hen die een afkeer hebben van het arme zondaarsleven en zich met name willen richten op een overwinningsleven.
Ik heb nog even een oude post opgeduikeld want herhaling is de beste leermeester, zeggen ze:
Zolang iemand Christus niet kent is hij/zij niet wedergeboren. Punt.Wedergeboorte = Doop
Doop = Ondergaan + Opkomen
Wedergeboorte ≠ Ondergaan
Wedergeboorte ≠ Opkomen
Wedergeboorte = Ondergaan + Opkomen
Ondergaan: Met Hem gekruisigd
Opkomen: Met Hem opgestaan
2 Corinthiërs 5:17 / STV
17 Zo dan, indien iemand in Christus⁴² is, die is een nieuw schepsel;⁴³ het oude is voorbijgegaan, ziet, het is alles nieuw⁴⁴ geworden.
42 in Christus - Dat is, waarlijk Christus kent, en met Hem verenigd is.
43 nieuw schepsel - Dat is, door de kracht en den Geest van Christus wedergeboren, zonder op die vleselijke dingen meer te achten, of zijn geluk daarin te zoeken; Gal. 6:15.
Titus 3:5 / STV
5 Heeft Hij ons zalig gemaakt, niet uit de werken⁹ der rechtvaardigheid,¹⁰ die wij gedaan hadden,¹¹ maar naar Zijn barmhartigheid, door het bad¹² der wedergeboorte en vernieuwing des Heiligen Geestes;